selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 18
Author Message
PostPosted: Mon Oct 04, 2010 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Quote:
Att en högtalare låter lite sämre än den kunde göra är inte "sameness".
Jo, det är precis det det är. Allting låter mera likadant vid felaktig installation. Lika dåligt. Placeras inte högtalarna exakt optimalt i rummet ( på mindre än en cm när ) blir resultatet sameness.
Det blir svårare att höra melodier och det blir svårare att följa med i musiken. Lika svårt på alla skivor.
Det är inte min erfarenhet. Jag har vid vissa högtalarplaceringar fått en topp i basregistret. Det gör att basen blir en "en-tons" och allt låter likadant - men bara om det finns en ton just där toppen ligger. Andra skivor kan med den högtalarplaceringen låta extremt tunna istället. Resultatet blir med andra ord rena motsatsen till sameness, dock inte speciellt njutbart.

För mig är sameness en karaktär som en apparat lägger till (eller i vissa fall tar bort) som gör att återgivningen likriktas.

/ B

PostPosted: Mon Oct 04, 2010 19:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Rutger wrote:
Quote:
Att en högtalare låter lite sämre än den kunde göra är inte "sameness".
Jo, det är precis det det är. Allting låter mera likadant vid felaktig installation. Lika dåligt. Placeras inte högtalarna exakt optimalt i rummet ( på mindre än en cm när ) blir resultatet sameness.
Det blir svårare att höra melodier och det blir svårare att följa med i musiken. Lika svårt på alla skivor.
Det är inte min erfarenhet. Jag har vid vissa högtalarplaceringar fått en topp i basregistret. Det gör att basen blir en "en-tons" och allt låter likadant - men bara om det finns en ton just där toppen ligger. Andra skivor kan med den högtalarplaceringen låta extremt tunna istället. Resultatet blir med andra ord rena motsatsen till sameness, dock inte speciellt njutbart.

För mig är sameness en karaktär som en apparat lägger till (eller i vissa fall tar bort) som gör att återgivningen likriktas.

/ B
Placeringen av dina högtalare där du får en topp i basregisteret kommer att få alla dina skivor att färgas av den toppen. Melodierna blir inte lika tydliga som de kan bli. På faktiskt-språk skulle de kanske kalla detta för sameness. Jag kallar det för "otydlighet". Artikulationen i musiken blir otydlig. Det går inte att höra vad musikerna spelar- bara "att" de spelar.
Otydligheten blir lika stor på alla skivor.
Basregister och övertonsregister hör ihop- eftersom alla instrument har övertoner inom hela registret. Detta påverkar tydligheten i vad som spelas. Därför är exakt placeringen i rummet oerhört viktig. Mycket viktigare än de flesta tror.

Det låter som att du inte hittat den perfekta högtalareplaceringen än för dina högtalare. Hittar du den, så kommer alla dina skivor låta bättre. Sameness minskar alltså.

Att du inte hittat rätt placering kan bero på en massa saker, endera har du av estetiska skäl satt upp högtalarna på ett visst sätt.
Eller så har du inte lyssnat efter melodier vid uppställningen.
Eller så använder du högtalare som inte klarar en optimering med korrekt uppställning. De kanske inte kan fås att låta riktigt bra i någon punkt.De flesta högtalare låter rätt illa ur ett tune-method perspektiv. De är inte konstruerade efter melodier, utan för "ljudet av musiken".
Undantagen är Linns, Naims och Inos högtalare.

PostPosted: Mon Oct 04, 2010 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
De flesta högtalare låter rätt illa ur ett tune-method perspektiv. De är inte konstruerade efter melodier, utan för "ljudet av musiken".
Undantagen är Linns, Naims och Inos högtalare.
Det finns säkert många högtalare som konstrueras för att återge melodier på ett förtjänstfullt sätt. Att inte alla lyckas så bra är trist. Det är nog så att det är få andra, om någon, än Linn:s som i konstruktionsstadiet är utvärderade m.h.a. tune-method. Vad jag vet står dock inte tune-method så värst högt i kurs hos den gode I Ö. Man skulle verkligen önska sig det dock för han verkar vara synnerligen enträgen och tekniskt bevandrad. Jag skulle gissa att han skulle kunna komma betydligt längre om han också kunde ta till sig även tune-method.

PostPosted: Mon Oct 04, 2010 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker den här tråden har tagit sig bra i konstruktiv mening. Det finns mycket information i den som är nyttig universiellt om man vill läsa bra saker inför första köpet av ett system.

Tunedem,SF, sameness,dess orsaker och konkreta ideer,råd,och sammanfattningar på mindre än 20 sidor och i en och samma tråd. Gillas! Är fortfarande inne på att man kan finna något i många religioner,eller läror,i vart fall inte svälja något utan att smaka först. Bra att ha ett verktyg,mall men utanför boxen,som det populärt kallas så kan det finnas en annan diemension av sanning,mig veterligen har ingen patenterat den ännu.

Som jag skrev på Faktiskt så skulle jag vara väldigt intresserad av att se vad ett samarbete mellan exempelvis Lejonklou & Ingvar Öhman skulle kunna utmynna i.

Inget vet allt men alla vet någonting.

Jag har svårt att se Öhman anamma Tunedem utan väldigt tungt vägande empiri och vice verca lika svårt att se Lejonklou överge Source First.

Sannorlikt så finns det och saknas kunskap hos bägge som kunde komma väl till pass, i synnerhet för oss konsumenter. Vore (ursäkta Linn) riktigt nice med ett helsvenskt system som verkligen satte foten i rörelse....

Edit:
Gratulerade Öhman på födelsedagen med en liten vers och hopp om att ta till sig Tunedem:
Med säckpipa
välstämd å klar
Ivor dig grattar
med keltisk fanfar

min gåva du
får utav mej
är insikten i
att tunedem
är okej.

I de två basrör
du lämnat kvar
jag för dig
blåser en ljudlig
fanfar

(vems är piP avgasrören?)

PostPosted: Tue Oct 05, 2010 10:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Detta är min uppfattning också men jag kan ju ha missuppfattat det hela. Är det dock så, borde det inte finnas sameness problematik hos en väl sammansatt Linn-anläggning. Där kan dock finnas andra problem som uppställningen tex.

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 18

All times are UTC+02:00