selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 13:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1417 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det unika med LP12 beror enbart av hur den utvecklades:

* Mätning varvad med lyssning, där alla samband mellan dem gav lite mer kunskap.
* Musikaliskt engagerande återgivning som definition av vad som är bättre.
* Repetitiva test av alla ingående parametrar, även de till synes oväsentliga och de man inte lyckades mäta.
* Ingen statisk definition av vad som är mätmässigt korrekt prestanda.

Jag har besökt en handfull hifitillverkare, pratat med fler och läst om många. Det enda jag kan finna som är helt unikt för Linn är att de har Tune Dem som utvärderingsmetod. Resten är bara arbete och ackumulerad erfarenhet.

I samtal med Linnentusiaster är det många som tycker det här låter självklart. Men övriga tillverkare tänker helt annorlunda. Det finns många varianter; allt från att i förväg definiera de mätmässiga målen till att använda lyssningspaneler med "otränade öron" (där man endast får vara med ett par gånger för att sedan bli utbytt) eller att en expert alltid står för all utvärdering. Jag har flera gånger bland konstruktörer stött på attityden "Vi diskuterar inte ljud här, det är mätlabbets/panelens/Mr Golden Ears jobb". Jag blir lika förvånad varje gång.

Men varför blir jag det egentligen? Har man inte en fungerande utvärderingsmetod som alla kan använda och komma till samma slutsats med så måste det ju överlåtas åt godtyckliga mätdata/subjektivitet/översteprästens ljudideal.

Det roliga med den här tråden är att man får en känsla för hur alla tänker. Väldigt många intressanta inlägg, tycker jag.

Last edited by Lejonklou on Thu Mar 09, 2006 22:20, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 21:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hardcorelinnie wrote:
Thomas_A wrote:
Du kan argumentera hur mycket du vill, men så länge du inte kan visa data som visar något annat så består mätningarna på Stereophiles hemsida som fakta. Har man inga fakta som talar för motsatsen kan man heller inte göra seriösa motargument. Du har inga sådana fakta, därför faller dina argument som ett korthus.
:roll:

Mina argument bygger inte på fakta, de bygger på att du inte har vederläggbara fakta att dra de slutsatser du gjort. Du baserar ju dina slutsatser på två oberoende experiment som är beronde av att förutsättningarna är desamma. En argumentation kan f.ö. bygga på en kombination av fakta, logik eller en kombination. Huruvida den håller eller ej beror inte nödvändigtvis på fakta eller avsaknaden därav.
Please. Litteraturen för LP12/Lingo finns där gjord på ett ställe:

http://www.stereophile.com//analogsourc ... ndex4.html
http://stereophile.com/turntables/1103linn/index4.html

Jag kopierade metodiken. Helt rätt att göra om man ska jämför resultaten. Dina diskussioner om nätstörningar som ska påverka håller inte:

1. Om de skulle påverka, är Lingo inte rätt dimensionerad.
2. Om de skulle påverka, skulle det vara övertoner av 60 Hz, som är nätfrekvensen i USA. De är övertoner av 50 Hz, vilket är utfrekvensen av Lingo.
3. Version 2 av Lingo är bättre men ändå inte som det ska. Det tyder på att Linn gjorde en ny version mned bättre värden från kända fakta.
4. Valhalla uppvisade inte dessa side-bands enligt Stereophile.
5. Jag kan inte se några signifikanta side-bands från Axis.

Om du fortfarande slutleder att Lingo skulle vara bättre än Axis motorstyrning, kom med data som visar detta, istället för att plocka halmstrån.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 21:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

ulfbnilsson wrote:
ed wrote:
Thomas_A wrote:
Korrekt. Jag har aldrig heller påstått att det inte kan finnas hörbara skillnader mellan verken. Vad har HAR påstått är att det efter 16 år efter Lingo kom, saknas några vetenskapligt gjorda lyssningar som styrker att 1) LP12 låter annorlunda än Axis, 2) LP12 låter mer lik masterbandet (återger bättre).

Dock detta med mätningar så har jag också sagt att det inte är rymdforskning eller relativitetsteori. Det är mekanik, hastighet/stabilitet, och störnivå. Inte svåra saker att mäta alltså.
Ett återkommande validitets probrlem du kommer till. det är inte så svårt att göra en mätning av något. Om man ämnar att bedöma mellan två bilar som går snabbast. Visst det kan finnas problem med den utrustningen som finns. Men om man sedan vill bedöma vilken bil som har den största körglädjen, då blir det svårare att vet hur man ska undersöka det. Om en grupp forskare skulle då använda sig av hastighet som mätmetod blir det låg validitet. Det finns inte direkt något teoretiskt samband mellan hög hastighet och hög komfort. Din mätning som du gör har haltande validitets prolem på ett linn forum. Inom linnkretsar när det gäller hur en spelare eller anläggning låter bygger på tune-dem. Jag tror att du Thomas måste mer ingående förklara hur din mätning har ett starkt samband med en skivspelares möjlighet att spela musik trevligt. Det kanske är så att du har en teori/hypotes som är välgrundad som vi inte bara känner till. Jag antar att din mätning är korrekt, men det är inte säkert att relevant för en spelares prestanda.
Ed har ju helt rätt, detta rör sig om ett validitetsproblem. Man köper en skivspelare för att den ska låta bra inte för att den ska ge höga mätvärden avseende någon särskild variabel. Det är ju alldeles uppenbart att det måste föreligga ett samband mellan den beroende och oberoende variabeln, annars är det ju helt meningslöst att mäta. I detta fallet ter det sig ju som att den aktuella variabeln helt enkelt inte mäter vad man uppfattar som lyssningskvalitet.
Det är ju förmodligen så att man skulle kunna gå att ta fram en vetenskaplig modell innehållande variabler för att förklara välljudet hos en skivspelare. Linn står ju inte över naturlagarna. Dock är det ju uppenbart att de mått som använts i denna diskussionen inte kan förklara den beroende variabeln. Och nu pekar ju Tomas själv på att han inte har någon teori som stödjer att så skulle vara fallet. Så frågan torde väl därmed vara löst eller? Fel på modellen helt enkelt.
Först måste välljudet konstateras i ett vetenskapligt experiment. Du går ett steg i förväg. Kan det inte verifieras är en modell för välljud överflödig.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 21:50 
Site Admin
Site Admin

Ordningsfråga - kan ni låta bli att quota 50 rader för att sedan skriva till endast en... så slipper man scrolla så fördömt ;)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Först måste välljudet konstateras i ett vetenskapligt experiment. Du går ett steg i förväg. Kan det inte verifieras är en modell för välljud överflödig.
Men överflödig för vem??? Min skivspelare är bättre än din! :P Det är bara det du retar dig på.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En tydlig skillnad mellan Stereophiles och Thomas inställning är att den förra har lyssnat, mätt och sedan försökt finna belägg för de tydliga skillnader man har hört i sina mätningar. Då anser jag att man förstår vad man håller på med.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 22:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Thomas är envis, han vägrar acceptera att att vad som är bäst bestäms av hur det låter, vad några obskyra mätvärden visar är ointressant. Lär Lejonklous inlägg igen - Linn har aldrig någonsin byggt LP-12 för att den ska leverera bästa mätvärdena utan för att den ska låta bäst. Dom har använt sig av sådana ovetenskapliga metoder som att lyssna, prova, skruva och lyssna om och om igen. Slutresultatet är den skivspelare som varit måttstock för hela Hifi-branschen: LP-12. Men Thomas han ger sig inte, han har min skäl mätt upp sina kurvor och jämfört dom med Stereophiles oerhört vetenskapliga test. Och kan man mäta något då måste det ju vara viktigt, eller? Men vad säger det egentligen? Att Axis skulle spela 1 kHz toner bättre...men hallå, vad har det med ljudupplevelse att göra. Ska Axis vara bättre än LP-12 då får den banne mig visa det genom att spela musik bättre, inte 1 kHz tester....
Att just göra jämförelsen mellan Axis och LP-12 hur det låter har väldigt många här på forumet gjort, alla har en klar slutsats, LP-12:an regerar. Men Thomas har gett sig på att hela världen har fel, hanhar ju mätt och så länge ingen annan har mätt något annat då är det obestridliga bevis för...vaddå? Att spela 1 kHz toner?

Hela konceptet att försöka ge sig på att mäta en ljudupplevelse är så långt från det som jag känner att vi som Linnofiler står för. Det är ett klockrent exempel på precis hur snett man kan tänka när man har en övertro på att man ska kunna räkna ut eller mäta precis allting. Verkligheten är inte sådan utan det som oftast gör den avgörande skillnaden är just erfarenheten av att få en produkt att låta precis så där magiskt bra som bara ett fåtal apparater gör. Och det är här LP-12:an regerar kraftfullt.

Gruppen av användare av LP-12 är så stor både inom och utanför Linn-kretsen. Att alla dessa användare helt skulle ha missförstått allting eller fått en masspsykos är ju för löjligt för att ens bry sig om. Uppenbarligen har du begripit nånting som inte rsten av världen har förtått, eller också är det tvärsom?

En ljudupplevelse är ingen vetenskap som låter sig analyseras i spreadsheets eller mätdiagram. Låter det bättre, är det bättre, sen kan dina mätningar få visa vad tusan dom vill.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
En tydlig skillnad mellan Stereophiles och Thomas inställning är att den förra har lyssnat, mätt och sedan försökt finna belägg för de tydliga skillnader man har hört i sina mätningar. Då anser jag att man förstår vad man håller på med.
Dagens sannaste kommentar!

Det känns som om denna tråd är rätt överflödig snart... dags att låsa den?

Fråga till Thomas A: Är du skeptisk till skillnaden mellan andra apparater också (skivspelare, förstärkare, cd-spelare etc) eller är det bara mellan dessa två?

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har vi inte slagit rekord i antal sidor/tråd i Diskutera Linn nu förresten?

"Öhmans filosofi" blev 10 sidor lång. Helt klart engagerar kontroverserna och de filosofiska spörsmålen! :)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote="Thomas_A
Först måste välljudet konstateras i ett vetenskapligt experiment. Du går ett steg i förväg. Kan det inte verifieras är en modell för välljud överflödig.[/quote]

Visst, jag och övriga forumet ger upp. Du har avslöjat oss alla genom ditt geniala experiment. LP12 är bara en stor bluff och alla som har köpt den och hifi pressen som prisat den som en av de bästa hifi produkter någonsin har gjort det bara för att de inte fattar bättre. (Världens största placebo effekt!!). Men nu har vi blivit upplysta. Så nu kan du få sinnesfrid nog att gå och ta en doktorandkurs till.

Själv tänker jag lyssna på några plattor på min karik/numerik. Det ska bli trevligt, trots att jag inte kan mäta exakt hur trevligt det ska bli.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harry Våffla wrote:
Uppenbarligen har du begripit nånting som inte rsten av världen har förtått, eller också är det tvärsom?
Dagens näst bästa kommentar... :D

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Visst, jag och övriga forumet ger upp.
Till och med du Ulf! :D

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 23:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Harry Våffla wrote:
Thomas är envis, han vägrar acceptera att att vad som är bäst bestäms av hur det låter, vad några obskyra mätvärden visar är ointressant. Lär Lejonklous inlägg igen - Linn har aldrig någonsin byggt LP-12 för att den ska leverera bästa mätvärdena utan för att den ska låta bäst. Dom har använt sig av sådana ovetenskapliga metoder som att lyssna, prova, skruva och lyssna om och om igen. Slutresultatet är den skivspelare som varit måttstock för hela Hifi-branschen: LP-12. Men Thomas han ger sig inte, han har min skäl mätt upp sina kurvor och jämfört dom med Stereophiles oerhört vetenskapliga test. Och kan man mäta något då måste det ju vara viktigt, eller? Men vad säger det egentligen? Att Axis skulle spela 1 kHz toner bättre...men hallå, vad har det med ljudupplevelse att göra. Ska Axis vara bättre än LP-12 då får den banne mig visa det genom att spela musik bättre, inte 1 kHz tester....
Att just göra jämförelsen mellan Axis och LP-12 hur det låter har väldigt många här på forumet gjort, alla har en klar slutsats, LP-12:an regerar. Men Thomas har gett sig på att hela världen har fel, hanhar ju mätt och så länge ingen annan har mätt något annat då är det obestridliga bevis för...vaddå? Att spela 1 kHz toner?

Hela konceptet att försöka ge sig på att mäta en ljudupplevelse är så långt från det som jag känner att vi som Linnoflier står för. Det är ett klockrent exempel på precis hur snett man kan tänka när man har en övertro på att man ska kunna räkna ut eller mäta precis allting. Verkligheten är inte sådan utan det som oftast gör den avgörande skillnaden är just erfarenheten av att få en produkt att låta precis så där magiskt bra som bara ett fåtal apparater gör. Och det är här LP-12:an regerar kraftfullt.

Gruppen av användare av LP-12 är så stor både inom och utanför Linn-kretsen. Att alla dessa användare helt skulle ha missförstått allting eller fått en masspsykos är ju för löjligt för att ens bry sig om. Uppenbarligen har du begripit nånting som inte rsten av världen har förtått, eller också är det tvärsom?.
Ett blint test som jag sagt tidigare. Med eller utan tune-dem. Konfirmera först, diskutera sen.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 23:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Magnus wrote:

Fråga till Thomas A: Är du skeptisk till skillnaden mellan andra apparater också (skivspelare, förstärkare, cd-spelare etc) eller är det bara mellan dessa två?

/M
Skillnader mellan pickuper. Ja
Skillnader mellan högtalare. Ja
Skillnader mellan förstärkare. Mellan vissa, men de flesta är så lika att det är när omöjligt att skilja dem åt.
Skillnader mellan CD-spelare. Se förstärkare.
Kablar: Nej

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[/quote]

Ett blint test som jag sagt tidigare. Med eller utan tune-dem. Konfirmera först, diskutera sen.[/quote]

Ett blindtest är en endast en metod. Utan teori blir blindtestet meningslöst. Eftersom du forskar (borde du känna till), att det ju väldigt viktigt att det finns en teori och det finns en metod, samt att det finns ett samband mellan teori och metod.

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1417 Next

All times are UTC+02:00