selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 516 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 14, 2006 22:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det verkar ju även finnas en del espresso-experter på denna sida, så en fråga

Jag är en mycket glad och nöjd Gaggia Classic-ägare i 7 år men...

Nu jäklar har det börja spruta vatten och kaffe vid sidan av filterhållaren och kaffet blandas med vatten!! jag har rengjort första filtret med krysskruven (Som hade en hel del torkat kaffe på insidan) men trots det denna sörja! Kaffet mals i en MDF och jag expeimenterar med olika malningsgrad men icke! Om jag drar åt filterhållaren mindre hårt minskar problemet men då blir kaffet även då myyycket tunt.

Vad kan felet bero på??

Bönor just nu: Illy

/Fuffe

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 14, 2006 22:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En gissning från en nybörjare vad gäller espressobryggare, men jag hade ett liknande problem.
Min begagnade Classic var mkt fräsch iövrigt men infästningen för filterhållaren, alltså i brygghuvudet var dåligt rengjort. Framförallt hade förra ägaren inte underhållit eller bytt packningen som ligger an mot filterhållaren. Den kvadratiska packningen hade torkade kafferester på sig samt var för stum. Ett byte av den och man behöver inte alls dra åt hårt för att det skall täta.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 01:52 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det låte helt klart som att packningen nåste bytas. Har själv en Classic som används flitigt och vi behöver byta minst två gånger om året. Byt och maskinen blir som ny.

Pelle

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 02:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jepp, det låter som gummipackningen...byt den så löser det sig nog

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 11:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Stort tack, Bauta, PG och Daggen!!

Det verkar som Linnister rör sig i samma kretsar...(Linn, musik, espresso och så kanske maltdrycker)

/Fuffe

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 11:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

pg wrote:
Det låte helt klart som att packningen nåste bytas. Har själv en Classic som används flitigt och vi behöver byta minst två gånger om året. Byt och maskinen blir som ny.

Pelle
Var ska den där packningen sitta!?!

I filterhållaren eller i maskinen?

Jag har letat men inte hittat någon! :(

Jag tror faktiskt jag aldrig har haft någon packning. Kan det vara möjligt att det finns versioner av classic utan packning?

Mystiskt!

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 12:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lägg maskinen ner och leta i brygghuvudet på maskinen. Där finns en rektangulär packning som motsvarar diam på filterhållaren. Den är nog stenhård och svår att få ut om den inte är bytt på en massa år.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 15:08 
Moderator
Moderator

Jag måste säga att jag skruvat isär brygghuvudet ganska ordentligt några gånger, men har inget minne av en rektangulär packning. Om någon av er andra Classicägare ger er på maskinen snart kanske en bild kan fixas?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 15:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kolla här: http://www.gaggia.com/dam/bo/allegati/f ... lassic.pdf
Pos 15 på sid 2 är packningen. Den sitter alltså kvar i maskinen när du lossar pos 16 & 17.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 15:53 
Moderator
Moderator

Ah tackar! Då vet jag vilket filter som avses. Jag missförstod beskrivningen ovan bara.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 16:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

bauta wrote:
Kolla här: http://www.gaggia.com/dam/bo/allegati/f ... lassic.pdf
Pos 15 på sid 2 är packningen. Den sitter alltså kvar i maskinen när du lossar pos 16 & 17.
Då fattar jag oxå! Grazie!

/fuffe

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 18:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

fuffe wrote:
Jag tror faktiskt jag aldrig har haft någon packning. Kan det vara möjligt att det finns versioner av classic utan packning?
Fattade själv ingenting när jag skulle byta första gången. Det visade sig att gummit blivit så hårt att jag trodde att det var nått keramiskt inlägg :o Det tog en god stund att få bort den gamla packningen...

Nu byter jag när det börjar bli hårt att dra fast hantaget åhela vägen.

Pelle

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 22, 2006 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då har det även landat en Gaggia Classic här hemma! Gedigen apparat och de första kopparna gav inte helt oväntat haksläpp jämfört med min gamla mockabryggare! :D Kör än så länge med min gamla kvarn, men det blir en Gaggia MDF så fort lönen landat på banken! Än så länge smakar espresson som på andra ställen i stan (inga espressokungar direkt!), men med en MDF och lite träning kan man kanske konkurera om stans bästa espresso så småningom... 8)

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattis till den, en Gaggia MDF kommer att ta ut allt i från Classicen så du kan njuta max, då blir det dubbel haksläpp vill ja lova.
Inföskaffade en sådan själv för en liten tid sedan, min gamla blev sjukskriven för gått. Dock kom jag över en riktig klassiker i sammaveva som gör sig fint i köket, ska fota den vid tillfälle.
Har en extra maskin nu om någon skulle vara intresserad, en bra nybörjar maskin. Och inte nog med det...

...en god vän tog med sig lite kaffe till mig när han var åter från ett besök i Karibien.

Image

Kaffets Konung enligt mig :P

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 23, 2006 21:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, det är väl kaffets LP12'a ;^)

Apropå MDF'er etc. Jag kom över en liknande kvarn med doseringspryl, en La Pavoni. Det man kanske är lite skeptisk till är om det inte egentligen är bättre att mala direkt till filtret för hemmabruk? Kaffet blir ju annars lätt liggande i dosören och tappar arom. Fundrar på att modda min kvarn med en pip som maler direkt till filtret.

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 516 Next

All times are UTC+02:00