selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 01:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 16:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hardcorelinnie wrote:
:roll:

Är det inte rimligt att anta att det i första hand hänger på om en högtalare är gjord för att stå på spikfötter eller ej som avgör om man vid försök föredrar det ena eller det andra. Jag har själv fått erfara att det kan vara problematiskt med spikes om man har ett mycket resonant golv (t.ex. plankgolv på reglar utan extra dämpning). Denna golvkonstruktion är (som tur är) relativt ovanlig. Vanligare är att man ofta har någon form av underlagsgolv (ex; betong/spånskiva/gips/trä) med ett flytande golv ovanpå (plankgolv/parkett el. dyl.). Denna (vanligare) konstruktion är i allmänhet ett bra underlag och ger utmärkt resultat med spikfotsförsedda högtalare som är konstruerade för att stå på spikfötter.
:roll:
Tack för att du tillstår att spikes kan vara ett problem på sviktande golv. Jag menar att problemen finns kvar oavsett golv, men i varierande grad. Om man tydligt hör resonanser är det ju oerhört illa, men det är inte alltid dessa resonanser är övertydliga.
Jag vill också mena att det är omöjligt för högtalarkonstruktören att veta vad högtalaren kommer att stå på för golv. När man använder spikes monterar man ju nästan ihop golvet och högtalaren, varpå golvet blir ett icke önskvärt apendix till kabinettet. Ett apendix som konstruktören inte känner till egenskaperna på. Det är just därför mjuka fötter är i ropet, medans spikfötter är, på allt fler håll, ute.

Edit: Tycker man att det låter bättre med spikfötter är det naturligtvis det man ska använda. Själv gillar jag vinyl, även fast CD i teorin är mycket bättre. Jag vill inte påtvinga min syn på någon, se det som kuriosa om inte annat.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 22:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En sak är säker: Mjuka kuddar är garanterat bäst då man ska sova !
:D

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 05, 2007 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT: Det sägs ju iofs att det funkar att sova på spikmatta ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 05, 2007 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Jag vill också mena att det är omöjligt för högtalarkonstruktören att veta vad högtalaren kommer att stå på för golv. När man använder spikes monterar man ju nästan ihop golvet och högtalaren, varpå golvet blir ett icke önskvärt apendix till kabinettet. Ett apendix som konstruktören inte känner till egenskaperna på. Det är just därför mjuka fötter är i ropet, medans spikfötter är, på allt fler håll, ute
Grejen är väl att även ett normalt golv har förmåga att absorbera energi utan att den återgår till vare sig högtalaren eller rummet och att det är i det närmaste omöjligt att konstruera en (någorlunda normal t.ex. flyttbar) högtalare med liknande egenskaper...

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 20, 2007 21:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har nu gjort en ytterst ovetenskaplig men talande jämförelse med en Audiopro sub, acebass 2.

Två musikstycken användes vid testen, Jennifer Warnes " The hunter " och Police " Ghost in the machinery ". Varje låt lyssnades ett antal gånger med de olika uppsättningarna. Lyssningen gjordes med " Tune dem ", men också allmänt vad man klangligt tyckte lät riktigt.

Först lyssnade jag med de små gummifötter som subben står på. Det lät hyfsat, audiopro exelerar ju inte direkt på parametrar som timing och tunedem, men den gick iallafall djupt och det upplevdes som en förbättring jämfört med att endast köra frontarna.

Sedan provade jag med mjuka fötter, inhandlade av ett känt svenskt företag ( gissa vilket !)avsedda för subwoofrar upp till 28 kg.
det lät fördj.l.gt ! Vibrationerna i trägolvet minskade men basen blev bumlig och otydlig. Basisten lät som han hade fått lite för många glas innanför västen, förutom att han glömt stämma sitt instrument !
Klangligt upplevdes en stor försämring.

Sedan provade jag att sätta spikes på subbasen, inköpta från Ljudia med islagsmuttrar, 3 stycken.

Detta lät överlägset bäst med en klar förbättring på alla sätt, jämfört med att köra bara frontsystemet. Basen går subjektivt en oktav djupare ner och otydligheten försvinner helt.

Det slog mig att ingen människa med hörseln i behåll kan tycka att mjuka fötter är en förbättring.

Nu är ju Linns subbasar bättre än den subbas jag kör med, men detta experiment visar ju att alla ägare av sizmicvarianter och afekt borde åtminstone prova spikes på sina subbar. Det är helt enkelt obegripligt att Linn inte satt spikes som standard på dessa.

Jag skriver detta som en varning för alla som tänkt sätta mjuka kuddar under sina högtalare, det är helt klart totalt bortkastade pengar.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 18:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Rutger wrote:
Det slog mig att ingen människa med hörseln i behåll kan tycka att mjuka fötter är en förbättring.
Stora ord.
Du är medveten om att man naturligtvis måste lyssna sig fram till en annan positionering av basen om man ändrar förutsättningarna
(vilket byte mellan spikes och mjukfötter innebär)?

Rutger wrote:
Jag skriver detta som en varning för alla som tänkt sätta mjuka kuddar under sina högtalare, det är helt klart totalt bortkastade pengar.
Jag håller inte med.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 21, 2007 21:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Du behöver inte hålla med mig sexdwarf!

Subbasens placering var optimerad med de medföljande originalfötterna av hårt gummi.
Vid testen med mjuka fötter och spikes flyttades inte subwoofern och nivå och delning var identisk som med gummifötter.

Menar du att subbasens positionering skall ändras med mjuka fötter ?
Varför det ?

Det kan tilläggas att mitt golv är ett " svårt golv", träparkett som vibrerar. Ändå upplevdes det subjektivt som en mycket stor förbättring att gå över till spikes.
Det kan tilläggas att de två subbasar jag haft innan, uppvisat samma förbättring med montering av spikes. Förbättringens storlek är ungefär:

Sub med mjuka kuddar: Upplevs som en försämring så fort subbasen kopplas in.
Sub med spikes: Upplevs entydigt oftast som en förbättring då basmodulen kopplas in.
Detta kan upplevas om man lyssnar efter hur musikerna spelar, stämda instrument osv. ( sk. Tune dem )

Däremot verkar golvet vibrera mindre med mjuka kuddar under subwoofern.

Lyssning är subjektivt och detta är endast min åsikt.

V.H. Rutger.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 14:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du säger att golvet vibrerade med spikes och orginalfötterna, subbens placering optimerades då klangligt med golvresonanserna med i bilden. De mjuka fötterna tar bort golvresonans-parametern, därför gör du bäst i att på nytt lyssna fram den placering i rummet som låter bäst, denna gång med mjukfötter monterade.
Sedan kan du rättvist jämföra.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 14:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för denna info sexdwarf ! Skall genast prova.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 14:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nu har jag provar alla möjliga inställningar samt flyttat subbasen och kan bara komma fram till, enligt mitt sätt att lyssna, att spikes låter överlägset bäst.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 19:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Rutger wrote:
Nu har jag provar alla möjliga inställningar samt flyttat subbasen och kan bara komma fram till, enligt mitt sätt att lyssna, att spikes låter överlägset bäst.
Det var tråkigt. Jag hoppas att mitt förslag inte orsakat dig allt för mycket onödigt arbete.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 19:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Inte alls !
Det är ju kul att kolla olika samband, vad man tycker låter bra osv.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 23, 2007 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den dist som erhålls med spikes i kombination med vibrerande golv behöver inte alls vara oangenäm. Precis som överdriven skärpning av digitala bilder kan göra underverk, speciellt om man tittar på0 lite på håll.

Dessutom är det så att det är den TOTALA upplevelsen som är det viktiga. Högre dist och "sjungande golv" kanske i sig låter illa, men högtalaren kanske låter så mycket bättre på spikes att det ändå blir en förbättring i det stora hela.

Själv har jag lekt lite med spikes kontra mjuka fötter på diverse icke-Linn högtalare och tycker definitivt att de mjuka fötterna är bäst på de underlag jag testat. Ibland kan det låte aningen mindre "tight" men samtidigt går högtalaren ofta djupare i basen.

Nu var det iofs ganska länge sedan jag testade och om jag skulle tycka samma sak idag har jag ingen aning om....

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 08, 2007 02:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tjena !
Ny i forumet, men har varit Linn fantast bra länge nu. Brukar montera åt en Hifi butik i Luleå.
Diskuterade med Allan från Linn för några år sedan varför dem envisas med spikes. För det är ju många som blir ju förskräkta när man kommer hem till folk och vill köra ner spikar i deras nylagda parkett. Svaret jag fick är att dem har testat en mängd olika fötter, i både fabriken och deras egna hem. Resultatet var att 9 av 10 ggr är spikes utan skeets bättre!!
Av resterande 10% var det bättre med skeets och andra diverse fötter.
Och desutom är det ju lättare att justera in högtalaren, för det viktigast är att den står stabilt.
Jag kör med Espek så jag tycker inte jag behöver sub. Men annars hade jag monterat spikes på Zismik. Du kan ju testa ställa suben på tre vassa konor, borde bli ett lyft. Då vet du att det blir ännu bättre med fast monterade spikes.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 08, 2007 10:41 
Moderator
Moderator

Festoo wrote:
Resultatet var att 9 av 10 ggr är spikes utan skeets bättre!!
Nu är det nog så att 9 av 10 Skottska hus, hem såväl som fabriker, säkert har heltäckningsmatta i sina rum 8)

/Per - som också förespråkar spikes, och skeets om golvet är väldigt hårt eller känsligt.

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00