selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 22:53 
Moderator
Moderator

Låter bra!

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 01:19 
Moderator
Moderator

Image
Tolvan stod först på IKEA-bänken, men hela bänken fungerar som en svikt. Detta i kombination med träbjälklag är en omöjlig kombination.

Image
Fotograf till alla dessa bilder är jonteman.

Image
per

Image
teatime, kristian, jonas och per som fasvänder högtalarkablar vid inkoppling av Kairn.

Image
jonas och per.

Image
teatime och per. Damen på porträttet är förresten inte en dam tror jag...

Image

Image
jonteman

Image

Image

Nu kommer jag givetvis inte ihåg allt vi spelade, eller vilka grejer vi exakt jämförde, så övriga får hjälpa till. Till att börja med kan vi ju konstatera att tiden inte riktigt räckte till, för att lyssna på alla skivor vi ville. Men några av mina bestående intryck nedan:

- Kairn spelar ifrån min Kolektor. Särskilt på phonoingången. (Någon som vill sälja en sen Kairn phono?)

- Inkoppling av Exotik var en angenäm upplevelse! Speciellt med Kairn som phonosteg =)

- Min Karik/Numerik jämfördes med Ikemi. Inte heller det en hälsosam jämförelse för plånboken om man är K/N-ägare. (Såvida ingen vill skänka iväg en Ikemi?) K/N framstår som direkt flummig i denna jämförelse.

- Vi jämförde inte vinyl mot cd särskilt mycket, men U2 "Rattle and Hum" spelade vi på både LP12 och Ikemi. Faktiskt en väldigt påträngande inspelning, i vart fall på mitt system. Något mer harmonisk på vinyl.

- Kvällens överraskning för min del: Skillnaden mellan Silver och Black interconnect är inte försumbar. Jag trodde, och hoppades, inte jag skulle höra skillnad. Silverkabeln var fabrikslödd och min svarta har okänd ålder och okänt skick. Läskigt. Undra vad jag går miste om i alla svarta kopplingar mellan aktiva slutsteg...

- Ljudnivå 90 av 100 är för högt. Med Kolektorn inkopplad lät det märkbart distat. Märkligt nog gick det bättre med Exotiken, men då börjar öronen säga ifrån. Hur högt man kan/vill spela är alltså starkt beroende av kvaliten på signalen till slutstegen, och inte mängden Watt eller Ampere. Nu är ju 90 en galen nivå.. 50-70 är lämpligare. (Grannar har dock hittils inte klagat!)

Övriga som var med, har ni andra eller fler intryck?

Hur som helst, en jättetrevlig kväll tyckte jag. Jag gör gärna om detta. Kanske ska man försöka koncentrera sig mer på musik då. Känndes inte som vi hann gå igenom de olika skivor som vi hade med oss. (Men nåja, har man en Ikemi och en Exotik hemma så... :roll: :D )

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 01:56 
Site Admin
Site Admin

Hehe, told ya! Det är svårt att hinna med allt 8)

Snygga bilder, coolt med svartvitt! Blir alltid stilrent.

Fråga kolon - Kairn->Exotik, hur upplevde ni skillnaden?

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 02:03 
Moderator
Moderator

Jag upplevde den skillnaden som ganska markant. Blev mindre ljud och mer musik av det hela. Man drog nog gärna upp ljudnivån lite... mer.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 02:47 
Site Admin
Site Admin

Minsann. Jag ska låta bli att lyssna på Exotik samtidigt som Kairn. ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 08:56 
Site Admin
Site Admin

Snygga bilder!

Men lyssna på 90/100 med Keltik.... :?: Låter som du har fantastiska grannar :roll: ..men de kanske har samma musiksmak som er.

Blev det någon ny musik som någon av er upptäckte, eller blev avskräckt av?
Quote:
Damen på porträttet är förresten inte en dam tror jag...
Fint formulerat. :lol:

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Äh, det är din nästa logiska uppgradering ju! Lyssna!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul med bilder! Ni andra får gärna berätta lite mer. För övrigt är det roligt att få lite ansikten till forumnicsen.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 11:53 
Site Admin
Site Admin

jajo wrote:
Ayn wrote:
Äh, det är din nästa logiska uppgradering ju! Lyssna!

/ jajo
Just därför borde jag låta bli! Så har jag pengar över :P

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med risk för att göra dig fattigare, de har en beg Exotik på Takt & ton för 19,5 tkr just nu. Med inbyte blir det inte så fasligt mycket pengar.

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 11, 2005 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Just därför borde jag låta bli! Så har jag pengar över :P
Pengar, äh. Det trycks upp nya pengar varje dag. Bara man har så att man överlever (till mat och dryck) kan man lägga resten på hifi och skivor. Då uppnår man maximalt välmående.

Eller nåt. :roll:

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snygga bilder, jonteman! :shock:

Några kompletterande intryck:

Keltik är en kul högtalare! Jag hade själv aktiva Kaber i drygt tio år. Man visste ju att Keltik fanns däruppe, men jag hade i praktiken inte hört dem, så det är kul att till slut får höra dessa mytomspunna högtalare. Tokfett ös, en kolossal kapacitet i basregistret, kanske inte så subtila. Det låter live även om inte inspelningen är live, lite som ett PA-system. :) Högt kan de dessutom spela, det bevisades... ;)

Det här var första gången jag hört Adikt annat än korta demon. Den var ju mindre än en vecka gammal och lät fortfarande lite rå, men det är helt klart en kompetent pickup. Begränsningen, om man skall nämna en sådan, tycks sitta i Kolektorn.

Jag blev nästan häpen över hur mycket bättre Kairn var än Kolektor. Jag har själv bytt mellan de två stegen (i båda riktningarna..) men så stor mindes jag inte skillnaden. Skillnaden är nog att jag jämfört linjestegen medan vi nu mest jämförde med LP12:an. Sedan skall vi inte tala om Kolektor vs Exotik+Kairn, jag förstår om Per blev lite frustrerad... ;)

Ikemi var precis så mycket bättre än Karik som jag trott/fruktat. CD blev verkligen riktigt kul på den och kvällens musikaliska överraskning för mig kom också här: Bettye LaVette, som jonteman hade med sig. Trots en skaplig soulsamling har jag inget med den damen; Ett uppenbart misstag. Vore nog lättare att åtgärda med en CD-spelare man hade lust att köpa skivor till. Typ Ikemi. :)

Samtidigt kan jag inte annat än att åter reflektera över hur mycket mer jag ändå uppskattar LP12:an. Umm.. nog om det. :twisted:

Sammanfattningsvis: Ett trevligt initiativ! Jag gör också gärna om det här någon gång. Det var en aning stelt inledningsvis men jag tycker vi kom igång bra efter några låtar. Tror vi höll på till tvåtiden, faktiskt. :D

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 02:48 
Site Admin
Site Admin

ulfbnilsson wrote:
Med risk för att göra dig fattigare, de har en beg Exotik på Takt & ton för 19,5 tkr just nu. Med inbyte blir det inte så fasligt mycket pengar.
Näe, inte om jag kan tänka mig att leva utan phonosteg. Men det kan jag inte tyvärr...

Fast det är nog ändå inte grejen. Pengar går att uppbåda om man verkligen vill ha någonting, men när jag sätter mig hemma och lyssnar är jag helt enkelt nöjd! Det känns fånigt att börja jaga nya prylar att köpa när jag inte känner behovet :)
Quote:
Det var en aning stelt inledningsvis men jag tycker vi kom igång bra efter några låtar.
Jaså, det var en blyg samling linnister! 8)

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul med bilder! Ser ut att ha varit en trevlig sammankomst. :) Jag har lyssnat på rock i Keltik och de är verkligen mäktiga, det jag däremot inte gjort är lyssnat på ickerock på mer grannvänliga ljudvolymer, hur fungerar de då?

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 01:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Tokfett ös, en kolossal kapacitet i basregistret, kanske inte så subtila. Det låter live även om inte inspelningen är live, lite som ett PA-system. :) Högt kan de dessutom spela, det bevisades... ;)
Nu blev det lite jobbigt...saknar mina gamla Keltik :roll:
Fast de verkar ju trivas :D

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00