selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Så "följa melodin" är helt plötsligt inte tune dem?
Jo, det enda jag kommenterade var ditt uttalande "Renare bas = bättre tune dem", som jag inte tycker stämmer.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Då bas och trummor lirar rätt tillsammans i låten och timingen är rätt är det som lättast att följa basgången i låten.
Bas och trummor - ja, då är det inte längre bara bas vi pratar om. Då är det helheten, och då håller jag med dig.

Att optimera en anläggning så att bas och trummor lirar ihop är inte samma sak som "renare bas = bättre tunedem". Det är två olika saker.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
fredde wrote:
Då bas och trummor lirar rätt tillsammans i låten och timingen är rätt är det som lättast att följa basgången i låten.
Bas och trummor - ja, då är det inte längre bara bas vi pratar om. Då är det helheten, och då håller jag med dig.

Att optimera en anläggning så att bas och trummor lirar ihop är inte samma sak som "renare bas = bättre tunedem". Det är två olika saker.

/ jajo
Nej det är inte två olika saker enligt min mening då det ena ger det andra åt båda hållen. Tydligen verkar jag dock ha stora svårigheter att få fram mitt budskap.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
fredde wrote:
Så "följa melodin" är helt plötsligt inte tune dem?
Jo, det enda jag kommenterade var ditt uttalande "Renare bas = bättre tune dem", som jag inte tycker stämmer.

/ jajo
Läs min förklaring om vad jag menar med "renare bas" igen.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Renare bas" = lättare att följa basgången, dvs mindre störande moment i form av otajming/andra störande moment. Lättare att följa basgång förutsätter alltså att timing också är mer rätt och därav alltså att timingen stämmer vid den position där det är lättast att följa basgången, eller "renare bas" som jag klumpigt nog uttryckte mig. Alltså det ena ger det andra åt båda hållen. Därav: lättare att följa basgång -> bättre tune dem.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Läs min förklaring om vad jag menar med "renare bas" igen.
Jag har läst den flera gånger. Kanske missförstår jag dig, i så fall ber jag om ursäkt.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta att jag rörde upp så mycket damm, men att inlägget fick den effekten kanske betydde att det inte var helt onödigt ändå. Påståendet "renare bas = bättre tune-dem" är antagligen sant för en typisk ägare av Linn-anläggningar. Om vi ser på en typisk audiofil så är det enligt mina erfarenheter inte nödvändigtvis samma sak. Jag har försökt lyssna på musik via åtskilliga anläggningar som har ett ljud som kan få en att tro att man hör allt som finns att höra på en skiva (d.v.s. har ren bas etc), men som inte lyckas speciellt väl med att förmedla den musik skivorna innehållit.

Ofta kan renhet förväxlas med accentuering d.v.s. t.ex. accentuering av anslag i basen kan göra att basen låter ren och tydlig, men vid en jämförelse med något som spelare med bättre tune-dem så står det klart att man inte hör vilka toner som slås an bara att det ger ett tight intryck på något vis...

Dessa erfarenheter och därigenom - i mitt tycke - den något slarviga beskrivningen av den upplevda förbättringen som Skeets kan ge ("renare bas") gjorde att jag tyckte att kommentaren var berättigad.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill man inte trycka spikarna i golvet så vill man inte. Då är det ju bra att skeets finns för dom är bra. För oss andra (som inte bryr sig om golvet) så tycker jag att bästa utvärderingsmetoden är att köra en tid med resp utan. Då känner man vilket som ger den bästa musiken.
Förutom nämnda Soundcare så har jag för mig att Naim har en variant också. Alla låter antagligen lite olika.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är bara avundsjuk på alla er med helt platta golv. På min gamla parkett var det helt omöjligt att utvärdera med skeets på, jag hade varit tvungen att justera om fötterna vid princip varje förflyttning. Om man inte gör det (och har ett lite ojämnt golv) så borde det ju låta mycket bättre där högtalarna råkar stå jämnt?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oavsett om du kör med spikes eller Skeets får man se till att burkarna står still innan o hyfsat i våg man kan jämföra med den gamla positionen.
En del pill på ojämna golv blir det . :?
Har förövrigt inte träffat på något golv som är helt plant...varför fyra o inte tre spikes???

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vid riggning och placering av högtalarna är det rätt praktiskt att använda 2 spikes bak på högtalaren tillsammans med Skeets. I framkant kan en upp-o-nervänd kon eller en träklots få tjäna som stöd.

När rätt placering är hittad så byts klotsen ut mot spikes och Skeetsen tas bort till de bakre spiksen (såvida inte de ska användas).

På så sätt undviks en massa tid till att justera spikes i det oändliga mellan högtalarflytten, och det går lätt att flytta högtalarna.

/M

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 20:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ja det blev en lång diskussion bara för att jag ville ha er uppfattning om hur skeets låter eller hur man nu uttrycker sig. De allra flesta verkar tycka att det är en uppgradering men kan vara golvberoende. Så egentligen är det bara att testa hur det blir här hemma. Får skaffa skeets nästa gång jag passerar en linnhandlare. Fungerare inte detta åker 10 öringarna bort och spikarna ner i parketten. För det vet jag fungerar bra.

Det blev en lång diskussion om utvärderingsmetod och egentligen har jag lärt mig mycket om tune dem bara genom att läsa hur ni lyssnar. Visste inte vad tune dem var men insåg att det är precis den metoden som jag själv försöker använda, åtminstone så gott jag kan. Sedan kan man tycka lite olika eller möjligen uttrycka sig på olika sätt, men det är bara vitaliserande för diskussionen.

/Roger

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00