selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hardcorelinnie wrote:
Thomas_A wrote:
Jag kopierade metodiken. Helt rätt att göra om man ska jämför resultaten. Dina diskussioner om nätstörningar som ska påverka håller inte:

1. Om de skulle påverka, är Lingo inte rätt dimensionerad.
2. Om de skulle påverka, skulle det vara övertoner av 60 Hz, som är nätfrekvensen i USA. De är övertoner av 50 Hz, vilket är utfrekvensen av Lingo.
3. Version 2 av Lingo är bättre men ändå inte som det ska. Det tyder på att Linn gjorde en ny version mned bättre värden från kända fakta.
4. Valhalla uppvisade inte dessa side-bands enligt Stereophile.
5. Jag kan inte se några signifikanta side-bands från Axis.
Har du fortfarande inte förstått att jag inte diskuterar resultaten över huvud taget!? Jag försöker påpeka att du inte har kontroll på förutsättningarna främst eftersom Sterophile inte dokumenterat sina mätningar på ett sätt som vore nödvändigt för att man skall kunna göra en sådan jämförande mätning som du gjort och kalla det vetenskapligt.

1. Nätet beskaffenhet påverkar.
2. Är det ens säkert att mätningarna är utförda i USA?
3. Inte som den skall? Vad vet du om det? Den kanske är precis som det är tänkt?
4. Lingon togs fram för att de kunde göra en bättre motorstyrning än Valhalla. Bara detta borde vara en ledtråd till att du är helt fel ute!
5. Kul :-|
1. Hur genereras 50 Hz band från 60 Hz.
2. Läs testen.
3. Att införa jitter och brus är inte speciellt intelligent.
4. Jaha? Och bara för att en ny modell tas fram, måste den alltid vara bättre?
5. Japp.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

ulfbnilsson wrote:
Allas vår Tomas skrev:
"Först måste välljudet konstateras i ett vetenskapligt experiment."

"Jag behöver inte förklara huruvida min mätning har ett starkt samband med att spela musik trevligt. Jag har inte påstått något sådant och jag har inga bakomliggande teorier."

Ovanstående säger ju allt.
I citat 1 Han försöker mäta något som inte går att mäta.
I citat 2 Han mäter variabler som inte har något teoretiskt samband med den beroende variabeln. (och den beroende variabeln går som sagt inte att mäta!!)

Jag har faktiskt aldrig sett något så dåligt som detta när det handlar om teoretisk medvetenhet. Modellen är ju i stort sett värdelös. Och vad är syftet? Hypotestning? Utan teoretisk koppling. Funkar inte. Någon sorts induktion och ett mer explorativt syfte? Knappast det heller. Allvarligt talat så är jag tveksam till att en forskare skulle jobba på det här sättet. Möjligvis en första årets doktorand, men inte någon som är forskarutbildad.

Och så har vi ju nedanstående:

Skillnader mellan pickuper. Ja
Skillnader mellan högtalare. Ja
Skillnader mellan förstärkare. Mellan vissa, men de flesta är så lika att det är när omöjligt att skilja dem åt.
Skillnader mellan CD-spelare. Se förstärkare.
Kablar: Nej

Man kan ju tycka vad man vill. Men att påstå att det i stort sett inte föreligger några skillnader mellan olika förstärkare och mellan olika källor. Ja då har vi nog så olika värdegrund att det är lika bra att lägga ner diskussionen.
Går visst att lyssna till skillnad i ett DBT. Du svamlar.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Okej, Thomas, du kan alltså inte höra någon skillnad mellan olika CD-spelare eller förstärkare, utom i undantagsfall. Och inte alls mellan olika kablar. Av diskussionen att döma inte heller mellan olika skivspelarverk.

Redan innan du kom hit så visste du att på ett Linnforum anser nästan alla att de kan höra skillnad på samtliga dessa saker. Och de utvärderar apparaterna med någon slags känslomässig metod ("hur engagerad man blir när man lyssnar").

Frågan som då åter dyker upp i mitt huvud är vad syftet är med att delge oss dina mätningar av en 1 kHz ton? Färgblinda forskare brukar väl inte uppsöka måleriklubbar för att övertyga dess medlemmar om att den lila och magenta tuben inte går att skilja åt?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Harry Våffla wrote:
Speciellt fantastiskt blir det när man beaktar det Thomas försöker överbevisa, närmare 30 årst verklig testning av apparater av tusentals och åter tusentals erfarna och kräsna lyssnare. Men alla dessa entusiaster har blivit förda bakom ljuset av Linn. Detta bevisas av Thomas med synnerligen tveksamma mätningar med löjliga 1 kHz toner.....

Man blir så trött!

Kan du bevisa genom mätningar att humlor inte kan flyga också....?

Ibland så ska det vara sååå vetenskapligt och ibland inte, Thomas undviker ofta att ge konkreta svar och refererar till tidigare inlägg i ett syfte att skapa dimridåer och därmed kunna fortsätta argumentera för någonting som ju är lika fullständigt nonsens som om humlor inte skulle kunna flyga. Han väljer själv vad han tycker är fakta men kan inte acceptera andras (majoritetens) syn på vad som faktiskt är sant eller inte sant.

Jag förstår att han själv äger en Axis, men det är ju löjligt hur du försvarar denna ståndpunkt som ju uppenbarligen är fel.
Att humlor inte kan flyga är en myt, som jag skrev tidigare. Varför prata om tomtar och troll?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Okej, Thomas, du kan alltså inte höra någon skillnad mellan olika CD-spelare eller förstärkare, utom i undantagsfall. Och inte alls mellan olika kablar. Av diskussionen att döma inte heller mellan olika skivspelarverk.

Redan innan du kom hit så visste du att på ett Linnforum anser nästan alla att de kan höra skillnad på samtliga dessa saker. Och de utvärderar apparaterna med någon slags känslomässig metod ("hur engagerad man blir när man lyssnar").

Frågan som då åter dyker upp i mitt huvud är vad syftet är med att delge oss dina mätningar av en 1 kHz ton? Färgblinda forskare brukar väl inte uppsöka måleriklubbar för att övertyga dess medlemmar om att den lila och magenta tuben inte går att skilja åt?
Återigen. Läs vad jag skrivit.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

per wrote:
Thomas, anser du att du funnit vetenskapliga belägg för att Axis är bättre än LP12 på att återge det som finns inspelat på skivan? Skulle blindtester verifiera det med nog stor säkerhet?
Läs vad jag skrivit.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Harry Våffla wrote:
Han väljer själv vad han tycker är fakta men kan inte acceptera andras (majoritetens) syn på vad som faktiskt är sant eller inte sant.
Harry, nu behöver ju iof inte majoriteten ha rätt bara fär att de är flest :wink:
På den punkten är det ju en helt riktig vetenskaplig synpunkt att undersöka/belägga ATT majoriteten har rätt.
De flesta var säkra på att jorden var platt tex...
Fast då det gäller LP12 så verkar det onekligen osannorligt att det är frågan om en masspsykos.
Blindtest. Sen kan vi bedöma vad som är sant eller inte.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:

Vi diskuterar inte färger.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:26 
Site Admin
Site Admin

Thomas, nu får du ge dig. Jag ber dig att sluta bete dig som ett klockrent troll. Antingen skriver du något av värde eller så skriver du inte alls.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ayn wrote:
Thomas, nu får du ge dig. Jag ber dig att sluta bete dig som ett klockrent troll. Antingen skriver du något av värde eller så skriver du inte alls.
Med all rätt, tycker du inte att frågorna har repeterat sig många gåner och att jag redan har givit min syn på det hela? De behöver ju bara läsa vad jag tidigare skrivit så står svaren där.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Thomas_A wrote:
Harry Våffla wrote:
Han väljer själv vad han tycker är fakta men kan inte acceptera andras (majoritetens) syn på vad som faktiskt är sant eller inte sant.
Harry, nu behöver ju iof inte majoriteten ha rätt bara fär att de är flest :wink:
På den punkten är det ju en helt riktig vetenskaplig synpunkt att undersöka/belägga ATT majoriteten har rätt.
Fast då det gäller LP12 så verkar det onekligen osannorligt att det är frågan om en masspsykos.
Men jösses, tusenatls männsikor har jämfört alla möjliga tänkbara och totänkbara spelare med LP-12 i alla möjliga sortrs utprovningar. LP-12 är och har varit måttstocken i 30 år. Skärp dig nu, inse att dina patetiska 1 kHz ton-mätningar inte har det minsta koppling till vad som låter bäste eller inte. Det var för övrigt inte alls en myt att vetenskapen påstod att humlor inte kunde flyga, det bevisade bara att vetenskapen ännu inte förstått allt med aerodynamik. Lite senare lyckades man med bättre aerodynamisk forskning kunna belägga det alla visste. Det är samma sak här med LP-12:an, alla vet (utom du, förstås) att LP-12:an låter bäst men det är inte säkert att det är så lätt att bevisa exakt vad det beror på, helt i linje med vad Lejonklou har beskrivit.

Dessutom, sluta skriva inlägg där du bara refererar till gamla inlägg. Vi har minsann läst dina inlägg! Att bara referera till sådant som du skrivit tidigare är endast ett sätt att undvika svåra frågor som verkligen visar på bristen i din argumentation.

Last edited by Harry Våffla on Fri Mar 10, 2006 11:29, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det börjar bli dags att ge upp detta!

Thomas - det är inte särskilt engagerande att driva den här diskussionen vidare när du bara svarar "Läs mitt inlägg igen" hela tiden. Folk engagerar sig för att försöka förstå hur du tänker/fungerar, men jag börjar bli mer och mer övertygad att du bara är en vidareutveckling av datorprogrammet MegaHAL som jag lekte med i slutet av nittiotalet.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Harry Våffla wrote:
Thomas_A wrote:
Men jösses, tusenatls männsikor har jämfört alla möjliga tänkbara och totänkbara spelare med LP-12 i alla möjliga sortrs utprovningar. LP-12 är och har varit måttstocken i 30 år. Skärp dig nu, inse att dina patetiska 1 kHz ton-mätningar inte har det minsta koppling till vad som låter bäste eller inte. Det var för övrigt inte alls en myt att vetenskapen påstod att humlor inte kunde flyga, det bevisade bara att vetenskapen ännu inte förstått allt med aerodynamik. Lite senare lyckades man med bättre aerodynamisk forskning kunna belägga det alla visste. Det är samma sak här med LP-12:an, alla vet (utom du, förstås) att LP-12:an låter bäst men det är inte säkert att det är så lätt att bevisa exakt vad det beror på, helt i linje med vad Lejonklou har beskrivit.

Dessutom, sluta skriva inlägg där du bara refererar till gamla inlägg. Vi har minsann läst dina inlägg! Att bara referera till sådant som du skrivit tidigare är endast ett sätt att undvika svåra frågor som verkligen visar på bristen i din argumentation.
Nä. Jag har endast skrivit:

1. Det saknas vetenskapliga belägg för att en hörbar skillnad föreligger mellan LP12/Lingo Axis.
2. LP12/Lingo mäter sämre än Axis (högre störnivå/jitter).

Vad i ovanstående är falskt? Ni försöker diskutera sådant som ligger utanför dessa två påståenden. Jag har ingen avsikt att göra det.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycket att det här är riktigt roligt! Kommer ni ihåg Murmeldjuret? Ibland saknar jag honom... :(

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Harry Våffla wrote:
Thomas_A wrote:

Humlor är en myt. Den visade att humlor inte kan glidflyga, vilket fortfarande är sant. Humlor flyger för att vingarna rör på sig.

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17 Next

All times are UTC+02:00