selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
LP_tolv wrote:
Det var P3 som fick mig in i butiken. Där fick jag höra hur bra Townshend lät och inte tror jag någon LP12 "light" kan spela bättre än den. Kanske en maxad 12:a gör jobbet, men förbättringarna är nog mycket mer marginella än prisskillnaden.

Ha ha vad var det jag sade... Trolliz


Top
   
PostPosted: Sat Aug 18, 2012 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Du får en helt okej tolva för runt 10000 som du kan leva med länge. Köp en med cirkus lagret från början. Service var 3:e år är helt okej och vissa butiker tar inte betalt för jobbet utan endast för delar när de har klinik (Tonläget).

Kollade faktiskt på länken om Townshend och den spelaren är inte speciellt snygg den kanske spelar bra. En LP12 är ju även en fin möbel och kommer säkert att behålla värdet bättre.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 19, 2012 19:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Det var en deprimerande utveckling på denna tråden..

Klart du ska ha en LP12 :!:

Köp en Linn handlares demo-ex (brukar ofta bytas varje år) eller nytt för den delen så vet du vad du får, om inte annat så talar handlaren om för dig vad du får. Majik LP12 är en jättebra start, sen kan du köpa någon uppgradering med tiden, precis i din egen takt och vad du tycker är värt. Justering hos handlare var 3e år är väl inte farligt, köper du någon uppgraderingen under åren så justeras oftast LP12 också när denna har installerats. LP12 är världens bästa källa alla kategorier och källan är viktigast av allt i hifi. Allt förutom en LP12 är ett misstag, och att du säger att den där Townshend är snyggare än en LP12 tar jag nästan personligt, har du sett en LP12 i verkligheten?


Top
   
PostPosted: Sun Aug 19, 2012 23:01 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Svära i kyrkan eller ej, men om du nu på ett forum för Linn kommer med ovan utsago, så får du berätta vilken skivspelare som efter jämförelse med LP12 var bättre, samt hur jämförelsen gick till.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 19, 2012 23:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
Det finns en väsentligt skillnad mellan LP12 och de andra mycket mer moderna skivspelarna och det är att den från första början konstruerats och sedan utvecklats kontinuerligt under 40års tid enligt tune method. Min uppfattning är att förr i tiden var LP12 "all-round bästa" men nu med de moderna skivspelarna så är den mest överlägsen rent musikaliskt. Det är det som är det fina med LP12, att den är överlägset bäst på det överlägset viktigaste i musikreproduktion. Du borde absolut prova en LP12 för 40tkr sida vid sida med Townshend för 40tkr innan du spenderar så mycket pengar.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 19, 2012 23:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Ledsen, LP_12. hör du inte varför den är bättre kanske du inte skall ha någon. Jag har haft flera i denna klass, snyggare, kanske, mer "ljud", japp, mer musik, nej!
Köp en begagnad eller Majik Lp 12 och uppgradera under några år. Det kommer hela tiden begagnat på marknaden, här hemma och utomlands.
Handlarna är helt Ok, de skinnar dig inte heller för att fixa till en LP-12.

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 01:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Jan 26, 2009 03:51
Posts: 228
LP_tolv wrote:
Hur många moderna high-end spelare har du lyssnat på?
Jag har inte hört de alla precis, men jag har nog hört 5 stycken i alla fall, sen räknar jag bort ett par tre till också (som jag inte hört) efter vad jag fått berättat för mig av folk jag känner och vars omdöme jag litar på. Samma mönster, massa "hifi" på olika sätt, det kan låta t ex stort, kraftfullt, detaljerat, vackert "skimmer" runt ljudet, väl artikulerat, osv.. De kommer dock inte i närheten av att ge upplevelsen av musik som jag får med LP12. LP12 är för mig naturligt/organiskt sväng och timing, melodier & rytmer, känsla och energi från musiken kommer fram. Kommunikation går helt enkelt fram bättre, mycket närmare riktig musik än med High End spelarna. LP12ans kvaliteer är dock inte av den typen att de imponerar direkt upp i ansiktet utan det kommer mer smygande och håller istället i längden. Det är t ex nästan aldrig någon som kommer hem till mig som kommenterar "oj, vad bra ljud det är", men det är slutar alltid med att besökaren kommenterar "oj, vilken bra skiva", det slår nästan aldrig fel 8) Att besökare börjar dansa och sjunga med musiken händer också hela tiden, utan en enda droppe alkohol, men det är ingen som tänker på ljudet.


Top
   
PostPosted: Mon Aug 20, 2012 12:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Sep 12, 2010 11:29
Posts: 280
Location: Alingsås
Mellan garven och ölen så avmagnetiserar ni några gångjärn och fryser kablar?

_________________
Sondek LP12/Kore/Ekos 2/Adikt -Radikal.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited