selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Mon May 20, 2013 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Hade jag haft tid och maskiner hade jag byggt egna talare med ett antal 15". Konarea mina vänner :mrgreen:
Min erfarenhet är att det inte bara är i basen det krävs konarea. Det gäller även övre basen/lägre mellanregistret. Tror, obs tror, att det är därför många 2-vägshögtalare har det lite svårt. Det viktiga mellanregistret har ingen eget dedikerat element. För den riktiga punchen/transienten ligger inte i baselementet.

/ B
Rätt - flytta luft och skapa SMÄLL sker över 100Hz. Är ju därför det inte hjälper att ladda på med sub till små stativare. Nej full range krävs.
Men inte behövs 3vägare för det, har hört massa talare som fixar det asbra.
Trixet är att baselementen delas högre upp, kolla in JBL tex.

Vid vilka frekvenser delas Isobarik (de riktiga), någon som vet?


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Mon May 20, 2013 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Magnus wrote:
sportbilsentusiasten wrote:

När det gäller rum är troligen formen viktigare än storleken.
Desto mindre rummet är, desto viktigare är rums-proportionerna.

I ett större rum blir det inte lika känsligt.

MEN - placeringen av lådorna är fortfarande lika viktigt.

/M
Ja det är även min erfarenhet


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Mon May 20, 2013 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Rätt - flytta luft och skapa SMÄLL sker över 100Hz. Är ju därför det inte hjälper att ladda på med sub till små stativare. Nej full range krävs.
Men inte behövs 3vägare för det, har hört massa talare som fixar det asbra.
Trixet är att baselementen delas högre upp, kolla in JBL tex.
Jodå, man kan ha två-vägare där baselementet helt enkelt går högre upp i frekvens. Men det ställer ofta till andra bekymmer även om man får just trycket och "smäll". Ett 12-15" element är oftast inte speciellt lämpligt för frekvenser över typ 3-400 Hz. Vill man slippa konuppbrytning och annan skit krävs dessutom branta filter vilket i sig kan skapa nya problem. Men allt beror naturligtvis på en massa saker och varken Linn eller de flesta andra har lyckats få till det ännu. Det finns många högtalare som ger det rätta trycket, tex PA-system, men de fallerar då istället på andra områden.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Mon May 20, 2013 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Vid vilken frekvens delar Komri ned mot basarna?


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Mon May 20, 2013 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
Vid vilken frekvens delar Komri ned mot basarna?
Passiva filter: 70Hz, 300Hz, 2.5kHz, 10kHz. intressant nog rullar bas o övre bas (6”) långsamt av in i varandras områden (basen rullar av vid 120hz och övre bas går nedåt 40hz ).

Aktiva filtret gör INTE det o bryter således bas/mellandelning brantare (vid 105Hz).
Aktiva filter 105Hz, 450Hz, 3.86kHz,10.2kHz


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Mon May 20, 2013 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
... - flytta luft och skapa SMÄLL sker över 100Hz. Är ju därför det inte hjälper att ladda på med sub till små stativare. Nej full range krävs.
Men inte behövs 3vägare för det, har hört massa talare som fixar det asbra.
Trixet är att baselementen delas högre upp, kolla in JBL tex.

Vid vilka frekvenser delas Isobarik (de riktiga), någon som vet?
"Full-range" för mig innebär att systemet kan återge allt från riktigt låga frekvenser till upp över vad hörseln fixar. Tryck och "smäll" kräver inte direkt full-range, snarare hög verkningsgrad i mellanbasen (50-150 Hz, eller högre), fixas t.ex. med lagom lådvolym och basreflexavstämning för maximalt slät frekvensgång (s.k. Butterworth-karakteristik), eller något mer resonant än så för lite extra puff. Förmåga att spela generellt starkt är också nödvändigt för riktigt tryck. Då behövs större element och mer motor => högre verkningsgrad. Små element med låg verkningsgrad börjar dessutom komprimera (d.v.s. tappa verkningsgrad) lvid lite högre nivåer och då blir det ju inte heller så starkt.

Det fanns olika filter till Isobarik. Om alla passiva filter hade samma brytfrekvens mellan bas och mellanregister vet jag inte, men en version delade vid 375 Hz. Aktivt delade de vid 225 Hz (om jag kommer ihåg rätt). Jag tror Keltik delades betydligt lägre än så.

Något som skulle vara intressant att testa vore att köra aktiva 242 & 2x345 och använda filtret i subben för att dela mellan nedersta basen och subbarna samt dela högre än vanligt mellan sub och huvudsystem (130 Hz eller kanske ännu högre). Det skulle nog kunna bli bra med pang. Jag har testat 226 delad vid 130 Hz och det gick att få till bra, men det blev också allt för tydligt att det kom ljud specifikt från subben vilket kändes konstigt (med en sub blir det inte bra, med en till varje kanal skulle det nog bli andra grejer). Bra på vissa skivor, mindre bra på andra. Bra smäll blev det dock. 345 borde bli ännu häftigare.


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Wed May 22, 2013 00:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Linnsane wrote:
Hur bra är Komri egentligen? Strikt musikaliskt. Jag har bara hört ett tidigt par under en kort stund i samband med att de lanserades. De har ju förbättrats under åren. Vad jag förstår så är det få som menar att Klimax 350P skulle vara bättre? Samtidigt verkar det inte vara så många som är så våldsamt imponerade som vore att förvänta? Men det kanske är få som hört dem? Och de verkar svårinstallerade? Hur kommer de att stå sig t.ex. mot aktiva och passiva Akubarik? Vore intressant att höra era erfarenheter och reflektioner.
Är ju väldigt få som gjort en riktig jämförelse mellan Klimax och Komri eftersom de inte direkt finns drösvis av dem. Är du seriöst intresserad av några av dessa högtalare bör du försöka lyssna på dem "hemma hos". Att lyssna på rykten och jämföra effektsiffror :?: eller "hört i en affär" för flera år sedan ger ingen rättvisa. Båda är grymma högtalare men lite olika för-och nackdelar.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Wed May 22, 2013 06:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
HCL wrote:
Tryck och "smäll" kräver inte direkt full-range, snarare hög verkningsgrad i mellanbasen (50-150 Hz, eller högre)
Det tror jag med.
Problemet är dock att stativare normalt inte är så stora att det du beskriver ovan funkar. (Tex 212 eller 320)

Ja det finns fler filter till Isobarik, har sett 200Hz o 3800Hz i en Linndmanual till talarna. Skulle tro det var passiv modell.
Keltik delar vid 120Hz och 2700Hz men återigen, det har ju finnits flera olika filter (mono, Klimax, stereo)
Någon med koll på alla varianter till Isobarik/Keltik?

Ja dela högre upp tror jag med är bra för "smället". Hört JBL med 12 alt 15"? Mäktigt.
Men som sagt, det innebär ju andra nackdelar...


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Wed May 22, 2013 07:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse wrote:
Är ju väldigt få som gjort en riktig jämförelse mellan Klimax och Komri eftersom de inte direkt finns drösvis av dem. Är du seriöst intresserad av några av dessa högtalare bör du försöka lyssna på dem "hemma hos". Att lyssna på rykten och jämföra effektsiffror :?: eller "hört i en affär" för flera år sedan ger ingen rättvisa. Båda är grymma högtalare men lite olika för-och nackdelar.
+1

Helt klart är Linns talare från Akurate och uppåt så pass bra att minutiös instalation är viktigare än vilken talare man nu väljer.
Man ska komma ihåg att man har extrema krav om inte redan Akurate uppfyller kraven.

Men glöm inte att även seriöst lyssna på Akubarik, 165k för helaktiva med garanti 5år är lockande, givet mina första (bra) intryck. De kanske räcker för trådskaparen?


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Wed May 22, 2013 08:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Ja dela högre upp tror jag med är bra för "smället". Hört JBL med 12 alt 15"? Mäktigt.
Är man kompromisslös gör man givetvis en flervägshögtalare som har ett baselement typ 15" för basen, delar lågt (kanske 50-60 Hz), ett mellanbaselement på typ 6-8" och ett 4" element för mellanregistret. Det blir förstås ett komplext delningsfilter och det är nog mycket svårt att få ihop enheterna så det fungerar bra tillsammans.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Wed May 22, 2013 17:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Som Komri-innehavare kommer här några personliga och korta reflektioner.

So far... har jag inte hört en högtalare som förmedlar en "live upplevelse" (se annan tråd om "live") bättre än Komri, eller i närheten. För mig innebär det att jag upplever att musiken spelas live i mitt vardagsrum, oavsett om jag är i det rummet eller i ett näraliggande rum. Har tidigare ägt bl a både Isobarik och Keltik. Ang. svårigheten att få till en bra installation av Komri skulle jag nog personligen våga säga att Keltik är svårare. Men den upplevelsen hänger väl i ärlighetens namn bl a ihop med att Keltik körs aktivt, m a o fler komponenter som måste fungera optimalt. Jag kör mina Komri f n passivt med två Solo. Här kan nog Lejonklou (som jag tagit hjälp av när jag själv inte nått hela vägen) m fl bistå med kommentarer om "svår installerat".

Har hört bra, men mestadels mindre bra installationer av A350 och K350 och inget som än så länge kan mäta sig med Komri (allt förutsätter som vanligt noggrann installation och bra källor). Har än så länge inte hört Akubarik.

Min enda fundering f n är inte om jag skall överväga någon annan högtalare utan hur mycket bättre Komri kan prestera aktivt och i relation till det, om det är ekonomiskt försvarbart att gå aktivt (vilket naturligtvis är ett högst personligt ställningstagande). Komri är en helt fantastisk högtalare även om den "bara" drivs passivt!

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Thu May 23, 2013 20:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Jan 24, 2010 14:46
Posts: 72
Tack alla som engagerat sig och svarat! Många intressanta kommentarer. Jag instämmer naturligtvis i att det inte är lätt att få till någon jämförelse mellan 350 och Komri. Jag har aldrig hört 350P och bara hört 350A hos High Fidelity där de inte alls imponerat på mig, tyvärr. Kan naturligtvis bero på rummet. Akubarik är jag mycket nyfiken på men har inte hört dem. Bor för långt ifrån alla handlare. Men det kommer att ske!

Jag är i grunden mycket nöjd med min play-back men är nyfiken på Komri som är ovanliga men kan kosta i närheten av både 350P och vad passiva Akubarik sannolikt kommer att hamna på. Jag har på något sätt utifrån vad jag läst alltid uppfattat Komri som klart bäst och därav min helt ärliga ursprungliga fråga. Jag förstår helt enkelt inte riktigt prisnivåerna men jag tror att vi tillsammans har varit inne på flera av förklaringarna.

Om jag en dag har pengar och utrymme för en sådan affär så kommer Komri att ligga högt på listan. Det finns ju ett par till salu på Lejonklou forum och det var de som satte igång mig. Nu är jag på väg att flytta till annan lägenhet efter sommaren och kan inte veta säkert hur de musikaliska förutsättningarna med grannar och akustik och sånt kommer att vara. Har bara försökt att utgå ifrån teoretiska musikförutsättningar så mycket som möjligt i valet av lägenhet. Så jag ligger lågt ett tag och sedan får vi se vad det blir. Har inget emot att fortsätta med 212'or som jag verkligen gillar skarpt.

_________________
Nya Klimax System Hub, Klimax 350 Organik, Harmonihyllan Bord, Qnap TS-269 Pro på Harmonihyllan Yggdrasil


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Thu May 23, 2013 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
En reflektion runt högtalare som kräver "bra elektronik", många brukar ju hävda att alla DSar över MDS slår en CD12, något jag inte kan själv håller med om. Men i och med att Komri rimligtvis borde vara framtagna med en elektronik som inte kan mäta sig med dagens Akurate produkter så borde det i alla fall gå att få ett system att lira rimligt utan att ha toppad elektronik.

Jag kör på ADS och Exotik DS och har verkligen känt mig sugen på en finare högtalare, har kikat lite på 320A men blir ständigt avskräckt när jag läser kommentarer. Min känsla är att det ofta kanske blir en fråga om matchning snarare än att alltid köra toppad source first.

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Fri May 24, 2013 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Lupus wrote:
En reflektion runt högtalare som kräver "bra elektronik", många brukar ju hävda att alla DSar över MDS slår en CD12, något jag inte kan själv håller med om. Men i och med att Komri rimligtvis borde vara framtagna med en elektronik som inte kan mäta sig med dagens Akurate produkter så borde det i alla fall gå att få ett system att lira rimligt utan att ha toppad elektronik.

Jag kör på ADS och Exotik DS och har verkligen känt mig sugen på en finare högtalare, har kikat lite på 320A men blir ständigt avskräckt när jag läser kommentarer. Min känsla är att det ofta kanske blir en fråga om matchning snarare än att alltid köra toppad source first.
Jag kan nog lugna dig: Komri låter toppen med en CD12-a också. Detta betyder dock inte att man inte skall skaffa en bättre källa först. Och att gå från CD12 till en toppad LP12:a var även pre-Radikal och pre-Keel en upplevelse

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Hur bra är Komri?
PostPosted: Fri May 24, 2013 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lupus wrote:
En reflektion runt högtalare som kräver "bra elektronik", många brukar ju hävda att alla DSar över MDS slår en CD12, något jag inte kan själv håller med om. Men i och med att Komri rimligtvis borde vara framtagna med en elektronik som inte kan mäta sig med dagens Akurate produkter så borde det i alla fall gå att få ett system att lira rimligt utan att ha toppad elektronik.
Vad en talare, eller annan valfri komponent en gång itiden utvecklades med är mindre intressant.
Intressant är istället hur bra prestanda man kan få med DAGENS prylar, givet en bestämd budget. En bättre källa slår ALLTID en bättre talare, alltid.
Dessutom har utvecklingen varit massiv på elektroniksidan under de 15 år sedan Komri kom. Vad har hänt på talarsidan under samma tid?
Lupus wrote:
Jag kör på ADS och Exotik DS och har verkligen känt mig sugen på en finare högtalare, har kikat lite på 320A men blir ständigt avskräckt när jag läser kommentarer. Min känsla är att det ofta kanske blir en fråga om matchning snarare än att alltid köra toppad source first.
Man ska lyssna själv och inte lita för mycket på andra!
320 är givetvis ASBRA med bra insignal. Räcker det för mig, nej men du kanske sitter och tokdiggar.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited