selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men det kan ju alltid bli bättre :D
varje gång jag bytt linnprylar blir det ju bättre så man vet ju att det är svårt att finna en gräns när det är bäst även om det är bäst just då för stunden. :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 17:35 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
När man lyssnar hemma o man tänker - detta är bra nog. DÅ är det rätt.
Jo, fast är det inte nästan alltid så att man tänker så så fort man bytt upp sig i någon del, sen går det bra tills man testar något 'värre' också tycker man inte det är 'bra nog' längre. Gäller väl de flesta som skriver här tror jag... :roll:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Jo, fast är det inte nästan alltid så att man tänker så så fort man bytt upp sig i någon del, sen går det bra tills man testar något 'värre' också tycker man inte det är 'bra nog' längre. Gäller väl de flesta som skriver här tror jag... :roll:
:oops:

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 19:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Dags för undertecknad att röra om lite i grytan.
Har man tid kan man ju testa icke Linn - men varför? Bättre att försöka bli nöjd med det man har hemma istället.

Slående är att:
1/ icke linn/naim freaks ständigt håller på att byta pga att de inte är nöjda (been there, done that)
2/ linn/Naim ägare uppgraderar INOM märket
När det gäller det första påståendet så anser jag att skiljer det sig inte så speciellt mycket mellan Linn/Naim ägare än andra grupper.Visst diskuterar ni också uppgraderingar på detta forum?Och uppgraderar era anläggningar?
Innebär detta att ni är missnöjda med era prylar..... :wink:
Handen på hjärtat,visst är det skoj att uppgradera sin anläggning då och då!

Har man köpt ett märkes ljudideal så faller det sig kanske naturligt att man håller sig till detta märke.Men det behöver inte innebära att allt detta märke gör är bra ELLER att det saknas konkurrens.Det är som att säga att Ferrari saknar konkurrenter när det gäller att tillverka sportbilar!(Kanske en dålig liknelse iofs eftersom att så är fallet :!: 8) :lol:)

Nog finns det andra hifi-nördar som är sitt märke troget.Men för min egen del är det roligare att vara öppen för allt.

Vi fortsätter...
Stranna wrote:
Audiovector är ju ett företag som annonserar friskt i pressen och min Linnhandlare säljer även dessa men rekommenderar dom sällan på samma sätt som Linn och jag bråkar inte
:wink:
Ganska logiskt faktiskt...Har någon hört en Volvo-handlare rekommendera en Saab :?:
Mortificator Crenshaw wrote:
Ja, jag kanske ska tillägga att jag tycker att Audiovector är bättre än de flesta andra högtalarfabrikaten på marknaden...
Och då har du hört hur många fabrikat :?:Jag själv var övertygad om Linns totala överlägsenhet tills jag fick lyssna på annat!

mvh/New Order

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

håller med dig new order...det finns annat bara man "släpper" in nya upplevelser...

sen är det ju heller inget fel med att hålla sig till linn...dom gör naturligtvis fina grejor dom också...

ps new order va det du som kör med sonus faber nuförtiden? förövrigt mycket välljudande å fina högtalare....lite av talarnas ferarri :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Stranna o Sony - vad jag menar med "bra nog" är att man INTE sitter o konstant tycker att man måsste uppgradera...
tex, jag vill ba mer bas... svänger inte nog mycket... typ

Givetvis finns det bättre prylar men om man känner en frid när man lyssnar o SLUKAS in i musiken - DÅ är det bra nog.
Jag nådde det stadiet när mina Keltik/Klout kom in i mitt liv -93.
Har gjort många uppgraderingar efter det - men nog var systemet i sommaren -93 bra nog att kunna nyttjas livet ut.
Innan dess köpte jag alla nyheter omgående - efter det kunde jag avvakta et par år med att köpa det senaste eller skita i det (vilket är tur för det hade blivit dyrt med Klimax/CD12...)

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:
Dags för undertecknad att röra om lite i grytan.
Har man tid kan man ju testa icke Linn - men varför? Bättre att försöka bli nöjd med det man har hemma istället.

Slående är att:
1/ icke linn/naim freaks ständigt håller på att byta pga att de inte är nöjda (been there, done that)
2/ linn/Naim ägare uppgraderar INOM märket
När det gäller det första påståendet så anser jag att skiljer det sig inte så speciellt mycket mellan Linn/Naim ägare än andra grupper.Visst diskuterar ni också uppgraderingar på detta forum?Och uppgraderar era anläggningar?
Innebär detta att ni är missnöjda med era prylar..... :wink:
Handen på hjärtat,visst är det skoj att uppgradera sin anläggning då och då!
Obs..Skilj på byta o uppgradera!
Icke Naim/Linn ägare byter MELLAN olika märken...(den stärkaren kommer att göra att det låter bättre..)
Givetvis byter Naim/Linn ägare sina prylar, men de uppgraderar inom märket

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 21:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Eftersom jag också gjort avsteg från "vägen" :D så får jag väl ansluta mig till vad New Order skrev och säga att även som Linnägare sitter man och planerar för nästa uppgradering. Hade själv en Genki för två-tre år sedan men så kommer tankarna - hmm har Genki idag men med en Ikemi så skulle jag nå en ny dimension (vilket också är fallet). Detta skiljer sig inte nämvärt från tankegångarna man har om man har en Advantage S1 och sitter och tänker hmm S1:an är ju bra men tänk en Gondul vore...

Det som Linn och Naim ägare har som fördel gentemot de flesta andra hifi-intresserade när de skall uppgradera är att deras väg är tydligare (kanske även innehåller färre fallgropar) eftersom Linn bara saluför ett visst antal slutsteg så blir det lättare att välja nästa slutsteg, grumlas lite av passivt kontra aktivt men ändå.

Att märkena sedan omgärdas av en viss "hype"/"kult" gör det hela ännu enklare - därmed inte sagt att det är bra eller dåligt. Sådna "hyper" och "kulter" grundar sig förhoppningsvis på att man känner och tycker som de andra i "kulten" = gillar det sätt LINN/Naim förmedlar musik, vilket de gör bra. Ett annat exempel på "kult" är LTS de har sina Pioneer 668:or, Nad 208:or och ett INO högtalare allt med bra mätvärden och "neutralitet" och är lyckliga med det.

Men som sportbilsentusiasten mycket riktigt är inne på så är det viktigaste ändå musiken och att man känner att ens anläggning gör det roligt att spela skivor :D . För det skall ju vara så att om jag byter någon del av anlägningen så skall minst 97.3% av alla mina skivor bli roligare att lyssna på.

Om man har valt rätt eller fel kan man ju bara själv avgöra. Det är dock kul och nyttigt att lyssna på något annat än Linn.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 22:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Haakan wrote:
håller med dig new order...det finns annat bara man "släpper" in nya upplevelser...

sen är det ju heller inget fel med att hålla sig till linn...dom gör naturligtvis fina grejor dom också...

ps new order va det du som kör med sonus faber nuförtiden? förövrigt mycket välljudande å fina högtalare....lite av talarnas ferarri :wink:
Roligt att någon håller med mig.Trodde nästan att jag skulle bli sliten i stycken efter mitt inlägg. :)

Jag gillar fortfarande vissa av Linns prylar.De nya produkterna som Exotic osv är dessutom väldigt snygga vilket jag inte tycker de gamla LK lådorna var,inte ens när jag själv ägde sådana!

Ja,jag har snart ägt mina S.F Cremona i ett år.Och under detta år har det spisats plattor som aldrig förr.Jag gillar dom verkligen.Hade jag inte fallit och köpt Sonus Faber hade nog Von Schweikerts högtalare varit ett starkt alternativ.Jag gillar hur dom lirar musik.

Sportbilsentusiasten wrote:
Icke Naim/Linn ägare byter MELLAN olika märken...(den stärkaren kommer att göra att det låter bättre..)
Är inte detta lite hårklyveri :?: Kalla det uppgradera eller byta,spela roll.
Det jag vill säga är att det är lätt att fastna i något,och av kanske lättja eller vad det än månde vara,hålla fast vid det.Alla här på forumet vet att t.ex Ikemi är bättre än Genki osv.Man vet att det ÄR en uppgradering.Men det innebär inte att det inte finns andra alternativ som kan vara lika bra.Nu är det kanske inte lika lätt att hitta detta alternativ,men jakten på en ny cd-spelare kan vara ganska skoj ibland.
Det finns ju en drös med brittiska märken t.ex.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag tycker iofs lk lådorna är väldigt snygga :D

jag tycker exvis mc som snöat in rätt mycket på linn ska prova låna hem ett par sonus exvis....inte en dag utan kanske 2v så du verkligen får känna på dom...

det är ju faktiskt så att man vänjer sig vid ett speciellt ljud, och kanske inte uppskattar ett annat ljud vid en snabb tjuvlyssning

mc menar inget illa med detta inlägg :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 23:09 
Jag tar inte illa upp av dina inlägg Haakan, och inte av new orders heller.

Men snälla, sluta tro att jag inte hört andra märken. Jag har hört flera Sonus Faber-modeller, och i ärlighetens namn har jag svårt att förstå hur man kan välja dessa pjäser framför Linn. Linn är sjukt mycket bättre i mina öron. I era öron är det säkert annorlunda, och det är bara bra! Men bara för att jag är nöjd och inte tycker som er tycker jag inte att ni ska inbilla er att jag inte lyssnat på annat, för det har jag. Punkt.

Kör på med era grejer. Kul att ni gillar det! Jag är inte insnöad, även om ni var det. Jag har hittat rätt och är nöjd. Jag är inte intresserad av nån predikan om icke-linn på ett Linn-forum.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:
Sportbilsentusiasten wrote:
Är inte detta lite hårklyveri :?: Kalla det uppgradera eller byta,spela roll.
Det jag vill säga är att det är lätt att fastna i något,och av kanske lättja eller vad det än månde vara,hålla fast vid det.Alla här på forumet vet att t.ex Ikemi är bättre än Genki osv.Man vet att det ÄR en uppgradering.Men det innebär inte att det inte finns andra alternativ som kan vara lika bra.Nu är det kanske inte lika lätt att hitta detta alternativ,men jakten på en ny cd-spelare kan vara ganska skoj ibland.
Det finns ju en drös med brittiska märken t.ex.
Poängen är ju inte vad jag kallar det...., men det är en skillnad på att hålla sig inom märket o inte - då man byter/uppgraderar.
ok?

Håller med - Visst finns det andra alternativ, o kanske billigare som är lika bra/bättre! (tacksam för alla tips på billigare alternativ till CD12/Unidisk 1.1/Klimax Kontrol/Klimax Twin/Komri)
Har man tid ÄR det kul att leta&testa.
Jag fick tex tipset att testa Bonnec försteg när jag inte var nöjd med kairn.
Iof dyrare men klart bättre! Hade det tills exotik kom...

Naims stärkare ÄR bra med, har nait på jobbet.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag tar inte illa upp av dina inlägg Haakan, och inte av new orders heller.

Men snälla, sluta tro att jag inte hört andra märken. Jag har hört flera Sonus Faber-modeller, och i ärlighetens namn har jag svårt att förstå hur man kan välja dessa pjäser framför Linn. Linn är sjukt mycket bättre i mina öron. I era öron är det säkert annorlunda, och det är bara bra! Men bara för att jag är nöjd och inte tycker som er tycker jag inte att ni ska inbilla er att jag inte lyssnat på annat, för det har jag. Punkt.

Kör på med era grejer. Kul att ni gillar det! Jag är inte insnöad, även om ni var det. Jag har hittat rätt och är nöjd. Jag är inte intresserad av nån predikan om icke-linn på ett Linn-forum.

/ MC
hehe, må så vara :D

fast vad menar du med "Jag är inte insnöad, även om ni var det."

jag e bara insnöad på min flickvän :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En annan aspekt i samma ämne är ju att som vi tidigare sagt att kör man linn på allt i anläggningen så kanske ett par dyra fina högtalare av ett annan märke låter kasst lika väl som man har ett par Linnhögtalare i en von Sheike anläggning eller Krell eller vad ni vill.

Det är även lustigt att Linn aldrig får vara med just i tidningen jag nämnde från början, är det ett förakt dom har eller ren okunskap eller???

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 19, 2004 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
En annan aspekt i samma ämne är ju att som vi tidigare sagt att kör man linn på allt i anläggningen så kanske ett par dyra fina högtalare av ett annan märke låter kasst lika väl som man har ett par Linnhögtalare i en von Sheike anläggning eller Krell eller vad ni vill.
Du har rätt, kombinationen avgör utfallet. naim låter super i ett "bara naim" system... en naim pryl i ett linnsystem inte lika bra. samma sak med bara Linn..
stranna wrote:
Det är även lustigt att Linn aldrig får vara med just i tidningen jag nämnde från början, är det ett förakt dom har eller ren okunskap eller???
För att de inte annonserar - eller 8)
Tycker mig se att klart samband mellan annonser o utfall i tester i HIFI tidningar internationellet. (har ingen aning om denna tidningen då jag inte läser den)

Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00