selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som tur är är faktiskt Linn prylar bra på både "pling" o att återge musik

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bearW wrote:
Min åsikt är att det är svårt att under "pressade former" kunna njuta av musik på ett vettigt sätt. var på high end mässan med en kompis för ett par år sedan och i audiovectors rum körde man 3 sekunders snuttar av en låt för att "bevisa" att deras dyrare modeller var bättre än de billigare. "Lyssna efter plinget" var en återkommande kommentar från killen som demade. Väldigt trist eftersom jag var intresserad av högtalarna som musikförmedlare och inte någonslags pling-generator.
ja det var ju heller inte speciellt vettigt....men det är ingen som sagt att hifihandlare som demar saker är speciellt vettiga...

jag tycker således inte heller att linns stampa takten grej är speciellt vettig eftersom det för det första ej är nivåkalibrerat...

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jösses! 17 sidor om vilken svarv som är bäst! :shock: :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 17:17 
Site Admin
Site Admin

Håkan, vid det här laget kan man nog med relativt stor säkerhet säga att LP12 inte är en komponent som svalnat med tiden. ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Håkan, vid det här laget kan man nog med relativt stor säkerhet säga att LP12 inte är en komponent som svalnat med tiden. ;)
visserligen...men det finns ju rätt många andra prylar som fallit i glömska...

jag hackar inte direkt på linn för detta gäller ju alla märken....

linn är ju dock ett av få märken där en del produkter nu tingar högre pris än va dom gjorde nya...eller iaf liknande pris...

dock ska man försöka hålla sig objektiv...å det är svårt när det står en ny dyr stärkare i racket....därför förespråkar jag blindtest...

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
jag tycker således inte heller att linns stampa takten grej är speciellt vettig eftersom det för det första ej är nivåkalibrerat...
Haha, nu får du förklara hur man nivåkalibrerar stampa takten :wink:

Om vi nu ska snacka blindtest, förstår inte jag problemet.
Alla som kör med tune dem o flyttar högtalare kör ju AB test helt öppet.
Uppenbarligen går det utmärkt att justera när man ser...

Har funkat i 20 år för mig.
O min metod har bekräftats 3ggr, Kalle (när jag bodde i stockholm) var hemma o justerade in systemet från scratch o kom fram till samma placering som jag.
Anders samma sak i göteborg, o nu senast Fredrik i frankrike.

Fredrik slutplacering hade mina burkar 0.5cm längre till vänster än min placering (gäller båda) - samma avstånd till bak/sidovägg, samma vinkling o samma avstånd mellan dom.

Tune dem en säker metod. Behövs inga blindtest.
Tune dem är inte svårt, det svåra är att som experterna ovan, göra det snabbt.
Det som tar ett par timmar för dem tar 3 dagar för mig typ :roll:

Att tune dem inte (ännu) kan bevisas vetenskapligt är orellevant.
Finns som jag tidigare sagt en hel del som inte kan förklaras vetenskapligt i fysiken, men principerna är trots det vedertagna.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

alltså jag vet inte riktigt vilken del av det jag skrev du inte förstod....

nivåkalibrering är ytterst viktig....dvs högtalare skall inte förflyttas för det medför enorma nivåskillnader...

om högtalare måste förflyttas för att man byter stärkare har den nog ett allvarligt tonkurvefel...

och detta med tunedem är ju liksom gjort för att kunna "ha svar på tal" när nån nämner blindtest....

stampa takten högtalare är ju förresten rätt lätt att fixa....se bara när man kör aktivt med linns talare....eq i botten samt en skvätt runt 70hz för å få det rätta dunket...det är inte speciellt svårt att förstå hur dom jobbar och varför...

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 19:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej allihop!

Är mycket stolt över denna diskussion av min gamla tråd!
Tyvärr så leder den nog ingenstans!

Har själv LP12:or har tidigare haft Axsis hemma för många år sedan. Jag har således själv jämfört Axis med LP12:an med Vallhala drift.
LP12:an lät bättre. Hade den ej gjort detta så hade jag nu haft flera Axis hemma :)
Jag tyckte inte ens att Axis var bättre än de samtida Pink Triangle, Oracle eller Goldmund Studio mfa som jag äger/har ägt. Var många år själv motståndare till Linn då deras skivspelare inte är så "vackra" idag lyssnar jag dock endast på 12:orna.
När jag under åren köpt skivspelare så har jag alltid lånat hem den, satt på en likadan tonarm samt pickup, därefter har min självutnämda lyssningspanel gjort blindtester. Vi har konstaterat att olika skivspelare låter olika trots att armen samt pickupen är likadan. Vissa skivpelare har olika "egenljud" och skiljer sig åt i ljudkaraktären.
Tyvärr så en fullspecad LP12:a både känslig och dyr! Därav är jag ej så villiga att låna ut en för att se hur den hanterar ett ljud i 1 khz t ex.
Jag vet att det troligen finns flera av mina andra sk "Linndödare" som mäter bättre men de förmedlar ej musiken bättre vilket är viktigast för mig. Således struntar jag i om t ex Axis mäter bättre än mina LP12:or, jag använder ju dem till att lyssna på musik. :wink:
På 1980 talet så var det t ex viktigt att ha en förstärkare som mätte bra än att ha en som lät bra. Jag köpte då en NEC AUA 8000E förstärkare som än idag säkerligen förtfarande skulle få en "mätnisse" att dreggla! :wink: Den hade högt Slewrate, fantastisk frekvenskurva mätt i amerikanska FTC! Tyvärr så lät den fördjävligt gentemot min grannes rörförstärkare som var en M&A TVA 10.
Tror ni förstår min point vid detta lag!
Mvh
Kenth

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Thomas_A, jag har två frågor;

Vilka mätningar behövs för att göra en komplett analys av en skivspelares kvaliteter?
Vad är optimala värden för dessa mätningar, dvs vilka värden = högsta kvalitet?

Jag har bara läst några få inlägg i tråden så ursäkta om ni redan diskuterat dessa frågor

VH, Carl

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu tror jag nästan att vi efter att äntligen ha fått tyst på den ena musikmarodören att det finns en till... Haakan borde kanske byta kroppsdel i sitt nick till bakfoten? Vad gäller den hövliga attityden på forumet så är det nästan så att jag beklagar den i ett sånt här tillfälle. En kille som T... borde man kunna fått tyst på med ett stort antal kraftuttryck. Nu tog det 15 sidor istället! Men som Lejonklou sa så är det inte helt ointressant.

Fantastisk att det finns folk som tror att Linns överlägsenhet beror på någon slags inbyggd felaktig frekvensgång. Om det ändå vore så enkelt! Påminner mig om en handlare som sa att den otroliga skillnaden på min LP12/Ittok/K9 mot hans Kenwood berodde på att LP12:n gick för fort. Det var därför det var en sån fart på musiken. Jovisst...

Angående vad Sportbilen skrev så har jag precis samma erfarenhet. Med Tundem kommer alla fram till samma sak vid samma tillfälle. Jag trimmade en kompis Classik-t/Ninka system för några veckor sedan. Högtalarna hade flyttats en halvmeter fram och tillbaka (småbarn/skeet) sen sist och tejpen som markerade var de skulle stå var borta. Efter trimmning där vi var överens om varenda skillnad skulle jag sätta dit tejp igen. När jag stog på knä och höll en tejpbit i handen såg jag klibbmärken från tejp på golvet. Vi hade trimmat in EXAKT samma ställen på båda högtalarna som 18 månader tidigare! Tundembevis! (För mig i.a.f.)

Dessutom används i forskning något som Thomas fullständigt avfärdar, nämligen statistik! Det är extremt vanligt att forskningen använder statistik för att bevisa sina teorier. Att så många som hört Linn skivspelare och gjort sitt val, spenderat ytterligare pengar för att få den bättre LP12:an är i sig ett statistiks säkerställt bevis. Men kallar man det masspsykos för att man inte själv fattar något så varsågod. Men när Thomas inte håller det för sig själv så får han fatta att folk blir milt sagt irriterade. Att inte säga ifrån blir ett tyst medgivande och det är det som fått oss sansade att ta till ton fast vi egentligen inte vill. I övrigt hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i denna tråd. (Som jag trodde var det sista i tråden.) Tunedem kan bevisas statistiskt och därmed är det en vetenskaplig metod i min bok.

Jag vilar min väska!

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 11:13 
Site Admin
Site Admin

Och eftersom det var det sista inlägget jag kunde hitta som överhuvudtaget hade med trådens ämne att göra, så valde jag att splitta tråden här. Om nån känner att han/hon har något att säga som har med trådens ämne att göra är det fritt fram. Annars, hands off! ;)

De splittade inläggen återfinns under "Mindre viktigt & annat -> Bråk och spam-tråden".

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17

All times are UTC+02:00