selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 09:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har flyttat till lägenhet och det blir lite fula märken i parketten om man trycker ner högtalarna. Just nu använder jag 10 öringar. Funderar på lite olika alternativ - finns det några förslag som inte försämrar ljudet eller så det blir vasst.

Hur är dessa Skeets i jämförelse med spikes. Det finns ju också andra typer som Soundcare som verkar vara praktiskt med en fot istället.

Lyssningsintryck?????

/Roger

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har precis införskaffat Skeets till mina burkar, kan återkomma med ett lyssningsintryck i helgen.

Fast jag tror att det finns fler som använder sig av Skeets och är mycket nöjda.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn Skeets är ju främst en uppgradering. Den parketträddande egenskapen är bara en bonus. Skaffade också skeets för ca två veckor sedan. Har inte riktigt bildat mig en uppfattning om ljudet än, men en spontan första reaktion var att jag tyckte det blev mycket mer diskant.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På mitt golv (typ plastmatta på betong) är skeets en bra uppgradering ljudmässigt. Det stora praktiska fördelen är att det är mycket lätt att finjustera placeringen. Högtalarna blir ju "skjutbara" efter golvet, det blir de inte på 10-öringar. Köp skeets!

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skeets är jättebra.
Som sagt lätt att justera o låter bättre.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade skeets till mina Kabers. Jag märkte ingen skillnad ljudmässigt jämfört med mynt, men det blir ju väldigt mycket snyggare.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv kör jag skeets sen länge (till och från beroende på bostad men nu med) och min åsikt är att det beror på golvet vilket som låter bäst. I nuvarande bostad ligger det ett rätt hårt laminatgolv och där kommer spikarna inte ned ordentligt och då tycker jag skeets är bättre. Köpte skeets efter att jag la ny parkett i min förra bostad, med åren så bryr man sig lite mindre och skeetsen åkte av. Det vart bättre utan då men skillnaden var väl inte så dramatisk. Skeets är dock klart mer lättjusterat.

Jag har hört Soundcare jämfört med spikar på mynt på ett par Rega ELA och där var Soundcare klart bättre. Skulle gärna testa Soundcare själv (Rega har mindre gänga annars hade jag lånat dom), har funderat på att låna hem från någon affär men det har aldrig blivit av.

Själv tycker jag märkena från spikes är obetydliga, man får verkligen veta om dom om man skall se dom. Betydligt värre med repor om spikarna skulle glida av mynten.

Vad du än gör, bort med mynten alltså!

Vad jag inte gillar med att inte har spikes i golvet är att folk har puttat till högtalaren så den flyttat sig. Utan att meddela mig.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Vad jag inte gillar med att inte har spikes i golvet är att folk har puttat till högtalaren så den flyttat sig. Utan att meddela mig.
Blyertspenna

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 10:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En uppgradering? För några år sedan säkert 10 sa linnbutiken här i norr att Skeets skulle användas vid injustering av högtalare och därefter tas bort, dvs spikarna ner i parketten. Inte en uppgradering alltså. Spikesen har liten anläggningsyta och Skeets större vilket borde ge mer friktion och färgning av ljudet. Större yta mot hårt golv ger det inte vassare ljud? Jag har lite svårt för när det blir för ljust. Beskriv lite närmare vad som händer inte bara att det blir bättre?

De flesta verkar överens om att det är en uppgradering är det något som växt fram med åren eller blev jag felinformerad från början.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hos mig blir framförallt basen renare med skeets, men jag tror detta beror mycket på vilket golv man har.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stefans inlägg stämmer helt överens med mina erfarenheter d.v.s. om man skall ha spikes direkt i golvet eller med Skeets emellan är golvberoende. Om det inte funkar riktigt bra som det är bör man helt enkelt prova. Något annat man kan prova (som inte var helt ovanligt förr) är att skruva grova skruv i golvet och sätta spiksen på. Det kan tänkas att dagens högtalare är konstruerade på ett annat sätt och inte vinner på dylika åtgärder, men det vet jag inte (har inte provat på senare tid). Någon annan? Jag gjorde på det sättet när jag hade golv med plastmatta på spånskiva (Linn SARA) => klart bättre! Har man trägolv finns det träliknande lagningsmedel som man kan lägga i när man tar bort skruvarna (funkar såklart även vid maskering av spikeshål även om det knappast behövs).

Lite off topic, men ändå angränsande:

Själv har jag haft ett annat problem som skulle kunna vara av allmänt intresse. Vårt golv är ett solitt furugolv (ca 30mm tjockt) lagt vinkelrätt på reglar. Det krävs inte speciellt stor fantasi för att förstå att ett sådant golv sjunger som en fiollåda. Det var så markant att det nästan kittlade under fötterna om man ställde sig bredvid högtalarna när man spelade högt. Efter mycket våndande har jag brutit upp golvet (underifrån) och dels förstärkt det område där högtalarna står och dels lagt in dämpning i form av trädgårdsplattor och dels den sortens lättvikts fiberplattor som sitter inlimmade i Isobarik (kommer inte ihåg vad de heter). Resultatet var en dramatisk förbättring. Det tog ca en dag att fixa, men det var det definitivt värt och något som alla med denna typ av golv borde överväga! Anledningen att jag övervägde detta var att det helt inte gick att trimma anläggningen till den nivå som jag visste att den borde nå.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Hos mig blir framförallt basen renare med skeets, men jag tror detta beror mycket på vilket golv man har.
Bara en liten besserwisser-kommentar:

Mer diskant eller renare bas kan säkert vara konsekvenser, men man bör inte evaluera förändringen via dylika kriterier. Problemet är att de inte är konsistenta och kan tyda på både muikalisk förbättring och försämring. Man kan ju såklart beskriva förändringen så, men det är förädiskt att använda något annat än tune-dem vid evaluering av vilken förändring som helst (det behöver inte betyda att man inte vill ha även ljudmässigt attraktiva egenskaper hos sin anläggning, men det är mycket stor risk att man kör i diket om man använder något annat än tune-dem som evalueringsprincip över lite längre tid, läs sekvens av förändringar).

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
fredde wrote:
Bara en liten besserwisser-kommentar:

Mer diskant eller renare bas kan säkert vara konsekvenser, men man bör inte evaluera förändringen via dylika kriterier. Problemet är att de inte är konsistenta och kan tyda på både muikalisk förbättring och försämring. Man kan ju såklart beskriva förändringen så, men det är förädiskt att använda något annat än tune-dem vid evaluering av vilken förändring som helst (det behöver inte betyda att man inte vill ha även ljudmässigt attraktiva egenskaper hos sin anläggning, men det är mycket stor risk att man kör i diket om man använder något annat än tune-dem som evalueringsprincip över lite längre tid, läs sekvens av förändringar).
Begriper inte ett dugg av ditt inlägg. Renare bas = bättre tune dem.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv tycker jag det är både begripligt och korrekt. Taget bokstavligt är ditt påstående "renare bas = bättre tunedem" uppenbart falskt.

Exempel ur verkligheten:
Jag hade mina högtalare utmed långväggen. Det är bra, men där finns en irriterande förstärkning i övre basområdet som grumlar basen något. Låt oss kalla detta läge A. En extra frustrerad kväll testade jag att flytta högtalarna till kortväggen, framför fönstren. Läge B. Jodå, basen blev helt klart renare. Den irriterande artificiella förstärkningen var borta. Borta var också svänget. Trots en hel del justerande kring den nya placeringen blev det aldrig helt övertygande och några veckor senare flyttade jag tillbaka till A. Det var häpnadsväckande mycket bättre.

B hade klart "renare bas". A var mycket bättre. Renare bas != bättre tune dem.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Begriper inte ett dugg av ditt inlägg. Renare bas = bättre tune dem.
Du är ute på fel spår, läs hans inlägg igen.
bättre tune den ger renare bas. En väldig skillnad på det omvända...

Min erfarenhet är att om man går på tune dem vid utvärdering, kommer efter alla justeringar allt att bli klockrent; sväng SAMT ljudmässiga saker som tight bas, luftig diskant, detaljer mm...
Låter bara "rätt" som jag brukar säga. Hittar man optimal högtalarplacering så är det så det känns; rätt :D

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00