selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 08:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har själv gått från 5103 till analog Exotik och jag tyckte det blev ganska stor skillnad så det är helt klart värt pengarna om man inte behöver bioljud. En beg Exotik kostar runt 15000:- Jag har en Majik CD som källa och Exotiken är bland dom sista som tillverkades i analog utförande. Okej att Akurate CD är bättre än Majik CD men är det värt pengarna, själv skulle jag nog köpa Keel till min LP12 istället. Jag tycker du är inne på rätt spår. Det var någon som föreslog beg Ikemi men jag tycker Ikemi låter dåligt och vasst emot en Majik den kanske inte skulle vara bättre än din Rega.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 09:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Christian wrote:
Akurate CD
Naim Nait5i
Ninka

Vi provade sedan
Akurate CD
Beg naim kombination av för/slutsteg
Ninka

sedan
Majik CD
Majik kontrol
2250
Ni körde vidare med Naimsteg trots att du uppenbarligen inte gillar Naims karaktär.
"Uppenbarligen"? Kanske efter att man har lyssnat på alla tre systemen, men knappast efter att ha hört bara det första...

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag såg att de säljer begagnade Uni 2.1 för 35kkr på HF-fidelity i Stockholm, det borde väl vara ett intressant alternativ?
Då har man ju en DVD på köpet oxå :wink:

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du borde kanske testa ytterligare en konfiguration;
Akurate CD med Kairn och Ninka.

För att sedan i sinom tid byta försteg till Majik Kontrol. Om Naimsoundet inte föll dig helt på läppen (håller med om att Linn är skönare, Naim är lite för köttigt för min smak) så borde ändå Akurate CD låta kanon med Linns elektronik efter. Även med Kairn som är äldre. Kör ju själv 1.1 med Kairn, och det knäcker. Tror mer på den linjen istället för att gå ner ett steg på källan och direkt balansera upp försteget till ett lite bättre.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant att läsa om dina erfarenheter. Jag har som sagt lyssnat på ett liknande balanserat system (i motsats till mer source first orienterade typ Akurare+Nait) fast med lite svagare komponenter (Ikemi, 5103, 2250 och Ninka) och jag gillade det verkligen. Jag upplevde dock aldrig, i motsats till någon ovan, att Ikemi lät vasst. Tvärtom var det väldigt behagligt och trevligt ljud.

Vilka var de andra Naim förstärkarna du lyssnade på? Att en Nait för ca 10 tkr skulle få storstryk av en Linn Kombo med nypris runt 50 tkr är kanske inte så förvånande. Så en intressant fråga är ju om det var Naim ljudet (i den kombinationen) du inte gillade eller att det helt enkelt var en för billig/dålig förstärkare med tanke på resten. Även om kvalitet och pris inte alltid följs åt så är min erfarenhet från både Linn och Naim att ju dyrare desto bättre.

Jag har själv lyssnat på Nait 5i, fast med annan kringutrustning och då lät den väldigt bra. Men så fin elektronik som Akurate bör kanske ha bättre prylar för att verkligen visa vad den kan.

Christian wrote:
Hej igen

Här kommer ett referat efter lite praktiska övningar tidigare idag.

Vi började att koppla ihop
Akurate CD
Naim Nait5i
Ninka

Vi provade sedan
Akurate CD
Beg naim kombination av för/slutsteg
Ninka

sedan
Majik CD
Majik kontrol
2250

Jag ska inte berätta vad Linnhandlaren tyckte, för jag vill inte återge hans åsikter publikt utan hans tillåtelse, men jag tyckte så här:

Första kombinationen var.... hemsk. Jag har ju lyssnat en del tidigare till akurate cdn och blivit mycket imponerad men det här funkade inte alls. Rent ljud karaktärsmässigt så ligger Rega och Linn ganska nära varann. Linn är tydligare, mer rytmiskt och bättre på de flesta sätt, men karaktären på ljudet är ganska lika. Naim näremot upplevde jag som hårt och överengagerat. Det passade inte mig alls.

Nästa kombination var bättre, men fortfarande inget som jag skulle kunna leva med, då behåller jag hellre mitt befintliga system.

Kombination 3 funkade för mig. Jag har testat Majik CD mot Akurate tidigare, så jag vet ungefär vad jag missar. Helheten var dock såpass mycket bättre, så för min del var det ingen som helst tvekan.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för något men en tänkt system ser nog just nu ut ungefär så här:

Majik CD
Beg försteg t.ex. sen 5103 eller Exotik
2250 slutsteg

samt att jag behåller mina Rega R9. Jag har föresten provat att driva dem med 2250 steget och fick en ganska tydlig förbättring. Allt blev tydligare, stramare bas samt bättre sväng och musik. Eftersom jag har levt med och gillat mitt Rega system under en tid och dessa komponeter alla enskilt är bättre så tror jag nog at det här är ett system som jag kan leva med under en tid framåt.

Sedan kan man ju på sikt uppgradera åt alla möjliga håll. Typ byta högtalare, börja köra aktivt samt eventuellt invänta andra typer av källor.

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det verkar som att Highfidelity säljer av lite Unidiskar. Är det någon som vet om 1.1 också försvinner?

Linn Unidisc 1.1, demoex 53000:-
Linn Unidisc 2.1 34000:-
Linn Unidisc 2.1 35000:-

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Det verkar som att Highfidelity säljer av lite Unidiskar. Är det någon som vet om 1.1 också försvinner?
Det var intressant!
Men det är klart...att det är svårt att sälja Unidiskar efter Akurate CD introduktionen - o kommer en superbra spelare för bra pris så blir det än värre!
Kan man tolka det som att spelaren
kommer snart?

Naim vs Linn - äger båda märkena o gillar bägge starkt.
Naim är fräckare i ljudet o det gillar jag, men Linn är mer musikalisk.
Blanda funkar sådär...pröva en komplett Naimrigg o jämför med en Linnrigg i samma prisklass.
Ta tid på dig, testa många system!
Inte kul att upptäcka att man valt fel komponent(er) i sitt system.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 26, 2007 19:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

En upplysninig om ni redan har glömt det.
Linn använder nätdelar som stör.

Så om ett test skall bli bra, jämför komplett Linn rigg med en komplett naim rigg, helst med separat strömförsörjning.

Mats

PostPosted: Sun Sep 02, 2007 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej alla vänner på forumet! :)

Nu har jag varit och provlyssnat igen och detta är resultatet:

Den här gången tog jag med min kompletta REGA rigg, utom högtalare till affären.

Vi kopplade upp alltihop och spelade på ett par Ninka. Jag kände igen ljudet och kände mig ganska hemma, lite småtrevligt sådär.

Sedan bytte vi CD till Majik CD. Genast mycket bättre, mer samspel mellan musikerna, sången följde musiken på ett annat sätt etc. Vad som var lite förvirrande var dock att det ”lät REGA och Linn” samtidigt. Hrm…

Bytte så försteg till Majik Kontrol. Ytterligare förbättring.

Slutsteg byttes till 2250. Ytterligare förbättring.

Sist Signalkablar från Rega till Linn Silver. Förvånansvärt stor förbättring.

Vad som var kul var att alla byten gav ungefär samma typ av förbättring, dvs. det var samma parametrar som förbättrades: Tydlighet, kalla det ”sväng”, samspel mellan musiker, Live känsla etc.

Sedan bytte också från Majik kontrol till en Exotik + DA och jag tyckte det var en av de större förbättringarna vi gjorde.

Hur som helst så stärker detta mig i att jag ska försöka få till ett komplett Linn system så snart som möjligt. Det kändes faktiskt som att alla bitar föll på plats först när vi hade Linn i hela kedjan inklusive kablar. Faktiskt hade jag samma känsla när jag byggde upp mitt Rega system.

Jag har släppt Akurate CD tanken, beroende på flera saker:

Jag vill ha ett komplett Linn system så snart som möjligt.
Nya format kanske kommer ( har kommit!).
Om jag lägger pengar på ett bra försteg, så kan jag komplettera med en Beg LP12 i framtiden och börja spela Vinyl. Det känns spännande.

Hur som helst så känns det som att jag med ett Linn system verkligen har hittat hem! Jag älskar musik och dessa system förmedlar bara så mycket mer! :D

En fråga på slutet: Känns ett par Espek som ett bra val högtalarmässigt på sikt? Som jag sagt tidigare så tycker jag att Ninka känns lite tunna ibland, fast jag har inte hört dem aktivt. Eller finna det andra modeller som inte springer iväg prismässigt för mycket?

Mvh
Christian

PostPosted: Sun Sep 02, 2007 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Hej alla vänner på forumet! :)

Som jag sagt tidigare så tycker jag att Ninka känns lite tunna ibland, fast jag har inte hört dem aktivt.

Mvh
Christian
Ninka tri-ampade aktivt är inte direkt tunna. Jag hade nog lagt pengarna längre fram i kedjan i stället för på Espek. Om du inte kommer över ett par billigt. Espek är klart kräsnare när det gäller slutsteg. Riktigt bra blir de från 3x2250 och uppåt.

Björn

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 02, 2007 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanske bättre att komplettera Ninka med Sizmik om man vill ha mer tryck? :roll:

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 02, 2007 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag tidigare skrivit, satsa direkt på Espek.
Ett gott stycke bättre än Ninka o inte dyrare än Ninka/Sizmik.

Med tanke på vad du har idag kommer Ninka antagligen att kännas lite klena.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 03, 2007 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Kanske bättre att komplettera Ninka med Sizmik om man vill ha mer tryck? :roll:
ja eller katan med sizmik.:)

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00