Intressant tråd det här. Jag kan bara hålla med Hepcat och Calle. Jag har samma effekt hemma i min "by". Om jag är hemma på dagen (t.ex. vid sjukdom) låter stereon inte alls så bra som på kvällen. På dagen är det knäpp tyst i byn, ca: 2 bilar i timmen kör förbi på gatan. I huset är jag då ensam. På kvällen har jag fru och två små barn inne samt "miljoner" trimmade mopeder i 70 km/h, bilar, lekande barn m.m. ute på gatan. Ändå låter det märkbart bättre på kvällen! Dessutom låter det mycket bra på helgerna med motsvarande störningar utifrån, möjligtvis adderat med gräsklippare. Det brukar låta särskilt bra på söndagen av någon anledning, kanske har jag mycket religiösa och ortodoxa judar i grannskapet?
När jag jobbade på en industri för många år sedan fick de klagomål från vattenkraftverket i Trollhättan. Industrin hade en elmotor som störde deras turbiner! Trots att det var 6 mil från kraftverket! Elmotorn hade en diameter på flera meter och drev en kylfläkt som slogs av/på ganska frekvent, tydligen rätt brutalt för elnätet. Problemet löstes med en "startmotor" på ca 1 meter i diameter som drog upp fläkten lite i varv innan strömmen slogs på, då blev vattenfall nöjda igen...
Så att industrin kan störa elnätet är helt tydligt. Testa själv med den vanligaste elmotorn hemma, kylskåp/frys. Lyssna på musik med kyl/frys på samma fas som stereon och slå sedan av kylskåpet/dra ur proppen och så får ni se om kvaliteten på elen påverkar. Själv skulle jag aldrig drömma om att ha elmotorer på samma fas som Linnprylarna.
Att switchade nätdelar skulle påverkas mindre verkar också vara lite av en myt. Jag har inte märkt att de skulle vara mindre känsliga mot nätstörningar/vända kontakt/Power One nätkabel o.s.v.
Jag har en bra bandare, kanske skulle jag kunna göra något.