hardcorelinnie wrote:
Är det inte rimligt att anta att det i första hand hänger på om en högtalare är gjord för att stå på spikfötter eller ej som avgör om man vid försök föredrar det ena eller det andra. Jag har själv fått erfara att det kan vara problematiskt med spikes om man har ett mycket resonant golv (t.ex. plankgolv på reglar utan extra dämpning). Denna golvkonstruktion är (som tur är) relativt ovanlig. Vanligare är att man ofta har någon form av underlagsgolv (ex; betong/spånskiva/gips/trä) med ett flytande golv ovanpå (plankgolv/parkett el. dyl.). Denna (vanligare) konstruktion är i allmänhet ett bra underlag och ger utmärkt resultat med spikfotsförsedda högtalare som är konstruerade för att stå på spikfötter.
Tack för att du tillstår att spikes kan vara ett problem på sviktande golv. Jag menar att problemen finns kvar oavsett golv, men i varierande grad. Om man tydligt hör resonanser är det ju oerhört illa, men det är inte alltid dessa resonanser är övertydliga.
Jag vill också mena att det är omöjligt för högtalarkonstruktören att veta vad högtalaren kommer att stå på för golv. När man använder spikes monterar man ju nästan ihop golvet och högtalaren, varpå golvet blir ett icke önskvärt apendix till kabinettet. Ett apendix som konstruktören inte känner till egenskaperna på. Det är just därför mjuka fötter är i ropet, medans spikfötter är, på allt fler håll, ute.
Edit: Tycker man att det låter bättre med spikfötter är det naturligtvis det man ska använda. Själv gillar jag vinyl, även fast CD i teorin är mycket bättre. Jag vill inte påtvinga min syn på någon, se det som kuriosa om inte annat.