selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 09:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 01:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
"Amerikanska mångkilovägande bastuaggregat" har jag för mig termen lydde som Stereokompaniet-Jörgen myntade :D, hahaha såå på spiken :).

Vad gäller Keltik förresten (även om jag känner att det börjar bli fånigt mycket teoretiserande runt teknik här ;) ), dom är trevägare. Dom två basarna sitter Isobarik-kopplade och får följaktligen identisk signal (om inte Ivor dragit till med nåt tjyvknep) - som synes på den snygga skissen ;). Alltså trevägare. Att Linn löser det med FYRA filterkort istället för TRE där det ena skickar sin output till två ställen har jag noll och ingen förståelse för och ser det som ett rent fulknep för att få sälja extra filterkort. Samma sak med tri-ampade tvåvägare som Keilidh/Ninka, skulle räcka hur fint som helst med två kort bara dom tänkt till lite.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 02:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håller med ,keltik är trevägare.
Men iom att filtren sitter inbyggda i stärkarna så räcker det ju inte med 3 filter par ju... ska man ha fyra stärkare krävs 4 par kort.
MEN...har man dock en separat tune box, så räcker det med 3 par kort


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 02:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
daniel.n wrote:
"Amerikanska mångkilovägande bastuaggregat" har jag för mig termen lydde som Stereokompaniet-Jörgen myntade :D, hahaha såå på spiken :).

Vad gäller Keltik förresten (även om jag känner att det börjar bli fånigt mycket teoretiserande runt teknik här ;) ), dom är trevägare. Dom två basarna sitter Isobarik-kopplade och får följaktligen identisk signal (om inte Ivor dragit till med nåt tjyvknep) - som synes på den snygga skissen ;). Alltså trevägare. Att Linn löser det med FYRA filterkort istället för TRE där det ena skickar sin output till två ställen har jag noll och ingen förståelse för och ser det som ett rent fulknep för att få sälja extra filterkort. Samma sak med tri-ampade tvåvägare som Keilidh/Ninka, skulle räcka hur fint som helst med två kort bara dom tänkt till lite.
Jag är inte med riktigt..

När man kör Keltik med 3 stärkare använder man 3 kort
Kör man med 4 stärkare kör man med 4 kort

Så gjorde jag och det funkade kanoters
Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Japp men två av dom är 100% identiska - det skulle ha kunnat fixas med ett enda kort med dubbla utgångar. Som Jan säger, med tunebox räcker tre kort, även om du ska köra fyra slutsteg.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Ja men med tuneboxen är ju inte korten monterade i stärkarna - hur menar du att man skulle monterna detta kort med dubbla utgångar i stärkarna om man kör med 4 stärkare?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Om seriekoppling av slutsteg exvis lösts så att line-out på "första" slutsteget langade ut en av det interna kortet filtrerad signal istället för bara en kopia av inkommande signal? Finns säkert bättre sätt också, poängen var bara att det känns lite onödigt med två identiska filterkort som gör exakt samma sak och alltså har identiska utsignaler. Dessutom köper nog dom flesta det "extra" kortet vid ett senare tillfälle än det första och riskerar då att råka ut för att korten reviderats och plötsligt får kanske dom basar som ska ha identiska signaler inte alls identiska signaler.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 12:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
tur att du finns Daniel. Du beskriver precis det jag ville få fram...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
daniel.n wrote:
Om seriekoppling av slutsteg exvis lösts så att line-out på "första" slutsteget langade ut en av det interna kortet filtrerad signal istället för bara en kopia av inkommande signal? Finns säkert bättre sätt också, poängen var bara att det känns lite onödigt med två identiska filterkort som gör exakt samma sak och alltså har identiska utsignaler. Dessutom köper nog dom flesta det "extra" kortet vid ett senare tillfälle än det första och riskerar då att råka ut för att korten reviderats och plötsligt får kanske dom basar som ska ha identiska signaler inte alls identiska signaler.
En liten kommentar... som förstaägare till keltik kan jag upplysa om att 4 par kort följer med i leveransen. =alla kort ingår i priset då keltik är "aktive only".
Alla fyra ska givetis följa med i ett beg köp!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
daniel.n wrote:
Om seriekoppling av slutsteg exvis lösts så att line-out på "första" slutsteget langade ut en av det interna kortet filtrerad signal istället för bara en kopia av inkommande signal? Finns säkert bättre sätt också, poängen var bara att det känns lite onödigt med två identiska filterkort som gör exakt samma sak och alltså har identiska utsignaler. Dessutom köper nog dom flesta det "extra" kortet vid ett senare tillfälle än det första och riskerar då att råka ut för att korten reviderats och plötsligt får kanske dom basar som ska ha identiska signaler inte alls identiska signaler.
En liten kommentar... som förstaägare till keltik kan jag upplysa om att 4 par kort följer med i leveransen. =alla kort ingår i priset då keltik är "aktive only".
Alla fyra ska givetis följa med i ett beg köp!
aha det va ju inte så illa....plötsligt blev man några steg närmare keltik :D bra åt veta om man ska köpa dom

du oroar dig inte för att linn ska släppa supporten på keltik?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
du oroar dig inte för att linn ska släppa supporten på keltik?
nej,
Om du vore ett företag som sålde högtalare för 95k... och om man antar att de kunder som köpt dessa ÄVEN har övriga prylar på hög nivå... skulle du släppa supporten?
Dessutom nyttjar ju keltik samma element (diskant) som andra nuvarande linn högtalare. Ninka.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
du oroar dig inte för att linn ska släppa supporten på keltik?
nej,
Om du vore ett företag som sålde högtalare för 95k... och om man antar att de kunder som köpt dessa ÄVEN har övriga prylar på hög nivå... skulle du släppa supporten?
Dessutom nyttjar ju keltik samma element (diskant) som andra nuvarande linn högtalare. Ninka.

hehe mja jo iofs...tänkte mer på cd-spelarna som det verkar finnas lite tunnt med reservdelar till


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
rätt, med det är snabbare utveckling på CD.
tack o lov står sig högtalare längre!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
rätt, med det är snabbare utveckling på CD.
tack o lov står sig högtalare längre!
ja det får vi hoppas :) keltikarna e grymt tidlösa också...lär vara snygga 20 år till :wink:

enligt mig så är det lätt linns snyggaste hittils...dom nya rymdskeppen har jag inte mycket till övers för...längtar tills den dagen det står ett par hemma hos mig :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tycker de flesta linn högtalarna är snygga för att de är just tidlöst raka i designen.
Men snyggast är tveklöst Isobarik. Kanske också för att de står dikt an bakre vägg. Blir skitsnyggt!
Keltik o andra som står ute i rummet är svårare att få att smälta in i designen..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 20:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Och vad har du för möblemang i övrigt om du får ett par Isobarik att smälta in :D :D ?De är jäkligt brutala och spelar ruskigt bra, men ingen kan beskylla dem för att vara vackra!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited