selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 29, 2005 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Samma gäller Katan, de är som tidigare nämts väldigt kräsna på signalen och är dessutom trögdrivna så det räcker, men ger man dem bra signal och ström då händer det grejer... :P
Bra signal - borde väl räcka med LP12 el Ikemi och Kairn?
Ström - snackar vi LK140 eller ännu fetare?

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 29, 2005 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
fredde wrote:
Samma gäller Katan, de är som tidigare nämts väldigt kräsna på signalen och är dessutom trögdrivna så det räcker, men ger man dem bra signal och ström då händer det grejer... :P
Minimum lk140 sägs det. Tycker att de låter kanon med lk140. När det gäller signalkällan kan det aldrig bli för bra. Men så är det ju med alla högtalare. Själv kommer jag enbart att bygga på 12an framöver.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 29, 2005 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
fredde wrote:
jag tycker det låter helt ok med lk140...dock måste sizmiken vara med annars låter det tunnt å trist...så med en classik hade jag utan en enda tvekan valt ninka...gärna en sizmik till den också :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 29, 2005 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gospodin wrote:
jättebra högtalare båda två, men lite olika, jag håller också på Ninka, men jag skulle kunna leva med Katan+Sizmik också. Men slutsatsen av detta måste ju bli, "Köp Espek!" :)
Ja det är alltid kul med ett tredje alternativ.
Jag skulle testa Classik med Espek för att kolla hur det lät.
Espek är en mycket bra burk, snygg o nu billig beg.
Det växer du inte ur heller på många år...
Lika lättdriven som Ninka.
Skulle lätt föredra den framför Ninka iallafall.

Sedan ska ni tänka på att Clasiken är en riktigt bra box. Krävs rätt mycket mer pengar om man ska matcha den prestandan!
Genki/Majik ska ha det tufft enl de som testat. O sen ska man ha en radio med för dyra pengar.

Har bara hört Classik själv lite kort men den ÄR grymt bra, säkert!!
Klart är att de nya kombiboxarna gör livet surt för LINN's instegsmodeller med separata enheter.
Tex Classik Movie är tusan så kul.
Utvecklingen går frammåt.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 29, 2005 16:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jo lockande att byta sina Ninka mot beg. Espek....fast jag gillar ju mina Ninka! Espek är givetvis bättre...men jag väntar ju på en Ikemi! :D

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 29, 2005 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gospodin wrote:
Jo lockande att byta sina Ninka mot beg. Espek....fast jag gillar ju mina Ninka! Espek är givetvis bättre...men jag väntar ju på en Ikemi! :D
Jojo, det är fler som väntar

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 29, 2005 20:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Den som väntar på goda Unidiscar...

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 29, 2005 23:17 
Site Admin
Site Admin

kalman wrote:
Återigen. Tack för tips och en het debatt. Men min budget är begränsad och jag kommer att köpa en classik k. Eventuellt köper jag till en LK140 när plånboken är gladare. Espek kostar ju dryga 20000 mer än Ninka.
Kan verkligen en classik driva Espek?
Vilket lysande forum!
Det känns lite som att sista sidan försvann en bit iväg från din tråd, hoppas du har överseende! Att du väljer en classik låter helt rätt, bra cd och förstärkare och framförallt helt ok radio med! Nu hoppas hela forumet (eller hur??) få se bilder på tingesten och vad det nu blir för högtalare till den inom en snar framtid! :D Vad är hetaste kandidaten just nu?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 30, 2005 13:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

För alla er med funderingar om Espek behöver mer ström än Ninka så kan jag bekräfta det. Testade driva mina Espek på min dåvarande Majik som jag hade till Mina Ninka. Det gick helt enkelt inte. Det var inte kul att lyssna. Kontroll - var vad som saknades. Basen bumlade och det fanns ingen punch i den, mellan och diskant var sävlig och oengegerande. Hade jag valt mellan Espek och Ninka på Majik hade jag helt klart valt Ninka. På LK140 funkar Espek. Men det är på gränsen...Det funkar absolut inte med LK100 eller LK85. Espek ska köras aktivt med tre steg...så är det bara (om man nu inte har 2250 eller mer dvs).

Sen tycker jag att Genkin gör ett bra jobb i sammanhanget. Självklart är ju ikemin bättre. (en sån ska jag ha!) Jag har kört både Ikemi och Uni SC på mina grejer så därför tycker jag mig vara medveten om skillnaderna mellan spelarna ganska väl. Hursomhelst...de pengar man får lägga extra på Ikemin mot en Genki är den helt klart värd. (om man nu har resurserna) men har man inte pengar till det för tillfället så går det fakiskt ypperligt att använda Genki i ett aktivt Espeksystem. Det är ju inte en budget spelare direkt hur skadade vi än har blivit :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 30, 2005 13:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Och till Kalman kan jag bara säga som tidigare. Classik tycker jag är det självklara valet. Jag rekomenderar en högtalare från Linn till den men testa gärna annat. Tror jag vet utgången hursomhelst... :lol:

Jämför både katan och Ninka med classiken...testa även driva de på tex ett LK140. När du vet vilken som passar dig bäst köper du den.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 30, 2005 14:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
så är det bara (om man nu inte har 2250 eller mer dvs).
Vad tror du om Espek passivt med 2250, eller 5125?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 30, 2005 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
För alla er med funderingar om Espek behöver mer ström än Ninka så kan jag bekräfta det. Testade driva mina Espek på min dåvarande Majik som jag hade till Mina Ninka.
Classik är bättre än Majik, så det är bara att testa...

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 30, 2005 14:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Espek + 2250 = sant

Sportis. Vet att Classik är bättre än Majik. Men det är ganska marginellt vad gäller driv åtminstone. Hursomhelst så har jag även testat driva dem på ETT LK85 samt ETT LK100. Inget av det funkar. Espek kräver mer ström än så för att komma till sin rätt. Visst, allt går ju men att köra Espek på tex ett LK85 är att slänga fin prestanda och många tusenlappar i sjön.

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00