Carl Nyqvist wrote:
naimerik wrote:
Har du hört ett par DBL med naims toppelektronik framför?
Jag tycker Linn är mycket bra men nog så polerat och ibland utan de musikaliska kontraster som Naim kan uppvisa.
Att ett aktivt Linnsystem har allt Naim har är ganska stöddigt sagt
Jag skulle vilja höra det.
Det har skett en stor utveckling hos Naim de senaste åren som började med slutsteget Nap 500 och som gått igenom hos alla nya produkter. Jag förstår vad du menar med upptempo men håller inte riktigt med. Ett par isobarik må vara imponerande men tråkiga i längden. Samma sak med Naim uppställt på Manabord, allt blir "speedat" men på bekostnad av saker som inte direkt märks i en tune dem. Däremot tappas skäl och nyans. Som vanligt svårt att förklara utan en masa hififloskler.
Däremot är Naim betydligt känsligare hur elektroniken placeras, tyvärr.
/Erik
Tjena Erik
Du nämner Manabord och placering - har för mig att jag sett på bilder på ditt system att du använder Naim borden. Jag tycker de är grymmt snygga och funderar på att prova. Jag är nyfiken på ditt omdömme om dem, vad tycker du att de gör för soundet? Jag vet att du kör naim och gillar det stenhårt men är nyfiken på dina intryck utanför "brand loyalty"
Är dessutom nyfiken på vad de kostar och var man köper dem i sverige.
Tack på förhand
Carl
Hej Carl,
Ursäkta dröjsmålet men jag missade din fråga. Lite illojal är jag allt eftersom jag har en tolva med Ekos2 och Arkiv B även om det är armageddon istället för lingo. Lingo2 är bra men tyvärr förstör nätdelen i
Lingon för mycket. Dessutom är jag grymt sugen på en Aro...
Åter till Mana vs Fraim. Det tog två takter på en demo för att höra den enorma skillnaden på de två. Jag blev så paff att jag genast kollade hur mana-bordet var uppsatt eftersom det är hur lätt som helst att få mana att fungera dåligt. De är alltså kinkiga med uppställning och detta går att provs genom att knacka på en tom hylla; det skall ringa som en klocka.
Mana gör att allt rensas upp samt låter snabbt och tight. Imponerande men lite av samma sak som att ett par ur-Kan kan svänga mer än ett par Isobarik. Det nedre registret tillför så mycket att det på ett sätt låter mindre sväng och drag även om det inte är så.
Jag anser att Mana fungerar som ett filter och gör att en massa information försvinner. Visst, en tune dem kanske kan visa att det är bra men samtidigt är det så mycket man missar.
Första gången jag fick erfara det var när endast cd-spelaren flyttades till Fraim och resten stod kvar på Mana; det blev så mycket mer musik och fantastiskt mycket roligare att lyssna. Detta var på en något partisk utvecklingsavdelning

men ändå totalt övertygande. Musiken vi spelade var stökigaste möjlig rock och symfoni. Jag har inte blivit så överaskad sen jag hörde en tolva första gången!!!
Fraim är dyrt men den Mana-uppsättning jag hade då var dyrare, jag hade en stapel av sammanlagt nio lsger så ekonomisk ursäkt håller inte riktigt.
Jag bytte allt till Fraim men behöll Mana under DBL-högtalarna ett tag. Efter att ha provat fram och tillbaka (högtalarna väger drygt 100 kg styck) så åkte även dessa ut.
För mig ger Fraim det bästa av allt och jag skulle hellre ha en enklare anläggning än att ta bort borden, så bra är de. Prova och du blir förvånad.
/Erik
PS. Dessutom är Fraim/Klimax/CD12 en snygg kombination.DS