selleri.de https://www.selleri.de/ |
|
Bra eller dåliga pressar på CD / LP https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=3883 |
Page 3 of 3 |
Author: | Mindrunner [ Thu Nov 01, 2007 13:16 ] |
Post subject: | |
Vad gjorde dom för fel på mastringarna av CD innan loudness-racet började? Jag har Saga-Worlds Apart på både CD & Vinyl cd:n är från -94 och den låter definitivt inte sönderkomprimerad jämfört med vinylen men jag tycker den låter sämre än vinylen så om det inte beror på mediet så måste dom ha gjort något galet vid mastringen Och vinylen är ej heller orginal utan den är av tysk press från -87 Orginalet kom -81 Dom 2 skivorna borde vara hyfsatt jämförbara såvida inte dom gjort något generalfel vid överföringen till CD |
Author: | Bill50x [ Thu Nov 01, 2007 13:52 ] |
Post subject: | |
Mindrunner wrote: Vad gjorde dom för fel på mastringarna av CD innan loudness-racet började? ![]() Men i den tidiga CD-eran så var det mycket analogt material som gavs ut, du minns väl märkningen med AAD och ADD? Om jag minns rätt stod väl första bokstaven för inspelningen och den andra för mastringen. Jag bara spekulerar nu, men kan det inte vara så att inspelningar gjorda analogt, med en mogen teknik, var bättre än de digitaliseringar som gjordes vid samma tid? För att få folk att köpa om de skivor man redan hade så var man ju tvungen att "förbättra" ljudet. Vem köper en CD om den vinyl man har låter lika bra? Nu är det inte så lätt via enkel lyssning att avgöra vad som var bättre eller sämre, så det viktiga var att det lät annorlunda samt var fritt från brus och knaster för att motivera ett omköp. Friheten från brus var nog tyvärr ofta resultatet av en brusreducering eller tvätt av det brusiga analoga bandet, vilket inte heller bidrog till ett bättre ljud. / B |
Author: | teatime [ Thu Nov 01, 2007 15:52 ] |
Post subject: | |
Bill50x wrote: För att få folk att köpa om de skivor man redan hade så var man ju tvungen att "förbättra" ljudet. Vem köper en CD om den vinyl man har låter lika bra? För egen del är jag övertygad om att en del av förklaringen helt enkelt är att skivbolagen ville motivera CD:ns högre pris (ni minns väl att CD var dyrare än vinyl förr i världen? ![]() |
Author: | Bill50x [ Thu Nov 01, 2007 16:00 ] |
Post subject: | |
teatime wrote: För egen del är jag övertygad om att en del av förklaringen helt enkelt är att skivbolagen ville motivera CD:ns högre pris (ni minns väl att CD var dyrare än vinyl förr i världen? Som vi nu vet är det precis tvärtom ![]() / B |
Author: | Mindrunner [ Thu Nov 01, 2007 20:28 ] |
Post subject: | |
Bill50x wrote:
![]() Läs i länken som jag klistrade in tidigare http://www.rogernichols.com/EQ/EQ_91-10.html We played the tapes back both ways, and came to the conclusion that the music sounded better when we used the analog outputs and the analog mastering console for any final adjustments. This method of producing albums; digital multi-track, digital mix machine and analog mastering console would mean that we should have labeled the CDs "DDA". The record company wouldn't do it. They said that since the CD was digital they were going to make it "DDD". Oh well, you can't win 'em all. |
Author: | Mindrunner [ Thu Nov 01, 2007 20:35 ] |
Post subject: | |
Mindrunner wrote: Vad gjorde dom för fel på mastringarna av CD innan loudness-racet började? på tog med skivorna till Big D för att testa på bättre CD UniSC mot Rega P1 och skivan lät bättre på P1:an så det kan definitivt inte vara mediet det är fel på utan överföringen/mastringen av CD som det är fel på ![]() |
Author: | Christian [ Fri Nov 02, 2007 12:17 ] |
Post subject: | |
Hej Jag säga att disskussion i alla fall har gjort mig mer stärkt i beslutet att köpa en LP12:a. Jag har beställt en, men den lär inte dyka upp föränn om ett par veckor. Jag har de senaste veckorna varit runt i Göteborgs olika beg LP butiker och fyndat, men har ännu inget att spela dem på. Det ska bli kul att testa lite när den kommer. Med tanke på priset på beg LP så känns det som att det kan bli aktuellt att köpa gamla skivor som jag har på CD på LP istället och sälja CD. Det känns helt klart bättre att ha en "slowhand" med Clapton på original UKpress från -77 än den "fjuttiga" CD upplagan som jag spelar på nu. Jag var ju dessutom på tonläget och testade en del och det visar ju sig att en bra 12:a dessutom är bättre än min Majik CD. mvh Christian |
Author: | ed [ Fri Nov 02, 2007 12:46 ] |
Post subject: | |
Christian wrote: Hej |
Author: | Christian [ Fri Nov 02, 2007 18:03 ] |
Post subject: | |
ed skrev: Quote: Va kul att du har beställt en lp12:a men jag kanske har missat vad du beställde för någon. Ja min lp12:a spelar ju skiten ur min majik, men på ngt sätt behöver man både cd och vinylspelare. /Christian |
Author: | Broccoli [ Fri Nov 02, 2007 23:55 ] |
Post subject: | |
Kan det ha varit min gamla? Bytte in min på Tonläget för inte så länge sen. Känns igen på att den saknar serienr på baksidan (troligen för att lådan bytts nån gång av tidigare ägare). |
Author: | Christian [ Sat Nov 03, 2007 14:07 ] |
Post subject: | |
Broccoli Quote: Kan det ha varit min gamla? Bytte in min på Tonläget för inte så länge sen. Känns igen på att den saknar serienr på baksidan (troligen för att lådan bytts nån gång av tidigare ägare). |
Author: | Christian [ Sat Nov 03, 2007 14:28 ] |
Post subject: | |
Tänkte fråga en sak om pressningar,eftersom jag märker att det finns många på forumet "som har koll". Vad räknas som en 1:a pressning? Jag vill ta Clapton 461 Ocean boulevard som exempel. Jag har kollat på den på ebay och det finns flera ex till salu. Jag förstår att skivan ska vara märkt 2479-118 och med Made in England på. Men sedan pratar säljarna om Matrx numbers. Vad är det och var på skivan står det? T.ex. kan det stå : MATRIX NOS- A/1,B/1, Eller MATRIX NUMBERS 2479-118 A//3 2479-118 B//1 Eller Vinyl is an A//2, B//1 press with "MASTERDISK" stamp Tacksam för svar Christian |
Page 3 of 3 | All times are UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |