selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 07:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 118 19 20 21 2224 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Äntligen erkänner Linn att även de kan fela ibland. Deras utvecklingskurva talar för sig själv (se bifogad bild).
Det du klistrat in är en reklambild som kommer från High Fidelity, en butik som säljer Linn i Stockholm.

Du har i en tidigare tråd även påstått att Linn sagt att källan alltid ska vara det dyraste i en anläggning. Då frågade jag var du fått detta ifrån, men fick inget svar.

Tvärtom mot vad många verkar tro är det inte den asynkrona tekniken som är intressant med DS, det är dess faktiska prestanda. Asynkrona lösningar har funnits länge, men hittills fått rejält med stryk av bra synkrona CD-spelare. DS ändrar på detta och sätter en ny standard.

Eftersom du har byggt en egen spelare, Ken, så tycker jag det vore roligt om du ville demonstrera den för oss andra. Kanske på någon forumträff, där vi har tillgång till några vanliga CD-spelare som jämförelse? Om du slår en Classik Music så är det ingen dålig bedrift.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 21:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

rätt rolig bild dock! sitter nog en ad med lite röda öron och trycker någonstans i stockholm c.. eller antaglæigen inte- är nog lyckligt ovetande.

Ken! berätta om din egna musikmaskin! dödligt nyfiken.

spelar den som klassik så är det kanon, tänk klår den en DS så kan du bli kung av selleri! :)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag tycker i alla fall att Kens inlägg är solklart på den fronten.
Men vad hade du för intryck innan Ken skrev det? Att DS skulle kopplas till CD12 för bästa resultat? Alltså, jag menar inte att vara sarkastisk, jag förstår bara inte vad du menar :oops:

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 22:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ken wrote:
En sak är dock säker: Att lägga 100tkr på en "transport" i gjutet aluminium, det gör man hädanefter bara för att ha något att ställa i muséet eller för att man råkar ha 100tkr över som bara låg och skräpade.
En CD-ROM från Matshushita för 195 kr och en usb-sladd fungerar precis lika bra. Faktum är att faktiskt fungerar mycket bättre eftersom det är en massproducerad produkt med betydligt bättre MTBF och en läshastighet som möjliggör omläsningar och felminimering som CD12 bara kan drömma om.

Alltså: En 195 kronors CD-ROM är en MYCKET BÄTTRE källa för Klimax DS än vad en CD12 är!

Sedan kan jag villigt erkänna att CD12 är ett under av mekatronik och synkron digitalteknik. Den går definitivt till historien. Den är historia.
CD-rom och usb-sladd? Usb-ingång, har jag missat nån vital information om DS?

Jag gillar inte när en cd-rom spinner upp i 8x-32x fart med en cd-skiva som inte helt är i balans. Tror jag föredrar lite digitaljitter från en CD12 istället för det mekaniska slamret från en Matsushita :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 06:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Jag gillar inte när en cd-rom spinner upp i 8x-32x fart med en cd-skiva som inte helt är i balans. Tror jag föredrar lite digitaljitter från en CD12 istället för det mekaniska slamret från en Matsushita :wink:
Någonstans finns det en inställning där man kan låsa hasigheten, tex att 4x är max.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 07:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:

CD-rom och usb-sladd? Usb-ingång, har jag missat nån vital information om DS?

Detta behövs bara när man läser in Cd'n och kopierar den på hårddisken. När man spelar behöver ingen CD snurra. NAS-disken kan man ju ha i ett annat rum också så att ljudet från den inte stör.

Björn

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 08:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
ulfbnilsson wrote:
Jag tycker i alla fall att Kens inlägg är solklart på den fronten.
Men vad hade du för intryck innan Ken skrev det? Att DS skulle kopplas till CD12 för bästa resultat? Alltså, jag menar inte att vara sarkastisk, jag förstår bara inte vad du menar :oops:

Ken skrev:
"Alltså: En 195 kronors CD-ROM är en MYCKET BÄTTRE källa för Klimax DS än vad en CD12 är! "

Hur kan du tolka detta som att Ken förespråkar att det skulle vara att föredra att köra en DS med en CD12 istället för en dator? Då undrar jag hur du tolkar tex när en handlare säger till dig att "Denna Majik för 25 tkr är bättre än en Mark Levinson för 100 tkr." Tolkar du även det som att säljaren rekomenderar att du ska köpa en Mark Levinson?

Jag skrev samma sak tidigare:

"Däremot vad Ken vill peka på, baserat på senaste månadens utveckling, är att man kan nu istället för en transport för 100 tkr (eller vad den nu kan ha kostat i CD12) kan använda en standardpryl för några hundringar. Detta är ju oerhört stort som jag ser det och det är ju det som vi har sett med DS, ngt som vi inte visste för ca en månad sedan. Jag tycker i alla fall att Kens inlägg är solklart på den fronten."

Hur kan detta vara svårt att förstå? Jag tror faktiskt inte att jag kan beskriva det på något tydligare sätt så om det inte är klart nog så kan vi nog bara lägga det åt sidan.

Däremot får jag intrycket av att folk VILL missförstå Ken, rycker enskilda meningar ur sitt kontext och klankar på småsaker som ordmärkning, kräver källor på allt han säger etc. Varför det är så vet jag inte, jag har inte läst ngt av vad han tidigar har skrivit men jag har inte alls haft svårt för att förstå hans inlägg.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 08:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kul att det finns några Linn-entusiaster här som fattar galoppen!
Jag har ju ett bra tag varit kritisk till att "världens bästa CD-spelare" har varit baserad på synkron teknik. Synkron teknik var på snudden gammal redan när CD12 kom, men CD12 är definitivt ett under av synkron teknik och ska ha all credit för detta.

Asynkron teknik är betydligt billigare och har en mycket större uppsida än synkron teknik. Att Klimax DS kostar 120.000kr (stämmer det? jag har inte sett något officiellt pris) handlar i så fall om att den är "bäst" och just därför ska "kosta mest". Tillverkningskostnaden skulle kunna pressas ner till en tusenlapp eller mindre om den serietillverkades i stor skala, och den utvecklingen lär ju säkerligen även Linn få känna på närmaste åren...

Nästan alla människor skulle kunna tänkas ha behov av en Klimax DS just därför att den så fint löser ett problem som alla har - dvs den gör bra musik och ljud av en paketbaserad dataström och klarar t.o.m. en massa komprimerade format. Varför skulle inte ett sådant underverk serieproduceras och kunna köpas för några tusenlappar av vem som helst? Creative skulle ju kunna licensiera den t.ex....
Jo, för att det inte ligger i Linns affärsmodell eller image att göra så.
LP12, CD12 m.fl. har aldrig varit i närheten av denna problematik eftersom de byggt på dyr mekatronik, synkron teknik och akustomekaniska egenskaper och det har varit omöjligt att massproducera dessa storskaligt.

En intressant risk är nu alltså att man kan köpa en Klimax DS för 100 papp och sedan får man se en pryl på Teknikmagasinet för 1000 spänn om 2-3 år som spelar skiten ur den - i den mån det nu är möjligt att spela skiten ur något på den här nivån av musikåtergivning....

Digital high-end kommer att bli en förvirrande upplevelse närmaste åren, för att inte säga frustrerande, för de som lägger ut riktigt stora pengar och tror att Linns uppgraderingsprinciper ska fortsätta gälla.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Några saker jag tänkte på:

Vad en del musikentusiaster missar är att Linn, som alla företag, är ute efter att tjäna pengar på det dom sysslar med. Alla Linns produkter är prissatta efter den prestanda de levererar, och det är det man betalar för. Jag struntar fullständigt i vilka tillverkningskostnader de har för olika produkter eftersom det är prestandan jag betalar för. Anledningen till att jag har en Linn Rigg för en given summa pengar är att jag inte hittar något annat från någon annan tillverkare i samma prisklass, som spelar bättre. Jag har ännu inte haft möjlighet att testa Klimax DS, men om den är lika bra som det verkar så ser jag inget konsigt med ett pris på över 100 000 kr. Det är aldeles för mycket för mig personligen, men eftersom den, vad jag förstår, spelar bättre än en UNi 1.1, så är det väl inget konstigt att den kostar mer? Linn skulle ju fullständigt förstöra för sin prissättningspolitik om de släppte en superkälla som kostande mindre än en Majik CD. Det tror jag alla förstår.

Linn använder Tune Method vid utveckling av sina prylar. Det gör nog t.ex. inte Creative :wink:
Jag är övertygad om att det kommer att komma en massa konkurrerande produkter men att de kanske också vänder sig till andra kundkategorier än den normala Linnkunden.
Dessutom så finns det ju också en analogdel i DS som också måste vara av yppersta klass.

Jag håller med om att vad vi ser nu antagligen är någon form av paradigmskifte, och sådana kan gå mycket fortare än vad man i förhand kan tänka sig. Vem vet, CD skivan kanske är stendöd om 2 år. Jag var tidigare jättetänd på en Akurate CD, men är nu mer tveksam. Det känns som att man ska vänta och se vad det blir av detta.

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ken wrote:
Kul att det finns några Linn-entusiaster här som fattar galoppen!
Jag har ju ett bra tag varit kritisk till att "världens bästa CD-spelare" har varit baserad på synkron teknik. Synkron teknik var på snudden gammal redan när CD12 kom, men CD12 är definitivt ett under av synkron teknik och ska ha all credit för detta.

Asynkron teknik är betydligt billigare och har en mycket större uppsida än synkron teknik. Att Klimax DS kostar 120.000kr (stämmer det? jag har inte sett något officiellt pris) handlar i så fall om att den är "bäst" och just därför ska "kosta mest". Tillverkningskostnaden skulle kunna pressas ner till en tusenlapp eller mindre om den serietillverkades i stor skala, och den utvecklingen lär ju säkerligen även Linn få känna på närmaste åren...

Nästan alla människor skulle kunna tänkas ha behov av en Klimax DS just därför att den så fint löser ett problem som alla har - dvs den gör bra musik och ljud av en paketbaserad dataström och klarar t.o.m. en massa komprimerade format. Varför skulle inte ett sådant underverk serieproduceras och kunna köpas för några tusenlappar av vem som helst? Creative skulle ju kunna licensiera den t.ex....
Jo, för att det inte ligger i Linns affärsmodell eller image att göra så.
LP12, CD12 m.fl. har aldrig varit i närheten av denna problematik eftersom de byggt på dyr mekatronik, synkron teknik och akustomekaniska egenskaper och det har varit omöjligt att massproducera dessa storskaligt.

En intressant risk är nu alltså att man kan köpa en Klimax DS för 100 papp och sedan får man se en pryl på Teknikmagasinet för 1000 spänn om 2-3 år som spelar skiten ur den - i den mån det nu är möjligt att spela skiten ur något på den här nivån av musikåtergivning....

Digital high-end kommer att bli en förvirrande upplevelse närmaste åren, för att inte säga frustrerande, för de som lägger ut riktigt stora pengar och tror att Linns uppgraderingsprinciper ska fortsätta gälla.
Jag tror att du bagatelliserar problematiken en hel del här. Bara för att DS fixar bra ljud från filer lagrade på en dator så betyder inte det att det går att göra samma sak för några tusenlappar. I så fall borde det även gå att göra ett försteg med klmax Kontrol prestanda för någon tusenlapp! Något sådant känner jag inte till. Klmax DS låter som den låter av flera anledningar:

* grundkoncept
á la Squeezebox etc. ...

* principlösningar
här har antagligen Linn ett och annat ess i rockärmen...
principösningarna är givetis möjliga att omsätta i mindre
kostsamma apparater

* detaljösningar
dessa är uppenbarligen dyra i DS t.ex. komponentval,
byggsätt, mekanik etc.
detaljlösningarna är endast i undantagsfall möjliga att tillämpa
i avsevärt billigare apparater

För att Klimax DS prestanda skall kunna överträffas med en avsevärt mycket billigare apparat krävs att det kommer upp konstruktionsprinciper som kan ersätta de som tillämpas i Kimax DS. Detta är givetvis möjligt, men att det skulle ske i närtid kanske inte är riktigt lika troligt. Att det kommer nedskalade DS-varianter som har goda möjligheter att överträffa dagens synkronavspelande CD-spelare i resp. prisklass är nog högst troligt - och trevligt!

Last edited by HCL on Fri Oct 12, 2007 10:43, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara en allmän reflektion. Är det inte enklare (och mindre förvirrande) om man själv argumenterar för sina inlägg/åsikter i olika trådar här på forumet?! Jag tycker att det blir lite förvirrande när man försöker förklara någon annans inlägg och vad de menar med det... :?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 10:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ulfbnilsson wrote:
"Däremot vad Ken vill peka på, baserat på senaste månadens utveckling, är att man kan nu istället för en transport för 100 tkr (eller vad den nu kan ha kostat i CD12) kan använda en standardpryl för några hundringar. Detta är ju oerhört stort som jag ser det och det är ju det som vi har sett med DS, ngt som vi inte visste för ca en månad sedan. Jag tycker i alla fall att Kens inlägg är solklart på den fronten."
Hur menar du att vi inte visste något för en månad sen och att detta är något stort?
Meridian har haft CD-ROM läsare i sina spelare och läst till buffertminnen redan för 7-8 år sen. Jag förstår inte vad som är nytt och revolutionerande med detta. För Linn kanske det är nytt? :wink:

Några fördelar finns dokumenterat, se bland annat punkt 6 i faq: http://www.meridian-audio.com/apps/800%20FAQ_v8.pdf

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående diskusionen om den teknik CD12 o DS har...det intresanta är PRESTANDAN som CD12/DS ger - inte tekniken i sig.
Själva tekniken är inte ny så varför har då inte alla andra samma höga kvalitet om det nu är det prestandan skulle bero på?
JO, för det viktiga är hur man tillämpar teknologin.

Om det nu var så himla enkelt att göra en superspelare som en del hävdar, varför har vi inte sett dessa :roll:

Detta sagt, att Linn visar att det är möjligt att krama ut denna höga kvalitet kommer att inspirara andra att försöka göra likadant.

Som jag tidigare skrivit, med Karik visade Linn att det gick att få kvalitet ur en CDskiva -något jag inte hade trott tidigare.
O nu visar Linn att man kan få musik ur filer lagrade på en HD!
Lysande :!:

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det klart att Linn inte är först med att buffra, men vad jag har förstått så är det spännande att man nu får väldigt hög prestanda. Jag kollade i en tidigare tråd från i somras och här är några av citaten därifrån.

"Buffer verkar som EN väg till välljud, men är helt säker på att Linn testat alla alternativ o valt den som låter bäst just nu i Unidisk.
Mer R/D tid på buffer kanske ger utdelning, onekligen synnerligen intresant ide!"

"Jag har pysslat lite med sånt här men inte i audiosammanhang. Om du med solid state avser CF/SD-minnen så tror jag dock det kan bli problem. Dels pga livslängd och i viss mån reaktionstid. Kanske kan det vara bättre att kika på någon singelchipkomponent istället."

Många av de intressanta diskussionerna behandlar detta och hur svårt det kan vara med traditionella transporter. Det är möjligt att alla här på forumet, föruom jag då förståss, redan innan Linn släppte sin DS visste at man kan få betydligt högre prestanda till ett lägre pris mha denna teknik. För mig var det dock en nyhet och det är därför jag tycker att det är spännande.

Mikael2 wrote:
ulfbnilsson wrote:
Hur menar du att vi inte visste något för en månad sen och att detta är något stort?
Meridian har haft CD-ROM läsare i sina spelare och läst till buffertminnen redan för 7-8 år sen. Jag förstår inte vad som är nytt och revolutionerande med detta. För Linn kanske det är nytt? :wink:

Några fördelar finns dokumenterat, se bland annat punkt 6 i faq: http://www.meridian-audio.com/apps/800%20FAQ_v8.pdf

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Jag tror att du bagatelliserar problematiken en hel del här
Exemplet med Klimax Kontrol (som består av en nätdel och två kretskort med enbart standardkomponenter) har vi dragit tidigare men Ken undvek då att svara på den frågan. Hur många år har KK funnits? Hur många kopior som låter lika bra eller ens i närheten har dykt upp sedan dess? Min gissning är att KK är tekniskt lättare att kopiera än DS.

Jag tycker att du har en rätt stöddig stil, Ken (enligt Linn måste källan vara dyrast, äntligen erkänner Linn att de felar, Linn har valt samma teknik som jag, CD12 passar på ett museum) och det känns trist. Den tekniska diskussionen är intressant och där verkar du kunna en hel del, men att du låter bli att svara på de inlägg som inte passar dig ger mig intrycket att du inte är här för att diskutera utan för att berätta för oss andra ("Kul att det finns några Linn-entusiaster som fattar galoppen") hur det ligger till och kommer att bli i framtiden.

Om du tycker att jag har fel i detta så får du gärna ge en förklaring till det här med frånvaron av Klimax Kontrol-kopior.

Post new topic  Reply to topic  [ 355 posts ]  Go to page Previous 118 19 20 21 2224 Next

All times are UTC+02:00