Ja, det här kan jag förstås inte motstå att svara på...
Dels så har jag kopplat och lött alla (nåja, nästan i alla fall

) kombinationer av kablar och kontakter jag stött på de senaste 15 åren, och dels är jag väldigt nära att börja sälja mina egna interconnects. Ska bara försöka komma överens med leverantörerna...
Själva kabeln spelar roll men varför det ibland är bra och ibland sämre är svårt att förstå. Det verkar vara en kombination av ledarnas uppbyggnad, den fysiska utformningen och isoleringen/höljets egenskaper. Man kan i det närmaste helt bortse från allt high-end snack om kopparens renhet och perfekta dielektrikum. Det är bara att prova sig fram. Dessutom är riktningen på ledarna väldigt viktig. Är den genomgående åt "fel håll" så låter det ibland nästan som fasfel! Märkligt men sant.
Kontakterna spelar också roll. Helt klart är kontakt-trycket en viktig faktor här. För hårt låter stympat, för löst låter - tja - löst och slappt. Få eller inga övergångar mellan material spelar också roll, därför är Linns dyrare kontakter gjorda i ett stycke.
Lödningen är viktig som tusan! Rätt lödd låter en standard kabel/kontakt-kombination nästan alltid bättre än en dåligt lödd med de bästa komponenterna.
Kablar ändrar sig också över tiden, mest av allt verkar det vara lödningen som ändras. Rätt lödd låter den som bäst efter några månader, för att sedan stanna på den nivån. Det går också att löda en kabel så att den låter som bäst direkt och sedan gradvis försämras. Det verkar inte spela någon större roll om den under åldringsprocessen spelas eller bara "ligger till sig". Notera i detta sammanhang att Naim kör med skakmaskiner(!) som deras kablar får hänga och rassla i ett tag innan de levereras.
Mätningar är helt meningslösa vad gäller signalkablar - åtminstone tills någon kommer på vad man ska mäta! I stort sett alla kablar ger en rak frekvensgång, inte alls någon mätbar "tonkontroll" även om det faktiskt låter så ibland. Högtalarkablar är också i det närmaste meningslösa att mäta, även om det här finns en del riktlinjer för "lämpliga" induktanser (som exempelvis Audio Engineering Society publicerat).
Vad gäller "silver"kabel till LP12 så finns den ju redan. Heter T-kable och är "silver"-kabeln med ett tunnare hölje och en bättre variant av P-klipen (kallad Klamp) som håller fast kabeln inuti verket. Skriver silver inom citationstecken då "silver"kabelns ledare består av koppar, inte silver. Det som skiljer black från "silver" är skärmen som är mångdubbelt tjockare på "silver". Dessutom är manteln (yttersta plasten) av annat material. Mittenledaren på de båda är identisk.
/Fredrik