per wrote:
Jag har faktiskt aldrig hört Axis, så jag vill inte gissa hur utången av ett blindtest faktiskt skulle bli om man jämför den med en lika utrustad tolva.
Jag har hört mycket på Karik/Numerik, och även Ikemi. Blindtestat man dessa två mot varandra, på ett avslappnat sätt, tror jag att jag skulle peka ut rätt 20/20 gånger. Det tror jag dom flesta skulle göra.
Och visst, sitta och blunda stenhårt är inte så trevligt. Men man kan väl titta åt andra hållet och lyssna 
Så varför inte göra ett blindtest? Problemet ligger i nivåmatchning men kan man inte nivåmatcha kan göra följande (dock svårare):
Ta hjälp av en kompis som är testledare. Han singlar slant 20 ggr och antecknar vilken av spelarna som ska sitta på vilken ingång (A eller B). Detta får lyssnaren inte se. Välj det mest avslöjande musikstycket. Dölj anläggningen så att du inte kan se vilken ingång på förstärkaren som spelarna sitter. Testledaren kopplar in CD-spelarna på varsin ingång. Lyssnaren kan ju gå ut ur rummet medans inkoppling sker.
Starta testet genom att testledaren spelar första omgången av 20, spelare "A". När du vill byta till den andra ingången "B" vrider testledaren först ner volymen till 0, växlar och vrider upp igen tills du tycker det är ok. OBS att det är lyssnaren som bestämmer vilken volym det ska vara. Sen kan ni växla så många gånger ni tycker och när du bestämt till för vilken spelare som sitter på vilken ingång så antecknar du det på ett papper. Du kan också anteckna bättre eller sämre om det känns lättare.
Sen byter testledaren på spelarnas ingång enligt det randomiserade schemat. Dvs först ta ut kontakterna, sedan sätta i dem igen. Det ska göras även om det slumpar sig så att det är samma spelare på samma ingångar som föregående omgång (kan ju bli så slumpmässigt). Detta ska naturligvis ske så att den som lyssnar inte ser det. Sen startar omgång två. Osv.
Efter omgång 20 jämför du lyssningsresultaten med testledarens schema. Minst 15/20 rätt måste det vara för att anses vara signifikat skilt från slumpen.