selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med här.
Visst har jag litegrann koll på vissa pressningar men till 95% köper jag skivor utan ha den minsta aning hur när var den pressats.

Jag njuter av musiken i första hand och är den bra pressad är det ett plus.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 12:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jag vill inte ha knaster och sönderspelade gamla skivor. det ska ju inte höras att skivan börjar bli gammal, då är det lika bra att kasera. om du tänker och agerar på det sätt du beskriver så har du inte kommit i närheten av att uppleva vad din tolva kan prestera. min farsa lyssnar gärna på knastriga gamla vinyler men han lyssnar även på en jvc microstereo. är man enbart ute efter låten (vilket du INTE är) så funkar ju detta resonemang men tro mig, jag har hört många bra lp-spelare där kassa skivor har spelats (kass pressning och sliten skiva) som får så jävla mycke pisk av en pioneer-cd för 2 tusen. om du köper bra pressningar på nätet eller i seriösa skivaffärer så kommer du att öppna dörrar du inte trodde fanns.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Håller med här.
Visst har jag litegrann koll på vissa pressningar men till 95% köper jag skivor utan ha den minsta aning hur när var den pressats.

Jag njuter av musiken i första hand och är den bra pressad är det ett plus.
Ang pressningar...Är ju samma sak på LP som CD! Vissa pressningar/skivboag låter bättre, men med en bra spelare njuter man ändå.
Men visst köper jag hellre USA press, det är ju även billigare med nu med dollarkursen :shock:

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
jag vill inte ha knaster och sönderspelade gamla skivor.
Det hatar jag med, men sådana problem har jag alldrig haft. Man köper inte skivor i dåligt skick. O dem man har sköter man ju om så de blir ju inte slitna. (man spelar o stoppar sedan tillbaks i konvolutet, inget pill på själva skivan)
Gäller CD med. Gör ont i själen att se folk misshandla LP/CD skivor
:?

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men vaddå nytt? Verket har väl inte uppgraderats sen typ 1993 eller nåt? Jag fattar inte varför en 12:a från 2003 skulle låta bättre än en från 1998 (om dom båda är nyjusterade och så)? Alt. 3 med Lingo 1 känns inte så hett, fast om man hostar upp 6-7 tusen till och får en Lingo 2 så... Men man fick ju inte uppgradera.

Så... snackar vi om ett verk från 1978 eller 1996?

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 12:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag måste säga att jag har fler problem med CD som inte
går att spela än LP, och då har jag betydligt fler LP.
Många av dom är dessutom köpta begagnade i obskyra affärer.

Argumentet att LP är känsliga för knaster, repor och damm har
jag aldrig märkt. Visst det förekomer ett och annat knaster ibland
men det är aldrig något man störs av. Analoga inspelningar har dessutom
fördelen att brusnivån varierar med inspelningsnivån så bruset
blir aldrig ett problem. Jag har mer störd av dom högfrekventa blippar
och bloppar som CD-skivor verkar ge upphov till eller att CD-skivan verkar
fastna på ett ställe så det låter som en DJ-scratch.

Jag har flera CD-skivor som är på det viset, dom verkar känsligare mot
fett, och repor än LP.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu va det inte knaster jag avsåg utan att jag köper skivor för musiken.
MEN ibland köper man slitna skivor också eftersom de kanske är i stort sett omöjliga att hitta, kanske har ett tufft omslag, kanske ett annat omslag, kanske en annan pressning, anledningarna kan vara många.

Men en knasterfri osliten skiva är ju alltid att föredra men som sagt, ibland har man inget val :D

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Men vaddå nytt? Verket har väl inte uppgraderats sen typ 1993 eller nåt? Jag fattar inte varför en 12:a från 2003 skulle låta bättre än en från 1998 (om dom båda är nyjusterade och så)? Alt. 3 med Lingo 1 känns inte så hett, fast om man hostar upp 6-7 tusen till och får en Lingo 2 så... Men man fick ju inte uppgradera.

/Henrik
Tänk på att Linn alltid förbättrar produkterna... är ju även därför som butikerna byter ut sina demoex regelbundet.
Gäller alla produkter!
Klart en ny LP12 är bättre än en beggad, de filar ju på småsaker hela tiden. Sedan är ju förbättringen större vid vissa årgångar (cirkus etc).

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
henriklh wrote:

/Henrik
Tänk på att Linn alltid förbättrar produkterna... är ju även därför som butikerna byter ut sina demoex regelbundet.
Gäller alla produkter!
Klart en ny LP12 är bättre än en beggad, de filar ju på småsaker hela tiden. Sedan är ju förbättringen större vid vissa årgångar (cirkus etc).
Den sista förändringen av LP 12:an är en liten skruv som jag inte minns var den sitter. Jag tror ärligt talat inte att den är filad på över huvud taget sedan dess.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:39 
henriklh wrote:
Den sista förändringen av LP 12:an är en liten skruv som jag inte minns var den sitter. Jag tror ärligt talat inte att den är filad på över huvud taget sedan dess.

/Henrik
Senaste förändringen var när de bytte ut fyra skruvar mot en annan modell. Det sägs göra ett lyft, men går att få ditsatt på vilken Klinik som helst.

Däremot har Linn själva sagt att det har gjorts flera förändringar sedan 1993, både på Cirkus men även på andra delar av spelaren. Antar alltså att ett nytt Cirkus-kit låter bättre än ett tidigt.

/ MC

Last edited by Mortifikator Crenshaw on Tue Dec 07, 2004 13:47, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bulten sitter i "motorhörnet" för att minska vibrationerna i topplåten och hålla kvar den dikt an mot plinten - de hade en tendens att lättta något med tiden.

Tillbaka till ursprungsfrågan

Under förutsättning att tolvan inte är allt för gammal skulle jag utan tvekan ta nummer 2. Ekosen är så enormt mycket bättre än Akito så slutresultatet är med all säkerhet mycket bättre. Eventuellt är en helt ny tolva (teoretiskt?) något bättre men jag skulle tro att uppsättningen av spelaren gör lika stor skillnad. Det har inte gjorts några konstruktionsmässiga uppgraderingar sedan bulten och Cirkus.

Carl

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:44 
daggen wrote:
jag vill inte ha knaster och sönderspelade gamla skivor. det ska ju inte höras att skivan börjar bli gammal, då är det lika bra att kasera. om du tänker och agerar på det sätt du beskriver så har du inte kommit i närheten av att uppleva vad din tolva kan prestera.
Vad menar du? Tänk efter nu! En bra spelare kommer spela även skivor i sämre skick på ett bättre sätt än en dålig spelare. Jag är inte intresserad av att sitta och spela perfekta pressar, jag är intresserad av att spela mina favoritskivor. Om de sen är i utmärkt skick, fine! Jag har flera nyproducerade vinyler bl.a. från Linn Records som låter super, men nån större musikupplevelse ger de inte. Och knaster är väldigt sällsynt, men inget som stör mig.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:46 
Carl Nyqvist wrote:
Under förutsättning att tolvan inte är allt för gammal skulle jag utan tvekan ta nummer 2. Ekosen är så enormt mycket bättre än Akito så slutresultatet är med all säkerhet mycket bättre. Eventuellt är en helt ny tolva (teoretiskt?) något bättre men jag skulle tro att uppsättningen av spelaren gör lika stor skillnad.
Uppsättningen gör STÖRRE skillnad. Uppgraderingen mellan en felaktigt justerad tolva och en korrekt justerad är den billigaste och största man kan göra.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag har flera nyproducerade vinyler bl.a. från Linn Records som låter super, men nån större musikupplevelse ger de inte.
Öppnar en ny tråd med recensioner av linn skivor. De få jag har är KANONbra

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok trodde att Lingo gjorde större skillnad än så men det är klart ju bättre verk man har desto mer gör väl Lingo.

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00