Det där med färgerna var en liknelse.
Angående kravet på blindtest så har jag endast medverkat i
ett experiment som haft så många repetitioner som du föreslår. Det hade också andra brister som gjorde det väldigt onjutbart och därför ett felaktigt sätt att bedöma en musikalisk upplevelse enligt mig. Resultat: Ingen signifikans.
Dock har jag suttit i en handfull blindtester (ej dubbelblinda) där det använts 10 repetitioner. I det fall som har störst likheter med denna diskussion var jämförelsen Rega Planar 3 mot Linn Axis och den som ledde testet var Roy Gandy (grundare av Rega), som ville visa att det inte fanns någon skillnad. Roy styrde själv volymen och längden på varje melodisnutt som spelades, vilket var lite störande.
Vi var 2 deltagare och jag fick 8 rätt av 10. Detta är nog ingen vidare signifikansnivå men jag hade noterat de två felsvaren som "vet inte" och i samtliga andra fall gissat rätt. Den andre deltagaren hade 10 av 10 rätt. Det var nedslående för Roy, men hans skivspelare var ju å andra sidan runt hälften så dyr.
Jag antar att detta exempel faller på att det inte gjordes någon mätmässig kalibrering av hastigheterna innan experimentet. Förmodligen fanns det andra brister också. Men vi som lyssnade upplevde skillnaden som tydlig ur ett musikaliskt perspektiv (den ena skivspelaren gav genomgående känslan av att musikerna var duktigare). Vi pratade inte med varandra under testet men efteråt var vi överens om vilka låtar som skillnaden varit störst på.
Ett liknande test med helt korrekta förutsättningar borde förstås gå att ordna. Det är bara en fråga om att tycka det är viktigt och avsätta tiden för det.
Tänk om det fanns något hifi-relaterat som gav en chans till de där 8 mille? Jag ska ta mig sjutton kolla upp det. Tänk vilken grej det vore för en liten tillverkare som mig: Bevis för att hörbara skillnader existerar,
massor av uppmärksamhet i hela världen och 8 mille i kapital till produktutveckling!