selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 22:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 14, 2014 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
sportbilsentusiasten wrote:



Sedan skulle jag vilja att Linn i nästa version av Exakt integrerar huvudenheten i högtalare eller tuneboxen för att integrera maximalt o slippa kablar mm. Synd att de inte gick hela vägen direkt.
Är du säker på att det skulle bli bättre?
Det talar lite emot din tes om att placera de känsliga komponenterna på bra rack.
Och var ska vi som anammar source first fullt ut koppla in tolvan?

Erik


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 14, 2014 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Erik wrote:
Är du säker på att det skulle bli bättre?
Det talar lite emot din tes om att placera de känsliga komponenterna på bra rack.
Och var ska vi som anammar source first fullt ut koppla in tolvan?

Erik
Jag som är mest intresserad av tuneboxar (utanför talaren) , svar JA. Då slipper man Exakt Link och en extra burk som inte tillför något.
(och Linn skulle slippa allt snack om var källan befann sig :mrgreen: )

Men även allt integrerat i talaren borde kunna ge fördelar som skulle kunna uppväga nackdelarna. Nu har de nackdelar med grejer på två platser.

LP12 skulle man kunna ansluta analogt till ena talaren men Linn kommer troligen att utveckla digital RIAA. Ev inbyggd i LP12.
För är det NÅGOT Linn är tydliga med är det målet att digitalisera alla analoga signaler så fort det bara går!

Fast jag hade helst sett en separat ADC som har analoga ingångar och Exakt Link utgång (där man med mjukvara fixar RIAA) för de som vill mata in analoga källor i Exakt.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 14, 2014 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Och var ska vi som anammar source first fullt ut koppla in tolvan?
Nåt får man väl offra för välljudet?

SKämt åsido, jag hoppas verkligen det kommer finnas plats för vinylspelare även i framtida system. Dels har man ju all gammal musik som man vill kunna spela, dels så vill man kunna spela det som fortfarande låter bättre på vinyl. Där finns det två anledningar, dels de skivor där vinylen är så mycket bättre mastrad än CD'n, dels där inspelningarna är så gamla så mastertejperna är för dåliga att göra CD-utgåvor av.

Just när det gäller LP12:an är jag lite kluven. Ska man köra analogt så långt det bara är möjligt, eller ska man digitalisera så tidigt det bara går?

Både Barry och vad-han-nu-heter-högtalarkonstruktören nekade för övrigt till ryktena om att Linn jobbar på ett digitalt RIAA till LP12:an, kanske det var min bristande engelska som bidrog. Men visst jobbar Linn med något sådant?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 14, 2014 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Både Barry och vad-han-nu-heter-högtalarkonstruktören nekade för övrigt till ryktena om att Linn jobbar på ett digitalt RIAA till LP12:an, kanske det var min bristande engelska som bidrog. Men visst jobbar Linn med något sådant?

/ B
Notera att Eventet i Gbg var före Stockholm så jag han fråga INNAN Barry var beredd på frågan...
Ingen tvekan om hans reaktion, och vad Linns mål är (se mitt tidigare inlägg)
Vid Sto-Eventet hade de säkert snackat ihop sig för att kunna ge ett korrekt politiskt svar.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 14, 2014 16:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Intressant läsning, tack alla! Suget att provlyssna ökar verkligen, får se till att passera någon butik på semestern.

sportbilsentusiasten wrote:
Notera att Eventet i Gbg var före Stockholm så jag han fråga INNAN Barry var beredd på frågan...
Ingen tvekan om hans reaktion, och vad Linns mål är (se mitt tidigare inlägg)
Vid Sto-Eventet hade de säkert snackat ihop sig för att kunna ge ett korrekt politiskt svar.
Överraskningsmomentet är kritiskt alltså :mrgreen: :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 14, 2014 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5283
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Både Barry och vad-han-nu-heter-högtalarkonstruktören nekade för övrigt till ryktena om att Linn jobbar på ett digitalt RIAA till LP12:an, kanske det var min bristande engelska som bidrog. Men visst jobbar Linn med något sådant?

/ B
Notera att Eventet i Gbg var före Stockholm så jag han fråga INNAN Barry var beredd på frågan...
Ingen tvekan om hans reaktion, och vad Linns mål är (se mitt tidigare inlägg)
Vid Sto-Eventet hade de säkert snackat ihop sig för att kunna ge ett korrekt politiskt svar.
Vilket inlägg, i denna tråden?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sat May 17, 2014 12:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
If I can throw in a few remarks ... firstly the performance of the Exakt system is quite simply better than any previous system from LINN both from the DS & LP12 (LP12 was an insane difference). Even before you use the clever software for room optimisation, which offers amazing flexibility with it's compensation for room acoustics, Exakt simply performs better. Cleaner, more detailed and with outstanding timing resulting in a 'tight' realistic replication, closer to the real thing than ever before. With the optimisation on, you can keep the aesthetics of your living space as you (your partner) wants them and still get an outstanding result. I love Exakt!

Having the hub in the middle simply accommodates for the norm; a living room which often has a screen, possibly third party products and for LINN customers, an LP12. Keeping the A-D separate and in it's own isolated chassis with its own power supply, away from the amps & speakers must have 'noise-reduction' advantages. Even the fact that it's a central hub with physical buttons that ''all'' the family understand is an advantage. Transferring digital data from the hub to the 'source', the speaker, eliminates loss and 'allows' for a central hub.

I'd say that's allot of advantages, for 95% of installations, over the option of having the connections straight into the speaker where the only advantage I consider relevant is 'expense' as you would think removing a box would lower the price.

It's a no-brainer having an A-D in the LP12 and if LINN don't make one, I'll do it myself. Having the possibility of installing the LP12 at a distance, without lossy cables, in a separate location from the HiFi would be a great advantage, especially if you are like me and have kids. Why wouldn't that LP12 output not be a single Cat6, by-passing the hub and going straight to the 'source', the speaker? Why wouldn't the LP12 have an extra analogue input on the back? ... pure speculation but there are multiple choices for LINN here ... they have the Exakt technology so just to wait and see how they use it.

The hub is relevant for now but if you don't like it ... put it in the wall or under the floor boards so you don't see it.

Moving on to the external Tunebox solution ... LINN, in my opinion, are being very clever here. They are aiming 'high-end', catering for both new customers fixed on another speaker brand and existing LINN owners. This leaves open a whole host of customised opportunities for use with other brand or even self-build speaker solutions. It's aimed at customers seeking to optimise every detail. We have ordered and will be soon installing the first external Exakt system with Akubarik passive speakers & Twins. I'm really excited about this and of course we will hold an event around it.

Once you have your Exakt tunebox solution, you can upgrade speakers, swap power amplifiers and I expect with future software, you can do what I intend doing ... build an insanely good PA system for LIVE performances. Yes Exakt is expensive and yes the internal Aktive speaker versions, though aggressively priced for the performance, are ''allot of money out in one swipe of your card' (rather than building up a system over years) ... BUT ... though many people feel Exakt is limiting their choice, the opposite is the truth ... Exakt opens a whole new world of possibilities, not least for LINN. They can now make speakers which are literally free of any electronics and possibly a complete custom build service .... using a phrase Alan Williams said to me once ... ''You ain't heard nothing yet''.

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Last edited by peoplesandschmidt on Sat May 17, 2014 12:29, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sat May 17, 2014 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Ingen som kan delge lite intryck från Tonläget i onsdags? Jämförelsen med KDS/KK och "vanliga" Akubarik. Själv kunde jag inte komma då men var där igår och hörde Akurate Exakt, faktiskt första gången jag hörde ett Exakt-system. Är lite konfunderad. Ljudmässigt gör det allting rätt, nog det bästa jag hört så sett från ett Linn-system det känns återhållet rent musikaliskt, fick inte det där habegäret att jag ville skaffa plattorna jag hörde. Anders verkar helt såld på Exakt, det brukar ju visa sig att han har rätt när jag varit tveksam. Får ju medge att det lät lite tamt när jag klev in genom dörren hemma sen.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sat May 17, 2014 14:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
stefan wrote:
Ingen som kan delge lite intryck från Tonläget i onsdags? Jämförelsen med KDS/KK och "vanliga" Akubarik. Själv kunde jag inte komma då men var där igår och hörde Akurate Exakt, faktiskt första gången jag hörde ett Exakt-system. Är lite konfunderad. Ljudmässigt gör det allting rätt, nog det bästa jag hört så sett från ett Linn-system det känns återhållet rent musikaliskt, fick inte det där habegäret att jag ville skaffa plattorna jag hörde. Anders verkar helt såld på Exakt, det brukar ju visa sig att han har rätt när jag varit tveksam. Får ju medge att det lät lite tamt när jag klev in genom dörren hemma sen.
kan kanske bero på att högtalarna inte var ordentligt inspelade?

----

Var det någon som var på T&T's event häromdagen? Missade det tyvärr.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sat May 17, 2014 16:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 08, 2010 09:07
Posts: 115
Härligt Martin och bra att du tror på möjligheterna som finns och som KOMMER.

Det känns som att Linn inte är riktigt i mål ännu med Exakt.

Jag har hört båda nivåer av Exakt och jag är inte lika imponerad.
Det är för mycket fokus på att höra detaljer och tyvärr har fokus på musiken försvunnit.
"-The last thing Linn want to do is suck the life out of the music..." Hmmm, you just did :cry: . IMHO.

Förhoppningsvis blir det bättre med tiden från utveckling och lärdomar från installation mm.

/D

_________________
LP12SE


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sat May 17, 2014 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
peoplesandschmidt wrote:
............
, without lossy cables, ...........
........ the 'source', the speaker
......................

SUCK! Vilket marknadsförings- B/S!

Med lossy vs lossless-analogin som presenterades på ToT av Phil Budd så är LP det sämsta formatet.
Vad hände med Linns budskap; Tro inte på siffror och grafer, lyssna! Låter det bättre så är det bättre!
Jag blev inte direkt övertygad även om det tekniskt sett verkar smart.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sun May 18, 2014 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Erik wrote:
Vad hände med Linns budskap; Tro inte på siffror och grafer, lyssna! Låter det bättre så är det bättre!
http://4.bp.blogspot.com/-eAzBtzeFO4Y/T ... Banana.jpg
Image


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sun May 18, 2014 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tror någonstans att man tappar sina ideall, helt klart låter exakt som en supersmart lösning på allt, dock tror jag det är väldigt långt borta innan digital omvandling är den slutgiltiga lösningen på den perfekta musikaliska upplevelsen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sun May 18, 2014 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Tonläget skriver intressant om marknadsföringen av Exakt på sin förstasida:
Quote:
Som en del andra tekniker har även jag vissa invändningar mot Linns förenklade förklaringar om hur Exaktsystemet fungerar. Jag har därför gjort en egen beskrivning av bakgrunden till Exakt och hur det är uppbyggt.
Och länken till Tonlägets beskrivning av Exakt: http://tonlaget.com/exakt.html


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Sun May 18, 2014 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
stefan wrote:
Ingen som kan delge lite intryck från Tonläget i onsdags? Jämförelsen med KDS/KK och "vanliga" Akubarik. Själv kunde jag inte komma då men var där igår och hörde Akurate Exakt, faktiskt första gången jag hörde ett Exakt-system. Är lite konfunderad. Ljudmässigt gör det allting rätt, nog det bästa jag hört så sett från ett Linn-system det känns återhållet rent musikaliskt, fick inte det där habegäret att jag ville skaffa plattorna jag hörde. Anders verkar helt såld på Exakt, det brukar ju visa sig att han har rätt när jag varit tveksam. Får ju medge att det lät lite tamt när jag klev in genom dörren hemma sen.
Jag var på Tonlägets demo och kan hålla med om dina intryck, men kanske inte helt din beskrivning om musikaliskt återhållet, möjligen ljudmässigt återhållet. Exkat systemet, på Akurat nivå, var enligt min mening väldigt bra. Ljudmässigt ganska mellanmjölk, men musiken kommer fram mycket bättre än med tidigare system. Man fattar helt enkelt ännu mer vad musikerna har för sig. KDS, KK, Akubarik lät ljudmässigt fräckt, men det kändes mest som yta, inte så mycket innehåll. Exakt var precis tvärt om, bara innehåll, ingen fernissa. Ungefär samma skillnad som mellan Naim och Linn fast en gång till... Anders hade gjort en del justeringar, med rumskorrigeringsfkt sedan förta demon, en vecka tidigare (var det väl?). Jag skulle dock gissa att det finns mycket mer att hämta ur systemet, ungefär som med alla riktiga toppsystem.

Förutom jämförelsen mellan KDS, KK, Akubarik så spelades det på både LP12:a och KDS genom Exakt-systemet. Det gjordes alltså även en jämförelse mellan KDS genom Exakt och Exakt på egen hand. Detta var intressant då det visade väldigt tydligt att avsaknaden av fernissa var något som Exkat stod för redan vid källan, då en inkopplad KDS gav tillbaka hifi-mässigheten, men även rörde till musiken. Ja, KDS genom Exakt var rätt rörigt och lät mest hifi-mässigt fräckt. Exakt var mer bara inspelningen. Intonation, betoningar, allt som bygger musiken gick fram på ett helt annat sätt. Skillnaden var tämligen uppenbar och det från ett system som inte ännu är mer en påslaget (nåja en vecka har det spelat). Skall bli intressant att höra efter några månader... och efter att Anders fått mer erfarenhet av att krama ur systemets fulla potential.

Anders talade en del om nya upptäckter rörande vilka rön om vad som ger bäst resultat (bästa FLAC-komprimeringsnivå, etc). Exakt verkar vara ännu mer petigt när det gäller alla förutsättningar, precis vad man kan vänta sig av en ny prestandanivå. Kanske inte något man längtat efter, men ändå inte direkt förvånande. Bra system har je en tendens att vara synnerligen petiga med att alla förutsättningar är på plats innan det litar som det skall full ut. Frågan är när man når en nivå då systemets tydlighet gentemot programmaterialet passerar de monitormöjligheter som de flesta studios kan uppbåda och de problem det kan ge. De brister som finns i inspelningen, p.g.a. att de inte hörs i studion kanske inte alltid är charmigt att höra. Jag tror inte det bör vara något direkt problem nu heller, men man kan undra.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited