selleri.de
https://www.selleri.de/

Biltullarna
https://www.selleri.de/viewtopic.php?t=1822
Page 3 of 4

Author:  monkeydevil [ Tue Jan 10, 2006 12:35 ]
Post subject: 

young wrote:
Kanske kan denna sida förmedla en rättfärdigad lösning på problemet md biltullarna?

http://www.sheriffbilen.com/
http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm ... 89,00.html :lol:
sportbilsentusiasten wrote:
Man kan ju börja med sådana självklarheter som att göra en/flera ringleder...
O sedan bygga väg förbi stan så de som passerar INTE tvingas åka genom stan.
Fast det är väl för enkelt för politiker...

Sedan kan man bygga bredare vägar SAMT BYGGA UT KOLLEKTIVTRAFIKEN så den blir ett överlägset bättre alternativ än bil.

För mig är det mer logiskt att göra ett alternativ mer attraktivt än göra det andra sämre - återigen inget politiker verkat vilja göra.
Precis min åsikt. För mig är det ett obegripligt sätt att styra på, att krångla till och göra livet sämre för medborgarna. När man lika gärna skulle kunna göra det bättre för både människor och miljö, med de resurser som står till buds för politikerna. Hade man lagt 4 miljarder på att skapa Europas bästa kollektivtrafik skulle nog de flesta gladeligen åka buss och tunnelbana, men nu är det dels för dyrt och dels för fullt. Trängseln är hemsk i tunnelbanan under rusningen!

Fler bussar, kanske en ny tunnelbanelinje, billigare månadskort... Då skulle befolkningen vara lycklig och bilarna minska. :)
Istället blir nu det billigare bilalternativet dyrare, trängseln i kollektivtrafiken ännu större, befolkningen irriterad och ledsen... :cry:

Tyvärr verkar ju inte folkets väl vara intressant för regimen med dess stödpartier.

Author:  sportbilsentusiasten [ Tue Jan 10, 2006 13:02 ]
Post subject: 

monkeydevil wrote:
http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm ... 89,00.html :lol:
Ursäkta, men vilket SPÅN.
Han är glad att han "vann sakfrågan".
Jojo, en en gång bevisat att politiker hellre vill ha sin vilja igenom än göra det bättre för alla. :cry:

fyi - i frankrike har de planer att införa halvljus dagtid för bilar. Det fick till följd att MC åkarna demonsterarde o blockerade Paris.
Varför...
Idag är det bara MC som har halvljus dagtid o det skulle ha det för sig själva för att synas bättre. :?

Att de också skulle se mötande bilar bättre var inte intressant tydligen.
Är inte bara svenskar som är tokiga :roll:

Author:  jewa [ Tue Jan 10, 2006 13:07 ]
Post subject: 

Quote:
Ursäkta, men vilket SPÅN.
Hur tänker du då?

Author:  sportbilsentusiasten [ Tue Jan 10, 2006 13:39 ]
Post subject: 

Syftet verkar vara att vinna sakfrågan (visa att man har makt) istället för att göra något för miljön som borde vara deras mål.

Man borde lägga pengarna på något som gagnar miljön istället för att positionera sig politiskt.
Tragiskt...

Är övertygad att de förlorar röster på detta.

Author:  jewa [ Tue Jan 10, 2006 14:20 ]
Post subject: 

Det är en svår fråga, alltså hur man egentligen gör för att skapa en förändring av folks beteende... de flesta som känner sig viktiga tar bil till jobbet och överallt annars också, det är väl samma runt hela världen... man försöker vinna tid osv. Inget bra system i storstäder.

Biltullarna hjälper väl sådär, skulle tro att folk vänjer sig och tar sedan bilen lika mycket som tidigare.

Author:  henriklh [ Fri Jan 13, 2006 22:45 ]
Post subject: 

Apropå den ideologiska diskussionen: I SvD idag (sid. 5) konstateras att "I grunden är biltullar en bra, klassiskt liberal och markandsekonomisk idé".

Precis vad jag försökt säga (utom det där med bra).

/Henrik

Author:  ed [ Sat Jan 14, 2006 00:16 ]
Post subject: 

henriklh wrote:
Apropå den ideologiska diskussionen: I SvD idag (sid. 5) konstateras att "I grunden är biltullar en bra, klassiskt liberal och markandsekonomisk idé".

Precis vad jag försökt säga (utom det där med bra).

/Henrik
Men klassisk liberal politisk teori är allmänhet emot att staten eller kommenen reglerar marknaden. Detta är ett sådan typiskt angrepp som de borde vara emot.

Author:  henriklh [ Sat Jan 14, 2006 01:11 ]
Post subject: 

ed wrote:
Men klassisk liberal politisk teori är allmänhet emot att staten eller kommenen reglerar marknaden. Detta är ett sådan typiskt angrepp som de borde vara emot.
Om en vara/tillgång (vägarna) är för billig och därmed används för mycket så är väl den klassiska "marknadsekonomiska" åtgärden att höja priset? Iofs så är ju vissa bilister avgisftsbefriade (handikappade, miljöbilar osv), i den bemärkelsen är det väl frågan om en "reglering", men bortsett från det så är det ju upp till "marknaden" (gud vilket idiotiskt uttryck) på äkta (ny)liberalt manér.


/Henrik

Author:  young [ Wed Jan 18, 2006 23:48 ]
Post subject: 

Problemet här är ju att vägarna redan är finansierade av staten, dvs oss, genom skattemedel. Att sedan betala en tullavgift är knappast ngt som jag anser ligger i linje med det liberala/nyliberala tankesättet.

Author:  young [ Wed Jan 18, 2006 23:50 ]
Post subject: 

Alla verkar inte tycka illa om tullarna;


http://www.erixon.com/2/biltullar.jpg

Author:  Stones [ Thu Jan 19, 2006 00:47 ]
Post subject: 

heh den var klockren :lol:

Author:  monkeydevil [ Thu Jan 19, 2006 08:26 ]
Post subject: 

ed wrote:
henriklh wrote:
Apropå den ideologiska diskussionen: I SvD idag (sid. 5) konstateras att "I grunden är biltullar en bra, klassiskt liberal och markandsekonomisk idé".

Precis vad jag försökt säga (utom det där med bra).

/Henrik
Men klassisk liberal politisk teori är allmänhet emot att staten eller kommenen reglerar marknaden. Detta är ett sådan typiskt angrepp som de borde vara emot.
Håller med Ed. Jag läste också den där debattartikeln, och tycker skribentens synsätt lät lite konstigt. Han var visserligen professor i nationalekonomi, och biltullar är väl varje nationalekonoms våta dröm? Men han verkar ha en konstig syn på samhällkunskapen.

Vore regleringen marknadsekonomisk skulle väl tillgång och efterfrågan styra? Och då borde i rimlighetens namn det vara dyrare på de gator som är hårt trafikerade och billigare på de mer öde gatorna. Själv undviker jag alltid de trafikstråk i stan som har köer. Det finns ju massor av ställen att åka på där det är lugnt. Vore regleringen marknadsekonomisk skulle jag ju inte behöva betala i sånt fall. Men nu antar man att det är en viss tillgång och efterfrågan vid vissa tidpunkter och sätter pris därefter. Regleringen är väl snarare betong-planekonomisk? :shock:

Och klassiskt liberal? Nja... Jag håller med Ed. Ett klassiskt liberalt synsätt är väl att låta människor vara i fred, inte trakaseras av staten i onödan som i det här fallet. Staten skall istället fokusera på att sköta sköta vård, skola, omsorg, polis, rättsväsende... För mig är det här klassisk vänsterpolitik. Att staten skall in och peta i folks privatliv. I det här fallet bestämma hur mannen på gatan skall röra sig, genom att göra alla alternativ svindyra (utom den redan dyra kollektivtrafiken) istället för att möliggöra flera (billiga) alternativ. Staten vet bättre än du hur du skall leva ditt liv. :?

Author:  joakimw [ Thu Jan 19, 2006 09:46 ]
Post subject: 

Så många inlägg, är det bara jag som bor inne i stan och märker vilken stor skillnad det har blivit? Miljön är bättre, både trafiken och luften känns trevligare... Bara för att 'folk' har använt bilen helt i onödan rätt länge så betyder det inte att det är det bästa. Hoppas att de få som får riktiga problem med avgifterna kan lösa det på något sätt, arbetsförmån eller nå't!

Author:  fredrik [ Thu Jan 19, 2006 12:44 ]
Post subject: 

joakimw wrote:
Så många inlägg, är det bara jag som bor inne i stan och märker vilken stor skillnad det har blivit? Miljön är bättre, både trafiken och luften känns trevligare...
Ja varför inte bygga en tre meter hög mur runt Stockholm? Skära av tunnelbanorna
till rinkeby och bagarmossen? Då snackar vi trevnad lugn och fred!
Sedan kan vi skicka några jas-plan och bomba dessa områdena för gott.

Author:  joakimw [ Thu Jan 19, 2006 15:22 ]
Post subject: 

fredrik wrote:
joakimw wrote:
Så många inlägg, är det bara jag som bor inne i stan och märker vilken stor skillnad det har blivit? Miljön är bättre, både trafiken och luften känns trevligare...
Ja varför inte bygga en tre meter hög mur runt Stockholm? Skära av tunnelbanorna
till rinkeby och bagarmossen? Då snackar vi trevnad lugn och fred!
Sedan kan vi skicka några jas-plan och bomba dessa områdena för gott.
Varför?
Tänk vilka olika intressen vi tycks ha...

Om de som inte absolut måste åka bil låter bli så har väl alla vunnit på det?
Tråkigt att de som fortfarande måste åka bil ska lida men som sagt kan man kanske lösa det!

Page 3 of 4 All times are UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/