sportbilsentusiasten wrote:
... - flytta luft och skapa SMÄLL sker över 100Hz. Är ju därför det inte hjälper att ladda på med sub till små stativare. Nej full range krävs.
Men inte behövs 3vägare för det, har hört massa talare som fixar det asbra.
Trixet är att baselementen delas högre upp, kolla in JBL tex.
Vid vilka frekvenser delas Isobarik (de riktiga), någon som vet?
"Full-range" för mig innebär att systemet kan återge allt från riktigt låga frekvenser till upp över vad hörseln fixar. Tryck och "smäll" kräver inte direkt full-range, snarare hög verkningsgrad i mellanbasen (50-150 Hz, eller högre), fixas t.ex. med lagom lådvolym och basreflexavstämning för maximalt slät frekvensgång (s.k. Butterworth-karakteristik), eller något mer resonant än så för lite extra puff. Förmåga att spela generellt starkt är också nödvändigt för riktigt tryck. Då behövs större element och mer motor => högre verkningsgrad. Små element med låg verkningsgrad börjar dessutom komprimera (d.v.s. tappa verkningsgrad) lvid lite högre nivåer och då blir det ju inte heller så starkt.
Det fanns olika filter till Isobarik. Om alla passiva filter hade samma brytfrekvens mellan bas och mellanregister vet jag inte, men en version delade vid 375 Hz. Aktivt delade de vid 225 Hz (om jag kommer ihåg rätt). Jag tror Keltik delades betydligt lägre än så.
Något som skulle vara intressant att testa vore att köra aktiva 242 & 2x345 och använda filtret i subben för att dela mellan nedersta basen och subbarna samt dela högre än vanligt mellan sub och huvudsystem (130 Hz eller kanske ännu högre). Det skulle nog kunna bli bra med pang. Jag har testat 226 delad vid 130 Hz och det gick att få till bra, men det blev också allt för tydligt att det kom ljud specifikt från subben vilket kändes konstigt (med en sub blir det inte bra, med en till varje kanal skulle det nog bli andra grejer). Bra på vissa skivor, mindre bra på andra. Bra smäll blev det dock. 345 borde bli ännu häftigare.