selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
DelNaja wrote:
Bill50x wrote:
Och jo, det du skrev motsäger first source.
Sportis talar om begreppet "source first". Varför skriver du "first source"?
Syftar du på samma sak, eller menar du något annat?
Äsch, jag bara slarvade... :oops:

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 16:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Wed Dec 06, 2006 00:21
Posts: 57
siffernisse wrote:
torig wrote:
Den gängse uppfattningen om att "aktivt alltid är bäst" verkar ha tonats ned på senare tid. Särskilt efter att Tundra har släppts och fått gott renommé i Linn-kretsar, har fler också upptäckt att ett ensamt slutsteg kan spela nog så bra som en aktiv uppsättning. Det är till och med så att multiwireing (bi- alt tri-) inte heller alltid behöver vara bäst. Dock bör man tänka på att Linn-högtalare är byggda att prestera optimalt med aktiv drivning.

Min uppfattning är att sämre slutsteg i aktiv konfiguration inte med automatik är bättre än ett bättre slutsteg drivandes högtalare passivt. Twin Chakra är också (enligt min uppfattning) så mycket bättre än Akurate-stegen.

Helst skulle du be din handlare om att få göra en jämförelse (aktivt visavi passivt, så som du funderar), men tyvärr så är det få som på ett enkelt sätt kan erbjuda den möjligheten. Men hade jag varit du, hade jag valt ett Twin Chakra/D.

/mvh

Har inget att göra med Tundra! Nyare Linn högtalare(passiva delningsfiltret) har blivit lättare att driva så även ETT steg orkar driva högtalaren hyffsat vid normala ljudnivåer.
Har du 242 MK 2 kan ett par nyare Solos funka lika bra som x100 aktivt och ev nyare twin om du inte har några krav på höga ljudnivåer eller dynamik.
Har du 242 MK 1 är det Solos eller Aktivt som gäller, men aktivt är att föredra.
Men som sagt tex HF rekomenderar Aktivt med 3x2200 till 3-K och minst 1x4200 till basarna för att få dessa högtalare att "släppa" ordentligt.
Men som Torig skriver så är det ju alltid bästa att lyssna själv om man kan.

mvh
Med anledning av inlägget ….. vill vi dementera att vi tycker det behövs minst 3XC2200 + 1XC4200 för att få fart på Akurate 242. Det finns många bra sätt att få fart på dessa underbara högtalare.

Den som är intresserad av att få jämföra och lyssna på olika sätt att driva Akurate 242 är välkommen att ta kontakt med oss. Om ni är flera kan vi ordna ett Akurate 242-event någon eftermiddag/kväll.


Hälsningar,
Kalle, Pär & John

_________________
High Fidelity Custom AB


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1663
John wrote:
Om ni är flera kan vi ordna ett Akurate 242-event någon eftermiddag/kväll.
Kanon. Det skulle vara intressant.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 17:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 08, 2010 09:07
Posts: 115
Roland wrote:
John wrote:
Om ni är flera kan vi ordna ett Akurate 242-event någon eftermiddag/kväll.
Kanon. Det skulle vara intressant.

+1

_________________
LP12SE


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Jag erkänner att jag spetsade till min fråga lite
Gör inte det, tröttsamt - det vet du ju att jag tycker.
Jag vet vad du tycker. Och du vet hur jag fungerar. Det är bara att acceptera.

En tillspetsning behöver inte entydigt vara en nackdel. Den innebär även ett förtydligande.

Och jo, det du skrev motsäger first source. HUR kan man utveckla en högtalare (eller ett slutsteg) om dessa inte låter bättre med sin drivning? Dvs på vilken grund gör man förbättringar/förändringar i konstruktionen om de inte hörs (beroende på begränsning av indata)? Eller menar du att vissa små förbättringar blir större den dag man förfogar över bättre drivning? Varför gäller då detta inte Majik 150 - eller är den ett misslyckande? Ärligt talat, jag bara väntar på den dag då denna högtalare anses som suveränt bra och att de nyutvecklade "Klimax Isobarik" är bättre än allt annat - och att Linn hade rätt, för "nu är elektroniken bättre så vi kan verkligen höra hur bra de är" :-)

/ B
Dina tillspetsningar tycker inte heller jag tillför något av värde.

Ang. Majik Isobarik så var jag på ett event hos Tonläget i Göteborg där det demades olika kombinationer av elektronik på just Majik Isobarik. Det var inte förrän man fick ADS, AK och A2200 att mata dom med som det lät riktigt bra. Det hängde dåligt ihop under den nivån, lite slarvig och otajt på något sätt.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
HCL wrote:
Dina tillspetsningar tycker inte heller jag tillför något av värde.

Ang. Majik Isobarik så var jag på ett event hos Tonläget i Göteborg där det demades olika kombinationer av elektronik på just Majik Isobarik. Det var inte förrän man fick ADS, AK och A2200 att mata dom med som det lät riktigt bra. Det hängde dåligt ihop under den nivån, lite slarvig och otajt på något sätt.
Vad du tycker om mina "tillspetsningar" är OK, du har rätt att tycka vad du vill. Men, som man säger på engelska, "I couldn't care less" :-)

Att en Majik-högtalare, som marknadsförs i Majik-gruppen, inte låter OK förrän man matar den med mer kvalificerad elektronik låter ju inte som någon god idé. Är det månne uppgraderingar på G när det gäller Majik-serien?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Intressant. Vi jämförde LK140,2200 och Klout med Majik isobarik. Det enda som slog Klout på fingrarna var två Klout.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 18:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Bill50x wrote:
HCL wrote:
Dina tillspetsningar tycker inte heller jag tillför något av värde.

Ang. Majik Isobarik så var jag på ett event hos Tonläget i Göteborg där det demades olika kombinationer av elektronik på just Majik Isobarik. Det var inte förrän man fick ADS, AK och A2200 att mata dom med som det lät riktigt bra. Det hängde dåligt ihop under den nivån, lite slarvig och otajt på något sätt.
Vad du tycker om mina "tillspetsningar" är OK, du har rätt att tycka vad du vill. Men, som man säger på engelska, "I couldn't care less" :-)

Att en Majik-högtalare, som marknadsförs i Majik-gruppen, inte låter OK förrän man matar den med mer kvalificerad elektronik låter ju inte som någon god idé. Är det månne uppgraderingar på G när det gäller Majik-serien?

/ B
De flesta är nog eniga om att Majik Isobarik inte var en speciellt lyckad lansering. Många verkar vara nöjda med dem, men då behövs i alla fall aktiv bas och en bra källa. Om det är så avgörande med aktiv bas borde de bara produceras i det alternativet. Hur många Isobarik kan det sålts i Sverige? Kanske 5-10 par och då är de flesta av dem demo ex.

Angående trådskaparens fråga så har jag inte exakt jämfört alternativen. Men jag drev mina M140 aktivt med akurate slutsteg ett tag. Sedan provade jag med en Twin, det blev mycket bättre.

Man ska heller inte glömma att det behövs många kanaler för att aktivera ett par 242. Installationen blir finare med en Twin.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 767
Location: Göteborg
Jag kan bara hålla med vad Sportbilsentusiasten skrivit i denna tråden. Klockrena inlägg.

Högtalaren är ofta klart bättre än vad många tror. Ändå så byter många sina högtalare istället för att satsa på att uppgradera elektroniken, förbättra akustiken eller se till att utrustningen får en optimal placering.

Under min 25-åriga "Linn-period" har jag bara haft fyra olika högtalare (kanke är många) i min huvudanläggning. Tre av dessa från Linn, men definitivt inte deras toppmodeller. Istället har jag hela tiden försökt satsa på att förbättra källan o övrig elektronik o varje gång en uppgradering gjorts har jag samtidigt förvånats över hur bra högtalaren egentligen är.

Instämmer i förslaget att istället för att köpa nytt Twin Chakra, köp ett par begagnade Solo trots att jag aldrig gjort en direkt jämförelse dom emellan i en och samma anläggning utan bara hört dom "var för sig" i olika anläggningar. Men det finns ju begagnade Twin o köpa också. De kostar också lite mindre att "dynamikisera"

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Mon Aug 27, 2012 22:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 15:24
Posts: 25
Stort tack till alla som svarat! Många intressanta punkter i den här tråden. Jag hoppas diskussionen fortsätter.

Just nu lutar det åt att jag inte kommer att köpa nånting.

Anledningen att det här kom upp överhuvudtaget var att jag funderat på att förbättra "slutstegsdelen" av min anläggning och att Linn ju har en sommarkampanj som skulle gett mig ett 4200 för ungefär 40 papp mot annars 60, samt att dom pengarna finns tillgängliga.

Sen kom diskussionen igång kring Twin/4200 och jag insåg att med inbyte av 4200 plus 6100 skulle en ny Twin kosta nånstans runt den tillgängliga pengasumman och det gjorde det hela intressant att undersöka vidare.

Just nu tycker jag att det är alldeles för stora frågetecken, som inte kommer att rätas ut fram till den 14/9, för att jag ska kunna ta ett beslut att lägga så mycket pengar på en produkt som kan visa sig vara fel val för mig.

Blir det Twin i framtiden så spelar tidgsgränsen för "summer promotion" ingen roll.
Blir det Akurate i framtiden så kanske det kommit en ny summerpromotion.

Vad gäller källor är dom så bra dom kan bli (KDS/D, KK/D) så där kommer inget att göras (förhoppningsvis inget behöva göras) inom överskådlig framtid.
Det finns plats för saker under huven på min LP12:a, men mängden vinyl som spelas är så liten att det för närvarande inte är aktuellt med Keel, Ekos SE, Radikal/Urika eller Akiva.

Jag tackar också för tipset om begagnade Solos. Dock kommer jag aldrig att köpa ett par Solos som inte har Dynamik redan installerade (det kostar ju om jag förstått rätt 55000 att sätta i nya nätdelar i ett par Solos….. ??? ). När Solo/D börjar komma ner i rimliga nivåer (begagnade) kan detta definitivt vara av intresse.

Till sist lite filosoferande kring tuning. När jag började med det här intresset, för över 25 år sen, var det roligt att "tuna", det var kul att flytta högtalare, vända kablar, prova olika bord, olika nätkablar etc. etc.
Det är det inte längre. Jag kan kallas gammal, trött eller annat ("all of the above"), det är säkert delvis rätt. Själv brukar jag beskriva min känsla med uttrycket "been there, done that".

Numera har jag också betydligt mindre tid för mitt intresse, så när jag sätter mig ner vill jag lyssna på musik, jag vill inte fundera på om jag borde använt en annan fernissa på benen till bordet som NAS:en står på….

Den som uppfinner en välljudande anläggning under mottot "it just works", eller snarare "it just sounds amazing" kan troligen se fram emot mina pengar i fortsättningen.
Det eller så den firma/privatperson som "konsultar" inom Linn-tuning (och som vet vad dom håller på med).

Jag hoppas ingen tar illa upp av dessa ord. Jag är imponerad av dom som har intresset och möjligheten att prova "en massa" olika saker kring vårt intresse, och jag tar villigt och gärna till mig de handfasta tips som kommer i forum som detta.

Jag tycker samtidigt det är tråkigt att, med all utveckling som skett inom området, det fortfarande är så mycket "småsaker" som ska spela sån stor roll för att man ska få ut det maximala värdet av sin "investering".


Top
   
PostPosted: Tue Aug 28, 2012 09:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
Med anledning av inlägget ….. vill vi dementera att vi tycker det behövs minst 3XC2200 + 1XC4200 för att få fart på Akurate 242. Det finns många bra sätt att få fart på dessa underbara högtalare.

Den som är intresserad av att få jämföra och lyssna på olika sätt att driva Akurate 242 är välkommen att ta kontakt med oss. Om ni är flera kan vi ordna ett Akurate 242-event någon eftermiddag/kväll.

Hälsningar,
Kalle, Pär & John
Allting är relativt, det är ett problem när man ska ge andra råd. Jag satt mycket nöjd med 2x5125 på 242 mk1 i flera år. Sedan 6100+4200 och chakrakort och blev mycket nöjd. Senare har jag hört 242 med ett flertal akurate steg, kan ha varit just 3x2200+4200. Spelade sjukt tajt och ett jävla driv i nivå jag inte hört tidigare från 242orna. Skulle gärna haft detta innan jag bytte till Klimax. Därför ger jag detta råd samt även att jag har väldigt hög kravnivå numera, liksom Sportis också har..är man van att äta oxfile så är det inte så kul att slänga på en fläskfile på grillen även om det igentligen är bra det oxo, i jämförelse med en flintastek ..ja hoppas ni fattar.

Ang demo av 242 skulle man vilja höra nya twin vs nya solo vs majik aktivt vs akurate aktivt(2200 steg).

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
PostPosted: Tue Aug 28, 2012 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
siffernisse wrote:
jag har väldigt hög kravnivå numera, liksom Sportis också har..är man van att äta oxfile så är det inte så kul att slänga på en fläskfile på grillen även om det igentligen är bra det oxo, i jämförelse med en flintastek ..ja hoppas ni fattar.

Ang demo av 242 skulle man vilja höra nya twin vs nya solo vs majik aktivt vs akurate aktivt(2200 steg).
Den demon är kul men tidsödande och kräver en massa prylar.
Man kanske får dela upp i olika dagar.
Men glöm inte att även byta källa, en öronöppnade!

PS en väl tillagad blodpudding är inte fel heller (välinstallerad MSDi/109) - grym prestanda för pengarna :wink:
Men Klimax ÄR Klimax!


Top
   
PostPosted: Tue Aug 28, 2012 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
json wrote:
Just nu tycker jag att det är alldeles för stora frågetecken, som inte kommer att rätas ut fram till den 14/9, för att jag ska kunna ta ett beslut att lägga så mycket pengar på en produkt som kan visa sig vara fel val för mig.

Blir det Twin i framtiden så spelar tidgsgränsen för "summer promotion" ingen roll.
Blir det Akurate i framtiden så kanske det kommit en ny summerpromotion.
Vad du än väljer (hifi, bil, partner) är det fel strategi att jaga priser för långvarig kundnöjdhet. Det du ska jaga är EGENSKAPER som DU är ute efter.
"fel val" undviks genom att besöka en Linnhandlare som hjälper dig dema olika alternativ. Som låter dig låna hem om du är osäker. Kanske även demar HOS dig om du velar mellan att köpa två olika produkter.
Samme handlare INSTALLERAR hemma hos dig.


När man köper bil är alla beredda att lägga pengar på underhåll regelbundet för att vidmakthålla prestanda, men när man köper HIFI är man det inte?
Ett bra installereat majiksystem slår ett dåligt installerat Klimaxsystem. Dvs installation och hembesök av handlare då o då, är synnerligen väl spenderade pengar.

Visst du kan vänta. Men gör det då av rätt skäl, tänk efter. Är det lågt pris som är avgörande ELLER bra prestanda.

json wrote:
Till sist lite filosoferande kring tuning. När jag började med det här intresset, för över 25 år sen, var det roligt att "tuna", det var kul att flytta högtalare, vända kablar, prova olika bord, olika nätkablar etc. etc.
Det är det inte längre. Jag kan kallas gammal, trött eller annat ("all of the above"), det är säkert delvis rätt. Själv brukar jag beskriva min känsla med uttrycket "been there, done that".
Låt din handlare göra det, enkelt o trevligt.
Jag har pillat som du under 30år men tar VARJE möjlighet att få hjälp av experter.
json wrote:
Jag tycker samtidigt det är tråkigt att, med all utveckling som skett inom området, det fortfarande är så mycket "småsaker" som ska spela sån stor roll för att man ska få ut det maximala värdet av sin "investering".
Det viktigaste är att ha en bra handlare som installerar!!! Han gör det "pill" som ger mest effekt prestandamässigt.
Allt annat är överkurs för gemene man.


Top
   
PostPosted: Tue Aug 28, 2012 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Vad du än väljer (hifi, bil, partner) är det fel strategi att jaga priser för långvarig kundnöjdhet. Det du ska jaga är EGENSKAPER som DU är ute efter.
"Gift dig aldrig för pengar, det är billigare att låna"

Ibland är det helt enkelt så att man har begränsat sin budget för hifi-köp, oavsett hur mycket pengar man har på banken. Dvs man väljer max egenskaper för den tänkta pengen.

Oavsett tillagning, jag äter ALDRIG blodpudding :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Aug 28, 2012 13:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 15:24
Posts: 25
Nu får du ursäkta Sportis, men nu blir jag faktiskt lite upprörd.
Naturligtvis är det egenskaperna som är viktiga. Jag har som sagt hållit på med det här i över 25 år.

För några år sen åkte Linn runt i Sverige och visade ett top-of-the-line-Komri-system, med åtta Solo aktivt, KDS/KK, fullspäckad tolva etc. etc. Det kostade ungefär 1.6 miljoner. Det systemet hade dom egenskaper jag är ute efter. Köpte jag ett? Nej. Varför inte? Därför att den dag jag skulle fundera på att skuldsätta mig till såna nivåer för ett HiFi-system är också den dag jag söker professionell psykiatrisk hjälp.
Jag gör det lika lite som jag skulle skuldsätta mig till dom nivåer som behövs för att köpa en Rolls Royce Phantom Drophead Coupé, en Ferrari eller en takvåning i Docklands.

Det är givetvis kopplingen egenskaper-pris som gäller för dom flesta (jo jag vågar mig på den generaliseringen) i vår värld. Oavsett område. Och när det då kommer en chans att köpa en produkt jag tidigare lyssnat på och ansett kunna vara intressant, till ett rabatterat pris så kan det givetvis påverka "tajmingen". Det faktum att jag inte anser mig kunna ta ett beslut inom utsatt tid, avseende vilken produkt som har dom rätta egenskaperna, är det som gör att jag tvekar, d.v.s jag köper inte produkten för att den är billig.

Och ja, det finns begagnat och det är därför jag skrev att det kan vara intressant. Chansen att få tag i såna för testlyssning, kopplat med mina för närvarande begränsade möjligheter att åka landet/världen runt för att kunna lyssna på dom där dom finns, gör att det är ännu mindre chans att hinna detta i tid till att denna summer promotion går ut, och alltså ytterligare ett argument för att vänta.

Vad gäller tuning så håller jag med dig. Handlaren ska hjälpa till och det gör min handlare. Att man tex behöver ställa högtalare rätt efter rum och utrustning, samt att man behöver bra bord/hyllor till apparater säger jag inget om.
Det som gör mig något beklämd är dock att vi, även med dagens teknik, fortfarande behöver bry oss om sånt som kvaliteten på den sista metern nätkabel, hur hårt åtdragna skruvarna i högtalarna ska vara (och dessutom hålla på och göra om den kollen då och då) och vilken ethernetkabel man ska ha mellan NAS och DS(M).


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited