selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 04:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 21, 2017 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
torig wrote:
Det skulle vara kul att jämföra en (recappad) anläggning med LP12/Kairn/Klout/Keltik med en ny LP12/Kontrol/Solo/350. Tyvärr är det väl ytterst få av oss (om ens någon) som har haft möjlighet att göra en sådan jämförelse under kontrollerade former.
LK-elektronik hade en charm = ALL precis ALL fokus på musiken.
Sedan blev det även fokus på ljudet.

Jag tycker det är lite trixigt om ljudet förbättras "mer" än vad musikaliteten gör. Som om fokus på återgivningen förskjuts åt fel håll.
Dvs ju bättre det låter, desto MER behöver musikaliteten förbättras. Kan vara därför "baktunga" system låter så knasigt.
Jag som började för 30+år sedan har upplevt flera uppgraderingar där ljudet tagit större kliv än musikaliteten. Skitjobbigt innan ordningen är återställd genom efterföljande uppgradering.
Att nyare grejer är bättre vet man om man spelar FLER skivor/dag än förr. Och att man tycker "kassa" skivor plötsligt är bra.
Alla uppgraderingar har inte varit verkliga lyft. Ibland "liite bättre men annorlunda".

Men nu efter ett års mekande är jag riktigt GRYMME-nöjd. Bra tryck, bra ljud - men framförallt bra musikalitet. :mrgreen:
Spelar musik som tidigare inte gick att förstå riktigt.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2017 00:17 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Foundation First, synpunkter gällande mitt sätt att moderera tar du med mig personligen via PM. Kommande gnabb här eller i andra trådar, från dig eller andra, kommer jag att ta bort.

Den som känner sig påhoppad av det som står på eller mellan rader i inlägg kan du anmäla dessa via anmälningsfunktionen.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2017 00:45 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tråden är delad, och diskussion kring samtalston tas i den andra tråden under övrigt. Här fortsätter diskussionen om Linns service.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2017 08:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Jag tycker det är lite trixigt om ljudet förbättras "mer" än vad musikaliteten gör. Som om fokus på återgivningen förskjuts åt fel håll.
Dvs ju bättre det låter, desto MER behöver musikaliteten förbättras. Kan vara därför "baktunga" system låter så knasigt.
Håller med till 100 %


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2017 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag tycker det är lite trixigt om ljudet förbättras "mer" än vad musikaliteten gör. Som om fokus på återgivningen förskjuts åt fel håll.
Dvs ju bättre det låter, desto MER behöver musikaliteten förbättras. Kan vara därför "baktunga" system låter så knasigt.
Håller med till 100 %
Jag ser ett problem i resonemanget. När "musikaliteten" har förbättrats till den milda grad att det låter "bättre" än i verkligheten, hur ska vi ställa oss till det? Kan ett musikstycke återges med bättre musikalitet än vad artisten presterar? Det finns ju utrustning som kan fixa till falsksjungande artister i realtid, kanske våra supertrimmade Linn-riggar gör samma sak med rytmik och homogenitet i uppförandet?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2017 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Kan ett musikstycke återges med bättre musikalitet än vad artisten presterar?
Så klart inte.
Går inte att fejka (lägga till) musikalitet, bara förstöra.
Vi är långt ifrån optimal återgivning imho. Långt.
Ljudmässigt hyfsat nära (bra nog för mig), musikaliskt långt ifrån. Speciellt med digitala filer/CD


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2017 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
Så klart inte ?
Jag skulle nog våga mig på en gissning att inom några år så kommer musiken att förbättras i just det hänseendet och i andra också.
Tänker till exempel på utvecklingen av AI:er, neurala nätverk, etc (artificiell intelligens) som sker i ett rasande tempo just nu.
Dom är redan bättre än människor på ett par områden, och det är bara början. Musikbranschen kommer förstås inte att bli opåverkad av detta.
Jag skulle bli förvånad om det inte finns AI:er som gör musik som är speciellt anpassad just för dig, inom säg 5-10 år.
Den som lever får se, men påståendet "så klart inte" gäller iaf inte för mig, snarare tvärtom.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2017 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Berätta mer hur du tänker att AI mm ska kunna göra detta. Spännande ämne!
Menar du att man påverkar hjärnan att tro att det ljud som kommer in via hörseln är mer musikaliskt än det egentligen ör?


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2017 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag tycker det är lite trixigt om ljudet förbättras "mer" än vad musikaliteten gör. Som om fokus på återgivningen förskjuts åt fel håll.
Dvs ju bättre det låter, desto MER behöver musikaliteten förbättras. Kan vara därför "baktunga" system låter så knasigt.
Håller med till 100 %
Jag ser ett problem i resonemanget. När "musikaliteten" har förbättrats till den milda grad att det låter "bättre" än i verkligheten, hur ska vi ställa oss till det? Kan ett musikstycke återges med bättre musikalitet än vad artisten presterar? Det finns ju utrustning som kan fixa till falsksjungande artister i realtid, kanske våra supertrimmade Linn-riggar gör samma sak med rytmik och homogenitet i uppförandet?

/ B
Bättre än verkligheten? Vi är långt därifrån, anse jag.

Det finns helt klart flera begränsande steg i ledet från musiker till det vi kan höra i våra hem varav våra anläggningar enligt min mening står för en mindre del av begränsningen, i synnerhet om man har en riktigt bra anläggning.

En stor andel av musiken spelas in och efterbearbetas sällan på ett sätt som kan bibehålla eller återskapa det musikaliska sammanhang som man kan få då riktigt bra musiker, spelar tillsammans, samtidigt och vid en sinnesstämning där musikerna verkligen excellerar. Det är givetvis något man försöker uppnå, men det är extremt svårt i studio, inte ens lätt live, men där går det få till mycket mer ofta. Detta är en viktig orsak till att inspelad musik sällan upplevs som lika bra som musik kan göra live.

Utrustningsmässigt skulle jag gissa att en förhärskande majoritet av befintliga inspelningar är gjorda med utrustning som i bästa fall når ungefär till den prestandanivå (musikaspekten) som analoga Linn Akurate, mer sällan Klimax nivå presterar. Mixning, mastring etc görs i oftast på utrustning som ligger under Linn Akurate nivå. Ur vissa aspekter bättre och ur vissa aspekter sämre. Detta gör dock inte att det inte går producera utomordentligt bra musikinspelningar, men det kräver mycket erfarenhet för att kunna fatta rätt beslut och göra rätt saker i produktionen, trots att monitorutrustningen maskerar de mest delikata och viktiga justeringarna.

Ett annat STORT hinder är inte tekniken i sig utan de åtgärder som MÅSTE tas till för att produktionen skall vara spelbar i normala anläggningar, i normala hem. Producerar man musik så att det skall bli så bra som möjligt uppspelad i en riktigt bra anläggning, vid en ljudnivå så att musikens hela känslospektrum (inklusive "rätt" dynamik - inte att förväxla med ursprunglig dynamik - för det är inte nödvändigtvis bäst), då blir musiken svårligen spelbar i normala anläggningar och dessutom upplevs den då lätt som "störande dynamisk". Mer "normala" anläggningar fixar dessutom inte att spela de starkare partierna i mycket musik utan att de svaga partierna blir så svaga att de knappt hörs, f.f.a. då man lyssnar i bil eller i portabel utrustning (t.ex. ute på stán). Full dynamik får sällan inte heller (ljudvolymmässig) plats i ett normalt hem. Det blir väldigt lätt antingen för svagt i de svaga partierna eller för starkt i de starka.

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

Här sitter man alltså med relativt få inspelningar som har potential att nå målnivån - att beröra så som musik kan - live. Det blir att balansera på en skarp gräns mellan att man hör inspelningarnas tillkortakommanden eller missar den musikaliska information som inspelningarna ändå innehåller. Inget som är lätt helt enkelt och jag kan ana att de senaste årens debatt till viss mån har bäring på just detta.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2017 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
haraldur wrote:
...
När vi under förra veckan bollade alternativ till min skivsamlande vän, så slogs jag och reflekterade över alla de fallgropar och alternativa stickspår som funnits genom åren. Även hur senare modeller haft både fördelar och kompromisser. På sätt och vis kanske det ibland kunde vara skönt att Linnhandlaren likt Josef Göbbels retorik "slog Linnfolket i huvudet med sin 'sanning?" I bland bekräftade genom att dema din befintliga apparat med den nya "bättre" gärna med hjälp av alla trick i boken. Vi roade oss vid något tillfälle med att återskapa dessa "demon" och det är rätt enkelt att skapa det utfall man vill ha. Ger man i stället respektive ändring samma chans så avtar köpsuget dramatiskt..

Det är en rätt hisnande upplevelse att jämföra ett Klout med en nyrecappad eller kry LK280/Spark,eller varför inte en LK2 med Spark...

Gör gärna likadant med en LK1 och en Kairn!

För den som anser att jag yrar, så känner jag kan bjuda på det, kanske ännu en "forumsanning" ?
När det gäller äldre prylar vs nyare prylar så är det nog till en del yrsel. Inte att det har direkt med trådämnet att göra, men det får väl gå.

Saken är den att varje steg i apparatutvecklingen (i Linn-värden) kunnat demonstreras med stor tydlighet, även då apparaterna haft helt rättvisa förhållanden och båda varit max ett år gamla och den nya ofta inte ens inspelad. Det har säkert funnits oserioösa aktörer, men de har nog varit ganska få i Sverige. Om vi nu gjort flera jämförelser i steg, med några år mellan och i slutändan står med sämre apparater än de vi startade med och skulle kunna svära på att varje steg avgjordes m.h.a. en tillförlitlig utvärderingsmetod, vad säger då det? Er slutsats tycks vara att ni blivit lurade. Kanske är det så, eller beror det på något annat?

Apparater åldras och det påverkar prestanda. Kankse drabbas Linn elektronik mer, men det är nog inte jätte-troligt. Ju bättre och mer optimerade apparaterna är desto mer lär dock åldersrelaterade komponentvariationer påverka prestanda. Det finns givetvis även mer eller mindre känsliga kretslösningar och komponenter som är mer robusta mot ålderspåverkan och där har nog inte Linn varit mer omsorgsfulla än mainstream tillverkarna, trots Linns högre pris. Det var kanske inte det vi primärt betalade för när vi valde Linn heller, inte jag i varje fall.


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2017 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jan 28, 2009 10:50
Posts: 627
sportbilsentusiasten wrote:
Berätta mer hur du tänker att AI mm ska kunna göra detta. Spännande ämne!
Menar du att man påverkar hjärnan att tro att det ljud som kommer in via hörseln är mer musikaliskt än det egentligen ör?
Blev lite OT nu...
Menar att jag kan tänka mig att det kommer att finnas programvara som förändrar musiken så att den blir mer musikalisk
när den lämnar DS:en jämfört med när den kom in i DS:en. Eller vad man nu kan tänkas att använda.
Lite som Linn:s Space optimization, fast för musikalitet.


Ett exempel som jag hittade om att göra musik mer musikalisk:
It has been suggested that part of our appreciation for music comes from dopamine responses triggered by building-up then breaking sensory expectations, i.e. that music manufactures continuous surprise during listening, an effect that appears sustainable even after repeated exposure to a given musical pattern.

Kan man förbättra denna effekt med anpassad programvara ?

Källa:
http://ai-on.org/projects/music-generat ... ation.html

Som sagt väldigt OT, men tror vi kommer att se liknande lösningar, på gott och ont.

_________________
-- EADSM / LP12 Ittok Adikt / Akurate Tunebox / M6100 / A4200 / K600-K400 / A242 --


Top
   
PostPosted: Wed Feb 22, 2017 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Kan ett musikstycke återges med bättre musikalitet än vad artisten presterar?
Så klart inte.
Går inte att fejka (lägga till) musikalitet, bara förstöra.
Vi är långt ifrån optimal återgivning imho. Långt.
Ljudmässigt hyfsat nära (bra nog för mig), musikaliskt långt ifrån. Speciellt med digitala filer/CD
Här önskar jag anföra en annan/avvikande åsikt. Jag har varit på hyffsat många konserter i mitt liv, på allt från Kroumata till introvert jazz och musiker som spelar med kedjor på flygelns strängar. Men mest pop och rock, det ska villigt erkännas.
Jag har tyvärr drabbats av musikerframträdanden som legat ljusår ifrån vad artisten har presterat på fonogram. Första gången som jag lade märke till hur uruselt framförandet var, det var nog en Boney M-konsert på Scandinavium. Tyvärr var det ljudteknikern som satte käppar i hjulet genom att vräka på en massa eko på basgitarr och -trummor. Den musiker är inte född som kan få någon ordning på det oväsendet... Vilken Boney M-skiva som helst, spelad på fritt valbar utrustning låter mer musikalisk än (den) verkligheten. En nyare exempel är Beth Hart på Nalen. Samma sak där, riktigt tråkiga musiker, min sambo stod ut i en kvart ungefär trots att konserten var en födelsedagspresent från undertecknad. Så omusikaliskt låter ingen av hennes skivor även om de varierar en del. De absolut bästa av "hennes" skivor är för övrigt de med Joe Bonamassa. De svänger rejält bra och helt otroligt är det inte att det är ännu bättre live.

Det är tyvärr ganska få inspelningar som jag både bevistat och har ett fonogram från det tillfället att jämföra med. Händels Messiah tog över ett år att få den beställda skivan så minnet från konserten hade bleknat betydligt. Jag har gjort ett par egna inspelningar, bland annat Förklädd Gud av en amatörkör i Mölndal men det lät så bedrövligt både IRL och på fonogrammet så denna inspelning orkade jag inte ens lyssna på i sin helhet. Klamparekören, där min kära sambo deltar, har spelats in ett antal gånger av en driven inspelningstekniker från Sveriges Radio (även han körmedlem nämnda kör) och där kan jag ge en viss poäng till att det låter bättre IRL. Frågan är dock varför, om det är återgivningen av musikaliteten som fallerar eller om det är själva sammanhanget som ställer till jämförelserna.

Observera att jag nu diskuterar förmedlingen av musikernas musikalitet, inte ljudkvaliteten på återgivningen!

En skiva som är utmärkt att testa om ens anläggning är bra på att förmedla musikalitet och "du är där känslan" (som förvisso kan vara olika saker i återgivningen) är Iggy Pops TV Eye Live 1977. Den skivan låter bara burkigt, skramligt och total meningslös om man inte har en riktigt bra anläggning. Den enda gång jag hört den med all den pondus den faktiskt besitter är i ett par Stax rördrivna elektrostathörlurar. Detta var i början på 80-talet så källan var en vinylskiva på en LP12:a.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri Feb 24, 2017 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Citerar HCL:
"Saken är den att varje steg i apparatutvecklingen (i Linn-värden) kunnat demonstreras med stor tydlighet, även då apparaterna haft helt rättvisa förhållanden och båda varit max ett år gamla och den nya ofta inte ens inspelad. Det har säkert funnits oserioösa aktörer, men de har nog varit ganska få i Sverige. Om vi nu gjort flera jämförelser i steg, med några år mellan och i slutändan står med sämre apparater än de vi startade med och skulle kunna svära på att varje steg avgjordes m.h.a. en tillförlitlig utvärderingsmetod, vad säger då det? Er slutsats tycks vara att ni blivit lurade. Kanske är det så, eller beror det på något annat?" Slut citat,var visst något om yrsel också men det kanske räcker att fokusera på sakfrågor. Egentligen topic "att Linn är ett skitföretag gällande kundvård"

Jag har själv deltagit på butiksdemon där skillnader demonstrerats, jag har även läst,bland annat här på selleri om liknande demo. Det du påstår HCL stämmer inte till 100%. Har du upplevt och bevittnat det så har jag ingen anledning att misstro dig. Någon sa att du hade fantastiska öron och var snudd på autistiskt noga när det kom till hur det låter. Det jag inte köper däremot, är att demonstrationerna alltid varit rättvisa gentemot respektive produkt. Det har jag själv varit med om och även läst att ni andra svarat på när vi andra som ej deltagit börjar fråga kring setupen. Du kan själv roa dig med att använda
sökfunktionen så finner du vad jag menar, och jag slipper hänga ut folk namn.

Kan låta så här:(nu hittar jag bara på för att beskriva typiska scenarion)
"-Ivor hade tajt schema så denna gång hanns det inte med att positionera om högtalarna mellan filterkombinationerna, men man hörde ändå klart att det nya var totalt överlägset,det var som
att det var en helt annan platta"

Har läst kanske bortåt trettio andra bortförklaringar också..

Att känna sig lurad vet jag definitivt folk som känner sig. Ovanstående resonemang enligt dig HCL, skulle således innebära att det inte begriper sitt eget bästa, eller vad de gillar bäst att lyssna på?

Någonting annat jag inte begriper om nytt nu alltid är bättre:
Varför säljer då en del sina nya "bättre" prylar för att byta ner sig till tidigare produkter?
Sedan vill jag förtydliga att vissa produkter ut aktuellt sortiment funkar riktigt ok.

I alla fall:

Dålig service var topic. Och det har Linn, anser jag i flera fall. Jag var i kontakt med en snubbe i Grekland som hade stött på dassig service han med. Det hade slutat med att en lokal förmåga servade produkten åt honom. Lustigt nog var att denna produkt enligt Linn, aldrig tidigare varit föremål för serviceåtaganden,och samtidigt så satt jag med ett felande exemplar, en bekant med ännu en likadan apparat, samt killen i Grekland.

Att inte Linn kände till problem med produkten, beror det måhända på att de nekat kunder service eller nekat till att apparaten är helt trasig? Det kanske inte räcker att den spelar kasst jmf med en frisk dito?

Jag kanske är ironisk om jag ställer frågan om demonstration och jämförelser,men:

Använder man bara utvärderingsmetoden/demonstrationer vid jämförelse om nya vs äldre maskiner är bättre/sämre?

För enligt mig så hade jämförelse fått vilken normal människa som helst, utrustad med fungerande öron, att förstå hur trasigt den defekta enheten lät.

Återberättar igen slutet på historien: Kom att tänka på tipset från Sportis,dvs känna någon på Linns R&D om man vill veta hur det är på riktigt. Snackade med, vi kan kalla hen för "X"

Ovanstående fel var känt,"-komponenterna som brukar gå sönder heter si och så..."

Schysst lirare! Men ska man verkligen måsta ha en livlina hos utvecklingsavdelningen för
att få vettig service? Dåligt som fan!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sat Feb 25, 2017 09:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Tycker att det är konstigt att det inte klagas mer på Linns service på detta forum för det måste ju vara fler som känner sig missnöjda. Kan det vara så att det är lite tabu att göra det? Angående nya vs gamla Linnprylar så kanske det ligger i sakens natur att om för en osmakligt hög kostnad uppgraderar sin anläggning så kanske man har svårt att inför sig själv erkänna att ljudet inte blev bättre. Jag tycker för övrigt att Linns nyare prylar tenderar att dra sig mer och mer åt det traditionella hifihållet och har därför tappat en hel del stampa takten feeling. Och det är tråkigt, förr var Linn en särart ljudmässigt vilket man tyvärr tappar mer och mer.


Top
   
PostPosted: Sat Feb 25, 2017 09:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2011 10:49
Posts: 248
Kan ju vara som i mitt fall att jag har aldrig behövt skicka på service och därför ej ens kan ha en åsikt i frågan annat än att göra "Facebook" uttalande grundat på vad andra tror sig tycka grundat på andras uttalande?
Hur många här har egentligen behövt skicka in saker på service, fått ett dåligt jobb utfört och dåligt bemötande vs de som fått ett bra utfört jobb och bra bemötande?
Sen kan man ju alltid diskutera hur länge är det rimligt att hålla gamla produkter vid liv servicemässigt från leverantör innan de når "end of life"?

Den kontaktyta jag haft med serva Linn-prylar är när jag servat/uppgraderat min LP12:a och det har samtliga gånger vart utan minsta anmärkning, fast då är det ju den lokala handlaren det hänger på och inte Linn centralt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 155 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited