Hej alla vänner på forumet!
Nu har jag varit och provlyssnat igen och detta är resultatet:
Den här gången tog jag med min kompletta REGA rigg, utom högtalare till affären.
Vi kopplade upp alltihop och spelade på ett par Ninka. Jag kände igen ljudet och kände mig ganska hemma, lite småtrevligt sådär.
Sedan bytte vi CD till Majik CD. Genast mycket bättre, mer samspel mellan musikerna, sången följde musiken på ett annat sätt etc. Vad som var lite förvirrande var dock att det ”lät REGA och Linn” samtidigt. Hrm…
Bytte så försteg till Majik Kontrol. Ytterligare förbättring.
Slutsteg byttes till 2250. Ytterligare förbättring.
Sist Signalkablar från Rega till Linn Silver. Förvånansvärt stor förbättring.
Vad som var kul var att alla byten gav ungefär samma typ av förbättring, dvs. det var samma parametrar som förbättrades: Tydlighet, kalla det ”sväng”, samspel mellan musiker, Live känsla etc.
Sedan bytte också från Majik kontrol till en Exotik + DA och jag tyckte det var en av de större förbättringarna vi gjorde.
Hur som helst så stärker detta mig i att jag ska försöka få till ett komplett Linn system så snart som möjligt. Det kändes faktiskt som att alla bitar föll på plats först när vi hade Linn i hela kedjan inklusive kablar. Faktiskt hade jag samma känsla när jag byggde upp mitt Rega system.
Jag har släppt Akurate CD tanken, beroende på flera saker:
Jag vill ha ett komplett Linn system så snart som möjligt.
Nya format kanske kommer ( har kommit!).
Om jag lägger pengar på ett bra försteg, så kan jag komplettera med en Beg LP12 i framtiden och börja spela Vinyl. Det känns spännande.
Hur som helst så känns det som att jag med ett Linn system verkligen har hittat hem! Jag älskar musik och dessa system förmedlar bara så mycket mer!
En fråga på slutet: Känns ett par Espek som ett bra val högtalarmässigt på sikt? Som jag sagt tidigare så tycker jag att Ninka känns lite tunna ibland, fast jag har inte hört dem aktivt. Eller finna det andra modeller som inte springer iväg prismässigt för mycket?
Mvh
Christian