selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 04:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 19:37 
daggen wrote:
Om jag vore i ditt läge skulle jag utan tvekan satsa på LK140 istället för LK100 iaf. 140 är grymt mycket bättre än 100 på ALLT.
Ingen tvekan om den saken...
daggen wrote:
Ang. försteg så skulle jag ta kolektor före wakonda.
Motivera gärna vad du gillar bättre!

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Att 140 skulle vara grymt mycket bättre på allt synar jag lite.
Med tanke på att ett LK100 får du för under halva priset vad ett LK140 kostar och det är inte så mycket sämre (om ens något) så tycker jag LK100 är ett prisvärt köp.
Därmed inte sagt att 140 kanske är snäppet bättre.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 22:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jag har inte gjort exakt den jämförlsen men min gissning är att aktivt med lk100 är bättre än ett lk140, om du hittar ett par aktiva kort till dem vill säga, annars är 2*lk100 nog inte rätt väg. Aktiva Tukan med 2*lk140 är säkert bra men då pratar vi om pengar som gör att jag i ditt fall skulle ha övervägt högtalarbyte först eller i samband med uppgraderingen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ja, jag har kommit fram till att gamla prylar går bort. Köper man ett gammalt LK100 och en Kairn.. så får jag mycket för pengarna (om jag ser på nypris). Ska jag dock sälja om 2-3 år så börjar prylarna vara gamla. Finns väl nån uttalad regel att el-prylar håller max 15år (i vanliga fall). Kan i alla fall bli svårt att sälja 12-13 år gamla prylar.

LK140 känns som en bättre investering... och jag är säker på att ett nyare försteg sköter sin uppgift trots att det har ett lägre nypris och då känns Kolektor som ett alternativ. Får väl hålla ögonen öppna, men tror jag ligger lågt till något bra dyker upp. Är trots allt rätt nöjd med det jag har. Man kan ju alltid köpa skivor för pengarna :D

Blir nu att avverka sista skivan (en DVD) som förra leveransen innehöll. Blir väl nåt inlägg om det i "senaste inköp"-tråden idag eller imorrn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 01:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Mortifikator Crenshaw wrote:

Motivera gärna vad du gillar bättre!

/ MC

Jag har upplevt Kolektorns ljud mycket "bredare" och mer öppet. Hifimässigt så tycker jag att Kolektor låter mycket bättre än Wakonda. I tune dem så tycker jag att de presterar ganska likvärdigt men som sagt, Kolektorn låter bättre av vad jag har upplevt. När jag gjorde jämförelsen så jämförde jag en Kolektor II och en sen Wakonda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 12:06 
daggen wrote:
Jag har upplevt Kolektorns ljud mycket "bredare" och mer öppet. Hifimässigt så tycker jag att Kolektor låter mycket bättre än Wakonda. I tune dem så tycker jag att de presterar ganska likvärdigt men som sagt, Kolektorn låter bättre av vad jag har upplevt. När jag gjorde jämförelsen så jämförde jag en Kolektor II och en sen Wakonda.
En sen Wakonda sågar en Kolektor oavsett ålder STENHÅRT. Jag blev alldeles till mig när min lokala hifihandlare hade en Wakonda från 2003 inne i butiken (eftersom jag själv ägt en Wakonda från 90-talet som jag tyckte lät bättre än Kolektor, men kanske inte lika detaljerad). Jag jämförde mot butikens fabriksnya Kolektor och skillnaden var gigantisk. Wakonda är så mycket bättre, även på hifi-kvalitéer.

En tidig Wakonda däremot saknar mycket av hifi-kvalitéerna, så där är det ganska vanligt att man föredrar Kolektorn p.g.a. sitt "piggare" ljud. Men jag har aldrig hört en Kolektor som slår Wakonda i tune-dem. Därmed inte sagt att det inte finns...

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 12:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
ja så ny som 2003 var då inte den wakondan jag testade...kanske 97-98 skulle jag tro. Jag får nog låta kolektorn gå en ny rond mot dels kairn men även en riktigt ny wakonda då :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 12:28 
daggen wrote:
ja så ny som 2003 var då inte den wakondan jag testade...kanske 97-98 skulle jag tro. Jag får nog låta kolektorn gå en ny rond mot dels kairn men även en riktigt ny wakonda då :D
Ptja... Med tanke på hur mycket bättre Exotik är mot en ny Wakonda finns det ingen anledning att lägga 16000 på Wakonda. Verkligen INGEN anledning...

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 12:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Haha...jag har aldrig köpt en ny linngrej och kommer förmodligen aldrig att göra det heller. Jag är alldeles för fattig. Nu vankas beggad ikemi för högst 14 hehe och därefter en beggad Exotik när dom dyker upp :twisted:

Jämförelsen mellan kolektor, kairn och ev wakonda skulle bara vara en rolig jämförelse menade jag...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 13:14 
daggen wrote:
... och därefter en beggad Exotik när dom dyker upp :twisted:
Hoppas du inte har bråttom ;)

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 02, 2004 14:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
hehe, nädå jag har absolut inte bråttom...min anläggning är så bra redan i nuläget att jag njuter för fulla muggar varje sekund jag lyssnar på musik. Det enda jag har lite halvbråttom med är ikemin som ska ersätta min genki, men det finns ju beggade ikemi då o då och det rör sig "bara" om ca 7 tusen för en uppgradering till en sån :wink:

försteg får vänta några år iaf då jag gillar kolektorn strongt...


mitt råd till equi2 är iaf att köpa kolektor + LK140, bra grund att bygga på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 03, 2004 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag tycker Genki är superbra och för det pris man kan få den för nu beg. så får du fantastisk valuta för pengarna även Kolektor II som jag har är otroligt prisvärd komplettera med ett LK140 och du får ett riktigt bra system.

Ett annat alternativ om du vill ha radio är ju en CMS di


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 03, 2004 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Vill inte bygga in mig i en låda och jag vill INTE ha radio. Har ännu inte testat radion på Classiken. Även om det nu finns en del bra musik på radio ibland också. Skivor låter bättre och man får välja själv. Tror mp3-musik är min ersättare för radion. Bra att provlyssna på musik med..


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited