selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 03:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun May 27, 2007 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående buggar så lär det finnas ett par hundra kända respektive okända buggar i programvaran för Akurate Cd. Vissa av dom gör varken till eller från men det blir väldigt svårt att verifiera rent praktiskt.

Men.... LP-12:an har inga buggar så vitt jag vet :wink:

1-0 till vinylsvarven bara där.... och då har vi inte tagit med den musikaliska fördelen med LP-12:an

För då slutar det väl på si så där...

10-0 till vinylsvarven :D

Om jag är färgad vinylentusiast..... :roll:

Post subject:
PostPosted: Sun May 27, 2007 19:46 
Site Admin
Site Admin

Vet inte om jag skulle säga att det är så lätt iofs...det finns väl en massa felkällor med tolvan också? Dåligt inställda fjädrar, nålar som börjar ta slut, tröga tonarmar osv... ;)

Post subject:
PostPosted: Sun May 27, 2007 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Vet inte om jag skulle säga att det är så lätt iofs...det finns väl en massa felkällor med tolvan också? Dåligt inställda fjädrar, nålar som börjar ta slut, tröga tonarmar osv... ;)
Det är inga buggar, det är features som håller oss ständigt sysselsatta och med hörseln på spänn så det inte börjar låta sämre :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 10:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Men.... LP-12:an har inga buggar så vitt jag vet
På sjuttiotalet kostade den 1600:-, mindre än ett japanskt kassettdäck. DET var prisvärt!

Synd att man köpte det japanska kassettdäcket :cry:

JohanR

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Quote:
Men.... LP-12:an har inga buggar så vitt jag vet
På sjuttiotalet kostade den 1600:-, mindre än ett japanskt kassettdäck. DET var prisvärt!

Synd att man köpte det japanska kassettdäcket :cry:

JohanR
Mina kamrater tyckte jag var knäpp som i början på 80-talet betalade nästa 4 tusen för en Ittok-arm till min LP12a... Nu kostar topparmen 10 gånger mer.

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

t o m 11ggr mer :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Fast jag brukar få rabatt :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon May 28, 2007 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Vad blir det i dagens pengavärde då?

Post subject:
PostPosted: Tue May 29, 2007 01:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Magnus wrote:
Vad blir det i dagens pengavärde då?
Beror på vad du jämför med. En 26" tv kostade i början på 80-talet ungefär 3-4 tusen kronor. Vilket motsvarar vad en sådan kostar idag. En slö och långsam dator kostade ungefär 25.000.

Men gissningsvis har det allmänna kostnadsläget stigit med en faktor 2 eller 3 sedan typ -83. Det betyder att en "topp-arm" typ Ittok från Linn borde kosta mellan 8 och 12 tusen.

Men sådana här jämförelser är omöjliga att göra eftersom teknisk utveckling betyder så olika beroende på vad man jämför med. Annan prisutveckling är knappast heller jämförbar. Bilar, eller bensin, hyror för lägenheter, följer ganska troget index. Medan elektronik i stort bara blir allt billigare. För att inte tala om flygresor.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 29, 2007 01:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mer relativt inkomsten skulle jag tro.
Mekanisk arbete samt montering kostar mer idag o kommer att kosta ÄN mer i framtiden.
Detta i kontrast till elektronik!

Klockor är ett lysande exempel. Billiga klockor kostar så lite att byta batteri inte är lönsamt.
Men mekaniska klockor ökar i pris något sanslöst.
Mycket för att serierna är så små att det inte lönar sig att automatisera tillverkningen.

Slutsats:
Vi får nog vara beredda på att LP12 plint, arm mm kommer att bli dyrare o dyrare.
Att Linn strävar efter att förenkla monteringen på deras produkter överlag är ingen slump.

Post subject:
PostPosted: Tue May 29, 2007 01:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Mer relativt inkomsten skulle jag tro.
Mekanisk arbete samt montering kostar mer idag o kommer att kosta ÄN mer i framtiden.
Detta i kontrast till elektronik!

Klockor är ett lysande exempel. Billiga klockor kostar så lite att byta batteri inte är lönsamt.
Men mekaniska klockor ökar i pris något sanslöst.
Mycket för att serierna är så små att det inte lönar sig att automatisera tillverkningen.

Slutsats:
Vi får nog vara beredda på att LP12 plint, arm mm kommer att bli dyrare o dyrare.
Att Linn strävar efter att förenkla monteringen på deras produkter överlag är ingen slump.
Ungefär så. Men varför jag tog upp bilar är just för att dessa innehåller väldigt mycket mekanik. Och bilar kostar idag ungefär lika mycket som för 20 år sedan om man tar hänsyn till penningvärdet. Dessutom får du en långt bättre bil.

Detta gäller inte för en LP12:a, tyvärr. I än mindre grad gäller det Linns elektronik. Men medan nästan all annan elektronik har blivit MYCKET billigare i förhållande till inkomst, trots bättre prestanda, så har Linns elektronik blivit MYCKET dyrare.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 29, 2007 10:17 
Moderator
Moderator

Bilar tillverkas idag i större serier än för 20 år sedan. Detsamma gäller gissningsvis inte för tonarmar.

Post subject:
PostPosted: Tue May 29, 2007 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill, hur många bilar görs det/år...hur många LP12. :roll:

O med prissänkningarna på Musik/Movie är det inte lätt att klaga på prisvärdheten i svepande termer för Linns sortement.
Vad kostade den kvalitetsnivån om man köpte LK lådor för 10-20 år sedan? Någon som kan kolla?

Unik/Komponent är två andra med bra pris.

Men visst har priset dragit iväg reält överlag. Man tycker att de skulle kunna öka prestanda/pris förhållandet mer än de gjort med 20 års erfarenhet.
Troligen är det så enkelt att Linn's high end prylar (o Unidisk/Kisto support) slukat massor av R/D resurser, pengar som tas från alla produkter.

Sammarbetet med Aston Martin o båttillverkare har troligen INTE gett någon större avkastning heller...
Vi får hoppas Linn inte längre kastar bort pengar/tid på project som mest handlar om att öka varumärkets "image" på detta sätt. :roll:
Öka imagen gör man genom att tillverka LYSANDE produkter :!:

Product Managers med stort ego är livsfarligt för ett företag, det har flera företag fått erfara.

EDIT Per han före med bilarna...

Post subject:
PostPosted: Tue May 29, 2007 10:47 
Moderator
Moderator

Konsumentprisindex är idag 2,9 ggr jämfört med 1980, så Ittoken borde enligt det räknesättet kosta 11000 kr idag. Fast för de pengarna kan man väl köpa en bättre tonarm.

(Fast det hade inte varit så tokigt att ha köpt en Ekos SE för 15 papp 1980.)

Post subject:
PostPosted: Tue May 29, 2007 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Bilar tillverkas idag i större serier än för 20 år sedan. Detsamma gäller gissningsvis inte för tonarmar.
Gör de verkligen det? På 80-talet levde modellerna bra många fler år än vad de gör idag, så trots att det gissningsvis säljs betydligt fler bilar/år idag än vad det gjordes för 25 år sedan är jag långt ifrån säker på att serierna är större...

Post new topic  Reply to topic  [ 161 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00