selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 12:09 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
Ayn, att du föredrar ditt system före HF system innebär inte att det hos HF låter kass eller?
Nej, precis som du skrivit tidigare i ditt inlägg är det ju relativt. Det lät väl helt okej, men att det saknade mycket av det jag trivs med hemma var lite förvånande med tanke på skillnaden i prislapparna.
Quote:
Är säker på att om man tar 10 pers som får lyssna hos HF o sedan hos dig skulle 10 föredra HF.
Vi snackar ju om CD12+Kisto+Klimax Twin+Akurate 212 :shock:
Som vanligt har man (som tur är) sitt system som referns för "hur det ska låta" o avvikelser tolkas som sämre.
Man har ju trots allt valt sitt system utifrån sin smak...
Jag är inte så säker faktiskt. Jag förstod att kommentaren om att jag är "hemtam" i mitt system skulle komma. Visst, man väljer system ur smaksynpunkt, men i så fall innebär det uppenbarligen i mitt fall (om vi nu tydligen ska skita helt i uppställning och rum) att jag hellre sitter med nuvarande system än kör med HF-systemet. Det tror jag inte är sant.

Så vad kan det bero på? Antingen har du helt rätt, att jag skulle uppleva alla avvikelser mot hemmasystemet som något negativt...men vid andra butiksbesök har jag inte tyckt samma sak. Det finns absolut trevligare system än mitt (som inte nödvändigtvis inkluderar Ninka, ska jag väl lägga till som brasklapp ;) ).

Alternativ två är att det *gasp* är en fråga om tycke och smak, att det inte nödvändigtvis blir ett bra system trots att man har allt möjligt dyrt. Det brukar kunna stämma då och då när det inte är Linn åtminstone, men jag tror vi delar erfarenheten att Linn brukar ha bra samband mellan pris och prestanda.

Alternativ tre är att uppställningen i rummet inte var helt okej. Jag ser det som enda riktigt troliga orsaken. Som du säger, det är för sjutton CD12+Kisto+Klimax Twin+Akurate 212! Såvitt jag förstod var det en ganska fräsch uppställning...

Det är ett mysterium detta...därför tycker jag det är fel att komma med kategoriska uttalanden av typen att man "säker på att 10 av 10 skulle föredra HF-systemet" utan att ha hört bägge systemen själv. Allt går inte att lösa på pappret, allt är inte svart och vitt.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
5 redan när man går till handlaren är man ju entusiastisk och har ju förväntningar om att få höra något riktigt bra, så lite psykologi kan det nog också ligga i det.
Jag blir oftast besviken när jag har höga förväntningar... :?

Personligen tror jag att det vanligtvis avgör är lyssningsrummet.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Alternativ tre är att uppställningen i rummet inte var helt okej. Jag ser det som enda riktigt troliga orsaken. Som du säger, det är för sjutton CD12+Kisto+Klimax Twin+Akurate 212! Såvitt jag förstod var det en ganska fräsch uppställning...
Akurate 212 låter väldigt annorlunda än Ninka. Utan subb kan jag tänka mig att den uppfattas som mer ärlig men till viss del lite tristare. Lägg till ett dåligt rum på det, och jag har väldigt lätt att förstå varför du föredrar ditt system hemma.

Hur var musikvalet förresten? Dålig musik på ett toppsystem är sämre än bra musik på ett enklare system.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Detta är den MINST troliga orsaken.
Att HF inte har optimal injustering är närmast otänkbart.
Har hört en hel del olika system där o alla låtit sanslöst bra, men det inre rummet låter ännu bättre.

Kalla mig för kategorisk men att att inte 10 av 10 skulle föredra CD12+Kisto+Klimax Twin+Akurate 212 över Ikemi/Kairn (var det va?)2*Klout aktiva Ninka vore väl ändå en skräll utan like eller ? :?

Som jajo också är inne på, du är van vid hur det låter hos dig.
Inget mysterium direkt, bara naturligt.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 12:33 
Site Admin
Site Admin

jajo wrote:
Akurate 212 låter väldigt annorlunda än Ninka. Utan subb kan jag tänka mig att den uppfattas som mer ärlig men till viss del lite tristare. Lägg till ett dåligt rum på det, och jag har väldigt lätt att förstå varför du föredrar ditt system hemma.
Visst låter Akurate i allmänhet annorlunda, och visst tycker jag att Ninka gör mycket lika rätt som Akurate - men Akurate är absolut en bättre högtalare, oavsett om det är 212 eller 242. Jag tror på rummet - det var därför jag tog upp det här exemplet från början.
Quote:
Hur var musikvalet förresten? Dålig musik på ett toppsystem är sämre än bra musik på ett enklare system.
Senare på dagen köpte jag två av skivorna som spelades...och en del annat var sånt jag redan hade hemma. Så det var helt okej. :)

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 12:42 
Site Admin
Site Admin

Ayn wrote:
Detta är den MINST troliga orsaken.
Att HF inte har optimal injustering är närmast otänkbart.
Har hört en hel del olika system där o alla låtit sanslöst bra, men det inre rummet låter ännu bättre.
Notera att jag INTE har sagt att det alltid låter bättre hemma än på HF. Jag har hört system på HF som låter bättre än hemma. Jag tycker också HF brukar ha heltrevligt ljud, både i inre och yttre rummet. Denna uppställning var dock som sagt ny, och jag gillade den inte helt och hållet - nu var det ett tag sen, så jag minns inte detaljer, men har för mig att det handlade om bara nån dag sen de ställt upp 212:orna. Är det så osannolikt att denna uppställning inte var helt ok ännu?
Quote:
Kalla mig för kategorisk men att att inte 10 av 10 skulle föredra CD12+Kisto+Klimax Twin+Akurate 212 över Ikemi/Kairn (var det va?)2*Klout aktiva Ninka vore väl ändå en skräll utan like eller ? :?
Som jajo också är inne på, du är van vid hur det låter hos dig.
Inget mysterium direkt, bara naturligt.
Jag skulle hålla med dig om jag alltid upplevde samma sak när jag jämför system i butik mot systemet hemma. Men som jag skrivit tidigare, det är inte alltid så. Inte ens för olika system på HF.

Poängen jag försöker driva hem är som sagt att intuningen av ett system (speciellt ett högpresterande sådant) är enormt viktig. Jag förstår om det ifrågasätts om inte mina upplevelser kan ha berott på något annat än injusteringen, men jag tycker jag har förklarat mig i den saken...

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Poängen jag försöker driva hem är som sagt att intuningen av ett system (speciellt ett högpresterande sådant) är enormt viktig. Jag förstår om det ifrågasätts om inte mina upplevelser kan ha berott på något annat än injusteringen, men jag tycker jag har förklarat mig i den saken...
Eller så är du bara obotligt hemmakär :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 12:56 
Site Admin
Site Admin

...men jag har ju argumenterat för att just så inte är fallet :?

Återigen: visst trivs jag med systemet hemma, men det finns bättre system, vissa sådana har jag t.ex. hört på HF.

Det känns som vi inte kommer nånvart. Jag kan fortsätta intyga att det hela inte bara beror på hemtamhet, och så kan det kontras att det gjorde det visst...och så kan vi hålla på ett bra tag... ;)

Jag tycker vi lägger ner det, för det har inte så mycket med poängen att göra ändå. Att uppställning och injustering av ett system är viktig hoppas jag vi alla kan enas om, så kan vi lämna vidare spekulationer om min psykiska hälsa därhän.

Last edited by Ayn on Wed Mar 08, 2006 12:58, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja vet, har läst det...
Men att upprepa hjälper inte mig att förstå. :?
Jag har flyttat en hel del med mina grejjer o det låter aldrig kass direkt efter upppackning.
Har rest en del o hört toppsystem som uppenbarligen inte är intunade då de lyft ihop grejjerna. (kan ju fortfarande dema skillnader mellan försteg, källa, slusteg)
Aldrig låter det dåligt inte. Bara mer eller mindre fantastiskt.
Tom en Classik Movie låter ju skitbra slarvigt uppställd med alla 5.1 högtalare ju.

vad är det som skulle balansera på en knivsegg?
Vettigt komponerade toppsystem låter väl inte diret kass, men när det är något som inte är riktigt rätt i ett system där den relativa kvaliteten på signalkällan inte är bättre än uppspelningsdelarna (om man nu kan jämföra olika komponenter) så framstår dock felen på ett annat sätt än ett sämre system där kvaliteten på signalkällan är relativt sett bättre än uppspelningsdelarna. Antag för att illustrera saken följande två system med kvalitet på respektive komponent (1 sämst resp. 5 bäst):

[Signalkälla, Förstärkare, Högtalare]
System A: [ 5, 5, 5 ]
System B: [ 3, 2, 2 ]

System A lär antagligen vara helt överlägset system B vid en jämförelse (även om system A inte skulle vara helt korrekt injusterat etc). Om system B däremot är väl injusterat och med bra förutsättningar f.ö. så kan man mycket väl njuta av mycket musik ändå utan att direkt reflektera över dess brister. Njutningen är dock begränsad till viss musik (som inte kräver en avancerad anläggning för att man skall förstå musiken). Däremot skulle man (i varje fall inte jag) inte skulle vara helt nöjd förrän system A vore mycket väl intunat etc. System A skall ju vara betydligt tydligare (på alla sätt) så det vore väl konstigt om man inte också kan höra om något inte är riktigt tipp-topp!? Konsekvensen kan vara att man kan höra att det inte spelar helt tajt eller helt stämt då t.ex. apparaterna är placerade på ett bra sätt, i en bra möbel. Vid en direkt jämförelse med system B skulle man antagligen märka att system B är ännu mindre tajt etc. men det framstår inte nödvändigtvis som ett problem p.g.a. det systemets helt annorlunda presentation och avsevärt högre andel av andra störande egenskaper.

För ett tag sen gjorde vi en (elak) jämförelse där vi jämförde CD-spelare i ett system med Kinos, C2200+Akurat 242+2xAkurat 221 (subben). CD-spelarna var: Genki, Ikemi, Undisk-SC, Undisk-2.1 och Undisk-1.1. Det intressanta var att i det systemet lät både Genki och Ikemi direkt dåligt och det var inte förrän med 2.1 som det började funka. Med 1.1.an var det givetvis riktigt bra. Det är säkert så att t.ex. Ikemi i det systemet låter bättre (bättre tune-dem) än i ett enklare system, men totalresultatet avslöjar ändå Ikemis brister på ett sådant sätt att man uppfattar det som att Ikemi inte är en bra spelare. Vilket den ju är. Det är inte många andra spelare som är bättre (oavsett pris). I en inte så avslöjande uppkoppling kan man mycket väl uppskatta även Genkis förtjänster. Slutsatsen måste här bli att det är helt väsentligt att inte ha en uppselningsdel som avslöjar bristerna i signalkälla och installation. Dessutom sammanfaller ju installation av högtalarna med uppspelningsdelens tydlighet (kanske här knivseggs-problemet uppstår) vilket gör det hela lite invecklat.

Det är i varje fall lite hur jag ser på det hela. Hoppas att jag inte rört till det ännu mer!?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Poängen jag försöker driva hem är som sagt att intuningen av ett system (speciellt ett högpresterande sådant) är enormt viktig.
ja det är vi nog alla överens om, men det är ju det där med kniven.. allt faller isär...kass som vi skiljer oss åt.
Som sagt det är individuellt vad man tycker.
Va kanske skulle gå tillbaks till topik nu haha :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
För ett tag sen gjorde vi en (elak) jämförelse där vi jämförde CD-spelare i ett system med Kinos, C2200+Akurat 242+2xAkurat 221 (subben).
Förstår vad du menar o tror vi är överens i det mesta det du skriver.
En mindre bra CD kan ge mer (upplevd) bas o det kan liva upp ett sämre system.

OT #2, ni testade möjligen inte utan subb o med endast en sub? Vore kul att höra vad du tyckte om alla tre alternativen.
Blev det något DRAG med 2*sub?
242 är lite tunna utan sub... tom med en 221 är det inge vidare tryck direkt. Skulle tro det behövs 2 innan det kan flyttas luft :D
Du kan svara i PM eller i ny tråd.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 14:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hejsan, (tack för intressant PM sportbilen) väldigt många intressanta inlägg och tendensen är tydlig: ju längre denna tråd blir ju mindre snackas det om att "blanda linn med annat"
Verkar som om de flesta tycker det är liktydigt med att sätta på folkvagnsfälgar på en Mercedes S-klasse.. 8)

Mycket "hålla med" här, men jag måste ändå säga att jag är rörande överens om att det inre rummet är väsentligt bättre hos HF.

@ Henrik som skrev ang Marantz dv-12s2: Jag är ändå gasnka övertygad om att det är där du skulle ha den största förbättringen att hämta. Ditt förstärkeri är ju mycket bra redan som det är. Gå till HF och be att få låna en Unidisk 2.1 eller vänta tills Majk CD kommer och låna hem en sån.

/Henrik

Hoppas du har fel men blir nyfiken på vad du grundar detta på?

Vad gäller Linns top end prylar som kan låta uurk om fel ihopsatt:
Många kloka ord har sagts och jag måste motvilligt "hålla med" även här:
Hur kan någon vara säker på att:
- ens egna förväntningar inte färgar lyssningsintrycket?
- ens känslomässiga "mode" för dagen inte kan vara minst så avgörande?
- ens omedvetna del inte letar fel när man är medveten om att det är/inte är enbart Linn i riggen?

Att vara helt öppen och befinna sig i ett tillstånd som inte är påverkat av förflutna erfarenheter är kanske det enda som kan ge ett "sant" lyssningsintryck - detta gör det förstås omöjligt att jämföra något med något annat och då kommer nästa fråga:
Är det möjligt att uppleva att något låter helt perfekt utan att ha referenser?

/Björn (tyckte det var dags att inte bara heta Braincooler) :D

Högtalare: Mirage OM-5

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressanta synpunkter Björn,
Det du nämner undanröjs av om man endast demar skillnaden mellan EN pryl med tund dem.
Absolut referens är då oviktigt.
Är en produkt bättre så är den det.
Ibland är det man "vill va bättre" sämre (vanligast för mig - kom inte högtalarna för långt ut nu...)
bara att kapitulera inför tune dem - oslagbart bra metod.

Det är uppenbart för alla som testat Bonnec att deras försteg klår kain solklart.
Deras slutsteg är för övrigt bättre än Klout.
obs, detta gäller mitten av 90-talet, Bonnec har säkert filat på sina produkter som Linn också gjort...

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 15:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Ja, jag är iaf. helt säker på att om jag kvällen innan befann mig i bliss i flera timmar lyssnandes till mitt tillsynes mycket bra intunade system, kan precis samma setup dagen efteråt(lovar att ingen rört knapparna eller spelat på grejjerna under natten) låta endast average enligt mitt intryck. (också får man börja lyfta högtalare igen mm.. )

Vad beror detta på?
Är det de 220 volten som ändrats till 225? (det är ett känt faktum att elnätet för dom flesta inte är helt stabilt, utan varierar med hur många hushåll som belastar det)
Är det temperaturen i rummet som ändrats? eller luftrycket? påverkas ljudet av vilken ljusättning man har.. osv

Är det någon som känner igen sig el är jag ensammen på denna ö?

Ja just ja: Bonnec har ju uppgraderat sin Timpano vid flera tillfällen, vilken version är det som hänvisas till när ni tycker att jag borde byta ut den mot linn?

:)

Högtalare: Mirage OM-5

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
Ja, jag är iaf. helt säker på att om jag kvällen innan befann mig i bliss i flera timmar lyssnandes till mitt tillsynes mycket bra intunade system, kan precis samma setup dagen efteråt(lovar att ingen rört knapparna eller spelat på grejjerna under natten) låta endast average enligt mitt intryck. (också får man börja lyfta högtalare igen mm.. )

Vad beror detta på?
Är det de 220 volten som ändrats till 225? (det är ett känt faktum att elnätet för dom flesta inte är helt stabilt, utan varierar med hur många hushåll som belastar det)
Är det temperaturen i rummet som ändrats? eller luftrycket? påverkas ljudet av vilken ljusättning man har.. osv

Är det någon som känner igen sig el är jag ensammen på denna ö?

Ja just ja: Bonnec har ju uppgraderat sin Timpano vid flera tillfällen, vilken version är det som hänvisas till när ni tycker att jag borde byta ut den mot linn?

:)
Jodå kan känna igen symptomen, men i huvudsak förknippat med perioder då något inte stått riktigt rätt till i installationen. Hänger då säkert samman med eget humör eller så. När installationen väl fallit på plats brukar det inte hända saker över natten, snarare över längre tid. Dessa förändringar över längre tid (utan synbar yttre påverkan) kan däremot säkert hänga ihop med stora luftfuktighetsvariationer (hus med *mycket* trä) och/eller oxidering av kontakter. Betr. elnätsvariationer så tror jag mer på störningsmängd och spektral fördelning än på absoluta nivåvariationer. Elnätet påverkar dock mer än man vill veta (eftersom det är så svårt att råda bot på). Nätrenare brukar ju (som bekant) ofta orsaka minst lika stor skada som nytta för Linn-system (inte så konstigt eftersom apparaterna (antagligen medvetet) konstruerats för anslutning direkt till nätet).

Ang. Bonnec:en så är det väl ingen ko på isen!? För att få ett hum hur den och din CD ligger till relativt nyare Linn prylar så är det ju bara att släpa med sig dom till HF eller (även om det kräver mer fraktande) låna hem grejerna hem. Det kan ju dessutom vara lite underhållande (om man är lagd åt det hållet).

Jag måste också rekommendera att använda Akurat (eller bättre) när du jämför. De är helt enkelt grymt avslöjande :twisted: Jämförde själv Bladelius Gondul med några Linn-spelare och då vi körde på Akurat 242 så var det helt enkelt solklart hur skillnaderna var. Med var det inte lika lätt.

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00