selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Nä. Jag har endast skrivit:

1. Det saknas vetenskapliga belägg för att en hörbar skillnad föreligger mellan LP12/Lingo Axis.
2. LP12/Lingo mäter sämre än Axis (högre störnivå/jitter).

Vad i ovanstående är falskt? Ni försöker diskutera sådant som ligger utanför dessa två påståenden. Jag har ingen avsikt att göra det.
Jag håller faktiskt med.

Men jag tror att de flesta skiter helt i punkt 2 och menar att du bara pratar strunt på punkt 1. Att du själv inte har gjort jämförelsen är väl inte någon indikator på att "det saknas"?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:38 
Site Admin
Site Admin

Thomas_A wrote:
Ayn wrote:
Thomas, nu får du ge dig. Jag ber dig att sluta bete dig som ett klockrent troll. Antingen skriver du något av värde eller så skriver du inte alls.
Med all rätt, tycker du inte att frågorna har repeterat sig många gåner och att jag redan har givit min syn på det hela? De behöver ju bara läsa vad jag tidigare skrivit så står svaren där.
Jo, det kan jag hålla med om, men jag ser inte (och troligen inte du heller egentligen, skulle jag gissa) hur dina nya inlägg hjälper den saken. Inlägg som "vi diskuterar inte färger" tillför diskussionen noll, nada och intet.

Att frågorna upprepar sig kan ju för övrigt bero på att du upprepade gånger bemöter dem väldigt knapphändigt.

Liksom Lejonklou förstår jag inte vad du är ute efter. Du säger att du kommer hit för att försvara dig (har jag förstått saken rätt?), något år efter att tråden senast var aktiv, du visar sen noll vilja att faktiskt försvara dig, utan du nöjer dig med att lista ett antal punkter som du sedan refererar till i de flesta inlägg du gör i tråden sedan, istället för att föra en aktiv diskussion. Eftersom det uppenbarligen inte funkar tycker man att du borde kunna dra slutsatsen att ditt sätt att föra diskussionen inte är särskilt optimalt här. När jag ber dig ändra attityd hänvisar du till att det inte är "din tråd" och menar tydligen att det ursäktar brister i vanlig god ton och hövlighet.
Jag får inte ihop ekvationen. Men jag är bara en simpel teknolog, så jag hoppas du som etablerad forskare kan hjälpa mig. Vad är du ute efter? Slå rekord i antalet one-liners i en forumdiskussion?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

henriklh wrote:
Thomas_A wrote:
Nä. Jag har endast skrivit:

1. Det saknas vetenskapliga belägg för att en hörbar skillnad föreligger mellan LP12/Lingo Axis.
2. LP12/Lingo mäter sämre än Axis (högre störnivå/jitter).

Vad i ovanstående är falskt? Ni försöker diskutera sådant som ligger utanför dessa två påståenden. Jag har ingen avsikt att göra det.
Jag håller faktiskt med.

Men jag tror att de flesta skiter helt i punkt 2 och menar att du bara pratar strunt på punkt 1. Att du själv inte har gjort jämförelsen är väl inte någon indikator på att "det saknas"?
Om det finns ett vetenskapligt test som visar att LP12 är bättre än Axis (matchat enligt alla kriterier och blint/dubbelblint) så peka gärna på var det finns. Jag är nästan säker på att Linn inte har publicerat nåt. De använder tune dem, men det kan också kan göras blint.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ayn wrote:
Thomas_A wrote:
Ayn wrote:
Thomas, nu får du ge dig. Jag ber dig att sluta bete dig som ett klockrent troll. Antingen skriver du något av värde eller så skriver du inte alls.
Med all rätt, tycker du inte att frågorna har repeterat sig många gåner och att jag redan har givit min syn på det hela? De behöver ju bara läsa vad jag tidigare skrivit så står svaren där.
Jo, det kan jag hålla med om, men jag ser inte (och troligen inte du heller egentligen, skulle jag gissa) hur dina nya inlägg hjälper den saken. Inlägg som "vi diskuterar inte färger" tillför diskussionen noll, nada och intet.

Att frågorna upprepar sig kan ju för övrigt bero på att du upprepade gånger bemöter dem väldigt knapphändigt.

Liksom Lejonklou förstår jag inte vad du är ute efter. Du säger att du kommer hit för att försvara dig (har jag förstått saken rätt?), något år efter att tråden senast var aktiv, du visar sen noll vilja att faktiskt försvara dig, utan du nöjer dig med att lista ett antal punkter som du sedan refererar till i de flesta inlägg du gör i tråden sedan, istället för att föra en aktiv diskussion. Eftersom det uppenbarligen inte funkar tycker man att du borde kunna dra slutsatsen att ditt sätt att föra diskussionen inte är särskilt optimalt här. När jag ber dig ändra attityd hänvisar du till att det inte är "din tråd" och menar tydligen att det ursäktar brister i vanlig god ton och hövlighet.
Jag får inte ihop ekvationen. Men jag är bara en simpel teknolog, så jag hoppas du som etablerad forskare kan hjälpa mig. Vad är du ute efter? Slå rekord i antalet one-liners i en forumdiskussion?
Ok jag avslutar.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Om det finns ett vetenskapligt test som visar att LP12 är bättre än Axis (matchat enligt alla kriterier och blint/dubbelblint) så peka gärna på var det finns. Jag är nästan säker på att Linn inte har publicerat nåt. De använder tune dem, men det kan också kan göras blint.
Några såna tester lär du inte hitta på nätet!

De flesta Linn-ägarna är upptagna med att njuta till musik framför sina anläggningar och har inte tid att ifrågasätta sina egna sinnen genom att utföra såna här test.

Om jag har en Axis och uppgraderar till LP12 och känner att musiken får en ny innebörd och att det blir mycket roligare att lyssna på musik är inte min första tanke att jag ska utföra ett blindtest och mäta utrustningen för att vara säker på att det inte är placebo.

Det finns en kult inom hifivärlden där allt måste bevisas och mätas - du har nu kommit till platsen som är så långt från denna värld som det bara går.

Vi går efter måttot - svänger det mer är det bättre! Är det roligare, är det bättre! Fysikens lagar är alldeles för begränsade för att bedöma sånt här, och väldigt få av oss är förmodligen intresserade av att läsa såna tester som du frågar efter.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Den visade att humlor inte kan glidflyga, vilket fortfarande är sant. Humlor flyger för att vingarna rör på sig.
Helt riktigt, ibland är du helt vetenskaplig Thomas. :wink:

Nå...hur är det med validiteten jag o så många andra frågat om?
Vi väntar på en kommentar om HUR du utifrån endast en statisk 1kHz ton uttala dig som forskare om LP12 vs. Axis.
- varför just 1k ton o inte tex 2k ton?
- varför inte mäta på ett spektra från bas - diskant? (varje oktav åtminståne)
- varför inte olika amplituder?
- varför inte mäta på riktig musik?

Inse att din mätning är minst sagt begränsad o att av endast denna uttala sig om hur bra Lingo är - ter sig mycket märkligt. Speciellt kommande från en forskare :roll:

Nå...får vi en kommentar?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har avslutat. Om jag får tag i en LP12 kanske jag kommer att presentera resultat av ett lyssningstest och/eller lägga ut matchade ljudfiler som ni själva kan bedöma. Om ni vill.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det där med färgerna var en liknelse.

Angående kravet på blindtest så har jag endast medverkat i ett experiment som haft så många repetitioner som du föreslår. Det hade också andra brister som gjorde det väldigt onjutbart och därför ett felaktigt sätt att bedöma en musikalisk upplevelse enligt mig. Resultat: Ingen signifikans.

Dock har jag suttit i en handfull blindtester (ej dubbelblinda) där det använts 10 repetitioner. I det fall som har störst likheter med denna diskussion var jämförelsen Rega Planar 3 mot Linn Axis och den som ledde testet var Roy Gandy (grundare av Rega), som ville visa att det inte fanns någon skillnad. Roy styrde själv volymen och längden på varje melodisnutt som spelades, vilket var lite störande.

Vi var 2 deltagare och jag fick 8 rätt av 10. Detta är nog ingen vidare signifikansnivå men jag hade noterat de två felsvaren som "vet inte" och i samtliga andra fall gissat rätt. Den andre deltagaren hade 10 av 10 rätt. Det var nedslående för Roy, men hans skivspelare var ju å andra sidan runt hälften så dyr.

Jag antar att detta exempel faller på att det inte gjordes någon mätmässig kalibrering av hastigheterna innan experimentet. Förmodligen fanns det andra brister också. Men vi som lyssnade upplevde skillnaden som tydlig ur ett musikaliskt perspektiv (den ena skivspelaren gav genomgående känslan av att musikerna var duktigare). Vi pratade inte med varandra under testet men efteråt var vi överens om vilka låtar som skillnaden varit störst på.

Ett liknande test med helt korrekta förutsättningar borde förstås gå att ordna. Det är bara en fråga om att tycka det är viktigt och avsätta tiden för det.

Tänk om det fanns något hifi-relaterat som gav en chans till de där 8 mille? Jag ska ta mig sjutton kolla upp det. Tänk vilken grej det vore för en liten tillverkare som mig: Bevis för att hörbara skillnader existerar, massor av uppmärksamhet i hela världen och 8 mille i kapital till produktutveckling! :shock: :shock: :shock:

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:15 
Site Admin
Site Admin

Nu har (kanske?) tråden ebbat ut men tänk på hur ni formulerar er. Vi har en mycket god ton här på forumet och det ska vi fortsätta med. Vanlig hyfs gäller även om man inte är överens i en fråga eller tror att man kommer att kunna bli det.

// Sony

Last edited by Sony on Fri Mar 10, 2006 13:52, edited 3 times in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Thomas_A wrote:
Jag har avslutat.

Min poäng har redan kommit fram. Jag har inte gjort ett dubbelblint test mellan drivverken och kan inte slutleda mig till om de låter olika. Ingen annan har presenterat sådana resultat heller. Det gör diskussionen för mig ointressant.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 12:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Vilken tråd! Helt sanslöst. Blindtester är helt värdelösa pga av att man i dessa inte kan utvärdera lyssningströtthet eller alla de små nyanser i återgivningen som kommer fram under längre tids lyssning. mätning är bra om man alltid ska mäta hur skivorna låter, istället för att njuta av musiken.

Trevlig helg! Björn.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
1. Hur genereras 50 Hz band från 60 Hz.
2. Läs testen.
3. Att införa jitter och brus är inte speciellt intelligent.
4. Jaha? Och bara för att en ny modell tas fram, måste den alltid vara bättre?
5. Japp.
1. Eftesom det är en modulation så finns möjlighet till de mest skiftande varianter. All beror på hur konstruktionen är utförd. Jag har hållit på med mikrovågsteknik så jag har rätt många absurda exempel på hur signaler kan blanda sig med varandra på oväntade sätt (31:a övertonen av en signal blandar sig med 12 övertonen på en annan signal och vips har man en signal på en frekvens man inte trodde var möjlig). Sen skall vi inte glömma att vi faktiskt har påde 1000Hz, 50Hz, 60Hz samt antalet poler i motorn (kommer inte ihåg hur många) att tillgå så nog finns det möjlighet att få lite blandade mindre spurioser och visar det sig att de inte gör någon skada, medan man kan undvika andra mer olämliga störningar med konstruktionen utförd på detta sätt så är det en fullt acceptable väg. Jag har ingen aning om det är så det gått till, men DET KAN INTE DU HELLER VETA - VILKET ÄR MIN POÄNG.
2. Jag hittade inte något om var mätningarna är utförda. Man kan anta att de är utförda i USA. Är det vetenskapligt!?
3. Det kan det vara. Se t.ex. på det jitterbrus man använder vid AD/DA-omvandling för att öka lågsignal-linjäriteten.
4. Nej, men i det här fallet är det så. Enligt vad jag erfarit.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bearW wrote:
Vilken tråd! Helt sanslöst. Blindtester är helt värdelösa pga av att man i dessa inte kan utvärdera lyssningströtthet eller alla de små nyanser i återgivningen som kommer fram under längre tids lyssning. mätning är bra om man alltid ska mäta hur skivorna låter, istället för att njuta av musiken.

Trevlig helg! Björn.
jag är helt inne på tomasAs linje...

saker och ting ska blindtestas...hur många av linns saker har inte gått från bra till dålig under alla år? dvs i början hyllas dom och efter en stund svalnar allt när det inte är lika hett på marknaden och priset har sjunkigt....

se bara på exemplet då jag hade 5105 som alla tyckte var värdelösa...sen började folk köra dom i basen och dom vart populärare än nånsin...hade man fortsatt haussat slutsteget hade det säkert vart ännu populärare idag... (inget fel på det ett av linns bättre steg)

saken är den att ett blindtest säger naturligtvis inte allt! men det är en bra pekpinne då man inte vet vad grejerna man spelar på kostar så långt är vi alla med ?

men förstås går det inte bara att byta sakerna rakt av eftersom det kan skilja väldigt mycket på nivån mellan sakerna...dyrare saker har oftast högre utnivå eftersom det då är lättare att tycka om saken...

så känn dig inte ensammen här tomas ;)

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
hur många av linns saker har inte gått från bra till dålig under alla år? dvs i början hyllas dom och efter en stund svalnar allt när det inte är lika hett på marknaden och priset har sjunkigt....
Fast det beror ju på att nyare o bättre produkter släpps.
Händer ju i alla branscher; bilar, kameror etc

Skulle säga tvärt om. Många av Linns produkter har kultstatus o har samma pris år efter år; Kan, Isobarik, Klout, KL1 Tusan om inte alla äldre produkter från linn har ett stabilt andrahandsvärde. Precis som för naim.
Men vad har det att göra med blindtester?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 16:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Min åsikt är att det är svårt att under "pressade former" kunna njuta av musik på ett vettigt sätt. var på high end mässan med en kompis för ett par år sedan och i audiovectors rum körde man 3 sekunders snuttar av en låt för att "bevisa" att deras dyrare modeller var bättre än de billigare. "Lyssna efter plinget" var en återkommande kommentar från killen som demade. Väldigt trist eftersom jag var intresserad av högtalarna som musikförmedlare och inte någonslags pling-generator.

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17 Next

All times are UTC+02:00