selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 05:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snarare "DS och priser på beg. CDspelare" mkII
Trodde det var den tråden jag postade i :oops:
Sorry

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att den där aggresiva tonen är rätt onödig bara för att någon (i detta fallet Bill) är av en delvis annan åsikt. Jag tycker att det är bra att resonera och att utbyta erfarenheter med någon som är av en annan åsikt. Att vara oförskämd bara för att Bill inte rättar in sig i ledet och dyrkar DS tycker jag är olämpligt. Eller vill vi ha ett forum där alla i kör utropar "Ja, kejsarens nya kläder är jättefina!"
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Ayn wrote:
Sammanfattningsvis alltså: Linn har skapat en produkt med en målgrupp som du inte kan identifiera dig med. Jag ser inte problemet.
Inte jag heller. Jag har inget problem med att välja bort en produkt som är så groteskt överprissatt. Tro mig, framtiden kommer ge mig rätt :-)

/ B
Det är klart att om man kan få upp tillverkningsantalet rejält så kommer också priserna för motsv. prestanda sjunka drastiskt, men för den sakens skulle betyder inte det att den är överprissatt - nu! Att det handlar om ett tusenkronors kretskort i en dyr och fin låda är en oseriös och synisk kommentar (i synnerhet med tanke på att du inte ens hört apparaten - bespara oss också din åsikt om Linn:s övriga CD-spelare - det är inte det vi diskuterar här - de flesta av oss har redan bildat oss en egen uppfattning om dessa baserat på egna lyssningsintryck). De mätmässig prestanda som DS:en uppvisar (enl. tidigare ref. test i HiFi-World - även om mätningarna är väl summariska för att man skall kunna göra en komplett bdömning) når man inte med enkla standardlösningar. Jämför med vad state-of-the-art mätinstrument (spektrumanalysatorer, signalgeneratorer, oscilloskop etc) kostar. I andra sammanhang kan motsvarande prestanda kosta betydligt mer - i många fall kan t.o.m. tillverkningskostnaderna för eheter med motsv. prestanda ligga över utpriset för en DS.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag tycker att den där aggresiva tonen är rätt onödig bara för att någon (i detta fallet Bill) är av en delvis annan åsikt. Jag tycker att det är bra att resonera och att utbyta erfarenheter med någon som är av en annan åsikt. Att vara oförskämd bara för att Bill inte rättar in sig i ledet och dyrkar DS tycker jag är olämpligt. Eller vill vi ha ett forum där alla i kör utropar "Ja, kejsarens nya kläder är jättefina!"
hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Inte jag heller. Jag har inget problem med att välja bort en produkt som är så groteskt överprissatt. Tro mig, framtiden kommer ge mig rätt :-)

/ B
Det är klart att om man kan få upp tillverkningsantalet rejält så kommer också priserna för motsv. prestanda sjunka drastiskt, men för den sakens skulle betyder inte det att den är överprissatt - nu! Att det handlar om ett tusenkronors kretskort i en dyr och fin låda är en oseriös och synisk kommentar (i synnerhet med tanke på att du inte ens hört apparaten - bespara oss också din åsikt om Linn:s övriga CD-spelare - det är inte det vi diskuterar här - de flesta av oss har redan bildat oss en egen uppfattning om dessa baserat på egna lyssningsintryck)...
Saken är den att jag råkar ha hyffsad insikt i vad det kostar att tillverka apparater byggda på det sätt som Klimax-produkterna är och i små serier. Bill har också vid ett flertal tillfällen uttalat sin åsikt om vad han tycker om Linns CD-spelare varför jag inte tycker att det är nödvändigt att denna proklameras i tid och otid i synnerhet eftersom han enligt egen uppgift inte heller hört DS:en...

F.ö. tror jag nog att Bill kan svara för sig själv och det på ett aldeles utmärkt sätt.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det nu är så att du är expert på prissättning av hifiprodukter tillverkade i små serier, varför inte dela med dig av dessa erfarenheter istället för att vara oförskämd? Det skulle i alla fall jag tycka vara betydligt mer givande.

Jag tycker att alla synpunkter är av värde och bara för att ngn har en åsikt som inte överensstämmer med din (eller min) så tycker jag att de bör få uttrycka den utan att bli förolämpade. När det gäller DS prestanda så har ju massor av folk uttalat sig om den utan att man har hört den, utan att för den skulle kallas för oseriösa av dig. Jag tycker att det är en oerhört intressant produkt och i början är/var ju all info välkommen och jag tyckte att även de som själva inte hört den tillförde ngt.

Mitt inlägg var inte direkt skrivet som ett försvar av ngn speciell person, utan mer att jag tycker att högt i tak kan aldrig skada. Om man inte kan diskutera sakfrågor utan att vara oförskämd, vad är det få för klimat vi har här på forumet?
hardcorelinnie wrote:
ulfbnilsson wrote:
hardcorelinnie wrote:
Det är klart att om man kan få upp tillverkningsantalet rejält så kommer också priserna för motsv. prestanda sjunka drastiskt, men för den sakens skulle betyder inte det att den är överprissatt - nu! Att det handlar om ett tusenkronors kretskort i en dyr och fin låda är en oseriös och synisk kommentar (i synnerhet med tanke på att du inte ens hört apparaten - bespara oss också din åsikt om Linn:s övriga CD-spelare - det är inte det vi diskuterar här - de flesta av oss har redan bildat oss en egen uppfattning om dessa baserat på egna lyssningsintryck)...
Saken är den att jag råkar ha hyffsad insikt i vad det kostar att tillverka apparater byggda på det sätt som Klimax-produkterna är och i små serier. Bill har också vid ett flertal tillfällen uttalat sin åsikt om vad han tycker om Linns CD-spelare varför jag inte tycker att det är nödvändigt att denna proklameras i tid och otid i synnerhet eftersom han enligt egen uppgift inte heller hört DS:en...

F.ö. tror jag nog att Bill kan svara för sig själv och det på ett aldeles utmärkt sätt.

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Om det nu är så att du är expert på prissättning av hifiprodukter tillverkade i små serier, varför inte dela med dig av dessa erfarenheter istället för att vara oförskämd? Det skulle i alla fall jag tycka vara betydligt mer givande.

Jag tycker att alla synpunkter är av värde och bara för att ngn har en åsikt som inte överensstämmer med din (eller min) så tycker jag att de bör få uttrycka den utan att bli förolämpade. När det gäller DS prestanda så har ju massor av folk uttalat sig om den utan att man har hört den, utan att för den skulle kallas för oseriösa av dig. Jag tycker att det är en oerhört intressant produkt och i början är/var ju all info välkommen och jag tyckte att även de som själva inte hört den tillförde ngt.

Mitt inlägg var inte direkt skrivet som ett försvar av ngn speciell person, utan mer att jag tycker att högt i tak kan aldrig skada. Om man inte kan diskutera sakfrågor utan att vara oförskämd, vad är det få för klimat vi har här på forumet?
hardcorelinnie wrote:

Nåja, så oförskämd var jag väl inte!? Vi får väl se hur Bill tar det när han läser inlägget.

Jag tyckte i varje fall att han i en raljerande ton gav uttryck för en i mångt och mycket ogrundad åsikt.
Bill50x wrote:
Det har jag rätt att vara när ett tusenkronors kretskort sätts i en urfräst alu-låda och prissätts som DS.
Bill50x wrote:
... en produkt som är så groteskt överprissatt.
Jag påstod f.ö. inte att jag är "expert på prissättning av hifiprodukter tillverkade i små serier".

Alla åsikter är välkomna om de bara framförs med måtta. Forumets diskussionsklimat tycker i varje fall jag är mycket trevligt (bortsett från ett och annat av mina egna inlägg då - tydligen :wink: ).

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Bill50x wrote:
Jo, jag är gnällig...
Eftersom du har starka åsikter kring ds:en tror jag att göra ett litet studiebesök på hf och lyssna på den vore inte fel. Känns som att dina argument känns blir mer trovärdiga då.
Tro mig, det händer snart. Bor inte så långt bort från HF.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul med alla åsikter! Jag håller med såväl UffeB som tycker att jag ska få framföra mina åsikter och hardcorelinnie som tycker att jag raljerar lite för mycket om en produkt jag inte hört.

När det gäller mitt raljerande bottnar det delvis (lite delvis...) i det faktum att det inte bara är jag som tycker till om DS utan att ha hört den (prcis som ubn skriver).

Det är fantastiskt kul med en helt ny produktkategori från Linn och jag gissar att en så exklusivt utförd apparat är en smart imageskapande lansering av konceptet. Och den är ju skitsnygg! Jag tror att de som köper denna burk kommer vara mycket nöjda med prestanda och få sig många timmar av glädjefylld lyssning.

Jag är likaledes övertygad om att detta är en extrem nischprodukt, i långt högre grad än det övriga Linn-sortimentet. Jag tror, men inte lika säkert, att DS-konceptet kommer innebära en återvändsgränd. Lite grand som CD12:an enligt mitt sätt att se det.

Vad baserar jag dessa åsikter på? Jo, en LP12:a spelar bara vinyler. Ingen mjukvara i världen, eller nåt litet chip någonstans, kan få den att spela CD´s. I den digitala världen ser det annorlunda ut. Kan en apparat hantera en digal signal spelar det inte så stor roll om det är en ljud- eller bildström det handlar om. De olika formaten ställer olika krav på bandbredd och liknande men i princip är det ingen skillnad.

En LP12:a behövs fortfarande och den kan utvecklas inom ramarna för formatet. Så länge vinylskivan innehåller mer än vad spelaren kan återge finns det alltid plats för förbättringar. Men LP12:an kommer aldrig spela en CD, kommer aldrig återge HD-video, aldrig visa dina bilder fråm senaste besöket på Linn-fabriken. Det kan DS med rätt programvara.

En DS i dagens utförande är samma återvändsgränd som en CD12. Gissningsvis kommer DS' efterföljare kunna hantera fler format, precis som Unidisk kan jmf med CD12.

Med detta i minne är jag definitivt inte målgruppen för en DS. Precis som jag skrev tidigare, jag är inte ute efter spetsprestanda, jag kan backa några procent om jag får fler möjligheter.

Jag minns en test mellan en modifierad Mercedes och en Ferrari Testarossa. På kurvig (asfalt-)väg var Ferrarin snabbare, likaså i acceleration till 100 km/h. I övrigt hade Mercan bättre acc, högre toppfart. Förutom att den transporterade fyra personer med bagage, luftkonditionerat och i behaglig ljudnivå.

Jag tror att många med mig inte vill ha fler lådor, fler apparater som kan nästan samma sak. En spelare för silverdiskar ska klara alla format. En D/A-omvandlare ska omvandla alla format och klara alla typer av "input". Precis som man inte ska behöva flera tuners för att täcka FM/AM och digital radio, flera tv-mottagare för att täcka in mark- och satellitsänd tv.

I förlängningen kommer vi kräva en apparat som kan ta inkommande digitala media.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag tror, men inte lika säkert, att DS-konceptet kommer innebära en återvändsgränd.
Där tror jag att du har fullkomligt fel. Jag tor att DS - konceptet helt kommer att konkurrera ut CD:n, jag kan inte begripa varför någon skulle ens överväga att köpa en CD-spelare när de här apparaterna finns på marknaden?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Jag tror, men inte lika säkert, att DS-konceptet kommer innebära en återvändsgränd.
Där tror jag att du har fullkomligt fel. Jag tor att DS - konceptet helt kommer att konkurrera ut CD:n, jag kan inte begripa varför någon skulle ens överväga att köpa en CD-spelare när de här apparaterna finns på marknaden?
Jag kommer inte att välja en DS före en ren CD-spelare på väldigt många tex om det fanns en Akurate DS med något bättre prestanda till samma pris så skulle jag ändå välja en Akurate CD. Jag tycker det är för mycket meck med datorer NAS-diskar hit och nedladdning etc etc. Skulle jag inte jobba professionellt med datorer skulle det nog se annorlunda ut då skulle jag ha det intresset på fritiden men nu vill jag ha så datorfritt som möjligt hemma :D

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Ja. Konceptet att strömma från en separat dator eller NAS kommer på sikt slå ut CD-spelaren. Men DS innebär idag en begränsning till enbart ljud. Vilka format DS kan hantera är för mig obekant men jag förutsätter att mp3 (oavsett bitrate), flac, wav, wma osv (som Linn Records säljer idag) fungerar.

Men hur är det med video? Radio och TV från Internet? Visa bilder från senaste semestern? Allt annat man kan göra digitalt inom multimedia? DS innebär samma begränsning som en CD12.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Bill50x wrote:
Jo därför att en cd-spelare är väldigt mycket enklare att använda än en ds.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Är den :?:

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men hur är det med video? Radio och TV från Internet? Visa bilder från senaste semestern? Allt annat man kan göra digitalt inom multimedia?
Hm... jag vet inte, det är ändå många som i första hand kör med stereo idag? Och CDspelare säljer ju fortfarande, eller hur? Dom är ju oerhört mycket mer begränsade än DSkonceptet, tror du inte att det är en mer relevant jämförelse än med en dator (som du verkar tänka på)?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
ed wrote:
Är den :?:
Jag uttryckte mig lite tokigt. En cd-spelare är en cd-spelare, du stoppar cd-n i transporten o sedan kickar igång skivan. Men en ds måste du investera i hårddiskar. Först ska du konvertera dina skivor över till hårddisken. På det sättet är en cd-spelare eller en vinylspelare mycket enkla att använda.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 21:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Jag uttryckte mig lite tokigt. En cd-spelare är en cd-spelare, du stoppar cd-n i transporten o sedan kickar igång skivan. Men en ds måste du investera i hårddiskar. Först ska du konvertera dina skivor över till hårddisken. På det sättet är en cd-spelare eller en vinylspelare mycket enkla att använda.
Jo iofs, det blir en del initialt bök förstås. Men det är väl ändå något som de flesta kommer över, tror du inte? När de väl ligger på den där hårddisken så blir det ju jättelätt att spela på den. Inga mer borttappade skivor, och täkn så enkelt att "låna" en platta av en kompis...

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00