ed wrote:
henriklh wrote:
Apropå den ideologiska diskussionen: I SvD idag (sid. 5) konstateras att "I grunden är biltullar en bra, klassiskt liberal och markandsekonomisk idé".
Precis vad jag försökt säga (utom det där med bra).
/Henrik
Men klassisk liberal politisk teori är allmänhet emot att staten eller kommenen reglerar marknaden. Detta är ett sådan typiskt angrepp som de borde vara emot.
Håller med Ed. Jag läste också den där debattartikeln, och tycker skribentens synsätt lät lite konstigt. Han var visserligen professor i nationalekonomi, och biltullar är väl varje nationalekonoms våta dröm? Men han verkar ha en konstig syn på samhällkunskapen.
Vore regleringen marknadsekonomisk skulle väl tillgång och efterfrågan styra? Och då borde i rimlighetens namn det vara dyrare på de gator som är hårt trafikerade och billigare på de mer öde gatorna. Själv undviker jag alltid de trafikstråk i stan som har köer. Det finns ju massor av ställen att åka på där det är lugnt. Vore regleringen marknadsekonomisk skulle jag ju inte behöva betala i sånt fall. Men nu
antar man att det är en viss tillgång och efterfrågan vid vissa tidpunkter och sätter pris därefter. Regleringen är väl snarare
betong-planekonomisk?
Och klassiskt liberal? Nja... Jag håller med Ed. Ett klassiskt liberalt synsätt är väl att låta människor vara i fred, inte trakaseras av staten i onödan som i det här fallet. Staten skall istället fokusera på att sköta sköta vård, skola, omsorg, polis, rättsväsende... För mig är det här klassisk vänsterpolitik. Att staten skall in och peta i folks privatliv. I det här fallet bestämma hur mannen på gatan skall röra sig, genom att göra alla alternativ svindyra (utom den redan dyra kollektivtrafiken) istället för att möliggöra flera (billiga) alternativ. Staten vet bättre än du hur du skall leva ditt liv.