selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 06:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 293 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1420 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Skoj, nu kan du spisa silverskivorna med betydligt större behållning. :-)
Stor skillnad mot Karik.
Var det ett lika spontant inköp som C6100?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Roland wrote:
Skoj, nu kan du spisa silverskivorna med betydligt större behållning. :-)
Stor skillnad mot Karik.
Var det ett lika spontant inköp som C6100?
Jo visst är det stor skillnad mellan karik och majik, annat vore ju en besvikelse. Ända jag saknar från kariken är ju transporten, känns onödigt att snåla på konstruktionen av transporten, den låter och känns inte så mekaniskt perfekt. Försöker förstå mig på hur jag ska få den att hela tiden visa på displayen vilken låt som spelas, nu släcks den efter ett tag. Har försökt ändra men utan någon framgång. Men som vanligt när det gäller Linn, när man uppgraderar så blir tajmingen bättre, basen framträder mer och blir tajtare, även så funkar det att dra på mer utan att tappa för mycket och utan att det låter mer på ngt konstigt sätt. Nä inte lika spontant som c6100 för det var ju i efterhand lite sjukt men så här i efterhand bara bra. Denna gång var tidpunkten och kanske mina ekonomiska förutsättningar inte den bästa men det var ju demoex pris som kunde motivera mig. Hoppas jag inte ångrar att jag dissa dvd tåget med linn. Men att nästa uppgradering var cd-spelaren var redan bestämt, men typ inköp av soffa, kamera och dator borde ha gått före detta.:) När jag bar hemspelaren (tur att få vet att man bär på en skitdyr cd-spelare när man sitter på tunnelbanan med den) bestämde jag mig för att göra en resa i cd-samlingen. Så jag ska spela alla mina cd-skivor i bokstavsordning. Första dagen och jag ligger av naturliga skäl bara på a, just nu rullar AC/DC Stiff upper lip. Har bestämt mig hur hård jag ska vara. Får jag spela andra grejer i annan ordning? Om jag köper en skiva (vilket jag inte har pengar till just nu) borde jag ju får spela den oavsett vilken bokstav jag ligger på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
ed wrote:
Om jag köper en skiva (vilket jag inte har pengar till just nu) borde jag ju får spela den oavsett vilken bokstav jag ligger på.
Nej allvarligt, ska det vara bokstavsordning så ska det!

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Nu har jag inte just Majik CD men generellt så kan man i dagens Linn-grejer ställa in i setup-en om displayen skall lysa 1) fast valbar styrka 2) anpassa sig efter ljuset i rummet eller 3) Släckas till tre streck efter valbart antal sekunder. Kolla manualen under User Options.

Visst kan man sakna mekaniken från Karik och framför allt Ikemi men en tröst kan ju vara att om mekaniken/släden i Ikemi nu skulle behöva bytas (har hört om ett fall) så blir det oerhört dyrt. Klart billigare i Majik/SC. En annan tröst kan ju vara att dom lägger pengarna på ljudet i stället. Majik är ju ändå lite billigare än Ikemi när den utgick och låter betydligt bättre.

Grattis till köpet!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
ed wrote:
don Tomaso wrote:
Jag var in på HF i torsdags och var nära att slå till på en Akurate 221 men jag vet inte än vad det vårt nya boende kommer att landa på samt vad vi får för det gamla. Hursomhelst så lät aktiva (200w) Akurate 242 med en hörnplacerad Akurate 221 sub helt sjuuuuuuuuuuuuuuukt bra trots att källan "bara" bestod av Majik CD och Exotik. HF hade säkert trimmat Majik CDn lite den lät bra mycket bättre än vad jag tidigare hört den prestera (ångrar lite mitt SC val med allt strul). Grymt baktungt visst men kul att höra samt man blev sugen att labba med en lågt delad hörnplacerad sub det kanske är det som gäller även med Katan?

Jag fick otroligt bra råd på HF så min framtida strategi är nu helt solklar även fast det inte blev nått inköp den här gången. HF ska ha stort tack för ett otroligt trevligt besök. keep up the good work.
Vi var nog i rummet samtidigt. Kom du från skellefteå?
Jepp det gör jag synd att vi inte visste av vi båda var Sellerister, man kanske alltid måste förutsätta det när man är på Linn-butik :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 07, 2007 06:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Då har man kommit till D. D som i Eva Dahlgren. Det känns som att det här lilla projektet kommer ta sin tid men ett bra sätt återupptäcka sina gamla skivor. Vissa skivor har höjts sig rejält. Som vanligt är det alltid live-skivor men även andra, men inte alla på något sätt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 07, 2007 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Bra projekt du gett dig in på!! Jag är lite sugen själv, men ligger just nu i en flytt varför 90% av mina plattor ligger i flyttkartonger...

De skivor som inte höjt sig, har de sänkt sig eller är de på samma nivå? (lika bra / hopplösa fall...)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
don Tomaso wrote:
synd att vi inte visste av vi båda var Sellerister
Har ser jag en marknad oppna sig! Nagon kan tillverka knappar i basta -70-80 tals stil med texten:

Sellerist?
Javisst!

Sa kan vi kanna igen varandra nar vi ar i Linnbutiker och pa musikaliska aftnar. Nagon?

Ar i USA, ber om ursakt for bristen pa prickar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
don Tomaso wrote:
synd att vi inte visste av vi båda var Sellerister
Har ser jag en marknad oppna sig! Nagon kan tillverka knappar i basta -70-80 tals stil med texten:

Sellerist?
Javisst!

Sa kan vi kanna igen varandra nar vi ar i Linnbutiker och pa musikaliska aftnar. Nagon?

Ar i USA, ber om ursakt for bristen pa prickar!
Man va tusan, snackar ni inte med varandra? :roll:
O gör ni inte reklam för Selleri bland Linnioter?

Vi snackar ju liten butik här o inte IKEA... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
sportbilsentusiasten wrote:
Linnofil wrote:
don Tomaso wrote:
synd att vi inte visste av vi båda var Sellerister
Har ser jag en marknad oppna sig! Nagon kan tillverka knappar i basta -70-80 tals stil med texten:

Sellerist?
Javisst!

Sa kan vi kanna igen varandra nar vi ar i Linnbutiker och pa musikaliska aftnar. Nagon?

Ar i USA, ber om ursakt for bristen pa prickar!
Man va tusan, snackar ni inte med varandra? :roll:
O gör ni inte reklam för Selleri bland Linnioter?

Vi snackar ju liten butik här o inte IKEA... :wink:
Nej jag är ju från Norrland så då pratar man inte :wink:
Tänkte helt enkelt inte på att det kunde vara en frände när man var i storstan. Jag snikade dessutom bara in medan Ed lyssnade för fullt och jag ville inte störa. Jag är nog mer pratsam när jag är på hemmaplan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 09, 2007 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
don Tomaso wrote:
Nej jag är ju från Norrland så då pratar man inte :wink:
Äsch, tänkte inte på det. :oops:
Född i Kiruna, Jukkasjärvi för länge sedan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
En liten uppdatering på mitt cd-projekt. Nu spelas Imperiet, alltså boksataven i ligger jag på. Det tar sin lilla tid inser jag. Är osäker om jag kommer att hinna klart under sommaren men det är mitt mål. Kul och upptäcka egna skivor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 12:00 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Japp, det är det. Jag har gett mej in i samma projekt, fast för mig handlar det om varv nummer två i vinylsamlingen. Har klarat av "A". Har kört fast lite eftersom jag funderar på vilket program jag ska använda för att katalogisera plattorna. Demon på "Music Label 2007" har gått ut och jag har inte kommit mig för att köpa det än.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
per wrote:
Japp, det är det. Jag har gett mej in i samma projekt, fast för mig handlar det om varv nummer två i vinylsamlingen. Har klarat av "A". Har kört fast lite eftersom jag funderar på vilket program jag ska använda för att katalogisera plattorna. Demon på "Music Label 2007" har gått ut och jag har inte kommit mig för att köpa det än.
Per, vad gjorde att du fastna för Music Label 2007?

Ja intresasant det där med katalogisering. Vet inte varför jag gjorde jag började med det för länge sedan. Jag började knacka på min farmors skrivmaskin. Skrev in artist, album, låtar, musiker, producent, skivbolag, producent och årtal. Det tog ju toktid, livet före suddknapp på dator. Numer är katalogisering ngt man gör via dator. Var så nostalgisk att jag fortsatte med min jäkla skrivmaskin. För några år sedan gick skrivmaskinen sönder efter en reparation så då kändes det som den hade gjort sin sista suck. Har fortsatt att skriva in samma data på datorn och sedan skrivit ut det och lagt i pärmarna. Men ser ju inte alls lika fint som de oregelbundna typpsnittet från skrivmaskinen. Men en fysiskkatalog ger inte riktigt samma nytta mest fascinerande hur dum man är. Så cd-skivorna har jag inte gjort ngt med. I väntan på bättre idéer. Men har märkt nu ett behov att när man köper skivor börjar jag har lite dålig koll om jag har skivan eller inte. Om det handlar om skivsamlingen överstiger mitt minne eller om jag helt enkelt börjar bli gammal. Min dröm vore att lätt kunna kolla i mobilen i en databas som är kopplad till databasen man har på datorn. men men men.. det lär ju dröja.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 15:19 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Programvaror för katalogisering har ju diskuterats här bl.a.:

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t ... label+2007

Jag testade de två programmen Music Collector och Music Label 2007. Inget är riktigt klockrent, men jag tror jag kommit lite bättre överens med det senare. Musick Collector fungerade inte ritkigt bra för mej med Windows Vista. Det fungerar hyffsat, men inte klockrent att importera skivor med hjälp av förteckning hos Amazon.com. Det är lättare än att knappa in allt manuellt i alla fall.

http://www.codeaero.com/music-label/
http://www.collectorz.com/music/


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 293 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1420 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited