selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Skillnad eller ej?
PostPosted: Tue Jan 22, 2013 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
cortina wrote:
Känns som vi glidit ifrån ämnet något. Frågan var väl om man verifierat med blindtest eller ej.
Sorry :oops:

Detta med blindtester är omtvistat. Vissa menar att det är det enda rätta, andra att det är totalkass. Och så en del av oss som surrar i mitten och inte kan bestämma oss :-)

För min egen del så är jag väldigt kluven. Kopplar jag mellan två olika apparater så hör jag snabbt skillnaden men efter en stunds omkopplande känner jag mig borta och hör ingen skillnad. Ungefär som när jag testar två olika viner. När jag sedan vet vilka apparater jag lyssnar på (eller vilka viner jag dricker) så kommer skillnaderna tillbaka. Det känns som om hörsel- (resp smak)minnet behöver något annat att hänga upp upplevelserna på.

Naturligtvis kan/finns det tillfällen när man faktiskt inte hör någon skillnad, men det är en annan sak. Ytterligare en sak som komplicerar det hela är om man bedömer ljudet eller musiken. Ljudmässigt lika behöver ju inte betyda att det musikaliskt (tunedem) är lika. Tvärtom samma sak. Bara för att man hör en ljudmässig skillnad betyder inte det att det musikaliska intrycket skiljer sig åt. Här menar jag att det är enkelt att snubbla, för de ljudmässiga skillnaderna (enligt mig alltså) framträder snabbare och tydligare. Oftast, är det väl bäst att tillägga.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Skillnad eller ej?
PostPosted: Tue Jan 22, 2013 23:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
sportbilsentusiasten wrote:

ok cortina?
Helt OK. Jag ifrågasätter inte de generella resultaten utan är tacksam för de slutsatser och erfarenheter som delas på detta och snarlika forum. Tyckte det var en mycket intressant fråga till de som testat mycket. Jag hör själv inte till den gruppen.

Vill bara förtydliga att frågan (som jag tolkar den iaf) inte gällde metoden i sig, utan ifall man möjligen ibland kan få resultat som man kanske inte skulle fått vid blindtest. Att avfärda att man inte ens en ensta gång kan få ett resultat med tunedem "oblindat" som inte går att reproducera i blindtest med att det sannolikt visar att man inte kunde få den skillnaden vid den givna förutsättningen är att förenkla människans psyke, sinnen mm väl mycket. Tror nog inte att man till 100% kan frikoppla sina intryck från vad man ev. förväntar sig. Sen är det en annan sak ifall dessa tillfällen är försvinnande få, eller kan inträffa någon gång emellanåt och om det är mödan värt att göra blindtest. Med ökande erfarenhet vet man nog när det rimligen kan vara nödvändigt.

Men som sagt, jag har liten erfarenhet av detta, så är mer intresserad av andras erfarenheter och ville främst styra tillbaka till grundfrågan.


Top
   
 Post subject: Re: Skillnad eller ej?
PostPosted: Wed Jan 23, 2013 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Vore intressant se det dokumenterat. För det är ju bara en sådan sak som kan bevisa för skeptikerna. Det är nåt sånt jag eftersöker.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Skillnad eller ej?
PostPosted: Wed Jan 23, 2013 13:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Feb 07, 2008 19:10
Posts: 5
Blindtester som allmän utvärderingsmetod förutsätter att vi har ett absolut öra: "Om du inte hör ngn skillnad, finns ingen skillnad." Problemet med detta är att det inte är sant. Vår hörsel eller kanske snarare vår förmåga att lyssna är inte för alltid given, den går att träna upp. Den är hos vissa bättre, hos andra sämre. (Jag har varit med på demos på High Fidelity där en del kunder inte hörde skillnad på mp3 och studiomaster, och det var inte ens ett blindtest ...) Och ibland räcker det med att ngn talar om för oss vad vi ska lyssna efter i musiken, så framstår skillnaden plötsligt som glasklar.

Detsamma gäller för övrigt även våra andra sinnen. Vår syn exempelvis. Inom konsten finns exempel på detta när det gäller att avslöja förfalskningar. Efter att i åratal av alla experter varit betraktat som "äkta" kan ett konstverk plötsligt avslöjas som falskt. Och när den som avslöjat förfalskningen berättar vad det var som fick honom att se skillnaden, kan plötsligt alla se den hur enkelt som helst.

Det innebär ju förstås inte att blindtester inte har ngt värde alls – men det får inte tillskrivas ngn absolut sanning.

Just my 2 pence


Top
   
 Post subject: Re: Skillnad eller ej?
PostPosted: Wed Jan 23, 2013 14:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Min poäng/förslag i mitt första inlägg var ju just att kombinera TD med blindtest dvs ett blint TD. Bekräftas av Fredrik L (som jag tolkar det inklippta inlägget) som "då kan slappna av" på ett annat sätt.

Att det skulle vara krångligare att göra blindtest förstår jag inte...ja bortsett från att man minst måste vara två, en "blind" och en "seende". I övrigt är det väl bara att köra TD enligt skolboken!?

Häls Per


Top
   
 Post subject: Re: Skillnad eller ej?
PostPosted: Mon Jan 28, 2013 11:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jan 30, 2009 23:30
Posts: 23
De bästa "blindtesterna" som funkat för mig är när jag råkar/testar ändra något och får oväntat resultat. Som när jag t.ex bytte från default till wasapi i programvaran.

Ännu ett steg tog när jag bytte uppspelare av musik till htpc istället för arbetsdatorn. Men när jag snabba tester hör jag ingen skillnad ibland. Fast då jag lyssnar längre stunder _på musiken_ då låter det bättre, men kan inte sätta fingret på exakt vad. Jag skulle gissa att det är något bättre timing med HTPCn.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited