selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
då till frågan kommer keltik att komma till sin rätt med 2 st 5125 med 3 kanaler till varje högtalare eller är det klout eller 2250 som gäller?
Du menar 4 kanaler till varje keltik hoppas jag.
Som jag tidigare sagt, med en SC är 2*5125 rimligt framför keltik
Sedan skulle jag satsa på bättre CD/försteg innan jag gick på bättre slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 18:05 
Moderator
Moderator

Vad som kan ha en liten betydelse i sammanhanget, vilken sorts aktiva filter kan du få levererat med högtalarna? Om det är de nya filtren så är det ju enklast att snegla på LK140, 5125 och 2250.

Kan inte Takt&Ton ordna en demonstration. Då jag var innne där i julas såg det ut som att de hade Keltikarna uppkopplade med 140:or. Kanske har dom en tunebox och då borde du till och med kunna ta med ditt 5125 för att testa.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
då till frågan kommer keltik att komma till sin rätt med 2 st 5125 med 3 kanaler till varje högtalare eller är det klout eller 2250 som gäller?
problemt då vart att jag inte har kanaler kvar till resten av högtalarna i hemma bio´n för tanken var att byta in mitt lk140 och köra allt på 2*5125.

Ja jag ska till ToT imorron och lyssna får väl slita med mig mitt 5125

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
problemt då vart att jag inte har kanaler kvar till resten av högtalarna i hemma bio´n för tanken var att byta in mitt lk140 och köra allt på 2*5125.

Ja jag ska till ToT imorron och lyssna får väl slita med mig mitt 5125
Du kan ju skippa center och sub om du köper Keltik, allt finns i dom och mer därtill ;-) Då räcker väl kanalerna till...?

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Hierarkin regerar!

Eriks åsikt att passivt med bättre slutsteg är bättre än aktivt med sämre slutsteg följer samma logik: Titta på hur signalen först tas om hand. I många slutsteg går den direkt till de aktiva korten, sedan vidare till slutstegets ingångssteg. Är slutstegets ingångssteg bättre än de aktiva kortens ingångssteg kommer det att låta bättre utan de aktiva korten. Därför utklassar ett par Solo passivt de flesta aktiva kombinationer.
En fråga till Fredrik. (Jag är dock inte tekniker så frågan är kanske dum) Så om ingångsteget i slutsteget är bättre än det aktiva kortet så är det bättre att köra passivt under förutsättning att det aktiva kortet ligger före ingångssteget? På vilka av linns slutsteg gäller detta? dvs att kortet är den begränsningen?

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svar till Ulf: Alla "äldre" slutsteg med plats för aktiva kort som jag tittat på har det aktiva kortet inkopplat direkt på ingången, sedan går signalen till själva slutsteget. I Chakra verkar det dock vara annorlunda gjort, jag ska titta närmare på dem när jag får tid.

Anledningen till att jag drar slutsatsen att det är ingångsstegets kvalitet som avgör är att den förklaringen fungerar logiskt. Och det är just en logisk förklaring man ofta saknar när man jämför aktiva system med passiva. Vid dessa jämförelser så verkar*) de aktiva vinna ända tills de passiva har ingångssteg som klår de aktiva kortens.

På samma sätt har jag jämfört löjliga saker som att kabeln från försteget spelar större roll än både de aktiva korten och slutstegen. Trots att jag accepterade hierarkin i slutet av 80-talet så tycks jag fortfarande behöva uppleva den i praktiken då och då för att förstå att den fortfarande gäller... Och jag blir lika förbluffad varje gång ett bättre försteg + en LK100 spelar klart bättre än snäppet-sämre-försteg + aktiva C200. Oavsett om högtalaren är "en svår last" eller inte.

Det är bara när någon komponent låter riktigt illa eller är trasig som jag inte tycker hierarkin håller längre.

*) Jag kan förstås ha fel, men just nu verkar det stämma...

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 07, 2006 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

detta är intressant!
Fredrik, vet du hur de externa filterboxarna (tunebox o Klimaxfiltren) är konstruerade o hur "bra" de är avseende ingångsstegen?
Var ska man helst sätta tex monofiltren (som kan sättas i stegen eller i tunebox)

Är skälet till att Klimaxfiltren låter så bra deras ingångssteg?

Antar också att de separata filterboxarna's kvalitet också bestäms av utgångsstegen... hur bra är det i tunebox o Klimaxfiltren?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 08, 2006 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De externa filterboxarna verkar enbart vara en låda med strömförsörjning och kontakter, att sätta korten i. Korten gör alltså allt jobb, både in och ut.

Skillnaden blir ju då att med en Tunebox får korten en annan (och bättre om det är en Slimline Brilliant) strömförsörjning, men istället en interconnect extra på utgången. Har inte jämfört dessa två lösningar mot varandra på evigheter, men det verkar ju som att en Tunebox skulle kunna låta bättre.

Alla Klimax-produkter är väldigt snyggt konstruerade, men jag saknar kompletta ritningar på dem (hittelön! ;)) så det är svårt att förstå allt. Klimaxfiltren har jag inte tittat i alls, så jag vet inte om de är uppbyggda på samma sätt som korten...

Vid egen konstruktion pekar alla erfarenheter solklart åt det hierarkiska hållet: Optimerar man ingångssteget så har man det mesta vunnet. Oavsett om det är grammofonsteg, försteg eller slutsteg.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 08, 2006 20:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hvor mange filtre er det plass til i en Tunebox?
Merkelig forrseten at en Tunebox koster mer enn en Kolektor. :roll:

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 02:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingångssteg, kablar o source first ja... kopplade in silverkablar o herre jösses va bra det blev. (sitter före ingångssteg/filter på slutsteg) Läs mer i min medlemspresentering.

Last edited by sportbilsentusiasten on Mon Jan 09, 2006 02:43, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 02:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det vart inga nya högtalare :( kännde bara som att jag inte hade slutsteg som skulle få keltik att spela tillfredställande jag lyssnade även på espekt med 5125án och det vart helt klart mera bas men inte någon riktig wow känsla mot mina aktiva katan, så passivt med espekt och 5125 känndes inte som någon riktigt stor uppgradering med tanke på att det ändå kostar 37k
Keltikarna kunnde jag inte lyssna på ett bra sätt de stod ute i affären på ett ostadigt podium och de ville inte flytta dom p.g.a det inte fanns tid att rigga dom i ett lyssningsrum
det sista vi gjorde var att biampa espekt hötalarna med 2 st 2250, och helt klart så känndes det som att jag nu ville dra hem espektarna men tyvärr så hade jag inte budget till bäde steg samt högtalare

Så jag bestämde mig att tänka lite framåt och tog 2 st 2250 med mig hem monterade i de aktiva korten.

Ja jag har inte hunnit lyssna så mycket än, men vilket lyft för katan när dom fick lite mera mat, hårdrock t.e.x tidigare på 5125 har låtit väldigt tamt inget ös alls, jag har trott att det har berott på att katan saknar förmåga att pumpa bas, men nu med 2*2250 är det rejält med drag, elgittarer ger nu en helt annan känsla ja allt vart mycket bättre, visst saknar man kanske lite bas fortfarande men vilket ös i övrigt

Visst hade säkert ett par keltik eller espekt varit kul men tyvärr så känndes det som att jag skulle ha köpt något och hela tiden velat ha nya slutsteg och på det viset inte känt mig nöjd.

Nu istället känns det som att man är betydligt bättre rustad för att byta högtalare eller rent av kanske bara komplitera med en riktigt bra subb när det blir dags plus att mina katan vart så mycket roligare :)

En annan sak som kom på köpet nu var att jag kunde biampa min 5120 center med mitt 5125 och det vart också ett rejält lyft, vet inte om det är för att lasten från frontarna är borta från 5125án eller om själva biampning gav det extra, kanske en mix av båda

Summa av allt är som det känns att jag fick ett rejält lyft och ändå inte köpt fast mig i något som behöver ytterligare uppgraderingar för att låta som man vill :)

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 02:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du gjorde helt rätt, bra slutsteg är viktigare än högtalarna.
O som du säger.. du kan ju alltid byta burkarna senare.

Vad konstigt, vill de inte sälja sina keltik :?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
kabeln från försteget spelar större roll än både de aktiva korten och slutstegen.
:shock: Alltså; black interconnect - aktiva 5125 är sämre än silver - LK 100 typ? Eller missförstår jag dig?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja.

Låter osannolikt, men prova gärna. Har inte testat precis dessa kombinationer, men andra med liknande prisskillnader.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 09, 2006 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Lejonklou wrote:
kabeln från försteget spelar större roll än både de aktiva korten och slutstegen.
:shock: Alltså; black interconnect - aktiva 5125 är sämre än silver - LK 100 typ? Eller missförstår jag dig?
Pratar vi nu om interconnect mellan för o slutsteget?

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00