stefan wrote:
Ingen som kan delge lite intryck från Tonläget i onsdags? Jämförelsen med KDS/KK och "vanliga" Akubarik. Själv kunde jag inte komma då men var där igår och hörde Akurate Exakt, faktiskt första gången jag hörde ett Exakt-system. Är lite konfunderad. Ljudmässigt gör det allting rätt, nog det bästa jag hört så sett från ett Linn-system det känns återhållet rent musikaliskt, fick inte det där habegäret att jag ville skaffa plattorna jag hörde. Anders verkar helt såld på Exakt, det brukar ju visa sig att han har rätt när jag varit tveksam. Får ju medge att det lät lite tamt när jag klev in genom dörren hemma sen.
Jag var på Tonlägets demo och kan hålla med om dina intryck, men kanske inte helt din beskrivning om musikaliskt återhållet, möjligen ljudmässigt återhållet. Exkat systemet, på Akurat nivå, var enligt min mening väldigt bra. Ljudmässigt ganska mellanmjölk, men musiken kommer fram mycket bättre än med tidigare system. Man fattar helt enkelt ännu mer vad musikerna har för sig. KDS, KK, Akubarik lät ljudmässigt fräckt, men det kändes mest som yta, inte så mycket innehåll. Exakt var precis tvärt om, bara innehåll, ingen fernissa. Ungefär samma skillnad som mellan Naim och Linn fast en gång till... Anders hade gjort en del justeringar, med rumskorrigeringsfkt sedan förta demon, en vecka tidigare (var det väl?). Jag skulle dock gissa att det finns mycket mer att hämta ur systemet, ungefär som med alla riktiga toppsystem.
Förutom jämförelsen mellan KDS, KK, Akubarik så spelades det på både LP12:a och KDS genom Exakt-systemet. Det gjordes alltså även en jämförelse mellan KDS genom Exakt och Exakt på egen hand. Detta var intressant då det visade väldigt tydligt att avsaknaden av fernissa var något som Exkat stod för redan vid källan, då en inkopplad KDS gav tillbaka hifi-mässigheten, men även rörde till musiken. Ja, KDS genom Exakt var rätt rörigt och lät mest hifi-mässigt fräckt. Exakt var mer bara inspelningen. Intonation, betoningar, allt som bygger musiken gick fram på ett helt annat sätt. Skillnaden var tämligen uppenbar och det från ett system som inte ännu är mer en påslaget (nåja en vecka har det spelat). Skall bli intressant att höra efter några månader... och efter att Anders fått mer erfarenhet av att krama ur systemets fulla potential.
Anders talade en del om nya upptäckter rörande vilka rön om vad som ger bäst resultat (bästa FLAC-komprimeringsnivå, etc). Exakt verkar vara ännu mer petigt när det gäller alla förutsättningar, precis vad man kan vänta sig av en ny prestandanivå. Kanske inte något man längtat efter, men ändå inte direkt förvånande. Bra system har je en tendens att vara synnerligen petiga med att alla förutsättningar är på plats innan det litar som det skall full ut. Frågan är när man når en nivå då systemets tydlighet gentemot programmaterialet passerar de monitormöjligheter som de flesta studios kan uppbåda och de problem det kan ge. De brister som finns i inspelningen, p.g.a. att de inte hörs i studion kanske inte alltid är charmigt att höra. Jag tror inte det bör vara något direkt problem nu heller, men man kan undra.