selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 03:24

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ogcnisse wrote:
peal wrote:
Håkan, du är full av skitsnack. Om du har något vettigt
kan du väl skriva det men att bara pladdra på
utan ha någon som helst substans är bara pinsamt.
:wink:

jag tycker man ska sluta tro på tomtar å troll när man blir över 5år

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 13:40 
Site Admin
Site Admin

Flera Linn-handlare jag pratat med säger att kontakterna utgör den stora skillnaden. Nån har till och med sagt att det är i princip den enda skillnaden, och att det är därför är rätt fånigt med alla kabeltester. Själv hör jag ingen större skillnad.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är du linn kontakter de bästa? och finns det flera, eller sitter samma på silver och black?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Flera Linn-handlare jag pratat med säger att kontakterna utgör den stora skillnaden. Nån har till och med sagt att det är i princip den enda skillnaden, och att det är därför är rätt fånigt med alla kabeltester. Själv hör jag ingen större skillnad.
böjd att hålla med dig....liten skillnad e det, men den är försumbar om man skulle jämföra med att byta ut en annan del av anläggningen...dvs inte värd pengarna...

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lödningarna är väldigt viktiga när det gäller kablar!

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 21:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Kul att få vatten på sin kvarnsten, och att alla är så eniga. Men vad skiljer rent tekniskt silver från black: skärm, blandning, kontakter, ljud, eller allt? Det måste gå att byta kabeln till 12an till silver. Gör man det? eller ska det vara en speciell skärmning på den kabeln. är det någon som vet om det skiljer sig något från 70 talets signal kablar till dagens?
Det är T-cable du byter till om du byter kabeln på LP12an till silver. jag kan inte svara på om det är värt det eller ej då jag inte gjort någon gömförelse. Men kabeln är grövre i ytterdiameter än de andra skivspelarkablarna.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det här kan jag förstås inte motstå att svara på...

Dels så har jag kopplat och lött alla (nåja, nästan i alla fall :) ) kombinationer av kablar och kontakter jag stött på de senaste 15 åren, och dels är jag väldigt nära att börja sälja mina egna interconnects. Ska bara försöka komma överens med leverantörerna...

Själva kabeln spelar roll men varför det ibland är bra och ibland sämre är svårt att förstå. Det verkar vara en kombination av ledarnas uppbyggnad, den fysiska utformningen och isoleringen/höljets egenskaper. Man kan i det närmaste helt bortse från allt high-end snack om kopparens renhet och perfekta dielektrikum. Det är bara att prova sig fram. Dessutom är riktningen på ledarna väldigt viktig. Är den genomgående åt "fel håll" så låter det ibland nästan som fasfel! Märkligt men sant.

Kontakterna spelar också roll. Helt klart är kontakt-trycket en viktig faktor här. För hårt låter stympat, för löst låter - tja - löst och slappt. Få eller inga övergångar mellan material spelar också roll, därför är Linns dyrare kontakter gjorda i ett stycke.

Lödningen är viktig som tusan! Rätt lödd låter en standard kabel/kontakt-kombination nästan alltid bättre än en dåligt lödd med de bästa komponenterna.

Kablar ändrar sig också över tiden, mest av allt verkar det vara lödningen som ändras. Rätt lödd låter den som bäst efter några månader, för att sedan stanna på den nivån. Det går också att löda en kabel så att den låter som bäst direkt och sedan gradvis försämras. Det verkar inte spela någon större roll om den under åldringsprocessen spelas eller bara "ligger till sig". Notera i detta sammanhang att Naim kör med skakmaskiner(!) som deras kablar får hänga och rassla i ett tag innan de levereras.

Mätningar är helt meningslösa vad gäller signalkablar - åtminstone tills någon kommer på vad man ska mäta! I stort sett alla kablar ger en rak frekvensgång, inte alls någon mätbar "tonkontroll" även om det faktiskt låter så ibland. Högtalarkablar är också i det närmaste meningslösa att mäta, även om det här finns en del riktlinjer för "lämpliga" induktanser (som exempelvis Audio Engineering Society publicerat).

Vad gäller "silver"kabel till LP12 så finns den ju redan. Heter T-kable och är "silver"-kabeln med ett tunnare hölje och en bättre variant av P-klipen (kallad Klamp) som håller fast kabeln inuti verket. Skriver silver inom citationstecken då "silver"kabelns ledare består av koppar, inte silver. Det som skiljer black från "silver" är skärmen som är mångdubbelt tjockare på "silver". Dessutom är manteln (yttersta plasten) av annat material. Mittenledaren på de båda är identisk.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag och OTTO var med om en lustig sak angående kablar härom kvällen. Hemma hos en bekant testade vi en 3-400 kronors Tara-Lab mot en Van Den Hull i samma prisklass. Van Den Hull kabeln var mycket bättre. Först testade vi med Ikemin som källa och då var det inga problem att höra skillnaden, när vi sedan använde en billig NAD cd-spelare var det inte lika tydligt men fortfarande klar seger för Hull kabeln. När vi sen kopplade in en svart Linn kabel blev det ännu bättre.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Glömde förresten en sak:

Glöm fullständigt det där snacket om att "matcha" kablar och system. Det är bara nys. En bra kabel är bra i alla sammanhang och en sämre är alltid sämre.

Om det exempelvis låter vasst om anläggningen och man rättar till det med en kabel som är mjuk i klangen (eller vice versa) är man ute på djupt vatten. Slutresultatet är bara att allt låter tråkigt.

Kablar ska släppa igenom känslan i musiken. Låter anläggningen konstigt måste man hitta orsaken och rätta till felet, inte hälla mos över det.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En kabel skall väl bedömmas på samma sätt som alla andra dela i anläggningen? Låter det bättre så är det bättre.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
En kabel skall väl bedömmas på samma sätt som alla andra dela i anläggningen? Låter det bättre så är det bättre.
Precis! :)

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

en god vän provade biltemas dyraste, inte med något värsting system men han var jätte nöjd.

Djungeln blir djupare och mörkare, det är förstås lika bra att hålla sig till linn. :?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 23:16 
Site Admin
Site Admin

Lupus wrote:
Är du linn kontakter de bästa? och finns det flera, eller sitter samma på silver och black?
Det sitter olika på silver och black, till silverns fördel då förstås.

Tack för tokbra inlägg förresten, Lejonklou :)

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Kontakterna spelar också roll. Helt klart är kontakt-trycket en viktig faktor här. För hårt låter stympat, för löst låter - tja - löst och slappt. Få eller inga övergångar mellan material spelar också roll, därför är Linns dyrare kontakter gjorda i ett stycke.
alltså om man nu ska dra detta till absurdum så borde det vara standard att löda direkt å helt skippa rca/xlr prylar....

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 09, 2005 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tro't eller ej, men det förekommer faktiskt, enligt snubben som har hand om dom tekniska mätningarna på Stereophile ("John Atkins" har jag för mig han heter). Att löda direkt i apparaten alltså.

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00