selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 16 17 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 01:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

ed wrote:
Varför denna diskussion går i cirklar är för att du delvis argumenterar emot dig själv. du har mätt ngt som tydligen påvvisar att Axis är bättre än Lp12:a med Lingo.
Det är korrekt att Axisen uppvisar lägre störnivå enligt mätningarna.
Quote:
Du vill samtidigt inte leverera ngn teori kring hur du kan basera just att din mätning har med skivspelarens ljudkvalitét och göra.
Kärnan är som jag skrivit att återge informationen som den är lagrad på mediet. Har man en högre brusnivå, minskar möjligheten att återge de svaga signalerna. Samma med jitter i spelare. Upplösningen minskar.
Quote:
Sedan har du en annan linje där du har fastnat för double blindtest som en bra metod för att mäta skillnader mellan utrustning. Då känns det kontigt att du har gjort din mätning om det egentligen är double blindtest som gäller.
Läs mitt första inlägg igen. Jag skriver att jag inte kan finna några belägg för att LP12 är bättre. Mätningen visade det inte. Inte heller finns det några DBTs som visar detta. Det är samma frågeställning, olika metodik, för att hitta något som påvisar en bättre återgivningsegenskap.
Quote:
Viktigt att tänka på är att double blind test är en bra metod men inte den som är bäst lämpat att använda i all forskning. Är man t.ex nyfiken på om det finns något samband mellan arbetslöshet och ohälsa, antar jag att sociologerna inte kastar sig på double blind test.
Nu gäller sakfrågan skillnaden mellan Axis och LP12. Då kan DBT användas.
Quote:
Om du fortfarande vidhåller att du inte behöver frambringa någon teori om vad som räknas som välljudande stereo kommer då problemet om varför ska man då göra en double blind test?
Som jag skrivit så många gånger. Om arbetshypotesen är att LP12 är bättre så är det testbart. I ett DBT. Min teorin, även om jag tror det är mångas "teori", är att signalen ska nå fram så oförvanskad som möjligt. Dvs bla bra stabilitet i hastighet, låg störnivå. Men jag trodde det var underförstått. Linn kan ha en detaljer teori om vilka faktorer som bidrar till dess "överlägsenhet". Dock har jag inte sett några belägg för en sådan teori från Linn.
Quote:
Det värsta som kan hända är då att man har varken validitet eller reliabilitet i din undersökning.
Irrelevant om frågeställningen är så pass simpel att avgöra om spelarna skiljer sig hörbart åt i ett DBT.
Quote:
Som du själv nämner används double blindtest som ofta inom medicin. Man vill testa t.ex. en ny hjärtmedicin på patieneter med ngt typ av hjärtfel. då finns det ofta en drös med teorier varför själv åkomman uppstår och vad som händer när man tar den existerande medicinen och var förbättringen finns efter intagen medicin. Då finns det en teori/teorier, metod (double blind test) och en gemensam idé (som självklart kan vara felaktig) om vilka tecken som ska uppvisas när man blir friskare. Linn har en teori/metod som kallas för tune dem, då blir det lättare o veta vad man snackar om. Men den kan ju förstås vara felaktig men om den är det, då måste du kunna argumentera bättre för din ståndpunkt kring, teori o metod.
Först och främst var är dubbelblinda tester som visar att det överhuvudtaget är en skillnad? Teorin till varför LP12 skulle vara bättre måste komma från den som tillverkar LP12, dvs Linn. Vilka delar av LP12s konstruktion är det som gör att återgivningen blir bättre, och varför. De kanske har en teori, men har de veriferat "teorin" i dubbelblinda tester? Nej. De gör öppna tune dems för att "verifiera". Knappast vetenskapligt.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 03:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du kopplar ur diskantelementet i en högtalare -behöver du mäta dig fram till att urkopplingen leder till en försämring, eller kan du lita på en "ovetenskaplig" provlyssning då?

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 07:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Quote:
Som jag skrivit så många gånger. Om arbetshypotesen är att LP12 är bättre så är det testbart. I ett DBT. Min teorin, även om jag tror det är mångas "teori", är att signalen ska nå fram så oförvanskad som möjligt. Dvs bla bra stabilitet i hastighet, låg störnivå. Men jag trodde det var underförstått. Linn kan ha en detaljer teori om vilka faktorer som bidrar till dess "överlägsenhet". Dock har jag inte sett några belägg för en sådan teori från Linn.
Om det är din och andras teorier blir man ju lite förundrad hur ska jag i ett blindtest veta hur signalen låter före den går igenom apparaterna? Det blir som sagt att man mäter ngt i blind testet men troligtvis helt olika saker vid varje gång, för ingen har väl hört "orginal" signalen? Om man skulle utgå från din teori att en bra skivspelare är den som levererar den signal som är minst oförvanskad, då måste nog den oförvanskade signalen finnas med i testet. Är det signalen som finns i Mastertejpen? Vi säger så för att jag ska kunna gå vidare. Då skulle man kunna först lyssna på master för att sedan i ett blind test få höra två olika skivspelare, sedan är det upp till försökspersonen att säga vilken signal som är mest lik orginalet.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 08:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Jag kopierade metodiken. Helt rätt att göra om man ska jämför resultaten. Dina diskussioner om nätstörningar som ska påverka håller inte:

1. Om de skulle påverka, är Lingo inte rätt dimensionerad.
2. Om de skulle påverka, skulle det vara övertoner av 60 Hz, som är nätfrekvensen i USA. De är övertoner av 50 Hz, vilket är utfrekvensen av Lingo.
3. Version 2 av Lingo är bättre men ändå inte som det ska. Det tyder på att Linn gjorde en ny version mned bättre värden från kända fakta.
4. Valhalla uppvisade inte dessa side-bands enligt Stereophile.
5. Jag kan inte se några signifikanta side-bands från Axis.
Har du fortfarande inte förstått att jag inte diskuterar resultaten över huvud taget!? Jag försöker påpeka att du inte har kontroll på förutsättningarna främst eftersom Sterophile inte dokumenterat sina mätningar på ett sätt som vore nödvändigt för att man skall kunna göra en sådan jämförande mätning som du gjort och kalla det vetenskapligt.

1. Nätet beskaffenhet påverkar.
2. Är det ens säkert att mätningarna är utförda i USA?
3. Inte som den skall? Vad vet du om det? Den kanske är precis som det är tänkt?
4. Lingon togs fram för att de kunde göra en bättre motorstyrning än Valhalla. Bara detta borde vara en ledtråd till att du är helt fel ute!
5. Kul :-|

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Först och främst var är dubbelblinda tester som visar att det överhuvudtaget är en skillnad? Teorin till varför LP12 skulle vara bättre måste komma från den som tillverkar LP12, dvs Linn. Vilka delar av LP12s konstruktion är det som gör att återgivningen blir bättre, och varför. ...
Linn är ett vinstdrivande företag och inget forskningsinsitut med ambition att delge omgivningen sina landvinningar. Det vore väl inte speciellt klokt att avslöja sina upptäckter för sina konkurrenter.
Thomas_A wrote:
... Nej. De gör öppna tune dems för att "verifiera". Knappast vetenskapligt.
Vad vet du om detta?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Testledaren kopplar in CD-spelarna på varsin ingång.
Du som forskare bör väl veta att detta inte ger lika förutsättningar :?
Även om du senare i din text förselår att man ska byta ingång...tillför detta moment en variabel som bara sänker validiteten av testet.
Givitvis ska SAMMA ingång användas, den andra utrustningen ska vara helt bortkopplad (även från elnätet) för att minimera påverkan.
Dessutom bör man mäta ljudnivå mellan apparaterna o justera innan testet startar så det INTE är upp till lysnaren att justera volym upp/ned.

Man blir onekligen tveksam över hur du ser på forskning. Ibland är bevis nödvändiga, ibland räcker hypoteser, ibland är det skitnoga med samma förutsättningar o repeterbara test, andra gånger kan man göra lite hur som helst.
När det gäller LP12 svs. Axix så räcker det tydligen att mäta på en 1kHz signal för att dra slutsatser.
Otrolig låg forskningsnivå o en bristande konsekvens.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 10:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Speciellt fantastiskt blir det när man beaktar det Thomas försöker överbevisa, närmare 30 årst verklig testning av apparater av tusentals och åter tusentals erfarna och kräsna lyssnare. Men alla dessa entusiaster har blivit förda bakom ljuset av Linn. Detta bevisas av Thomas med synnerligen tveksamma mätningar med löjliga 1 kHz toner.....

Man blir så trött!

Kan du bevisa genom mätningar att humlor inte kan flyga också....?

Ibland så ska det vara sååå vetenskapligt och ibland inte, Thomas undviker ofta att ge konkreta svar och refererar till tidigare inlägg i ett syfte att skapa dimridåer och därmed kunna fortsätta argumentera för någonting som ju är lika fullständigt nonsens som om humlor inte skulle kunna flyga. Han väljer själv vad han tycker är fakta men kan inte acceptera andras (majoritetens) syn på vad som faktiskt är sant eller inte sant.

Jag förstår att han själv äger en Axis, men det är ju löjligt hur du försvarar denna ståndpunkt som ju uppenbarligen är fel.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 10:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Allas vår Tomas skrev:
"Först måste välljudet konstateras i ett vetenskapligt experiment."

"Jag behöver inte förklara huruvida min mätning har ett starkt samband med att spela musik trevligt. Jag har inte påstått något sådant och jag har inga bakomliggande teorier."

Ovanstående säger ju allt.
I citat 1 Han försöker mäta något som inte går att mäta.
I citat 2 Han mäter variabler som inte har något teoretiskt samband med den beroende variabeln. (och den beroende variabeln går som sagt inte att mäta!!)

Jag har faktiskt aldrig sett något så dåligt som detta när det handlar om teoretisk medvetenhet. Modellen är ju i stort sett värdelös. Och vad är syftet? Hypotestning? Utan teoretisk koppling. Funkar inte. Någon sorts induktion och ett mer explorativt syfte? Knappast det heller. Allvarligt talat så är jag tveksam till att en forskare skulle jobba på det här sättet. Möjligvis en första årets doktorand, men inte någon som är forskarutbildad.

Och så har vi ju nedanstående:

Skillnader mellan pickuper. Ja
Skillnader mellan högtalare. Ja
Skillnader mellan förstärkare. Mellan vissa, men de flesta är så lika att det är när omöjligt att skilja dem åt.
Skillnader mellan CD-spelare. Se förstärkare.
Kablar: Nej

Man kan ju tycka vad man vill. Men att påstå att det i stort sett inte föreligger några skillnader mellan olika förstärkare och mellan olika källor. Ja då har vi nog så olika värdegrund att det är lika bra att lägga ner diskussionen.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 10:25 
Moderator
Moderator

Thomas, anser du att du funnit vetenskapliga belägg för att Axis är bättre än LP12 på att återge det som finns inspelat på skivan? Skulle blindtester verifiera det med nog stor säkerhet?

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harry Våffla wrote:
Han väljer själv vad han tycker är fakta men kan inte acceptera andras (majoritetens) syn på vad som faktiskt är sant eller inte sant.
Harry, nu behöver ju iof inte majoriteten ha rätt bara fär att de är flest :wink:
På den punkten är det ju en helt riktig vetenskaplig synpunkt att undersöka/belägga ATT majoriteten har rätt.
De flesta var säkra på att jorden var platt tex...
Fast då det gäller LP12 så verkar det onekligen osannorligt att det är frågan om en masspsykos.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man kan ju iaf tycka att Thomas kan visa nån vilja att ifrågasätta sina metoder när majoriteten tycker annorlunda (som vilken annan god forskare som helst!). Det är väldigt arrogant att inte ens lyssna på andras erfarenhet och resultat. Där har vi det största problemet i den här diskussionen tycker jag.
Thomas_A wrote:
Det är korrekt att Axisen uppvisar lägre störnivå enligt mätningarna.
Hur skulle en sådan störnivå "låta" om man gav sig på att försöka höra den?
Thomas_A wrote:
Var har jag skrivit att det var omöjligt att mäta skillnad? Har jag aldrig skrivit!!!!
Jag tror att du behöver andra utvärderingsmetoder när du lyssnar. Du försöker lyssna som en mikrofon och analysera det du hör på samma sätt som dina mätprogram. Då är det klart att mätutrustningen är bättre. Lyssna på ett sätt som dina matprogram inte kan istället, så kanske du får en mer heltäckande bild av grejerna du testar.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 10:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Harry Våffla wrote:
Han väljer själv vad han tycker är fakta men kan inte acceptera andras (majoritetens) syn på vad som faktiskt är sant eller inte sant.
Harry, nu behöver ju iof inte majoriteten ha rätt bara fär att de är flest :wink:
På den punkten är det ju en helt riktig vetenskaplig synpunkt att undersöka/belägga ATT majoriteten har rätt.
De flesta var säkra på att jorden var platt tex...
Fast då det gäller LP12 så verkar det onekligen osannorligt att det är frågan om en masspsykos.
Med tanke på hur noga denna produkt har lyssnats och jämförts med allt från brödrostar till fusionsreaktorer av människor som är sjukt intreserade av ljudupplevelser, hifi-nördar och resten är ju urvalet av olika jämförelser så stort att det för min del känns som statistiskt (vetenskapligt?) fastslagen att LP-12 är en av efterkrigstidens bästa produkter i sitt område.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harry Våffla wrote:
Med tanke på hur noga denna produkt har lyssnats och jämförts med allt från brödrostar till fusionsreaktorer av människor som är sjukt intreserade av ljudupplevelser, hifi-nördar och resten är ju urvalet av olika jämförelser så stort att det för min del känns som statistiskt (vetenskapligt?) fastslagen att LP-12 är en av efterkrigstidens bästa produkter i sitt område.
Jag har utfört noggrann tunedem mellan Axis och LP12 vid två tillfällen, samt mindre noggrannt vid ytterligare ett. Båda spelarna hade Akito (första versionen) och vi flyttade pickupen mellan spelarna. LP12 hade Lingo1 (den smala lådan).

Enligt mig råder det inga som helst tvivel vilken spelare som slår åttor runt den andra...

Axis är en mycket bra spelare, och den har väldigt många ljudmässiga likheter med LP12-verket. Skillnader som jag upplevde? Den är kallare, råare och tonerna känns hyggligt rena men lite avhuggna/korta och musiken känns inte övertygande. OBS! Detta i jämförelse med LP12. När jag jämförde min pappas Yamaha med Axis var det lika stor skillnad till Axis fördel (eftersom Yamahan inte ens kunde bestämma sig om tonerna skulle vara rena eller inte, väldigt förvirrande! Det var här min vinylkarriär började, jösses...).

I mina tre tester har två olika Axis använts och jag upplevde exakt samma skillnad hos båda verken.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Magnus wrote:
Om du kopplar ur diskantelementet i en högtalare -behöver du mäta dig fram till att urkopplingen leder till en försämring, eller kan du lita på en "ovetenskaplig" provlyssning då?

/M
Nej. Behöver du? När skillnaderna blir små, behövs konfirmation blint. Det är visat så många gånger att det finns starka placeboeffekter som försvinner när man testar blint.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 10, 2006 11:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

ed wrote:
Thomas_A wrote:
Quote:
Om det är din och andras teorier blir man ju lite förundrad hur ska jag i ett blindtest veta hur signalen låter före den går igenom apparaterna? Det blir som sagt att man mäter ngt i blind testet men troligtvis helt olika saker vid varje gång, för ingen har väl hört "orginal" signalen? Om man skulle utgå från din teori att en bra skivspelare är den som levererar den signal som är minst oförvanskad, då måste nog den oförvanskade signalen finnas med i testet. Är det signalen som finns i Mastertejpen? Vi säger så för att jag ska kunna gå vidare. Då skulle man kunna först lyssna på master för att sedan i ett blind test få höra två olika skivspelare, sedan är det upp till försökspersonen att säga vilken signal som är mest lik orginalet.
1. Att jämföra två spelare om skillnad föreligger behöver inte grunda i någon teori vilken som spelar mest korrekt. Frågeställningen är: kan skillnad detekteras eller ej? Är det svårt att förstå?

2. Att jämföra med original-signalen är att jämföra den som återger bäst. Kan göras i LP-fallet med jämförelse med mastern eller i andra fall med före/efter-tester (se ex LTS tester).

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 16 17 Next

All times are UTC+02:00