selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Carl Nyqvist wrote:
PS. Haakan, sorry jag har bara varit inne på forumet sporadiskt sista tiden så har säkert missat en del - men vad är grejen med homosex-Avatarerna?
xxx (Ta sånt i PM i så fall...) / Sony


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 12:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Eehhm, det var väl aningen över gränsen va... :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Ett tips. Jag såg just att det är en kille på hifimagasinets hemsida som säljer ett par Ninka inkl en uppsättning aktiva filter. Du kan ju kontakta honom och höra om han vill sälja filtren separat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Haakan wrote:
Carl Nyqvist wrote:
PS. Haakan, sorry jag har bara varit inne på forumet sporadiskt sista tiden så har säkert missat en del - men vad är grejen med homosex-Avatarerna?
xxx (Ta sånt i PM i så fall...) / Sony
vad är grejen med dina homosex-kommentarer?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Kan vi inte lägga ner "homosex diskussionen"? Jag är ju inte moderator för forumet men det handlar ju inte så mycket om musik och linn.


Top
   
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Haakan, innan jag reagerar/ignorerar vore det bra att få reda på vad problemet är. Jag har sett att du använt ett par hel/halv - nakna snubbar som avatarer sista tiden och var nyfiken på om det var del av nån story/skämt som pågått på forumet.

Jag ber om ursäkt om jag trampat på några tår eller upplevts som nervärderande - var absolut inte min avsikt.

Ulf, nedlagt från min sida.

Carl


Top
   
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Carl Nyqvist wrote:
Haakan, innan jag reagerar/ignorerar vore det bra att få reda på vad problemet är. Jag har sett att du använt ett par hel/halv - nakna snubbar som avatarer sista tiden och var nyfiken på om det var del av nån story/skämt som pågått på forumet.

Jag ber om ursäkt om jag trampat på några tår eller upplevts som nervärderande - var absolut inte min avsikt.

Ulf, nedlagt från min sida.

Carl
vem tror du det är bilder på? samt att jag är inte "hel" naken på bilderna...ändå rätt irriterade å bli kallad fikus bara för att jag inte sitter med en piketröja med finnar i fejjan som alla andra...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 16:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Quote:
Ett tips. Jag såg just att det är en kille på hifimagasinets hemsida som säljer ett par Ninka inkl en uppsättning aktiva filter. Du kan ju kontakta honom och höra om han vill sälja filtren separat.

Men jag kan inte sätta in dom själv...
Inga problem med att be en handlare göra det när man har köpt dom begagnat på annat håll?

Tacksam för alla era svar - har inte avgjort någonting än, men starka argument från båda håll...Det lutar nog något åt aktivt nu dock, i och med den lägre kostnaden


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 13, 2004 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Gospodin wrote:
Quote:
Ett tips. Jag såg just att det är en kille på hifimagasinets hemsida som säljer ett par Ninka inkl en uppsättning aktiva filter. Du kan ju kontakta honom och höra om han vill sälja filtren separat.

Men jag kan inte sätta in dom själv...
Inga problem med att be en handlare göra det när man har köpt dom begagnat på annat håll?

Tacksam för alla era svar - har inte avgjort någonting än, men starka argument från båda håll...Det lutar nog något åt aktivt nu dock, i och med den lägre kostnaden
Det är väl bara att öppna plånboken och betala för monteringen, vill inte handlaren göra det så byt handlare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Som ni säkert anar röstar jag på aktivt...
Dessutom känner jag på mig att det händer något på CD/DVD sidan.
Naim släpper en DVD för 30+ till exempel!
Vad kontrar Linn med?
O hur BRA låter Naims nya DVD?

=Kan hända saker med beg priserna på Ikemi.

Aktivt kommer att ge både ett HIFI lyft o ett sväng lyft. Spara sedan ihop till Ikemi.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 01:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Min åsikt är att Ikemi utan tvekan utmanövrerar Karik/Numerik. Nu tror jag inte att någon här tycker omvänt. En Numerik går att finna för små pengar, så om du tänker behålla Kariken en längre tid kan det vara kul att komplettera med en sådan. Om du bara skall göra en uppgradering så skulle jag skaffa en Ikemi. Men om du tänker göra åtminstone två så kör med aktivt först. Om du finner aktiva kort begagnat så handlar det oftast inte om så mycket pengar. Men som sagt skaffa en Ikemi någon gång för den är bra, riktigt bra. Eller skaffa något bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jan,
Jag tror som du, att Linn borde komma med något nytt på cd/dvd sidan. Iom Unidisk SC så lär det ju inte säljas så många Ikemi, förmodligen knappast några alls. Man kan ju också få en beg Ikemi för mindre pengar än en ny Genki så förmodligen kan även Genki säljas i ganska små volymer.

Å andra sidan kan ju Linn vara ganska oförutsägbara. Se bara på Exotik. Det ersatte ju Kairn flera år för sent.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 12:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Jo visst vore det fint med en Ikemi - och gärna när dom blir så billiga som möjligt! Det är ju givetvis ändå närmare till hands med aktivt ur först och främst ekonomisk synpunkt, men av majoriteten av era utlåtanden att döma, också ur "kvalité" synpunkt.

Nu till en "ny" fråga!

Jag såg i ett annat ämne att någon sade att dom aldrig skulle köpa beg. kort då man trodde att säljaren varit inne och "pillat" på dom. Men, är inte detta oundvikligt då man köper kort begagnade, om man inte köper hela förstärkaren d.v.s?

Riskerar jag någonting (generellt) med att köpa beg. kort?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 13:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Gospodin, vill du ta upp ett nytt ämne är det bättre att du startar en ny tråd, eller i det här fallet kan du ju använda den tråden om aktiva kort som du pratar om! Det blir väldigt jobbigt att komma åt gammal info om det hoppas till nya ämnen inom en tråd, och även om vi moderatorer därför flyttar om trådarna lite då och då så är det ju trevligare om användarna själva ordnar det så vi oftast slipper ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 14, 2004 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Gospodin wrote:
Jag såg i ett annat ämne att någon sade att dom aldrig skulle köpa beg. kort då man trodde att säljaren varit inne och "pillat" på dom. Men, är inte detta oundvikligt då man köper kort begagnade, om man inte köper hela förstärkaren d.v.s?

Riskerar jag någonting (generellt) med att köpa beg. kort?
Det var nog jag som låg bakom den kommentaren. Som de flesta andra är jag "yrkesskadad" och kanske driver argumentationen om esd-skador (skador orsakade av urladdning av statisk elektricitet) för långt :-)

MEN, ska jag köpa begagnad elektronik kan jag oftast konstatera med lyssning, okulär besiktning (ser apparaten välskött ut) - kanske till med mätningar - att apparaten är frisk och ger valuta för pengarna. Det kan jag inte med de flesta esd-skador. De ger sig ofta inte till känna förrän lång tid efter själva skadetillfället.

Begagnade kort har ju vid något tillfälle tagits ur en apparat, eller hur? Om då personen som gjort detta inte "skött sig", kan han/hon ha skadat korten med statisk elektricitet och orsakat ett fel som inte ger sig tillkänna förrän ett halvår eller mer senare. Jag säger KAN, för det inträffar trots allt inte ofta. Hade det inträffat oftare hade jag inte behövt utbilda folk i ämnet :-)

Utan att bli långrandig och förklara varför, så här ska man ta ut ett par kort ur en elektronikapparat:

- Arbeta på ett bord som inte är belamrat med en massa plaster, frigoliter och annat som kan ladda upp sig.

- Ha inga syntetkläder på överkroppen/armarna

- Anslut ett handledsband till chassit på apparaten. Ha apparaten ansluten till ett jordat uttag - om det går utan att apparaten är strömsatt. I annat fall anslut apparatchassi till jordblecket i ett jorduttag.

- Se till att du har metallpåsar till hands att lägga korten i.

- Sätt på dig handledsbandet, öppna lådan.

- Behöver du använda skruvmejsel för att få ur korten, sätt ett finger mot metallen precis innan du börjar skruva (helst ska du ha fingret mot metallen hela tiden, men det kan vara svårt). Detta gäller givetvis också andra verktyg.

- Lyft ut kortet och stoppa det direkt ner i metallpåsen och förslut denna.

- På med locket och därefter kan du ta av dig handledsbandet och lossa jordanslutningar.

Så länge kortet befinner sig i metallpåsen är det skyddat och kan hanteras normalt. Men öppna aldrig påsen utan att bära handsledsband anslutet till jord!

När man monterar kort gör man givetvis tvärtom mot ovanstående beskrivning. Lägg ALDRIG ifrån er korten på något annat underlag än sådana som är avsedda för detta (elektriskt ledande högohmiga material kopplade till jord). Diskbänkar, heltäckningsmattor, lackerade träbord eller ovanpå metallpåsar är helt förkastligt.

En vanlig felsyn är att man märker en statisk urladdning och därför vet att ingen sådan skett när man jobbat med sina grejor. Detta är fel. En urladdning under ca 3000 volt märks inte, men komponenter kan ta skada av spänningar så låga som 30 volt och uppåt. Vi människor laddar lätt upp oss till hundra- eller tusentals volt bara genom att röra på oss.

Köper jag en ny apparat har jag ett års garanti eller längre och då är bekymret endast besväret att få ett eventuellt fel åtgärdat. Köper jag privat en apparat som någon grävt i med sina oskyddade fingrar, har jag ju ingen garanti alls. Ger grejorna upp efter en månad eller två, är det jag själv som får betala kalaset.

/ B


Edit - ja kanske ska denna diskussion föras i annan tråd. Sorry, tänkte inte på de´ :-)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited