selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Nov 30, 2013 03:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Undra om nya Linn hade kommit i slutet på 80-talet och det hade stått ett annat produktnamn, om man då katagoriskt som Linn älskare hade sollat bort det som tråkig HIFI?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Nov 30, 2013 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Undra om nya Linn hade kommit i slutet på 80-talet och det hade stått ett annat produktnamn, om man då katagoriskt som Linn älskare hade sollat bort det som tråkig HIFI?
Kanske en del av de senare produkterna. När Linn släpper nya produkter där man ljudmässigt närmat sig de bättre konkurrenterna så har kommentarerna ofta handlat om typ "ett större lugn" och liknande. Hade det stått ett annat namn på lådan (och att man överhuvudtaget lyssnat på den) så hade man nog sagt "snyggt ljud men inte riktigt i klass med Linn" :-)

Detta sagt med glimten i ögat, inga arga påhopp nu tack :mrgreen:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Nov 30, 2013 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Personligen så känns det som om jag gått från klarhet till klarhet.
Var det inte någon som somnade under ett träd,drömde att han såg en frisk man,en sjuk man och slutligen en död man varpå han vaknade fylld av den totala insikten?

Hade ett bra samtal med Linnist neråt landet som sammanfattade det hela rätt bra:
"-Håller inte det här med Linn snart på ha nått vägs ände?"

I varje fall så tycks vägen ha nått ett vägskäl,möjligen någon gång vid millenieskiftet.

Kvar finns frustrerade kunder,handlare som använder kunderna som tillhyggen sinsemellan,några få sista frälsta entusiaster som antingen inte känner igen sig eller har glömt hur bra Linn kunde låta,och vant sig vid det nya.

Fokus tycks ligga i att ta reda på om konkurrenten eventuellt lämnat någon rabatt som man kan ringa till Linn och beklaga sig över,om det är sant eller fabler är mindre noga.

Någon som hört hur ett nytt toppat Naimsystem låter?

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Sat Nov 30, 2013 17:58, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Nov 30, 2013 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
Undra om nya Linn hade kommit i slutet på 80-talet och det hade stått ett annat produktnamn, om man då katagoriskt som Linn älskare hade sollat bort det som tråkig HIFI?
Definitivt inte.

Är det några kunder som är extremt fokuserade på prestanda så är det just Linnkunder.
De jagar musikalisk prestanda och byter om något annat är bättre.
Bonnec är ett exempel på 90talet.
innan dess gick kunderna mellan Naim o Linn beroende på vilket som var bäst just DÅ (bytte själv från LK2/280 till 52/250 tidigt 90tal då det var klart bättre. Sedan kom Kairn/Klout o jag bytte tillbaks då nu DET var bättre)
Nu har vi lejonklou
Och så alla harmonihyllor som fick de med Lack mm att byta.
Senast i raden är Klongedang.

Och vi ska inte glömma alla tweaks genom åren, alla "icke Linn grejjer"

har man tune dem som utvärderingsmetod är det ju enkelt att bedöma produkter.


Top
   
PostPosted: Sat Nov 30, 2013 18:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Lejonklou?
Han har väl egna produkter och t.o.m eget forum.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Sat Nov 30, 2013 23:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Vilka är konkurenterna till Linn som ni pratar om? Jag tror det skulle vara bra att tala om det så man har något att förhålla sig till!


Top
   
PostPosted: Sun Dec 01, 2013 01:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Freddy wrote:
Vilka är konkurenterna till Linn som ni pratar om? Jag tror det skulle vara bra att tala om det så man har något att förhålla sig till!
Har du inte läst de senaste inläggen?
Och vi kan lägga till ATC, B&W och en mängd andra högtalarmärken som flera Linnkunder bytt till.


Top
   
PostPosted: Sun Dec 01, 2013 02:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
För att inte tala om vissa av Audio Research rörförstärkare....

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sun Dec 01, 2013 04:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Men blir Linn roligare? För mig känns det mera och mera kliniskt känns som svänget blir mindre och mindre i focus möjligt att jag gillar dist, men jag tycker att det blir mera audiofil för varje år
Drivet och draget är kvar men nu är det uppflyttat i cymbalerna och mellanbasen blir allt mindre framtonad, kanske mer korrekt men inte min kopp av the och framför allt så tappar jag lusten att lyssna på musik
Jag har inte hört exakt, och jag hoppas verkligen att detär åt rätt håll och inte bara mera tydligt
Tycker nerven är väldigt svår att få fram i nya system, ofta fastnar focusen på att något inte känns rätt eller bara att det känns tråkigt och oangaskerande, slänger man upp en lp12/naim nait/kan eller någon annan stativare så blir det snabbt feststämning trots att mycket inte är perfekt
Sista demon jag var på var på takt&ton demon av kandid och det var riktigt dåligt

För mig känns det som Linn anpassar sig mot resten av hifivärden med focus på just hifi och inte musiken i centrum.

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Dec 01, 2013 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka, tycker det verkar som du inte hört några bra installerade system på länge.
ja menar...kandid är ju så sanslöst asbra så det är talande att du inte gillar det. Och nya subchassit är ju löljigt m bättre än orginalchassit.

Samt att Linns problem är högtalare som efter Komri inte kan ge bas, tryck, dynamik. Tror det är det du hör o saknar. Och det skymmer de andra kvaliterna på källor och elektronik som dramatiskt ökat på 15år.

Dessa två tillsammans gör det trixigt att få till ett system.
Dagens system är så bra hifimässigt att minsta felinstallering låter askonstigt. "bra hifi, kass musikalitet"
Ett sämre system inte optimalt installerat är inte lika jobbigt...
Jag hör exempel på detta jätteofta.

Vet att Linn målmedvetet jobbat för att förenkla installation och KDSM var ett steg. Nu tar de ett till och lanserar Exakt. Jag hade föredragit att de stoppade in ALLT i högtalarna. (om de nu ska ta den vägen dvs - för jag tycker det vore bättre med separata system för oss som vill ha max prestanda/flexibilitet)
Istället för att som förr kunna uppgradera i egen takt och kombinera nya o gamla grejer, Linn med andra märken - tvingas nu Exaktkunder lägga upp 500k på ett bräde och byta ut allt gammalt. En farlig väg att gå imho.

Sammanfattningsvis, prestandan har blivit bättre genom åren men flexibiliteten sämre.


Top
   
PostPosted: Sun Dec 01, 2013 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Det var inte Kandid som var problemet, tror jag?
Jag skulle mer än gärna åka vart som helst bara för att få höra ett nytt Linn system som levererar på alla pungkter, frågan är bara vart detta system finns?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Dec 01, 2013 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Sen var det Linn själva som riggat systemet, de borde ju ha sån koll att det ialla fall inte ska spela krokodil

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Dec 01, 2013 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Välkommen hem till mig och vi kan ordna demos hos andra i närheten som har BRA installerade system så få du höra.
Tonläget o High Fidelity brukar ha bra installationer. P&S lokaler gör det hela svårt.


Top
   
PostPosted: Sun Dec 01, 2013 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Nu tror jag att jag hört bra installerade system, men jag tackar för erbjudandet och är inte alls främmande för ett besök vore riktigt kul.

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sun Dec 01, 2013 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Var inte bara det som var riktigt dåligt,hela historien om din LP12'a som skulle få komma i kontakt med skottarna,men som i stället blev en, vid det här laget välberättad historia.

Hur var det nu igen? Tolvan var omöjlig att ställa in eftersom en annan linnaktör skulle ha böjt bultarna. Lagret och innertallriken påstods inte höra ihop,vilket var direkt osant,därav kunde inte den annars så förväntade kundvårdande stunden betraktas som klinik utan taxametern skulle behöva startas,trots att du valde byta ut ett helt perfekt lager i din skivspelare. Att de inte fick tolvan att spela bättre än en Majiktolva var också intressant. Kanske för svårt?

Kandid demon gav ingen mersmak,det trevligaste var att träffa likasinnade,350 lät krokodil. Jag påtalade det för Per som höll i det hela och han skyllde på skottarna,att de riggat de så som de ville ha det. Den där snubben från Linn verkade fantastiskt dåligt påläst och körde en film i stället,kanske lika bra det?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited