Några saker jag tänkte på:
Vad en del musikentusiaster missar är att Linn, som alla företag, är ute efter att tjäna pengar på det dom sysslar med. Alla Linns produkter är prissatta efter den prestanda de levererar, och det är det man betalar för. Jag struntar fullständigt i vilka tillverkningskostnader de har för olika produkter eftersom det är prestandan jag betalar för. Anledningen till att jag har en Linn Rigg för en given summa pengar är att jag inte hittar något annat från någon annan tillverkare i samma prisklass, som spelar bättre. Jag har ännu inte haft möjlighet att testa Klimax DS, men om den är lika bra som det verkar så ser jag inget konsigt med ett pris på över 100 000 kr. Det är aldeles för mycket för mig personligen, men eftersom den, vad jag förstår, spelar bättre än en UNi 1.1, så är det väl inget konstigt att den kostar mer? Linn skulle ju fullständigt förstöra för sin prissättningspolitik om de släppte en superkälla som kostande mindre än en Majik CD. Det tror jag alla förstår.
Linn använder Tune Method vid utveckling av sina prylar. Det gör nog t.ex. inte Creative
Jag är övertygad om att det kommer att komma en massa konkurrerande produkter men att de kanske också vänder sig till andra kundkategorier än den normala Linnkunden.
Dessutom så finns det ju också en analogdel i DS som också måste vara av yppersta klass.
Jag håller med om att vad vi ser nu antagligen är någon form av paradigmskifte, och sådana kan gå mycket fortare än vad man i förhand kan tänka sig. Vem vet, CD skivan kanske är stendöd om 2 år. Jag var tidigare jättetänd på en Akurate CD, men är nu mer tveksam. Det känns som att man ska vänta och se vad det blir av detta.
mvh
Christian