Tolvan stod först på IKEA-bänken, men hela bänken fungerar som en svikt. Detta i kombination med träbjälklag är en omöjlig kombination.
Fotograf till alla dessa bilder är jonteman.
per
teatime, kristian, jonas och per som fasvänder högtalarkablar vid inkoppling av Kairn.
jonas och per.
teatime och per. Damen på porträttet är förresten inte en dam tror jag...
jonteman
Nu kommer jag givetvis inte ihåg allt vi spelade, eller vilka grejer vi exakt jämförde, så övriga får hjälpa till. Till att börja med kan vi ju konstatera att tiden inte riktigt räckte till, för att lyssna på alla skivor vi ville. Men några av mina bestående intryck nedan:
- Kairn spelar ifrån min Kolektor. Särskilt på phonoingången. (Någon som vill sälja en sen Kairn phono?)
- Inkoppling av Exotik var en angenäm upplevelse! Speciellt med Kairn som phonosteg =)
- Min Karik/Numerik jämfördes med Ikemi. Inte heller det en hälsosam jämförelse för plånboken om man är K/N-ägare. (Såvida ingen vill skänka iväg en Ikemi?) K/N framstår som direkt flummig i denna jämförelse.
- Vi jämförde inte vinyl mot cd särskilt mycket, men U2 "Rattle and Hum" spelade vi på både LP12 och Ikemi. Faktiskt en väldigt påträngande inspelning, i vart fall på mitt system. Något mer harmonisk på vinyl.
- Kvällens överraskning för min del: Skillnaden mellan Silver och Black interconnect är inte försumbar. Jag trodde, och hoppades, inte jag skulle höra skillnad. Silverkabeln var fabrikslödd och min svarta har okänd ålder och okänt skick. Läskigt. Undra vad jag går miste om i alla svarta kopplingar mellan aktiva slutsteg...
- Ljudnivå 90 av 100 är för högt. Med Kolektorn inkopplad lät det märkbart distat. Märkligt nog gick det bättre med Exotiken, men då börjar öronen säga ifrån. Hur högt man kan/vill spela är alltså starkt beroende av kvaliten på signalen till slutstegen, och inte mängden Watt eller Ampere. Nu är ju 90 en galen nivå.. 50-70 är lämpligare. (Grannar har dock hittils inte klagat!)
Övriga som var med, har ni andra eller fler intryck?
Hur som helst, en jättetrevlig kväll tyckte jag. Jag gör gärna om detta. Kanske ska man försöka koncentrera sig mer på musik då. Känndes inte som vi hann gå igenom de olika skivor som vi hade med oss. (Men nåja, har man en Ikemi och en Exotik hemma så...

)