selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Sat Jun 15, 2013 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Som Sportis var inne på, inte betalar man pengar för att sedan förstöra prylarna.
Linn försöker helt enkelt ruska igång Kloutägare till att köpa nytt. Att apparaterna sedan kan hitta nya ägare i begagnatsvängen gagnar ju även Linn i slutändan.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Sat Jun 15, 2013 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
nikke wrote:
Men Linn kanske betalar för att få bort dom från marknaden. För att kunna sälja nya grejer.
I så fall får de börja låna pengar för det finns ju inte bara Klout utan en hel drös andra modeller från alla möjliga tillverkare.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Sat Jun 15, 2013 15:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
Jag tycker att det är en ganska naturlig kampanj. Då Linn slutar serva Klout så erbjuder de Kloutägare att byta in dem till nya modeller, för att de inte ska känna sig fullt så övergivna.

Sen att erbjudandet är dåligt är en annan femma...

Inbillar mig att de som är priskänsliga sällan betalar fullpris för slutsteg idag, antingen prutar deras handlare direkt eller via "demoex" eller så nappar man på diverse sommarkampanjer. Så inbytespriset för Klout ser jag som just på gränsen till pinsamt.

Men som sagt, syftet är nog att symboliskt erbjuda något i samband med att man slutar serva, vilket man dock helt klart kan ha synpunkter på.. Så de torde helt säkert säljas vidare - tror inte det primära är att lösa ett ev problem med att Kloutar förhindrar så mycket nyförsäljning. Det skulle man i så fall aldrig erkänna via inbyteskampanjer.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Sun Jun 16, 2013 09:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
cortina wrote:
Jag tycker att det är en ganska naturlig kampanj. Då Linn slutar serva Klout så erbjuder de Kloutägare att byta in dem till nya modeller, för att de inte ska känna sig fullt så övergivna.

Sen att erbjudandet är dåligt är en annan femma...

Inbillar mig att de som är priskänsliga sällan betalar fullpris för slutsteg idag, antingen prutar deras handlare direkt eller via "demoex" eller så nappar man på diverse sommarkampanjer. Så inbytespriset för Klout ser jag som just på gränsen till pinsamt.

Men som sagt, syftet är nog att symboliskt erbjuda något i samband med att man slutar serva, vilket man dock helt klart kan ha synpunkter på.. Så de torde helt säkert säljas vidare - tror inte det primära är att lösa ett ev problem med att Kloutar förhindrar så mycket nyförsäljning. Det skulle man i så fall aldrig erkänna via inbyteskampanjer.
Med tanke på prisbilden på allt begagnat, nu för tiden, så tycker jag deras erbjudande är ganska bra. Det rör sig ändå om bortåt 15 år gamla förstärkare, som "bara" kostade tre ggr mer nya och som det uppenbarligen börjar bli mycket svårt att köpa nya reservdelar till (varför skulle annars Linn sluta erbjuda service av dom?). "End of life" för en produkt är knappast något en tillverkare gärna går ut med, det är sannolikt tillgången på delar som tvingar fram ett sådant beslut. Antagligen kan inte Linn längre få tag på reservdelar som vidmakthåller förstärkaren ursprungliga prestanda utan för det skulle det krävas någon form av omkonstruktion. I det läget väljer de helt enkelt att sluta erbjuda support "officiellt". Det är möjligt att de fortfarande kan hjälpa till och reparera enheter, men kanske till en annan taxa samt att apparatens prestanda kanske inte består fullt ut då, men det är i så fall kundens val. Vad vet man?


Top
   
 Post subject: Linn Klout promo
PostPosted: Sun Jun 16, 2013 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Kolla på Naim, inga problem att serva sina gammla steg, Linn bryr sig bara om de som köper nytt , 5000 kr i sverige är dåligt betalt, specellt med tanke på att även ett riktigt gammalt klout får man 5K för, i uk går de för över 10, själv ska jag skaffa 4 kloutar till så jag kan köra de som mono på mina keltik, så har ni kloutar ni vill bli av med så hör av er

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Sun Jun 16, 2013 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
När Linn slutar att officiellt reparera/serva produkter torde det mest handla om ekonomi. Förutom CD-spelare där lasern är svår att hitta med tiden.
Vilka komponanter skulle inte kunna hittas ersättare för i slutsteg?

Stop av service sänder HELT fel signaler!!!


Top
   
 Post subject: Linn Klout promo
PostPosted: Sun Jun 16, 2013 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Preciss, fel signaler, har börjat kolla på Naim för att de känns mera seriösa, köper man naim blir man inte övergiven

Kolla bara på komri, man kan inte ens bemöda sig att göra en dynamik uppgradering till sina forna premium kunder

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Sun Jun 16, 2013 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Men att välja ett sämre alternativ bara för att de kan serva sina prylar verkar ju lite tokigt.
Dessutom kostar Naims service mer.
Och det finns ju andra som kan serva äldre Linngrejer så bara för att fabriken slutar är det ju inte helt kört.


Top
   
 Post subject: Linn Klout promo
PostPosted: Sun Jun 16, 2013 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja men är ett nap 250 sämre än en 2200?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Sun Jun 16, 2013 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
pekka71 wrote:
Ja men är ett nap 250 sämre än en 2200?
Precis som att alla inte alltid är överens om hur man bedömer vad som är bättre resp. sämre så är det säkert inte alla som tycker det.

Jag har inte jämfört, men baserat på de kumulativa förbättringar man gjort genom åren så skulle jag nog kunna hävda att 2200 är mycket bättre än NAP250 (som jag f.ö. Körde med under flera år i början på -90 talet. Skitbra förstärkare, men Kairn+280 var bättre än NAC32.5 m. HiCap och NAP250. När jag hade Naim:arna så jämförde jag med gamska mycket annat och inget (utom Linn) var bättre (av det jag provade). Hade goda kontakter med icke-Linn butik på den tiden så jag fick prova allt de tog hem och som skulle kunna konkurrera med Naim:arna.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Sun Jun 16, 2013 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
När Linn slutar att officiellt reparera/serva produkter torde det mest handla om ekonomi. Förutom CD-spelare där lasern är svår att hitta med tiden.
Vilka komponanter skulle inte kunna hittas ersättare för i slutsteg?

Stop av service sänder HELT fel signaler!!!
Visst gör det det. Det är därför jag inte tror de gör det på andra grunder än obsolescense. Ekonomi som bevekelsegrund verkar korkat. Det är ju i så fall bara att höja reparationspriset.

Att hitta ersättningskomponenter till Klout är säkert inte busenkelt, med tanke på byggsätt och packningsgrad. Det är väldigt trångt och att finna komponenter med samma eller mindre dimension, tillräckligt lik hålbild och rätt spec. Svårt skulle jag gissa (utan att ha kollat i en på 15 år...).


Top
   
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Sun Jun 16, 2013 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Det är ganska bra med plats i en Klout.
Klart det bara handlar om ekonomi, hade ju varit buslätt att med Linns supermoderna ytmonteringsmskin tillverka en kopia av förstärkarkortet, fast med dagens komponenter. Dock skulle det kosta resurser, resurser som Linn så klart hellre lägger på nyutveckling.

Köpte ett nytt 52/250-system 1991, bra grejjer helt klart, bättre än LK1/280 men sedan kom Dirak&Spark...
Med Kairn/Klout så var det sedan godnatt, efter det har jag aldrig mer övervägt att byta till Naim.
Men då 250 funnits "i evig tid" och i otaliga utgåvor så kan man inte svara kategoriskt.

Kort sagt så var förstegen länge Linns svaghet IMHO. KK addresserade det med råge.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Sun Jun 16, 2013 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 767
Location: Göteborg
Tycker som flera andra att det är dåligt och mycket svagt av Linn att inte klara av eller vill ge service av äldre produkter.

Naim är i detta fall ett föredöme som också är stolta över sin historia.

Linn är i jämförelse historielösa och/eller verkar - förutom vad det gäller LP12 - vilja glömma sina tidigare produkter (en "historiasida" saknas exempelvis på Linns hemsida).

Det finns som sagt flera tillverkare som stolt lyfter fram sin historia. Naim är ett föredöme, Bowers & Wilkins och KEF är ett par andra exempel.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Sun Jun 16, 2013 20:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Det är ganska bra med plats i en Klout.
Klart det bara handlar om ekonomi, hade ju varit buslätt att med Linns supermoderna ytmonteringsmskin tillverka en kopia av förstärkarkortet, fast med dagens komponenter. Dock skulle det kosta resurser, resurser som Linn så klart hellre lägger på nyutveckling.
Nytt förstärkarkort, nytt nätdelskort... Då snackar vi nog helt andra priser på service och skulle det då fortfarande vara en Klout? Hur skulle det t.ex. gå om man fick fel på ett slutsteg i ett aktivt system? Har hört om personer som blivit besvikna då de fått ett avfyra steg servade där det servade slutsteget uppgraderats till senaste version. Hur skulle man förhålla sig till de förbättringar man gjort över åren? Skulle man försöka efterlikna prestanda från förr eller skulle man göra en modern konstruktion och inkluder det man lärt sig?

Vad skulle t.ex. pekka71 och Haraldur säga om de fick tillbaka en servad Klout och den lät som ett Akurate steg :D


Top
   
 Post subject: Re: Linn Klout promo
PostPosted: Mon Jun 17, 2013 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Du har rätt men jag svarade bara på frågan om det var möjligt.
Som tidigare sagt det handlar bara om ekonomi.

Ja, det finns många exempel på det olyckliga att blanda slutsteg med olika prestanda!
Det kan dock funka om man har en handlare som har KOLL på installation.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited