Gospodin wrote:
Jag såg i ett annat ämne att någon sade att dom aldrig skulle köpa beg. kort då man trodde att säljaren varit inne och "pillat" på dom. Men, är inte detta oundvikligt då man köper kort begagnade, om man inte köper hela förstärkaren d.v.s?
Riskerar jag någonting (generellt) med att köpa beg. kort?
Det var nog jag som låg bakom den kommentaren. Som de flesta andra är jag "yrkesskadad" och kanske driver argumentationen om esd-skador (skador orsakade av urladdning av statisk elektricitet) för långt
MEN, ska jag köpa begagnad elektronik kan jag oftast konstatera med lyssning, okulär besiktning (ser apparaten välskött ut) - kanske till med mätningar - att apparaten är frisk och ger valuta för pengarna. Det kan jag inte med de flesta esd-skador. De ger sig ofta inte till känna förrän lång tid efter själva skadetillfället.
Begagnade kort har ju vid något tillfälle tagits ur en apparat, eller hur? Om då personen som gjort detta inte "skött sig", kan han/hon ha skadat korten med statisk elektricitet och orsakat ett fel som inte ger sig tillkänna förrän ett halvår eller mer senare. Jag säger KAN, för det inträffar trots allt inte ofta. Hade det inträffat oftare hade jag inte behövt utbilda folk i ämnet
Utan att bli långrandig och förklara varför, så här ska man ta ut ett par kort ur en elektronikapparat:
- Arbeta på ett bord som inte är belamrat med en massa plaster, frigoliter och annat som kan ladda upp sig.
- Ha inga syntetkläder på överkroppen/armarna
- Anslut ett handledsband till chassit på apparaten. Ha apparaten ansluten till ett jordat uttag - om det går utan att apparaten är strömsatt. I annat fall anslut apparatchassi till jordblecket i ett jorduttag.
- Se till att du har metallpåsar till hands att lägga korten i.
- Sätt på dig handledsbandet, öppna lådan.
- Behöver du använda skruvmejsel för att få ur korten, sätt ett finger mot metallen precis innan du börjar skruva (helst ska du ha fingret mot metallen hela tiden, men det kan vara svårt). Detta gäller givetvis också andra verktyg.
- Lyft ut kortet och stoppa det direkt ner i metallpåsen och förslut denna.
- På med locket och därefter kan du ta av dig handledsbandet och lossa jordanslutningar.
Så länge kortet befinner sig i metallpåsen är det skyddat och kan hanteras normalt. Men öppna aldrig påsen utan att bära handsledsband anslutet till jord!
När man monterar kort gör man givetvis tvärtom mot ovanstående beskrivning. Lägg ALDRIG ifrån er korten på något annat underlag än sådana som är avsedda för detta (elektriskt ledande högohmiga material kopplade till jord). Diskbänkar, heltäckningsmattor, lackerade träbord eller ovanpå metallpåsar är helt förkastligt.
En vanlig felsyn är att man märker en statisk urladdning och därför vet att ingen sådan skett när man jobbat med sina grejor. Detta är fel. En urladdning under ca 3000 volt märks inte, men komponenter kan ta skada av spänningar så låga som 30 volt och uppåt. Vi människor laddar lätt upp oss till hundra- eller tusentals volt bara genom att röra på oss.
Köper jag en ny apparat har jag ett års garanti eller längre och då är bekymret endast besväret att få ett eventuellt fel åtgärdat. Köper jag privat en apparat som någon grävt i med sina oskyddade fingrar, har jag ju ingen garanti alls. Ger grejorna upp efter en månad eller två, är det jag själv som får betala kalaset.
/ B
Edit - ja kanske ska denna diskussion föras i annan tråd. Sorry, tänkte inte på de´