selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 21:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

bose wrote:
Alltså min röst på Tukan.
Kamrat!
:D

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 21:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Keilidh välter inte så lätt och nu finns ett par till salu för 3900:- såg jag på hifimagasinet. Komplettera med Ikemi (12' - 14') och Majik (3') och du har en superstereo för pengarna! Köp inte Tukan eller Katan om du måste ha dem på väggen, det blir sällan särskilt bra.

EDIT: Såg inte det där om bänken. Du får tänka om helt enkelt ;)
Jag kan tyvärr inte ha golvare. Förutom tidigare nämnda skäl så är min sambo inte intresserad av att byga om vardagsrummet, så långbänk blir det, annars kanske hon sänker budgeten ytterligare... :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 21:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Keilidh välter inte så lätt och nu finns ett par till salu för 3900:- såg jag på hifimagasinet. Komplettera med Ikemi (12' - 14') och Majik (3') och du har en superstereo för pengarna! Köp inte Tukan eller Katan om du måste ha dem på väggen, det blir sällan särskilt bra.

EDIT: Såg inte det där om bänken. Du får tänka om helt enkelt ;)
Jag kan tyvärr inte ha golvare. Förutom tidigare nämnda skäl så är min sambo inte intresserad av att bygga om vardagsrummet, så långbänk blir det, annars kanske hon sänker budgeten ytterligare... :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har alltid haft golvare utan problem trots 2 söner så det går :D

Fruar som stramar i budgeten finns inte på selleri, läs lite trådar så förstår du :D

Jag skulle nog slå ett slag för classik music med radio, saknar min faktiskt.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv använder jag just argumentet med små barn (även om det inte finns några sådana just nu). En stativare (och möjligen även vägghända) kan man skada sig på om man drar i sladden och därigenom dra ner högtalaren från stativet. Bedydligt svårare att välta ett par golvare med rejäl stödjeyta.

För din angivna budget och tänkta användning så tror jag att det blir svårt att slå en Classic med Tukan på den lägre budgeten och Classic Movie med Tukan (möjligen går det tom att klämma in en CMDi med lite tålamod)

Last edited by Traktorpojken on Thu Oct 19, 2006 21:35, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 21:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

stranna wrote:

Fruar som stramar i budgeten finns inte på selleri, läs lite trådar så förstår du :D

Hur mycket "sämre" är den som cd spelare jämfört med movie R1?

Finns det några kända problem med den?
Om man måste byta tex laser, vad går det kalaset på?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 21:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
Att ha dem på en bänk behöver inte vara någon katastrof, betydligt bättre än på väggen skulle jag tro. Och både Tukan och Katan brukar för de flesta hamna 10-20cm från väggen så de borde kunna få plats på bänken utan att det ser för konstigt ut.

8000 kr för Katan gissar jag nästan var med stativ, om de inte var väldigt nya vill säga. Skulle tro att du hittar Tukan (ovanligare) för 3-3.5' och Katan för 5-7', ett par äldre Katan är alltså inte så mycket dyrare än Tukan.

Hur viktig är radion för dig? Och är tre lådor ett alternativ, går de att ha i bänken/framme? Ifall du köper en Ikemi måste du ha både för och slutsteg, dvs minst tre lådor blir det förutom att du spränger budgeten en del.. Det sistnämda är dock inget problem på det här forumet. :wink:
Radio är inte jätteviktigt.
Vilket för resp slutsteg rekommenderar du?
Någon skrev majik i kombo med ikemi, men är majik en integrerad stärkare eller har ikemi pre amp?

Vad tror du om mitt resonerande kring movie som bi- amp och ev. aktiv drivare till tukan eller katan i mitt långa inlägg? Är jag ute och cyklar eller går det att göra så med en movie?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här har du både en Classic Musik och en Movie Di till salu. Plus några golvare... :wink:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=7951

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Vad tror du om mitt resonerande kring movie som bi- amp och ev. aktiv drivare till tukan eller katan i mitt långa inlägg? Är jag ute och cyklar eller går det att göra så med en movie?
Går inte att göra på något enkelt sätt. Tror man måste öppna lådan och själv göra om kopplingarna mellan för- och slutstegen för att få till en biampning. Därmed går det inte heller att köra aktivt.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 19, 2006 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
stranna wrote:

Hur mycket "sämre" är den som cd spelare jämfört med movie R1?

Finns det några kända problem med den?
Om man måste byta tex laser, vad går det kalaset på?
Har inte haft någon R1 och ska nog aldrig köpa någon heller.
DI har jag haft och skulle nog placerade snäppet sämre än ikemi

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 01:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker:
  • Genki bättre än CMS R1
  • Genki och CMS R2 ungefär lika bra
  • CMS Di och -06 bättre än Genki men klart sämre än Ikemi
Med en Ikemi som källa blir det roligt med CD, satsa på en sån om det går. Inget under den har fått mig att spela CD med någon större behållning.

Såväl Katan som Tukan har jag provat vägghängt, i två lägenheter och på 3 olika sätt. Det blev tyvärr olidligt dåligt varje gång, trots att det är fantastiska högtalare när de står rätt uppställda. Dessutom hördes det till grannarna - inte bara till den närmaste utan i hela huset.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 08:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag tycker:
  • Genki bättre än CMS R1
  • Genki och CMS R2 ungefär lika bra
  • CMS Di och -06 bättre än Genki men klart sämre än Ikemi
Med en Ikemi som källa blir det roligt med CD, satsa på en sån om det går. Inget under den har fått mig att spela CD med någon större behållning.

Såväl Katan som Tukan har jag provat vägghängt, i två lägenheter och på 3 olika sätt. Det blev tyvärr olidligt dåligt varje gång, trots att det är fantastiska högtalare när de står rätt uppställda. Dessutom hördes det till grannarna - inte bara till den närmaste utan i hela huset.
Ikemi ser jag väl som nästa steg, det är inte bara själva spelaren, det ska ju till för- och eftersteg också och det spränger budgeten ordentligt.

Vi har ju helt olika erfarenheter av ljud, jag har bara haft stormarknadsprylar och kompaktanläggningar tidigare så för mig borde classik music vara ett ordentligt lyft, eller? Jag tyckte i alla fall det när jag lyssnade på classik musik (en tidig modell utan radio) med ett par katan. Det lät helt enkelt "bättre" än det jag varit van vid tidigare.

För mig, med min begränsade erfarenhet borde jämförelsen kanske handla om classik music kontra någon "vanlig" cd + reciever kombination (mer rättvist att jämföra med en reciever då music också har inbyggd radio).
Om man tänker så, vilket kanske inte är helt rätt men i alla fall lättare för mig att förstå, vilket ungerfärligt pris (nypris) ligger en "vanlig" cd + recieverkombination på som kan matcha music?

Ang. vägghängt har du nog rätt, ljudet fortplantar sig nog rätt mycket i en vägg. Men hur ser du på att ställa dem på bänk?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

GForce wrote:
Ikemi ser jag väl som nästa steg, det är inte bara själva spelaren, det ska ju till för- och eftersteg också och det spränger budgeten ordentligt.
Inte alls! För 15' (kanske måste bli 16') kör du Ikemi-Intek-Unik som Linnofil föreslog och för 20 får du råd med Ikemi-Majik-Tukan (fast Tukan är svåra att hitta tyvärr) (Både Intek och Majik är alltså intergrerade förstärkare).

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 10:47 
Site Admin
Site Admin

Personligen tycker jag att det är dags att dra i bromsklossen. Jag tycker det är perfekt att införskaffa Classik och Katan eller Tukan. Det är en mycket bra anläggning redan det. Ikemi och annat jox tycker jag man kan satsa på sen nån gång om man känner behovet. Då får man dessutom nöjet att uppleva förbättringar steg för steg under resans gång...ELLER så kan man helt enkelt sitta nöjd med Classik+Katan/Tukan!

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 20, 2006 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Personligen tycker jag att det är dags att dra i bromsklossen. Jag tycker det är perfekt att införskaffa Classik och Katan eller Tukan. Det är en mycket bra anläggning redan det. Ikemi och annat jox tycker jag man kan satsa på sen nån gång om man känner behovet. Då får man dessutom nöjet att uppleva förbättringar steg för steg under resans gång...ELLER så kan man helt enkelt sitta nöjd med Classik+Katan/Tukan!
Jag håller med!

/ jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00