selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 04:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next
Author Message
PostPosted: Mon Feb 27, 2017 22:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Måste berätta,men först....tycker det är kul att så många redan gissat men inte gissat rätt.Då kommer ni mer förstå vår förvåning när vi berättar vad vi lyssnade på som sista del i systemet.

Det jag skulle berätta,håller på att tömma en hel villa med källarvåning efter mamma,det är nästan dygnet runt för planen är att allt ska vara klart om en vecka.
Tittar in hit då o då,hinner skriva lite korta svar också då och då.Vill självklart berätta och inte hålla er på halster,men tiden räcker inte till just nu......så försök hålla ut och gissa vidare.Jag följer det hela ;-).

Sen,det andra ni tagit upp är ju också rätt intressant....so,keep going :-)

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2017 23:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
:-).[/quote]


Det talades tidigare om något rörbestyckat dual mono kan det vara det som har värmts upp?[/quote]
Nej,nej......det är en Linnprodukt :-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Mon Feb 27, 2017 23:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Om "Haraldur" har vart och viftat med sitt trollspö (lödklov) så skulle jag gissa Klout :P

Ang nytt vs gammalt så känner jag det lite som den första kärleken. Den känns bekant och trevlig och väldigt vibrant. Men när jag börjar skrapa bort den behagliga ytan jag minns så kommer det fram det som gjorde att det tog slut. Svagheterna och bristerna som jag valt bort av en anledning blottas igen.
Det är sällan jag får samma "WOW"-upplevelse idag som jag fick under tonåren och upp till tidiga 20 oavsätt vad det gäller. Jag får inte samma kick av en ny skiva på det sätt jag fick det när jag var 16-20 när Nivanas, Nine Inch Nails och Ministrys senaste letat sig till min ägo.
Som jag tolkar min egen relation till musik och musikåtergivning är att jag helt enkelt blivit äldre och vissa saker var bättre förr just pga att jag var ung och oerfaren, hade mindre att referera till, hade inga förväntningar eller lågt ställda. Det har jag inte idag, mina förväntningar är mycket högre, mina erfarenheter av vad jag gillar eller inte gillar är mångfalt mycket högre.
Samtidigt minns jag att jag ALLTID föredrog Tukan före Keilidh när jag besökte Linn-handlaren i Umeå.
Med det sagt så kommer jag fortfrande ihåg hur grymt bra sväng det var hemma hos Haraldur när jag varförbi där, Keltik, 2xklout, 2xLK85 tror jag det var han hade då?
Skulle ju vara galet kul att få möjligheten att köra nyservade, äldre komponenter vid samma tillfälle som nyare :)


Top
   
PostPosted: Tue Feb 28, 2017 00:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Maffe wrote:
Med det sagt så kommer jag fortfrande ihåg hur grymt bra sväng det var hemma hos Haraldur när jag varförbi där, Keltik, 2xklout, 2xLK85 tror jag det var han hade då?
Skulle ju vara galet kul att få möjligheten att köra nyservade, äldre komponenter vid samma tillfälle som nyare :)
Skrev om det i mitt sista inlägg i Linn service-tråden på sidan 4,kolla där.Det är mycket göra för ngn måste ta med sitt system till den andre.Men som en MiniMässhelg längre fram som jag skrev kort i andra tråden är det genomförbart,med mat,god dryck o gemenskap samt hemma hos övernattning kan det bli riktigt kul.
Har ordnat sånt tidigare ngn gång och det har alltid varit värt priset.

Ordnade sommaren 2004 en veckas Hifi-happening för ägaren av Euphonia Hififorum,Timbre samt Jorma här uppe i norr.Dom bor i Göteborg,tyvärr gick Jorma bort för inte så länge sen men firman lever vidare.
Jorma hade ett mkt tajt samarbete med högtalartillverkaren Marten,också från Göteborgstrakten....dom har riktiga värstingburkar i olika modeller.
Jorma fick senare världsrykte som konstruktör av kablar.

Dagspressen här uppe gjorde reportage om våra förehavanden,vi hann med 5 st hemmahos samt avslut i en stor skärgårdsstuga.
Timbre är en makalös fotograf,så det bildreportaget blev årets mest lästa på hansEuphoniaforum.

Berättar för att vi hade en sanslöst kul vecka den sommaren,så det är värt priset att hjälpa till med att anordna tidigare nämnda helg Minimässa för oss själva.
Maffe wrote:
Om "Haraldur" har vart och viftat med sitt trollspö (lödklov) så skulle jag gissa Klout :P
:)
Inte nu heller Maffe,det här börjar ju likna samma svårighetsgrad som 10 000:- kronorsfrågan ;-).

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Tue Feb 28, 2017 11:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Tillägg till det jag skrev ovan.
Ngn behöver ju inte ta med hela systemet bara elektroniken,men då måste det andra systemet tunas in efter denna elektronik också.
Efter detta är ju respektive värden mm klara så då går det snabbt att skifta.

Men tunningen kan ta tid,sånt vet man aldrig i förväg,därför skrev jag att det kan bli ett massivt arbete......men kul definitivt.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Wed Mar 01, 2017 13:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Ytterligare tillägg,såg att Maffe ville jämföra ny mot äldre recappad elektronik i samma system,torig ville jämföra nytt toppsystem mot äldre recappat toppsystem.Missade den skillnaden,det är genomförbart men talar ännu mer för att vi behöver tiden som en miniMäss-helg skulle ge.

Sen finns också ett recappat Naim äldre toppsystem här uppe med Aktiva Linn Isobarik,Lp12/retippad,rebuild Troika.Det moderna är i det systemet förrutom 12'an, Naim's toppstreamer NDS med tillhörande nätdel.

Kan vi få ihop detta framöver så borgar det för en riktigt kul och intressant miniMässhelg för oss forum-medlemmar.
Då behövs det givetvis också att ni/vi alla hjälps åt för att få ihop detta.....men kul skulle det vara.Ni söderöver som har möjlighet är givetvis också välkomna.

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 04:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Stigo wrote:
Roland wrote:
Stigo wrote:
Kul att höra att det är fler som saknar "stampa takten feelingen"
Tragiskt, skulle jag beskriva det som. Inte kul.
Kul att dom vågar ta upp det här på selleri kanske man skulle säga :)
Tycker ds:arna är rena sömnpillren jämfört med 12:orna och då spelar det ingen roll om det är klimax eller sneaky.
Sen verkar det ju som att få till ett exaktsystem är rena lotteriet plus att det är apdyrt.
Och för att få till det digital så måste man ha specialhyllan arne för xxxxx:- , speciella nätverkskablar, super nas, routern gösta, trolleri hatt, annars kan man ju glömma att det går att lyssna på.

Så det analoga är ju så mycket enklare, billigare och bättre

Jag trodde jag skulle sätta morgonkaffet i vrångstrupen när jag läste ditt inlägg. Jag anser förvisso att det är sjukt känsligt och att struntar man i att vara hyggligt noga så är det ovärt att ha schyssta prylar då de inte får chansen att leverera ordentligt. Men din beskrivning var förjäkla kul och borde utses till årtiondets bästa inlägg! Erik hade också en oförglömlig beskrivning: "-dödare än döden" ...

Hur högupplöst och väl utpekade musikerna än presenteras,om än dynamiskt och distfritt, så hjäper det föga när timing och driv fattas..

"Som att skeda frun i bakfyllan" tror jag att kompisen med de gigantoida Dynaudio och rörrigg fick till utlåtande då han frågade hur systemet stod sig i öronen på en "Linnskadad"

"Rör berör" var mottot, och årets största lycka var den Jennifer Warnes platta som fungerade hjälpligt på systemet(skratt) nu bör det tilläggs att han fått det att svänga,trots rörrigg men med anrika JBL och sen han kastat ut sömnpillren.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
haraldur wrote:
Stigo wrote:
Stigo wrote:
Kul att höra att det är fler som saknar "stampa takten feelingen"
Kul att dom vågar ta upp det här på selleri kanske man skulle säga :)
Tycker ds:arna är rena sömnpillren jämfört med 12:orna och då spelar det ingen roll om det är klimax eller sneaky.
Sen verkar det ju som att få till ett exaktsystem är rena lotteriet plus att det är apdyrt.
Och för att få till det digital så måste man ha specialhyllan arne för xxxxx:- , speciella nätverkskablar, super nas, routern gösta, trolleri hatt, annars kan man ju glömma att det går att lyssna på.

Så det analoga är ju så mycket enklare, billigare och bättre

Jag trodde jag skulle sätta morgonkaffet i vrångstrupen när jag läste ditt inlägg. Jag anser förvisso att det är sjukt känsligt och att struntar man i att vara hyggligt noga så är det ovärt att ha schyssta prylar då de inte får chansen att leverera ordentligt. Men din beskrivning var förjäkla kul och borde utses till årtiondets bästa inlägg! Erik hade också en oförglömlig beskrivning: "-dödare än döden" ...

Hur högupplöst och väl utpekade musikerna än presenteras,om än dynamiskt och distfritt, så hjäper det föga när timing och driv fattas..

"Som att skeda frun i bakfyllan" tror jag att kompisen med de gigantoida Dynaudio och rörrigg fick till utlåtande då han frågade hur systemet stod sig i öronen på en "Linnskadad"

"Rör berör" var mottot, och årets största lycka var den Jennifer Warnes platta som fungerade hjälpligt på systemet(skratt) nu bör det tilläggs att han fått det att svänga,trots rörrigg men med anrika JBL och sen han kastat ut sömnpillren.
Jag kan hålla med om det mesta ni skriver, men tycker det ser ut som ni har kört helt av vägen om orsaken. Lejonklou och JBL-gänget har nog gjort en mer korrekt analys, vilket leder dom in på en annan väg. "Korrekt" i det här sammanhanget gäller så länge som målet är att få ut max feeling från majoriteten av tillgängliga komersiella inspelningar, vilket ju är ett rätt starkt case. Det skall bli intressant att följa vart denna tråd leder!

Det är vad jag tror.

Jag fattar dock inte varför ni håller inne med vilken komponent som ni tyckte hade en avgörande påverkan. Det måste inte vara en universal sanning. Det räcker väl att det föll ut på det sättet där och då. Det skulle nog göra det lite mer intressant för oss andra att följa nuvarande diskussion.


Last edited by HCL on Thu Mar 02, 2017 20:19, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Jag fattar dock inte varför ni håller inne med vilken komponent som ni tyckte hade en avgörande påverkan. Det måste inte vara en universal sanning. Det räcker väl att det föll ut på det sättet där och då. Det skulle nog göra det lite mer intressant för oss andra att följa nuvarande diskussion.
Norrlänningar är ett sävligt släkte, låt det ta tid. Speciellt den manliga delen, uppvuxen på snöskoter, hembränt och med en prilla under läppen är vana att ta det lugnt jämfört med oss stressade sta'bor :D

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 11:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Stigo wrote:
Roland wrote:
Stigo wrote:
Kul att höra att det är fler som saknar "stampa takten feelingen"
Tragiskt, skulle jag beskriva det som. Inte kul.
Kul att dom vågar ta upp det här på selleri kanske man skulle säga :)
Tycker ds:arna är rena sömnpillren jämfört med 12:orna och då spelar det ingen roll om det är klimax eller sneaky.
Sen verkar det ju som att få till ett exaktsystem är rena lotteriet plus att det är apdyrt.
Och för att få till det digital så måste man ha specialhyllan arne för xxxxx:- , speciella nätverkskablar, super nas, routern gösta, trolleri hatt, annars kan man ju glömma att det går att lyssna på.

Så det analoga är ju så mycket enklare, billigare och bättre
Såg att en Linnhandlare för ett tag sedan hadde en kurs i hur man skulle få DS-anläggning att fungera, säger väl det mesta. Tycker att Linn med sin sjuka prissättning skulle försöka titta på en totallösning av plug and play så att det bara är att koppla in, rippa och köra. När man tar ut sådana fantasipriser på sina produkter så borde det ju vara en självklarhet och dessutom ett krav från kunden för att överhuvudtaget köpa produkten.


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
musikpolisen wrote:
Stigo wrote:
[
Tragiskt, skulle jag beskriva det som. Inte kul.
Kul att dom vågar ta upp det här på selleri kanske man skulle säga :)
Tycker ds:arna är rena sömnpillren jämfört med 12:orna och då spelar det ingen roll om det är klimax eller sneaky.
Sen verkar det ju som att få till ett exaktsystem är rena lotteriet plus att det är apdyrt.
Och för att få till det digital så måste man ha specialhyllan arne för xxxxx:- , speciella nätverkskablar, super nas, routern gösta, trolleri hatt, annars kan man ju glömma att det går att lyssna på.

Så det analoga är ju så mycket enklare, billigare och bättre
Såg att en Linnhandlare för ett tag sedan hadde en kurs i hur man skulle få DS-anläggning att fungera, säger väl det mesta. Tycker att Linn med sin sjuka prissättning skulle försöka titta på en totallösning av plug and play så att det bara är att koppla in, rippa och köra. När man tar ut sådana fantasipriser på sina produkter så borde det ju vara en självklarhet och dessutom ett krav från kunden för att överhuvudtaget köpa produkten.[/quote]

Det är plug and play idag. Problemet är när man kopplar in utrustningen i sitt stökiga hemmanätverk där allt ser ut att fungera men i verkligheten är det en enda röra.
Tror inte vem som helst kan koppla in en enkel stereo med två högtalare, slutsteg, försteg, riaa etc. för den delen.
Naim har/hade väl en totallösning med inbyggd hårddisk som rippade CD själv. Nackdelen är väl att när man väl växer ut ett sådant system så måste man byta ut rubbet och inte enstaka komponenter.

Att koppla in en DSM med två högtalare och Tidal i ett friskt nätverk är så nära plug and play man kan komma, blir nog knappast enklare.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Det är plug and play idag. Problemet är när man kopplar in utrustningen i sitt stökiga hemmanätverk där allt ser ut att fungera men i verkligheten är det en enda röra.
Tror inte vem som helst kan koppla in en enkel stereo med två högtalare, slutsteg, försteg, riaa etc. för den delen.
Naim har/hade väl en totallösning med inbyggd hårddisk som rippade CD själv. Nackdelen är väl att när man väl växer ut ett sådant system så måste man byta ut rubbet och inte enstaka komponenter.

Att koppla in en DSM med två högtalare och Tidal i ett friskt nätverk är så nära plug and play man kan komma, blir nog knappast enklare.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
HCL wrote:
Jag fattar dock inte varför ni håller inne med vilken komponent som ni tyckte hade en avgörande påverkan. Det måste inte vara en universal sanning. Det räcker väl att det föll ut på det sättet där och då. Det skulle nog göra det lite mer intressant för oss andra att följa nuvarande diskussion.
Norrlänningar är ett sävligt släkte, låt det ta tid. Speciellt den manliga delen, uppvuxen på snöskoter, hembränt och med en prilla under läppen är vana att ta det lugnt jämfört med oss stressade sta'bor :D

/ B
Ja, sådan är vi (är nämligen också från Norrland, med gener från mellersta Norrlands inland...).


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 20:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Jan 15, 2017 01:20
Posts: 388
Location: Borås
Har juliknande upplevelse och känsla.

Jag och en kompis började intressera oss riktigt mycket för hifi. Jag fann Linn,, han hittade Krell och Mark Levinson.

Skillnaden? Hemma hos honom så fanns det detaljer, löjligt små,, men aldrig någon skön musik vad som än spelades! Hemma hos mig serverades det i alla fall en ambition att det skulle vara kul att lyssna på allt.

Kompisen gillade INGET hos mig, klagade hela tiden på att det saknades detaljer i allt.


Och vad har hänt med Linn sedan DS? Mer hifi,, mer detaljer, mindre charm och glädje.

_________________
/// Linn LP12, Ittok LV III, Adikt, Radikal, Majik I, Majik 5100 aktiv, Majik DS, Ninka. Silver och K-400. NAS Synology DS112+ \\\


Top
   
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Light Head wrote:
Kompisen gillade INGET hos mig, klagade hela tiden på att det saknades detaljer i allt.

Och vad har hänt med Linn sedan DS? Mer hifi,, mer detaljer, mindre charm och glädje.
Jag har själv kompisar som sitter och lyssnar efter detaljer. Ganska frustrerande när man jämför två cd-spelare och kompisen inte ens fattar att i det ena fallet är det bara totalt kaos utan sitter och pratar i termer om att det kanske fattas lite detaljer i den ena apparaten eller att det är en fiol som inte låter helt perfekt...

Men jag håller inte med, Linn har inte tappat sin charm sedan DS, tvärtom. Det låter bättre än någonsin, i alla fall i ett bra uppsatt system. Jag minns tidiga system, med en LP12:a, en Naim förstärkare och högtalaren Sara. Alternativt Kan. DET lät verkligen illa. Vem minns inte de "skojiga" pickuperna K5 och K9? Lät svängigt och kul mellan vecka 3 och 8, sedan var de bara kassa. Och mellan vecka 3 och 8 var det inte så roligt rent ljudmässigt heller.

Nix, det är absolut mycket bättre idag och ett bra intrimmat system med DS och Exakt kan verkligen leverera.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited