selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Nej, jag har inte testat den. Tack för idén, jag ska prova nån gång.

Min poäng är annars att man i allmänhet kan höra skillnad ändå. Precis som med mobiltelefonen. För du menar väl inte att du har sämre ljud i din PC än via telefonen? Var musikens budskap går fram bäst hör du nog ändå.
Jovisst hör man skillnad! Audioactive Player är bättre än Winamp 5.0.5.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 26, 2006 23:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hahaha, TUNE DEM via mobben.

Lycka till grabbar :D

Någon måste väl ifrågasätta. Skriv samma inlägg på vilket annat HIFIforum som helst och ni får till svars - Öppna badrumsskåpet, ta ut burken, öppna burken och plocka upp en tablett - STOPPA TABLETTEN I MUNNEN OCH SVÄLJ!

:wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ogcnisse wrote:
Hahaha, TUNE DEM via mobben.

Lycka till grabbar :D

Någon måste väl ifrågasätta. Skriv samma inlägg på vilket annat HIFIforum som helst och ni får till svars - Öppna badrumsskåpet, ta ut burken, öppna burken och plocka upp en tablett - STOPPA TABLETTEN I MUNNEN OCH SVÄLJ!

:wink:
Jag tycker inte alls att det är särskilt konstigt att tunedem fungerar via mobiltelefonen. Folk verkar hänga upp sig på ljudkvaliteten i mobiltelefonen, men vid jämförelse mellan två produkter gäller samma dåliga ljudkvalitet vid båda tillfällena och det går att uppfatta skillnaden mellan produkterna. Förutsatt att det inte är ljudmässiga skillnader vi letar efter.

Testa innan ni dissar.

Och vad andra hififorum har med detta att göra förstår jag inte. De har redan idiotförklarat oss för att vi använder tunedem som metod. Och jag ger inte många spänn för deras snack om luft mellan röster och stenar på högtalarna - så vi kan nog idiotförklara varandra till leda. So, let's leave it.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 27, 2006 01:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jo, vi kan nog lämna den diskussionen åt sidan eftersom även jag anser att TUNE DEM är den rätta metoden.

Men ingen kan väl neka till att det är bättre att dema vid anläggningen än via mobilen.

Eller?

En annan intressant fråga är hur man på bästa sätt demar en bioanläggning på bättre eller sämre filmljud.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 13:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!
Funderar på att köpa ny pickup. Hur tunedemar jag den via mobilen? Ska jag flytta en högtalare lite till vänster och längre ut för att den andra pickupen ska låta bättre än den gamla jag har?
Förklara för mig, tack...

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ogcnisse wrote:
Men ingen kan väl neka till att det är bättre att dema vid anläggningen än via mobilen.
Som jag sa tidigare: Om man vill få en riktig uppfattning om hur det låter måste man dema vid anläggningen. Men ska du bara jämföra två saker och vill veta vilken som är bäst med Tune Dem kan det vara lättare med telefonen!

Zombie: Jag fattar inte alls vad du menar... Flytta inga högtalare, då låter det ju bara sämre.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta är väldigt OT. Fredrik, har du sett att du har en hel del nöjda kunder på topica? Om inte kolla in

http://lists.topica.com/lists/linn/read ... tart=18558

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 14:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag fattar inget jag heller :shock:
Om jag köper/testar en ny pickup, hur tunedemar jag?
Lägger jag på några skivor jag känner väl, lyssnar? Monterar sedan den nya pickupen, ställer in tonarmen och sedan lyssnar jag på samma skiva igen?
Hör jag en skillnad som är väsentlig till fördel för de ena eller andra, väljer jag den ena eller andra? Är det att tunedema?
Vad ska man göra om inte flyta på högtalarna? Inte flytta på npgot överhuvudtaget? Om jag tunedemar och står i ett annat rum därför att jag inte hör skillnad i lyssningsrummet, ska jag fortsätta lyssna på musiken i det andra rummet? Hur kan man avgöra skillnader i ljudkvalitet (eller vad vi nu söker) om man tunedemar i en mobiltelefon med mono och ett frekvensomfång på 300-3000 Hz och med tvåsiffrig distorsion? Vad söker man med tunedem? :?: :?: :?:

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
Vad söker man med tunedem? :?: :?: :?:
Skillnad.

Poängen är inte alls att det skall låta bra (och det gör det verkligen inte över GSM) utan bara om du i det ena fallet tycker att det är bättre än det andra. Tesen här är, om jag förstått det rätt, att allt välljud är "bortfiltrerat" men att man likväl kan tycka att ett alternativ är bättre än ett annat.

Intressant idé, spontant svår att tro på. Har inte testat.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 17:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag vet inte hur många gånger jag har testat något nytt och nån kompis har sagt att det har låtet jävligt bra över telefon, eller att man har kommit på att det svänger som fan även inne på toaletten. Är det någon som känner igen sig... aiaiai??

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 17:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jewa: jo, det låter bra men luktar skit, förhoppningsvis inte tvärtom i vardagrummet, eller kanske där också?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 18:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag är "anti-sweetspot"-lyssnare helt enkelt.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jewa wrote:
Jag vet inte hur många gånger jag har testat något nytt och nån kompis har sagt att det har låtet jävligt bra över telefon, eller att man har kommit på att det svänger som fan även inne på toaletten. Är det någon som känner igen sig... aiaiai??
Visst, jag justerade lite på lunchen idag o gick runt i huset (som jag har gjort i 20 år...) för att höra hur det låter.
För mig är detta HELT logiskt. Klart det låter bra överallt om det svänger i v-rummet.

När jag installerade mina kelitk första gången var jag i köket o hämtade tilltugg då grabbarna i v-rummet småjusterade ena burken för att hitta exakt rätt placering o PANG så blev det SÅ superbra.
Sprang in o sa DÄR satt det!

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 19:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

"småjusterade ena burken"??? Enligt lejonklou får man ju inte flytta på högtalaren...ännu mer förvirrad, vad gör ni för någonting?
Allt det här låter ju minst av allt lpgiskt, snarare som ni är på en LSD-tripp

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 30, 2006 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
"småjusterade ena burken"??? Enligt lejonklou får man ju inte flytta på högtalaren...ännu mer förvirrad, vad gör ni för någonting?
Allt det här låter ju minst av allt lpgiskt, snarare som ni är på en LSD-tripp
Om du skall justera högtalarplacering så måste du ju givetvis flytta högtalarna men om du skall utvärdera en pickup så skall du inte flytta högtalarna svårare än så r det ju inte.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00