selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1518 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 20, 2010 21:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

haraldur wrote:
Magnus: det låter klart intressant!

Hos Järnet hade Bassman planerat att gå över med en pava whiskey och ett par ino piP för spontan myskväll. Jag börjar om att arbeta på Söndagkväll och det känns som om det är familjens tur att få lite uppmärksamhet. Jag ska därför roa dem med lite välljud från Keilidhsen. På så sätt så får alla ha trevligt!

!
Ja så är man här också. Jag lovar att hålla en fin ton likt ett välstämt hifi-system!

Besökte Järnet med en liten provmodul till vägg på längsgående väggar i rummet för att röra om hans ingengörshjärna, den består av 19-19mm ribbad MDF som är tänkt att monteras stående förmodligen med en stenullskiva bakom. Ville ha ett omdöme innan Öhman förtöjer på Kalax flygstation. Han oroade sig för kantdiffraktioner på ribborna men ansåg att iden är välbeprövad och har potential. Besöket blev däremot kortvarigt eftersom han redan hade besök och dom satt och sörplade rött vin, det blev lite prat om öppen baffel princip plus mycket annat..

Jo föresten för er övriga Linnister, jag har faktiskt en Classik Musik,som jag är väldigt nöjd med. Frugan älskar det nätta formatet så den pryder fint i V-rummet med sitt välljud och lilla format!

Däremot har den börjat bli kinkig på cd´n, den sladdar och tvekar mer än lovligt, har reggat den hos Linn så det finns garanti kvar tack å lov. Det blir att besöka T&T till veckan så får dom besluta om åtgärd.

PostPosted: Sat Mar 20, 2010 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen hit Robban!
Svågern trodde inte riktigt på allt jag sa såg det ut som i dag vid middagsbordet. Vi får lov att be om en provlyssning så han får lyssna till dina piP också. PMá de förresten Öhman alldeles nyss och frågade om han ville ge sitt utlåtande om mitt rum. Tänk om han säger att det är bara ett fel på ditt rum: Linngrejorna,hjälp hiskeliga tanke! Men han verkar ju ytterst sympatisk och mån om alla så det lär knappast hända. Håller för fullt på att skriva över mitt Linnfilbibliotek med manifestet!

Skämt åsido så var det väldigt bra skrivet det där,kan nig läsas både en och två gånger..

Kul som fan att du hittade hit

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blir intressant att höra hur det här med piP utvecklar sig :)

PostPosted: Mon Mar 22, 2010 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

letar efter manifestet som du skulle få Sondek,hittade det här under sökandets gång:

Jag har pi60 och jag har inte slutat köpa grejer tyvärr : )

Kan berätta hur dina tankegångar kommer se ut:

Vecka 1: pi60 inköp - allt är frid o fröjd, ljudet är fantastiskt och du lyssnar på musik som aldrig förr.

Vecka 5: Tanken på att delat system kanske är bättre eller mer flexibelt börjar gnaga på din hittills så avslappnade hjärna.

Vecka 8: Du börjar scanna av hifimagasinet efter annonser på bs60 eller pX-2 för det hade varit roligt att prova och se om det blir bättre, du kanske kan få till jämnare bas i rummet. Kanske lite extra tryck, den där pricken över i:et.

Vecka 10: Du hittar ett par överprissatta bs60 varpå du kontaktar säljaren och gör ett försök att förklara att det känns fel att ge mer än nypris trots att dom faktiskt är lackade redan. Säljaren förstår inte din logik och hävdar att Öhmans 5 års leveranstid är skäl nog att motivera begärt pris.

Vecka 12: Du kommer på att du faktiskt har ett extra slutsteg liggandes och börjar fundera på om inte pX-2 och ett cr80s är mer flexibelt än bs60 och ger mer uppgraderingsmöjligheter i framtiden. Du skiftar nu fokus från bs60 letandet till pX-2.

Vecka 20: På något sätt har du nu lyckats få hem ett par pX moduler som står där bredvid dina pi60 som ett par halv kubiks rubiks kuber och du funderar på vad din sambo skall säga när hon kommer hem och ser att du minskat vardagsrummets golvyta med ett par kvadrat.

Vecka 22: Efter många diskussioner med sambon sover du fortfarande på soffan men jävlar vad bra det låter dom kvällar du är själv hemma och kan spela på ordentligt.

Vecka 30: Nu när ändå slutstegen och cr80s finns på plats så är ju inte steget långt bort att faktiskt byta ut pi60 mot ett par slutna toppar typ i16s, oj vad snyggt det hade kunnat bli. Se bara på Pingvinlakrits setup.

osv...

Tanken på att pi60 skulle vara slutet på uppgraderingstankarna är naiv : )

PostPosted: Mon Mar 22, 2010 12:51 
Ny Medlem
Ny Medlem

För en "linnist" är det säker otänkbart att sätta focus på den sista delen i kedjan, det är ett gruvligt tvärt-emot-tänk mot "sorce-tänket" -kan jag anta. Han sover säkert gott i soffan i alla fall :)

PostPosted: Mon Mar 22, 2010 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bassman wrote:
För en "linnist" är det säker otänkbart att sätta focus på den sista delen i kedjan, det är ett gruvligt tvärt-emot-tänk mot "sorce-tänket" -kan jag anta. Han sover säkert gott i soffan i alla fall :)
Även linnister fokuserar väl ibland på förstärkare och högtalare? Tycker det är många sådana diskussioner här.

/ B

PostPosted: Mon Mar 22, 2010 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
bassman wrote:
Även linnister fokuserar väl ibland på förstärkare och högtalare? Tycker det är många sådana diskussioner här.

/ B
Självklart fokuserar "Linnister" (vad exakt det nu betyder) på förstärkare och högtalare.
Att man instämmer i tanken om "source first" innebär ju inte att man anser att de övriga delarna är betydelselösa.

PostPosted: Mon Mar 22, 2010 17:41 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ingen kedja är bättre än sin svagaste länk är ju självklart och det fattar vem som helst, även jag.

Ett exempel: Jag besökte en i norr känd Linn butik för att kika å klämma på lite grejer. Jag kom i samspråk med en trevlig säljare, han jobbar tyvärr inte kvar där numera. Vi pratade lite om hur problem kan lösas i rum som inte ger anläggningen en chans att spela ut. Jag förespråkade akustiska åtgärder. Säljaren höll delvis med men ansåg att väldigt mycket ordnar sig om du byter ut din Rotel rcd 1072 mot en Linn CD spelare i den övre prisklassen. Jag har testat väldigt många CD-spelare i olika prisklasser 5000-60 000:- här hemma, även en Linn-spelare och upplever en väldigt liten skillnad dessa emellan. Så min Rotel står kvar och kommer förmodligen att göra det ett bra tag till. Vinyl däremot är en annan 5:a!

Nu skall vi inte kontaminera harldurs tråd med en massa källan snack, det har det säkert redan tuggats nog om tidigare här på Selleri..

Jag kände bara att dela med mig lite av mina erfarenheter..!

Vad är det som piPer i källaren! Det var frugan som klippte en klo lite för nära pulpan på jyckens baktass.

PostPosted: Mon Mar 22, 2010 19:38 
Moderator
Moderator

bassman wrote:
Ingen kedja är bättre än sin svagaste länk...
En hifianläggning är ingen kedja. Den jämförelsen haltar. I en kedja är varje länk lika dan, och varje länk löser exakt samma uppgift. Den svagaste bestämmer då kedjans styrka. Varje stereoprodukt i ett system har olika uppgifter, och av olika vikt. Det går inte ens att jämföra styrkan hos till exempel en cd-spelare och en högtalare - dom fungerar på helt olika sätt.

PostPosted: Mon Mar 22, 2010 22:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

bassman wrote:
Vad är det som piPer i källaren! Det var frugan som klippte en klo lite för nära pulpan på jyckens baktass.
per wrote:
Den jämförelsen haltar.
:D

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:D

Den var bra.

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 01:35 
Ny Medlem
Ny Medlem

:lol: Den satt som ett smäck :)

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 03:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är nära nu..
Spännande!

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Det är nära nu..
Spännande!
Finish jobbet klart snart gissar jag... :)

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror att han menar sin "date"...

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1518 Next

All times are UTC+02:00