selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 10:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Byte/uppgradering
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag sitter ju med Classik & Tukan vilket är en rätt bra kombination, speciellt med min studentbudget. Mina tankar är att uppgradera och nästa steg känns som lösa delar. Sälja Classiken för att få pengar till ett försteg och ett slutsteg (i första hand).

Slutsteget känns som ett LK140 och då ha möjlighet till att senare köpa ett till och köra aktivt. Ska jag fundera på något annat?

Förstegen har jag sämre koll på men phono-steg för att kunna skaffa en svarv känns som ett måste. Wakonda, Kollektor, annat? (har som sagt dålig koll när det gäller förstegen).

Classiken borde täcka dessa två inköp, eller?... det som återstår är sedan en CD-spelare och jag upplever att Linn saknar alternativ i min prisklass. Genki verkar ha rätt pris, men igen talar direkt gott om den och Ikemi är för dyr. Så här blir det nog att spara slantarna och köra på en alternativ lösning tills vidare (har en gammal CD som kan agera ersättare).

Vad tycks om det här?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
LK 140 är ett bra köp, särskilt som begagnade om man tänkt handla i den prisklassen. De nyare Kolektor sägs vara riktigt bra, fast jag har inte lyssnat på dem själv. De äldre har jag personligen lite svårt för, särskilt då Kairn kostar 6-7 k. Problemet med Kairn är avsaknad av phono. Senare Kairn phono svåra att hitta och betydligt dyrare. Som vanligt beror det mycket på hur tajt budget man har, oftast lönar det sig att spara lite extra för att komma upp några steg till i kvalitet, men för priset av begagnad Classik är det nog ett äldre LK140 samt en Wakonda eller en tidig Kolektor som gäller vilket inte alls är en helt fel start!


Top
   
 Post subject: Re: Byte/uppgradering
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
equi2 wrote:
det som återstår är sedan en CD-spelare och jag upplever att Linn saknar alternativ i min prisklass. Genki verkar ha rätt pris, men igen talar direkt gott om den och Ikemi är för dyr.
Inge fel på Genki alls!
Bara att pröva. Du kan även lyssna på en sen karik, ev med Numerik. Inte dumt heller.
Vad är din prisklass?
Snackar vi budget budget, finns ju tidiga karik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Okay... Kolektor + LK140.. på beggat marknaden så motsvarer det ungefär 4000-5000:- + 5500-6500:-

F-n vad sugen man blir 8) Har dock en D-uppsats som skall skrivas och det kräver ju lite koncentration. Men skulle kunna prova att sätta ut en annons. Borde ju finnas nån som säljer försteg + slutsteg av den här klassen... och är det i "paket" så blir ju både priset, affären och frakten enklare.

Nya och gamla Kolektor.. är det någon solklar skillnad på att skilja dom eller? (får kika på historiksidan).. eller hur känner man igen dom/skiljer dom åt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Bara att pröva. Du kan även lyssna på en sen karik, ev med Numerik. Inte dumt heller.
Vad är din prisklass?
...prisklassen är väl ungefär 10.000:- som jag skulle vilja lägga på en CD och även ha lite över i sparandet till en svarv eller en andra LK140.

Linn känns lite fel då Genki verkar vara den enda aktuella. Karik och allt vad dom heter känns lite farliga och speciellt om jag ska köra med den själv ett bra tag. Använder jag den 2 år lär den ju inte vara så lätt att sälja.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
equi2 wrote:
Nya och gamla Kolektor.. är det någon solklar skillnad på att skilja dom eller? (får kika på historiksidan).. eller hur känner man igen dom/skiljer dom åt?
Det enda yttre jag vet är volymskalan. På den nya går denna till 100 istället för till 60. Observera dock att det gick att byta volymskala på den gamla utan att den uppgraderades ljudmässigt. Serienummer framgår tyvärr inte på historiksidan vad jag har sett.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nej jag såg det.. Verkar finnas tre modeller/versioner enligt den sidan. Men alla har phonosteg.. annars verkar den största förändringen vara nätdelen och mjukvaru-uppgraderingar.

Är Wakonda bättre eller sämre? har phono?, dyrare billigare? (i allmänhet).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 23:19 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Wakonda har phono. Åsikterna går isär lite om vilken som är bättre av Wakonda och Kolektor...det finns nån tråd om det där, men jag är för lat för att leta upp den själv just nu 8)
Det man kan säga är väl iaf att Wakonda och Kolektor är ANNORLUNDA. Personligen skulle jag hellre ha en Wakonda än en Kolektor om jag stod i valet och kvalet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Wakonda känns mera tight men jag ska inte säga 100% eftersom jag jämförde med en kall kolektor mot mitt varmkörda wakonda.

HAr kolektor hemma nu så jag ska försöka testa lite.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Är Wakonda äldre än Kolektor eller? Är det samma prisklass? ÄR enda direkta skillnaden man måste ta hänsyn till ljudet, då resten är snarlikt (pris, kvalitet, phono och andra ingångar etc)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
equi2 wrote:
Är Wakonda äldre än Kolektor eller? Är det samma prisklass? ÄR enda direkta skillnaden man måste ta hänsyn till ljudet, då resten är snarlikt (pris, kvalitet, phono och andra ingångar etc)
Wakonda finns väl i en line-version också inte bara phono?

Introducerades -94 och Kolektor kom väl 2001 tror jag. Wakondan var bra mkt dyrare än vad en Kolektor kostar ny, har för mig att den gick lös på 13-15000 rätta mig om jag har fel?

Jörgen har en begad med slimline för 3900:-


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Kairn med phono + LK100 då?

Komplettera med ett till LK100 bör ju fungera fint och bli billigare än 2*LK140? Hur är det med tillgången på aktiva-kort för LK100 resp LK140?

Nån som har nå direkt erfarenhet med LK100 / LK140 drivande Tukan (aktivt eller passivt)?

Får ursäkta alla frågor, men då jag inte är insatt i alla dessa prylar jag knappt vågat drömma om, så är det här en bra källa att få information ifrån.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
equi2 wrote:
Kairn med phono + LK100 då?

Komplettera med ett till LK100 bör ju fungera fint och bli billigare än 2*LK140? Hur är det med tillgången på aktiva-kort för LK100 resp LK140?

Nån som har nå direkt erfarenhet med LK100 / LK140 drivande Tukan (aktivt eller passivt)?

Får ursäkta alla frågor, men då jag inte är insatt i alla dessa prylar jag knappt vågat drömma om, så är det här en bra källa att få information ifrån.
Kairn slimline med phono är inte direkt lätt att få tag på, tyvärr. Inte heller monokort till Tukan, det kan nog Tjagge intyga.

Har ingen erfarenhet av Tukan aktivt men med tanke på hur bra dom låter passivt så kan det inte bli annat än bra :D . Effekten och kontrollen i 2*LK100 räcker gott och väl för att få Tukan att briljera.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 30, 2004 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Okay.. har ett erbjudande om en "Kairn med phono" och slutsteget. Vet inget om Brillianten dock (fast det ska vara ett riktigt lyft vad jag förstått).

"Brilliant Switch Mode Power Supply fitted as standard. Part nos changed to Kairn/SPS and Kairn-Pro/SPS. Dec 1993 Serial: 5000"

Det är alltså ett serienummer över 5000 som jag vill ha. Sen ett till LK100 som kostar +/- 2500:- Vad går aktiva kort plus installation på då?

..sen är frågan om denna lösningar är bättre än Kolektor/Wakonda + LK140, eller vilken som är bättre att satsa på?

Blir ungefär samma pris för för&slutsteg, men lite extra på den andra LK140:n, fördelen är väl också att LK140 vill ha stereokort, som är lättare att få tag på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 01, 2004 19:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 18, 2004 01:38
Posts: 245
Location: Norrbotten
Om jag vore i ditt läge skulle jag utan tvekan satsa på LK140 istället för LK100 iaf. 140 är grymt mycket bättre än 100 på ALLT. Ang. försteg så skulle jag ta kolektor före wakonda. Kairn har jag inte testat och kan därför inte uttala mig om den.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited