Bill50x wrote:
Rutger wrote:
Quote:
Att en högtalare låter lite sämre än den kunde göra är inte "sameness".
Jo, det är precis det det är. Allting låter mera likadant vid felaktig installation. Lika dåligt. Placeras inte högtalarna exakt optimalt i rummet ( på mindre än en cm när ) blir resultatet sameness.
Det blir svårare att höra melodier och det blir svårare att följa med i musiken. Lika svårt på alla skivor.
Det är inte min erfarenhet. Jag har vid vissa högtalarplaceringar fått en topp i basregistret. Det gör att basen blir en "en-tons" och allt låter likadant - men bara om det finns en ton just där toppen ligger. Andra skivor kan med den högtalarplaceringen låta extremt tunna istället. Resultatet blir med andra ord rena motsatsen till sameness, dock inte speciellt njutbart.
För mig är sameness en karaktär som en apparat lägger till (eller i vissa fall tar bort) som gör att återgivningen likriktas.
/ B
Placeringen av dina högtalare där du får en topp i basregisteret kommer att få alla dina skivor att färgas av den toppen. Melodierna blir inte lika tydliga som de kan bli. På faktiskt-språk skulle de kanske kalla detta för sameness. Jag kallar det för "otydlighet". Artikulationen i musiken blir otydlig. Det går inte att höra vad musikerna spelar- bara "att" de spelar.
Otydligheten blir lika stor på alla skivor.
Basregister och övertonsregister hör ihop- eftersom alla instrument har övertoner inom hela registret. Detta påverkar tydligheten i vad som spelas. Därför är exakt placeringen i rummet oerhört viktig. Mycket viktigare än de flesta tror.
Det låter som att du inte hittat den perfekta högtalareplaceringen än för dina högtalare. Hittar du den, så kommer alla dina skivor låta bättre. Sameness minskar alltså.
Att du inte hittat rätt placering kan bero på en massa saker, endera har du av estetiska skäl satt upp högtalarna på ett visst sätt.
Eller så har du inte lyssnat efter melodier vid uppställningen.
Eller så använder du högtalare som inte klarar en optimering med korrekt uppställning. De kanske inte kan fås att låta riktigt bra i någon punkt.De flesta högtalare låter rätt illa ur ett tune-method perspektiv. De är inte konstruerade efter melodier, utan för "ljudet av musiken".
Undantagen är Linns, Naims och Inos högtalare.