selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 03:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 13:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om du går utanför Linn-fållan med en del inköp, får du mer pengar över till en komponent som kanske förbättrar mer...
t ex:
- köp en Rega RB250 tonarm i st f en Ittok/Akito...du sparar 2000
- köp en Goldring 1022 i st f Adikt (eller nån Denon MC om du har MC-ingång)...du sparar ca 1500
- skit i att byta Lingo...du sparar massor (koppla Lingon till ett annat nätuutag, den avger visst mycket HF har jag hört nånstans)
Lägg det du sparar på ett par Ninka, tycker jag...och sedan ett bra RIIA, LK1 rockar bra...

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 01, 2007 21:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för alla synpunkter

Hypotesen just nu är: Adikt + Kelidh/Kaber/Ninka men valet av högtaler kommer nog i slutändan handla om vilka högtalare hustrun tycker är minst fula :wink:

Skulle jag få bestämma sjäv så skulle jag nog välja Kelidh och försöka få in ytterligare en LK100 i budgeten, även att jag egentligen tycker att Kaber är snyggast

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 17:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hypoteser är till för att förkastas :)

Efter ett besök på HF tillsammans med hustrun så är inte Ninka längre aktuell. Däremot så tyckte hos Komponent 110 var ok.

SÅ vad tycker ni som äger Komponent 110 om dem? Ni andra får också tycka :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komponent 110 or är kalasbra och snygga att dom dessutom är väldigt prisvärda är ju inte fel heller. Förmodligen vill du dock ha subb till

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 01:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Wahlen wrote:
Skulle jag få bestämma sjäv så skulle jag nog välja Kelidh och försöka få in ytterligare en LK100 i budgeten, även att jag egentligen tycker att Kaber är snyggast
Jag tycker att du tänker rätt här. Jag har haft Keilidh som passiva, aktiva med två LK100 samt aktiva med tre LK100. Allt är naturligtvis relativt men just Keilidh är inte så värst kul passiva, jag anser att de kräver aktivering. I ett första skede så verkar detta inte vara ett source first alternativ men betänker man att det sedan går att lämna playback delen av anläggningen ifred ett bra tag medans man fokuserar på källa och dylikt så blir det ett sorts "bakvänt" source first ;) Mina Keilidh har hängt med ett bra tag och blommat ut med varje uppgradering på källan. Jag har nog långt kvar innan jag upptäcker att det är högtalarna som är den begränsande faktorn i mitt system.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 09:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kamarg wrote:
Jag tycker att du tänker rätt här. Jag har haft Keilidh som passiva, aktiva med två LK100 samt aktiva med tre LK100. Allt är naturligtvis relativt men just Keilidh är inte så värst kul passiva, jag anser att de kräver aktivering. I ett första skede så verkar detta inte vara ett source first alternativ men betänker man att det sedan går att lämna playback delen av anläggningen ifred ett bra tag medans man fokuserar på källa och dylikt så blir det ett sorts "bakvänt" source first ;) Mina Keilidh har hängt med ett bra tag och blommat ut med varje uppgradering på källan. Jag har nog långt kvar innan jag upptäcker att det är högtalarna som är den begränsande faktorn i mitt system.
Precis! Ett synnerligen bra exempel på att source-first regerar. Ingen kan påstå att Keilidh hör till det riktiga toppskicktet bland högtalare, men trots det så är de ändå tillräckligt bra för att hänga med mycket långt när det gäller burkar tidigt i kedjan. Exakt hur långt vet jag inte (det var ett tag sedan jag hörde Keilidh i en riktigt bra anläggning) men det skulle förvåna mig om aktiva Keildh med t.ex. 5125 inte är kapabla att leverera de väsentliga skillnaderna mellan t.ex. Unidisk 2.1 och 1.1. Sen att det går att krama ur betydligt mer ur en 1.1:a ändå är en annan historia...

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 11:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
Komponent 110 or är kalasbra och snygga att dom dessutom är väldigt prisvärda är ju inte fel heller. Förmodligen vill du dock ha subb till
Det är det som jag ser som problemet (basen). Allt annat verkar vara riktigts bra. Då hustrun inte alls delar mitt intresse för musik så lär det inte blir några uppgraderingar de närmsta xx åren :( Så blir det Komponent 110, så blir det utan bas...

Kommer Komponent 110 att fungera utan extra bas? eller kommer jag bittert ångra att jag inte propsade på ett par Keiledh istället?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 07, 2007 18:11 
Site Admin
Site Admin

Keilidh och Komponent 110 känns som så olika högtalare både i ljud och design att jag tror du, om du har möjlighet att jämföra dem, själv upptäcker vilken du föredrar. Och i förlängningen då vilken du ska propsa på för hon som har sista ordet :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00